ESO/L. Calçada

Cea mai mare gaură neagră stelară din Calea Lactee este la doar 2.000 de ani-lumină de Terra4 min read

De Ionuț Preda 16.04.2024

Gaia BH3 are o masă de 33 de ori mai mare decât cea a Soarelui, cu mult peste prima gaură neagră identificată vreodată.

O echipă internațională de astronomi a identificat cea mai mare gaură neagră din Calea Lactee, pe baza observațiilor efectuate cu telescopul spațial Gaia al Agenției Spațiale Europene (ESA). Obiectul, numit Gaia BH3// Momentan, numele se referă atât la gaura neagră, cât și la sistemul din care face parte. // are o masă de 33 de ori mai mare decât cea a Soarelui, conform unui studiu publicat în jurnalul  Astronomy & Astrophysics.//„Discovery of a dormant 33 solar-mass black hole in pre-release Gaia astrometry”, aanda.org //

Găurile negre stelare apar în urma colapsului stelelor masive. Până acum, cele descoperite în Calea Lactee au avut, în medie, mase de zece ori mai mare decât cea a Soarelui. Precedentul record era deținut de Cygnus X-1,  prima gaură neagră identificată vreodată,// Cygnus X-1 a fost identificată în 1971, pe baza razelor X pe care le emite, de cercetători de la observatoare din Statele Unite și Olanda // cu o masă de 21 de ori mai mare decât cea a Soarelui.

Gaia BH3 este, în același timp, relativ aproape de Terra – obiectul a fost identificat la doar 2.000 de ani-lumină distanță, în constelația Vulturul. Asta o face a doua cea mai apropiată gaură neagră de Pământ, după Gaia BH1, situată la 1.560 de ani-lumină distanță, în constelația Ofiucus.

Gaura neagră se află într-un sistem binar și fost descoperită prin intermediul stelei-companion, a cărei orbită este afectată de BH3. Observațiile au fost confirmate de date obținute de la observatorul terestru ESA Very Large Telescope din Chile.

Astronomii suspectează că astfel de găuri negre stelare masive apar în urma colapsului unor stele care au foarte puține elemente mai grele decât hidrogenul sau heliul. În cazul lui BH3, teoria pare să fie confirmată de faptul că analiza spectroscopică a stelei-companion indică o astfel de compoziție săracă în metale – iar stele din sisteme binare au, în general, compoziții similare.

Primele date științifice de la Telescopul spațial Euclid: planete în spațiul interstelar și galaxii formate la începutul Universului

Cea mai importantă misiune spațială lansată în 2023 a strâns deja un calup semnificativ de informații noi despre spațiul cosmic, din vecinătatea Sistemului Solar până la cele mai distante galaxii observate vreodată.

UE schimbă regulile: scutirile de taxe pentru coletele mici de la Temu și Shein ar putea fi eliminate

Uniunea Europeană vrea să modifice taxele de import, eliminând scutirea pentru coletele de valoare mică. Schimbarea vizează retailerii online Temu și Shein, care au dominat piața europeană cu produse ieftine fabricate în China.

O așezare preistorică a fost datată, în premieră, prin intermediul razelor cosmice

Evenimentele spațiale de acum mii de ani deschid poarta pentru datarea exactă a așezărilor preistorice din Balcani.

Scurtă istorie a rachetei Starship

SpaceX pregătește un nou zbor de test pentru Starship, racheta care ar trebui să ducă oamenii pe Marte. Uite cum s-a ajuns aici.