Milioane de jucători de Borderlands 3 au ajutat la cercetarea microbiomului intestinal4 min read

De Ionuț Preda 19.04.2024

Unul dintre cele mai populare jocuri de tip looter shooter transformat simplul act de a rezolva puzzle-uri într-un efort de știință comunitară

Peste 4,5 milioane de gameri din toată lumea au ajutat în ultimii ani cercetarea științifică a microbiotei umane jucând unul dintre cele mai populare shootere recente, Borderlands 3, conform unei cercetări publicate recent în Nature Biotechnology.// „Improving microbial phylogeny with citizen science within a mass-market video game”, nature.com //

Borderlands 3 este un looter shooter cu grafică similară desenelor animate, cu prezentare violentă și umor vulgar, parte a unei serii de jocuri video care a vândut peste 80 de milioane de copii // „Borderlands 3 Has Shipped Over 18 Million Units Worldwide”, gamingbolt.com // în ultimii 15 ani. În aprilie 2020, producătorii Gearbox Entertainment au introdus în interiorul celui de-al treilea joc principal din serie un terminal cu un mini-joc, Borderlands Science, care ajută la cercetarea genetică a microbiomului intestinal uman. Inițiativa a fost dezvoltată în colaborare cu Universitatea McGill din Montreal, Canada, și compania elvețiană Massively Multiplayer Online Sciences.

În cadrul acestui mini-joc, utilizatorilor li se cere să aranjeze o serie de blocuri de diferite culori pe un câmp de joc pentru a corespunde unor șabloane prezentate. La sfârșit, primesc un scor și diverse recompense dacă rezolve puzzle-ul corect.

În realitate, blocurile sunt, de fapt, echivalate cu fragmente din secvențele genetice ale diverselor bacterii din microbiota intestinală. Prin rezolvarea a peste 135 de milioane de puzzle-uri, jucătorii au decodat segmente repetitive din ADN-ul a peste un milion de microorganisme care trăiesc în intestinele umane, care pot oferi noi detalii despre evoluția istorică și relațiile genetice dintre acestea.

Autorii studiului au explicat că experimentul a ajutat la îmbunătățirea secvențierilor genetice deja existente, iar analiza evoluției și relațiilor dintre diversele microorganisme intestinale poate aduce noi descoperiri privind rolurile lor în sănătatea umană, de la modul în care sunt afectați de diete până la factori care provoacă bolile intestinale.

În același timp, datele vor fi utilizate și pentru a antrena algoritmii folosiți de obicei în operațiile de secvențiere, care au în continuare probleme cu identificarea segmentelor repetitive din ADN.

Primele date științifice de la Telescopul spațial Euclid: planete în spațiul interstelar și galaxii formate la începutul Universului

Cea mai importantă misiune spațială lansată în 2023 a strâns deja un calup semnificativ de informații noi despre spațiul cosmic, din vecinătatea Sistemului Solar până la cele mai distante galaxii observate vreodată.

UE schimbă regulile: scutirile de taxe pentru coletele mici de la Temu și Shein ar putea fi eliminate

Uniunea Europeană vrea să modifice taxele de import, eliminând scutirea pentru coletele de valoare mică. Schimbarea vizează retailerii online Temu și Shein, care au dominat piața europeană cu produse ieftine fabricate în China.

O așezare preistorică a fost datată, în premieră, prin intermediul razelor cosmice

Evenimentele spațiale de acum mii de ani deschid poarta pentru datarea exactă a așezărilor preistorice din Balcani.

Evoluția în acțiune: tot mai multe animale se adaptează la activitățile umane

Oamenii au modificat atât de mult mediul natural, încât restul animalelor nu se mai dezvoltă firesc, ci ca răspuns adaptativ la noile condiții de viețuire. Iar asta nu e mereu în avantajul lor.