„Soarele artificial” din Coreea de Sud a funcționat pentru 48 de secunde la 100 de milioane °C4 min read

De Ionuț Preda 15.04.2024

Reactorul KSTAR // Korea Superconducting Tokamak Advanced Research // din Daejon, Coreea de Sud, este supranumit și „soarele artificial”. Este unul dintre numeroasele experimente  în care cercetătorii încearcă să recreeze condițiile prin care stelele active fuzionează nuclee atomice de hidrogen, pentru a crea energie aproape nelimitată.

KSTAR folosește o structură de tip Tokamak pentru a cerceta fuziunea magnetică, o metodă care încearcă să provoace fuziunea atomilor de hidrogen în heliu prin încălzirea combustibilului nuclear la temperaturi atât de mari încât acesta se transformă în plasmă. Aceasta poate fi menținută în vasul reactorului cu ajutorul unor câmpuri magnetice foarte puternice. //„Magnetic Fusion Confinement with Tokamaks and Stellarators”, iaea.org //

Temperatura atinsă în reactorul KSTAR este de mai bine de șase ori mai mare decât cea din nucleul Soarelui (aproximativ 15 milioane °C), însă este necesară, pentru că presiunea de la suprafața Pământului este de 340 de miliarde de ori mai mică decât cea din Soare.

În experimente desfășurate la sfârșitul lui 2023 și începutul lui 2024,// „Korea’s Artificial Sun Just Shattered a Fusion Record”, popularmechanics.com // reactorul a menținut o temperatură de 100 de milioane de °C pentru 48 de secunde, performanță reușită prin înlocuirea unor aliaje de carbon cu unele de tungsten în structuri implicate în disiparea căldurii din vas. Precedentul record fusese obținut în 2021: 31 de secunde.  Cercetătorii vor să extindă perioada de funcționare la aceeași temperatură la 300 de secunde, până în 2026.

KSTAR este parte a proiectului internațional de cercetare ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor),//Detalii pe iter.org // care construiește cel mai mare reactor bazat pe fuziune magnetică din lume, în Franța. Inaugurarea ar trebui să aibă loc în 2025. Reactorul sud-coreean efectuează experimente auxiliare, pentru a le ajuta pe cele care vor avea loc la ITER, unde se așteaptă să fie generată mai multă energie termică decât cea folosită pentru încălzirea plasmei.

Un astfel de experiment cu câștig net de energie a fost realizat cu succes, în decembrie 2022, la Laboratorul Lawrence Livermore din Statele Unite, însă a avut proporții limitate.

CITEȘTE ȘI: Moment istoric pentru fuziunea nucleară: primul experiment cu câștig net de energie

NASA Earth Observatory sărbătorește 25 de ani prin 25 de fotografii spectaculoase

Nori amenințători, furtuni de praf, aurora boreală, incendii de pădure, bucăți de gheață imense care se topesc rapid, culorile turcoaz ale planctonului marin. În 25 de ani de la lansare, cu ajutorul sateliților, platforma de imagini NASA pare să le fi văzut pe toate.

„Păianjeni” marțieni, surprinși într-o nouă imagine de Agenția Spațială Europeană (ESA)

Odată cu sosirea primăverii, pe planeta roșie au apărut „păianjenii” negri. Nu, nu a fost descoperită viață pe Marte, e vorba de un fenomen natural.
SOCIETATE|FYI

Accesul la arhivele publice rămâne limitat în România

Deși legislația majorității țărilor UE s-a aliniat cu recomandările Consiliului Europei, accesul efectiv la arhive rămâne problematic, inclusiv în România, arată un studiu recent.
AI&ROBOȚI|FYI

AI-urile ușoare și fără abonament se înmulțesc

În timp ce „Big AI” îți cere 20 de dolari pe lună, apar modele alternative pe care le-ai putea folosi gratuit. Dacă știi programare. Sau dacă-ți cumperi ochelari.