The Climate Change Company

Asfalt din deșeuri de plastic și sticlă, creat de un start-up din Cluj: „Vrem să fie la fel de comun ca Pepsi sau Coca-Cola”21 min read

De Ionuț Preda 11.04.2023, ultima actualizare: 09.05.2023

Iată ce am aflat de la un antreprenor olandez stabilit în Cluj-Napoca a cărui companie produce Littar, o bază de asfalt pentru drumuri creată din deșeuri de plastic și sticlă.

Poate că start-up-ul clujean The Climate Change Company,Detalii pe theclimatechangecompany.com co-fondat de olandezul Denis Debbie și românul Sebastian Tudose, nu are cel mai specific nume, însă produsul pe care îl propune vrea să schimbe semnificativ industria asfaltului și să ajute, totodată, în lupta cu deșeurile din plastic și schimbările climatice.

LittarDetalii pe theclimatechangecompany.com este un nou tip de strat de bază pentru construcția drumurilor, care înlocuiește diversele substraturi din drumurile convenționale. În funcție de design, sub stratul de suprafață al unui drum pot fi turnate între două și patru straturi de asfalt sau roci granulare, care în cazul de față ar fi înlocuite cu un strat de Littar Partea cu adevărat revoluționară sunt materiile prime folosite: Littar este creat din deșeuri de plastic și sticlă, care înlocuiesc parțial sau chiar total agregatele minerale utilizate de regulă în mixturile convenționale de asfalt, precum roca sau piatra.

Noul tip de asfalt a fost creat de The Climate Change Company în colaborare cu Institutul de Cercetări în Transporturi (INCERTRANS) al Ministerului Educației și Cercetării. Acesta poate fi mixat în stațiile actuale de producție a asfaltului, așa că o eventuală trecere la Littar ar fi ușor de făcut, și ar avea mai multe avantaje asupra asfaltului convențional – de la o rezistență mai mare la deteriorare la costuri de producție mai ieftine. Aspectul din urmă este explicat de faptul că în producerea Littar pot fi folosit orice tip de deșeuri din plastic sau sticlă, iar compania se concentrează în special pe cele nereciclabile, produse în cantități mari de consumatori industriali, de care aceștia fac tot posibilul să scape.

CITEȘTE ȘI: Nimeni nu știe cum se reciclează plasticul

Tehnologia este pe cale să fie fi testată pe drumurile publice din România. Littar a primit deja toate certificările necesare pentru a putea fi folosit pe șoselele din România, iar câteva proiecte de asfaltare din țară vor începe, chiar din mai 2023, să folosească materialul creat de compania clujeană.

Am vorbit cu Dennis Debie, co-fondatorul The Climate Change Company, despre ideea care a dus la asfaltul Littar, randamentul pe care l-a dat în testele de certificare, în comparație cu asfaltul convențional, și despre cum plănuiește să-l facă un material de bază în construcția drumurilor.

Poate fi folosit în stațiile de asfaltare deja existente

„Am început să experimentăm cu folosirea unor agregate din deșeuri de plastic și sticlă în amestecurile pentru construcții, ca înlocuitori ai agregatelor minerale. Mai întâi, am încercat să le implementăm în mixturi de ciment, însă ne-am dat seama rapid că ar ieși un produs și mai dăunător decât dacă nu am face nimic, din cauza emisiilor masive cauzate de producția cimentului și a lipsei posibilității de reciclare ulterioare a acestuia.

Așa că ne-am reorientat spre zona de infrastructură rutieră, mai ales că asfaltul este unul dintre cele mai reciclabile produse din ultimii 2000 de ani, și am creat o combinație de plastic și sticlă care imită caracteristicile asfaltului normal.

Stațiile standard de asfaltare pot produce acest tip de material cu mașinile pe care le au în prezent, conform specificațiilor setate pentru amestecurile normale de asfalt. Arată la fel, se simte la fel, mirosul este același, dar, intrinsec, nu este la fel.

Acesta a fost unul dintre criteriile noastre de proiectare: stația de asfaltare să poată primi mixul de plastic și mixul de sticlă, să le pună în aceleași compartimente în care ar pune în mod normal nisipul și pietrele, să apese butonul stației de asfalt și rezultatul să fie Littar. Trebuie să fie atât de simplu, pentru că altfel industria nu va adopta materialul.”

Mai durabil și flexibil decât asfaltul convențional

„Am efectuat toate testele necesare pentru Littar, precum analize ale ciclului de viață în ceea ce privește durabilitatea. De exemplu, există un test ciclic continuu în care o probă de asfalt este expusă la temperaturi normale, cum ar fi 20°C, la o sarcină de impact foarte mare, repetată de sute de mii de ori, pentru a vedea când materialul cedează.

Asfaltul normal, deoarece este format din materiale solide, cum ar fi roci inflexibile, poate absorbi șocuri doar până la un punct, în care o rocă se mișcă și apare o fisură. Atunci ai un nod de eșec. Iar asfaltul normal se va crăpa după în jur de 400-500.000 de cicluri, dar cu Littar am ajuns aproape de 700.000 de cicluri. Deci o creștere a durabilității cu aproximativ 20%.

Dar ceea ce este și mai convenabil la Littar este că, deoarece folosește plastic, sunt șanse mai mici ca un drum care să cedeze din cauza unei fisuri – ea va fi absorbită sau susținută de plasticul din interior. Așadar, în loc să se spargă, stratul se va întinde ușor, ca un material compresibil.

De exemplu, asfaltul cu Littar este mult mai rezistent la vibrații. De exemplu, atunci când un camion de 40 de tone trece pe drumurile din oraș, acesta provoacă foarte multe vibrații care dăunează straturilor de fundație ale asfaltului normal. În cazul nostru, însă, plasticul din mixtură amortizează măcar parțial astfel de vibrații.”

Littar

Asfaltul Littar supus unui test de rezistență. The Climate Change Company

Deșeurile nereciclabile din industrie îi scad costurile de producție

„Costurile de producție pentru Littar sunt, în medie, cu în jur de 15% mai ieftine. În mare parte, acest lucru se datorează faptului că, dacă folosești Littar, ai nevoie de mai puțin material decât ai avea atunci când folosești amestecul pentru asfalt convențional, ceea ce înseamnă că economisești mult în ceea ce privește transportul de la și către locul de producție și construcție.

Plasticul și sticla pe care le folosim provin în mare parte din industrie. Motivul este simplu: dacă te gândești la deșeurile de plastic și sticlă pe care le aruncăm ca consumatori, sticlele PET, sticlele de șampon, saci de plastic, unele dintre acestea sunt deja utilizate în industria de reciclare pentru produse noi, deci au o valoare, ba chiar sunt scumpe. Chiar dacă noi folosim și astfel de materiale, ne axăm mai mult pe deșeurile care nu pot fi reciclate.

De exemplu, cablurile de fibră optică. O fabrică care produce cabluri de fibră optică sau un operator de telecomunicații care înlocuiește cablurile vechi de fibră rămân cu o problemă: pentru a scăpa de deșeuri, trebuie să plătească o sumă mare de bani către un colector pentru a le ridica, a le procesa și în cele din urmă a le trimite fie la groapa de gunoi, fie la incinerare, deoarece nu există opțiuni de reciclare.

Și așa putem face Littar chiar mai ieftin decât asfaltul normal. Deșeurile pe care le luăm de la producători industriali ca materie primă sunt fie gratuite, fie chiar suntem plătiți ca să-i scăpăm de ele. Asta e ceva ce foarte multă lume nu știe, că există cantități extraordinar de mari de deșeuri din plastic și sticlă necatalogate produse, în industrie, de entități private.”

Pot fi făcute straturi integrale din plastic și sticlă

„Acum, sigur, chiar dacă putem folosi orice tip de plastic sau sticlă, avem o rețetă pentru producerea mixturii de deșeuri care ajunge în mașinile de asfaltare. Nu poți amesteca pur și simplu orice tip de plastic: dacă iei un kilogram de sticle PET, le mărunțești în bucăți mici și le pui într-un pahar, ele vor umple, să zicem, un litru de volum. Dar dacă ai face asta cu saci de plastic, ai umple trei litri de volum pentru că densitatea materialului este diferită.

Rețeta este destul de complexă, dar totuși permite folosirea tuturor tipurilor de plastic. Nu pot să intru în detalii, pentru că acestea sunt date proprietare în acest moment. Dar îți pot da o proporție: Littar reduce cantitatea de agregatele minerale din amestecul de asfalt cu minimum 20% și până la maxim 100%, în funcție de aplicație.

De exemplu, avem o versiune de Littar care constă doar din plastic și sticlă, fără agregate minerale. Aceasta este folosită pentru aplicații mici, cum ar fi trotuare, asfaltul din parcări sau segmente prefabricate pentru cărămizi sau plăci. Dar nu o folosim pentru a produce drumuri pe distanțe lungi, deoarece ar necesita o cantitate mult prea mare de plastic și sticlă pentru a construi sute de kilometri de drum. Teoretic, ai putea să construiești o autostradă  de la Cluj la București doar din materiale reciclate, dar ai avea nevoie de cantități imense plastic și sticlă – momentan, o astfel de utilizare n-ar fi viabilă din punct de vedere comercial.”

Littar

The Climate Change Company

Poate fi folosit pentru mai toate tipurile de asfalt

„Asfaltul creat din Littar poatea avea diferite densități – dacă este creat cu utilaje de pavare automate, depinde de compactarea utilizată. Cu o compactare mai mică, se obține o versiune mai poroasă care are aceeași rezistență ca alte tipuri, dar o capacitate mai bună de drenare a apei. Bineînțeles, dacă crește compactarea, se obține o versiune mai densă.

Avem designuri care folosesc doar puțin nisip și creează un material mai poros, care ajută la drenarea apei, dar poate înlocui și stratul de rocă granulară folosit în construcția drumurilor. Acesta este un strat de roci de aproximativ 30-40 centimetri care este folosit, de obicei, tocmai pentru o drenare a mai eficientă, dar și pentru alte motive, cum ar fi creșterea înălțimii nivelului drumului.

În Olanda, de exemplu, se folosește un asfalt foarte deschis și poros la stratul de suprafață. Dar problema pe care o au este că nu au un material de fundație care să poată face același lucru. Cu Littar, de exemplu, pot produce acest strat de fundație care evacuează apa la fel de repede ca și stratul de suprafață.

Putem turna, astfel, de la un simplu loc de parcare până la porțiuni de autostradă, drumuri naționale sau drumuri de sat. Pentru fiecare caz se poate crea o rețetă personalizată, bazată pe disponibilitatea locală a plasticului/sticlei. Avem rețete deja definite care funcționează pentru diferite categorii de drumuri sau intensități ale traficului.”

În curând, Littar va fi și în drumurile din România

„În România avem deja toată documentația oficială stabilită. Este acel document numit agrement tehnic, care descrie tehnologia în fiecare detaliu, de la aspectul tehnic la cel de mediu, riscuri de siguranță, riscuri umane, etc. El este certificat ca fiind sigur, și va fi implementat pe drumuri publice în trei locații din România chiar de luna viitoare.Adică din luna mai 2023.

În prezent, lucrăm și la facilitarea unei rețele digitale globale care să traseze fluxurile de deșeuri care nu sunt mapate în prezent, precum deșeurile industriale, pentru a permite stațiilor de asfaltare să găsească ușor furnizori noi și să-și creeze propriile economii circulare, creând o infrastructură locală sustenabilă.

Noi vrem, în viitorul apropiat, să implementăm tehnologia în cât mai multe stații de asfaltare din întreaga lume. Acesta este, practic, obiectivul nostru principal. Deja avem cereri din toată lumea de la furnizorii de deșeuri pentru a lucra cu noi. Ceea ce este posibil, pentru că tehnologia este destul de «plug and play» – trimitem specificațiile și instrucțiunile noastre, poate trebuie să mergem acolo o dată sau de două ori, pentru a le arăta cum funcționează procesul, dar apoi asfaltul poate fi turnat pe cont propriu. Deci, este o tehnologie foarte ușor de implementat. Ceea ce încercăm acum este să extindem ecosistemul mărcii. Vrem să facem Littar să fie la fel de întâlnit ca Pepsi sau Coca Cola.”



Text de

Ionuț Preda

Redactor cu câțiva ani de experiență în presa centrală. Este curios despre aplicarea tehnologiilor SF în lumea reală și evoluția ideilor de-a lungul istoriei.

TEHNOLOGIE|SLOW FORWARD

Economia trickle-down a telefoanelor cu AI

De
Inteligența artificială generativă ajunge pe mid-range-uri Android, precum seria Oppo Reno 12, la doar câteva luni de la adoptarea pe flagshipuri. Și cu mult înaintea iPhone-ului.
TEHNOLOGIE|SOLUȚII

Grafenul, un material miraculos, ajunge în lumina reflectoarelor cu sprijin european

De
Grafenul a ieșit din laboratoare și a ajuns pe piață datorită contribuției deloc neglijabile a UE, potrivit prof. Patrik Johansson.
TEHNOLOGIE|SLOW FORWARD

Xiaomi 14 Ultra marchează oficial sfârșitul camerelor de travel

De
Senzorul de 1 inch Sony LYT-900 cu diagramă variabilă și kitul opțional de fotografie te lasă să treci acest model la o categorie hibrid, telefon-cameră foto.
TEHNOLOGIE|OVERVIEW

Neuralink: între promisiunile SF, lipsa de transparență și abuzurile din experimente

De
Interfața neuronală visată de Elon Musk este la început de drum, dar e deja încărcată de controverse.