„Soarele artificial” din Coreea de Sud a funcționat pentru 48 de secunde la 100 de milioane °C4 min read

De Ionuț Preda 15.04.2024

Reactorul KSTAR // Korea Superconducting Tokamak Advanced Research // din Daejon, Coreea de Sud, este supranumit și „soarele artificial”. Este unul dintre numeroasele experimente  în care cercetătorii încearcă să recreeze condițiile prin care stelele active fuzionează nuclee atomice de hidrogen, pentru a crea energie aproape nelimitată.

KSTAR folosește o structură de tip Tokamak pentru a cerceta fuziunea magnetică, o metodă care încearcă să provoace fuziunea atomilor de hidrogen în heliu prin încălzirea combustibilului nuclear la temperaturi atât de mari încât acesta se transformă în plasmă. Aceasta poate fi menținută în vasul reactorului cu ajutorul unor câmpuri magnetice foarte puternice. //„Magnetic Fusion Confinement with Tokamaks and Stellarators”, iaea.org //

Temperatura atinsă în reactorul KSTAR este de mai bine de șase ori mai mare decât cea din nucleul Soarelui (aproximativ 15 milioane °C), însă este necesară, pentru că presiunea de la suprafața Pământului este de 340 de miliarde de ori mai mică decât cea din Soare.

În experimente desfășurate la sfârșitul lui 2023 și începutul lui 2024,// „Korea’s Artificial Sun Just Shattered a Fusion Record”, popularmechanics.com // reactorul a menținut o temperatură de 100 de milioane de °C pentru 48 de secunde, performanță reușită prin înlocuirea unor aliaje de carbon cu unele de tungsten în structuri implicate în disiparea căldurii din vas. Precedentul record fusese obținut în 2021: 31 de secunde.  Cercetătorii vor să extindă perioada de funcționare la aceeași temperatură la 300 de secunde, până în 2026.

KSTAR este parte a proiectului internațional de cercetare ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor),//Detalii pe iter.org // care construiește cel mai mare reactor bazat pe fuziune magnetică din lume, în Franța. Inaugurarea ar trebui să aibă loc în 2025. Reactorul sud-coreean efectuează experimente auxiliare, pentru a le ajuta pe cele care vor avea loc la ITER, unde se așteaptă să fie generată mai multă energie termică decât cea folosită pentru încălzirea plasmei.

Un astfel de experiment cu câștig net de energie a fost realizat cu succes, în decembrie 2022, la Laboratorul Lawrence Livermore din Statele Unite, însă a avut proporții limitate.

CITEȘTE ȘI: Moment istoric pentru fuziunea nucleară: primul experiment cu câștig net de energie

Primele date științifice de la Telescopul spațial Euclid: planete în spațiul interstelar și galaxii formate la începutul Universului

Cea mai importantă misiune spațială lansată în 2023 a strâns deja un calup semnificativ de informații noi despre spațiul cosmic, din vecinătatea Sistemului Solar până la cele mai distante galaxii observate vreodată.

UE schimbă regulile: scutirile de taxe pentru coletele mici de la Temu și Shein ar putea fi eliminate

Uniunea Europeană vrea să modifice taxele de import, eliminând scutirea pentru coletele de valoare mică. Schimbarea vizează retailerii online Temu și Shein, care au dominat piața europeană cu produse ieftine fabricate în China.

O așezare preistorică a fost datată, în premieră, prin intermediul razelor cosmice

Evenimentele spațiale de acum mii de ani deschid poarta pentru datarea exactă a așezărilor preistorice din Balcani.

Evoluția în acțiune: tot mai multe animale se adaptează la activitățile umane

Oamenii au modificat atât de mult mediul natural, încât restul animalelor nu se mai dezvoltă firesc, ci ca răspuns adaptativ la noile condiții de viețuire. Iar asta nu e mereu în avantajul lor.