Sorbetto/Getty Images

Inovație: aplicația care îți permite să pui întrebări direct unui medic22 min read

De Oana Vasiliu 16.08.2021

Doi antreprenori români au creat o aplicație de telemedicină care s-a dovedit esențială în timpul pandemiei pentru a înlocui căutările pe Google cu discuții cu specialiști.

Cu mult înainte ca totul să se mute online, doi antreprenori români, Emilian Rădoi, lector la Universitatea Politehnica București, și Cosmin Dumitrache, inginer software, au pariat pe o aplicație dedicată telemedicinei, Medic Chat.

Deși la început s-au lovit de reticența tuturor, cei doi au continuat să construiască platforma românească de telemedicină Medic Chat. În prezent, aceasta este evaluată la peste 3 milioane euro.

O idee născută la studii în străinătate

După șase ani petrecuți în Marea Britanie pentru studii de masterat și doctorat la Universitatea din Edinburgh, Emilian Rădoi și Cosmin Dumitrache s-au întors în România pentru a lansa un start-up care să răspundă nevoilor medicale ale pacienților. Motivația de a construi un start-up care să devină global s-a născut în acea perioadă, când Cosmin pentru un start-up-ul care a devenit unicorn, Skyscanner.

Ideea pentru Medic Chat s-a conturat după un accident la ski pe care l-a suferit Cosmin. Atunci acesta a realizat cât de complicată era comunicarea cu un medic de specialitate.

„Îmi rupsesem un ligament, iar medicul din Marea Britanie mi-a recomandat să mă operez, fără să aibă timp să îmi răspundă la întrebările despre riscuri și alternative”, spune Cosmin. „Am venit în România pentru a lua legătura cu medici, dar era dificil să ajung într-un timp scurt la consultații. Era foarte simplu să iei un Uber, să comanzi mâncare, să rezervi cazare, însă pe partea de sănătate, sistemul era încă închis și birocratic. Mi se părea absurd că nu existau soluții. În afară mai apăruseră unele, dar în România, mai nimic. Ne-am pus întrebarea de ce să nu o construim noi”, a povestit Cosmin.

Soluția propusă de platforma Medic Chat a pornit de la o idee prezentată la hackathonul Innovation Labs, în luna martie 2017. „Acolo au cunoscut și primul advisor”, povestește Emilian. „În doar câteva luni, a apărut prima versiune gratuită a platformei, unde doctorii ofereau răspunsuri în mod voluntar. Volumul de întrebări era inițial mic, dar se bucura de o creștere continuă.”

“Era un concept nou, care genera reticență la schimbare, mulți ziceau că nu este o idee bună”, continuă Emilian. „Oamenii din jur nu își imaginau cum i-ar putea ajuta un doctor fără să îi vadă față-în-față. Toți erau sceptici, de la doctori la prietenii noștri. Dar în alte țări funcționa. Am ignorat criticile și am mers înainte pentru că aveam constant utilizatori mulțumiți, iar mai târziu, faptul că au fost dispuși să plătească pentru serviciu a fost validarea de care aveam nevoie.”

Cei doi au mai trecut prin experiența fondării unui start-up în Marea Britanie: un sistem complet de monitorizare a poluării în orașe folosind senzori mobili atașați pe mijloace de transport public. „Au fost multe probleme, cele mai mari fiind legislația greoaie și modelul de achiziție de către primării”, spune Emilian. „Ideea a venit din zona de cercetare, tehnologia avea potențial și atrăgea multe fonduri, dar s-a dovedit neviabilă ca business. Practic am făcut greșeala tipică de antreprenor tech, am plecat de la o tehnologie și nu de la o problemă pe care voiam să o rezolvăm. Asta a fost prima lecție de antreprenoriat și poate cea mai importantă. E vital să fie utilizatorul în centrul business-ului și să acoperi o nevoie pregnantă pentru care oamenii caută deja soluții.”

Despre participarea la Innovation Labs, Emilian menționează că i-au ajutat cu networking și vizibilitate. „La hackathon am cunoscut doi advisors pe care îi avem și în prezent (Ion Petrovai – ecosistem healthcare – și Mircea Bardac – produs) și am avut contact cu alte start-up-uri în stadii similare sau mai avansate, cu care ne-am sfătuit”, spune el. „În plus, oportunități de PR au venit chiar și după accelerator.”.

În 2018, pe platformă a existat prima întrebare plătită. Tot atunci au crescut rețeaua de doctori și echipa. „Inițial a fost necesar să recrutăm doctori din rândul cunoștințelor, mergeam la congrese, căutam constant recomandări”, spune Emilian. „Pe măsură ce adăugam doctori, devenea mai simplu, pentru că recomandau mai departe colegilor. Acum avem un efect de rețea, se recomandă între ei și vin singuri către noi. Efortul a fost doar la început. Și poate că a fost un alt moment în care ne-a ajutat perseverența.”.

În 2019 au avut o nouă creștere, au făcut teste, experimente și au perfecționat produsul. Acum, Cosmin coordonează echipa de produs și inginerie, iar Emilian coordonează echipa de creștere și operațiuni.

Medic Chat

Cosmin Dumitrache (stânga) și Emilian Rădoi, fondatorii Medic Chat

Inovația în health tech

Health tech înseamnă orice tehnologie folosită pentru a îmbunătăți starea de sănătate. „Noi ne considerăm în primul rând o companie de tehnologie care rezolvă o problemă de sănătate. Ca poziționare în piață suntem undeva între telemedicină și self-care”, explică Emilian.

Telemedicina presupune o consultație clasică extinsă în online, funcționează după aceleași principii precum cea de la cabinet, dar se întâmplă remote. „Self-care se referă la produse și servicii adiacente sistemului medical, pe care le folosești singur pentru a-ți îmbunătăți calitatea sănătății”, spune Emilian. „Un exemplu ar fi folosirea Google pentru documentarea despre afecțiuni. Noi oferim avantajele ambelor scenarii: acces ușor și rapid la sfaturi medicale de calitate de la un doctor”.

Medic Chat funcționează pe bază de întrebare-răspuns, în funcție de specialitatea dorită, iar doctorii răspund în câteva ore. O întrebare pornește de la 30 de lei. Există posibilitatea de a atașa imagini, documente sau analize medicale. Pentru fiecare doctor sunt prezentate informații despre studii, experiență, timp de răspuns și recenzii din partea utilizatorilor. Discuțiile prin intermediul aplicației sunt confidențiale, iar utilizatorul poate alege să rămână anonim pentru doctor.

Platforma Medic Chat este, în esență, un marketplace cu pacienți și doctori. Dezvoltarea platformei constă în primul rând în creșterea marketplace-ului. Cu cât rețeaua este mai mare și există mai mulți doctori, mai multe specialități și mai mulți utilizatori care să întrebe acești doctori, cu atât produsul devine mai bun pentru toată lumea. „Planul nostru de dezvoltare implică trei piloni: creștere în România, lansarea de servicii complementare (veterinari, terapeuți, etc) și extindere geografică pe piețe internaționale”, spune Emilian.

În ceea ce privește tehnologia, este în plan dezvoltarea unei versiuni noi a platformei Medic Chat. „În roadmap există și încorporarea de tehnologii care se folosesc de inteligența artificială pentru a oferi plus valoare, dar nu sunt un scop în sine”, spune Emilian. „De exemplu, selecția automată a specialității în funcție de textul întrebării sau un sistem de diagnosticare automat.”

Pandemia a schimbat jocul

Din martie 2020, nevoia de a discuta cu un doctor la distanță a devenit brusc prioritară. „Cea mai mare schimbare de perspectivă asupra acestei ramuri a telemedicinei a venit din partea doctorilor”, spune Emilian. „Doctori online nu era ceva comun în România, cei mai mulți nu voiau să se implice. Mentalitatea colectivă s-a schimbat peste noapte, telemedicina fiind încurajată și ca o soluție la pandemie. Înainte era privită cu mult scepticism. Faptul că nu mai făcea nimeni asta, crea impresia că nu e viabil.”

Dacă găsirea medicilor a fost mai dificilă, pentru a găsi și defini consumatorii, traseul a fost mai ușor, pentru că Medic Chat a pornit de la o nevoie care nu era adresată. Cei doi fondatori au observat de la început că există un număr imens de interogări legate de sănătate pe Google, zilnic, așadar și o masă potențială de clienți pe care îi pot servi. „Ne-am dorit să oferim serviciul cât mai multor oameni și am făcut eforturi pentru a ne poziționa bine în Google”, povestește Emilian. „Bineînțeles că pandemia a avut un impact semnificativ. Cererea a crescut impresionant în timpul carantinei, când nevoia de a discuta cu un doctor online a devenit prioritară și urgentă. Ne-am bucurat că eram pregătiți cu un produs funcțional și o rețea solidă de doctori.”

De la validare în piață la prima rundă de investiție

Primele discuții despre investiție au început la scurt timp după carantină, în urma mai multor apariții în presă și a creșterii vizibilității start-up-ului. „Era o perioadă în care lucrurile accelerau foarte mult și am decis să amânăm demersurile cu investiția din considerente de timp, și să ne concentrăm pe produs”, spune Emilian. „Astfel am reușit să avem în anul 2020 o creștere semnificativă, care a evidențiat potențialul platformei. Ne-am bucurat când Cleverage a confirmat intenția de a investi și de a conduce runda. Este un investitor strategic pentru noi, care ne oferă pe lângă capital, susținere pe zona de health în România și alte țări din Europa. Mai mult, au o rețea de start-up-uri de health tech în care au investit și fac legătura între ele.”

Cleverage VC, compania care a asigurat investiția ancoră, este o companie cu expertiză în industria de sănătate și health tech în Europa Centrală și de Est. Alături de ei a investit și Jay Chowdhury, un angel investor din SUA. „Cosmin lucrase cu Jay în trecut, iar în ultimii ani ne oferea sfaturi ca advisor”, spune Emilian. „Când i-am menționat că vrem să ridicăm o rundă de investiție, a fost bucuros să participe. A investit pentru că avea încredere în echipă, era la curent cu progresul nostru constant și e dispus să ne susțină într-o viitoare extindere pe piața din SUA.”,

Având cele două investiții ancoră, start-up-ul a demarat campania de equity crowdfunding pe SeedBlink, aceasta fiind o soluție care deschide posibilitatea de investiție către oameni interesați care vor să investească sume mai mici, tichetul începând de la 2.500 euro. În doar o săptămână de la lansarea campaniei de equity crowdfunding, Medic Chat a depășit targetul de 250.000 euro.

Planul celor doi antreprenori acum este să accelereze creșterea în România și să demareze teste pentru lansarea în străinătate. În cinci ani, își propun să ajute peste cinci milioane de oameni pe an.

Cine folosește Medic Chat?

Utilizatorii Medic Chat sunt din generația Millennials, din orașele mari, tech savvy. Aceștia au o problemă de sănătate care nu este urgentă, întrebări înainte și după consultație, inclusiv interpretare de analize, sau caută o a doua opinie medicală. Un alt segment sunt expații, românii care locuiesc în Marea Britanie, Germania și alte țări din Vest, unde accesul la servicii medicale de calitate este mai complicat sau costisitor.

În prezent, pe Medic Chat este disponibilă o rețea de peste 200 de doctori din 40 de specialități medicale. „Primim întrebări pe toate specialitățile, cel mai des pentru cazuri care se pot clarifica rapid printr-o imagine, de pildă la dermatologie, și pentru interpretarea analizelor medicale”, adaugă Emilian.

Una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă aplicația în acest moment este legată de informațiile medicale de pe Google, care pot crește anxietatea pacientului. Suntem de acord că informațiile de pe Google pot fi interpretate greșit și pot cauza probleme în parcursul medical spre vindecare”, spune Emilian. „Tocmai de aceea am creat acest produs, ca să direcționăm oamenii care au o problemă de sănătate și aleg să se informeze online cu ajutorul unui medic și să primească îndrumarea corectă.”

„Auto-diagnosticarea pe internet este o problemă potențial serioasă, deoarece poate provoca întârzieri semnificative în stabilirea unui diagnostic corect sau tratarea unei probleme de sănătate grave”, menționează Dr. Alexandru Nicolaescu, Medic Specialist ORL la Spitalul de Urgență al M.A.I. Dimitrie Gerota din București, care este activ pe platforma Medic Chat. „Extrema în care cad pacienții este exagerarea problemei și considerarea simptomelor acestora ca aparținând unei boli grave, situație care le provoacă o stare de anxietate și uneori chiar paranoia, mulți pacienți fiind foarte greu de convins, neacceptând diagnosticul corect pentru că nu corespunde cu ideea lor preconcepută despre gravitatea afecțiunii.”

„Aici, telemedicina are un rol crucial – poate trece informația prin filtrul unui profesionist, furnizând acele elemente utile pacientului, eliminând astfel timpii morți, drumurile, consultațiile și investigațiile inutile, eficientizând practic actul medical pentru toți cei implicați, atât medic, cât și pacient,” mai spune Dr. Alexandru Nicolaescu.



Text de

Oana Vasiliu

Jurnalist cu peste 10 ani de presă în continuă căutare de povești și oameni care schimbă lumea prin cultură și idei.

ENERGIE|SOLUȚII

Gardienii rețelei energetice – protejarea aprovizionării cu energie electrică a Europei de atacurile cibernetice

De
Cercetătorii finanțați de UE ajută sectorul energiei electrice din Europa să lupte împotriva atacurilor din ce în ce mai sofisticate ale infractorilor cibernetici.
SĂNĂTATE|FYI

Prima hartă completă a creierului unei musculițe de oțet deschide noi perspective în neuroștiințe

De
O echipă internațională a realizat prima hartă completă a creierului unei musculițe de oțet și a cartografiat toți neuronii și conexiunile dintre aceștia. Descoperirea deschide noi perspective în înțelegerea funcționării creierului și a circuitelor neuronale.
TEHNOLOGIE|SOLUȚII

Prima companie aeriană de transport de mărfuri cu drone din Europa se pregătește să-și ia zborul

De
Dronele pot reduce costurile transportului aerian de mărfuri și să conecteze mai bine zonele îndepărtate. Urmărirea lor va fi însă o provocare esențială.
SĂNĂTATE|MAIN STORY

Obiecția de conștiință, schema prin care accesul la avort e blocat în România fără a schimba legea

De
În România, refuzurile tot mai frecvente de a acorda asistență medicală pe motive de conștiință afectează serviciile de avort, ceea ce poate compromite grav sănătatea și viața pacientelor. Deși legal, avortul e tot mai greu de accesat în spitalele publice.