Galaxia NGC 6744. ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi

Primele date științifice de la Telescopul spațial Euclid: planete în spațiul interstelar și galaxii formate la începutul Universului7 min read

De Ionuț Preda 24.05.2024, ultima actualizare: 31.05.2024

Cea mai importantă misiune spațială lansată în 2023 a strâns deja un calup semnificativ de informații noi despre spațiul cosmic, din vecinătatea Sistemului Solar până la cele mai distante galaxii observate vreodată.

Consorțiul Euclid a publicat, joi, primul calup major de date științifice obținute de către telescopul spațial cu același nume, lansat de către Agenția Spațială Europeană (ESA) în 2023. Observațiil includ  posibile planete formate în spațiul interstelar, galaxii create în primul miliard de an al Universului, dar și o serie de imagini ultra-detaliate ale unor clustere de galaxii și grupuri galactice.

Datele au fost publicate în cadrul unei serii de 15 articole științifice// O listă poate fi consultată pe euclid-ec.org // lansate concomitent de către cercetătorii implicați în proiect, o colaborare între peste 300 de instituții și 80 de companii din Europa (inclusiv România), America de Nord și Asia.

Articolele se bazează pe observații efectuate în primele luni de activitate ale telescopului spațial, în programul „Early Release Observations” (ERO), prin care au fost publicate, anul trecut, și primele imagini obținute de Euclid. Alte cinci imagini ERO au fost publicate concomitent cu noul set de date.

CITEȘTE ȘI: În 2023, Europa a trimis telescopul Euclid pe urmele energiei și materiei întunecate

Studiile documentează observațiile făcute de Euclid asupra a 17 ținte, care includ, printre altele, clustere de stele și galaxii, maternități stelare și galaxii pitice.

Maternitatea stelară Messier 78. ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi

Telescopul a găsit șapte corpuri care ar putea reprezenta planete formate în spațiul interstelar, în jurul sistemului Sigma Orion; cercetătorii bănuiesc că ele s-ar fi format în norul interstelar creat de praful și gazul aruncat de către astru.

Euclid a mai descoperit și unele dintre cele mai distante și luminoase galaxii observate până în prezent, formate în primul miliard de ani de la începutul Universului, precum și peste 1.100 de noi candidați pentru statutul de galaxii pitice.//Galaxii alcătuite din doar câteva miliarde de stele; spre comparație, Calea Lactee are între 100 și 300 de miliarde de stele. //

Printre imaginile noi obținute cu Euclid se numără o vedere de ansamblu asupra clusterelor de galaxii Abell 2390, care conține peste 50.000 de galaxii, și Abell 2764, în care se bănuiește că sute de galaxii sunt învăluite de un halou vast de materie întunecată.

Abel 2390. ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi

Telescopul a obținut și o imagine în infraroșu a maternității stelare Messier 78, în care sunt dezvăluite peste 300.000 de obiecte anterior ascunse în regiune, a captat mai multe fuziuni de galaxii în curs de desfășurare în grupul galactic Dorado și a obținut cea mai detaliată imagine de până acum a galaxiei spiralate NGC 6744.

Grupul galactic Dorado. ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi

Consorțiul Euclid, la care participă și România prin intermediul Institutului de Științe Spațiale, // „Follow-up lansare Euclid”, spacescience.ro // își propune să folosească telescopul pentru a crea cea mai detaliată hartă 3D a distribuției materiei în Univers și, cu ajutorul acesteia, să studieze natura /materiei și energiei întunecate./ Materia întunecată este un tip teoretic de materie care nu emite sau absoarbe lumina, despre care se crede că ar reprezenta cea mai mare parte din masa universului. Energia întunecată este o formă teoretizată de energie care ar fi principala cauză a accelerării expansiunii Universului și ar forma mai bine de două-treimi din totalul energiei din Univers. //

Cercetătorii implicați în misiunea lui Euclid cred că ar putea înțelege mai bine atât rolul materiei, cât și cel al energiei întunecate în Univers, dacă vor putea folosi instrumentele telescopului pentru a măsura cât mai precis modul în care acestea s-au extins.

SĂNĂTATE|FYI

A fost descoperită regiunea din creier care provoacă paranoia

Cercetătorii de la Yale au legat anumite regiuni ale creierului de paranoia, printr-un nou studiu. Rezultatele ar putea conduce către tratamente mai sigure.

Cutremurele majore ar putea fi detectate cu până la 19 zile în avans, prin date de satelit

Un studiu de caz bazat pe date de satelit din regiunea cutremurului de 7,8 care a avut loc în Turcia și Siria în 2023 ar putea deschide calea pentru avertizări foarte timpurii ale seismelor majore.

Războiul Rusiei în Ucraina accelerează criza climatică

Numai în primii doi ani, costul climatic al războiului provocat de ruși în Ucraina depășește emisiile anuale cumulate generate de 175 de țări, se arată într-un nou raport.

Tehnologia CRISPR/Cas9, folosită, în premieră, pentru a face fotosinteza mai eficientă la plante

Momentul marchează un nou avans în îmbunătățirea genetică a culturilor agricole, de data aceasta fără introducerea de ADN străin.