OnePlus

Cât de mult contează colaborările dintre producătorii de telefoane și cei de camere foto?

De Mihai Ghiduc 18.05.2021

Colaborarea dintre OnePlus și Hasselblad anunță că smartphone-urile se vor concentra tot mai mult pe fotografie (și video). După ce au ucis „săpunierele”, mobilele atacă acum piața amatorilor entuziaști.

Încă de dinainte ca iPhone-ul să revoluționeze lumea mobilelor, camerele foto ale telefoanelor au fost printre principalele caracteristici luate în considerare de cei care-și achiziționau un nou telefon. Smartphone-urile au dus această zonă la nivelul 11. Dacă Apple avea avantajul ecosistemului propriu și al legendei, care încă persistă, că face cele mai bune poze, în lumea Androidului au apărut colaborările dintre branduri de telefoane și producători de echipament foto de top, cea mai cunoscută fiind cea dintre Huawei și Leica. De anul acesta, OnePlus și Hasselblad se adaugă listei. Și lucrurile par a nu se opri aici.

Fotografia începea să conteze pe vremea dumbphone-urilor

Prima victimă colaterală a noilor smartphone-uri au fost camerele foto ieftine, așa numitele „săpuniere”. Însă acestea erau amenințate încă de dinainte ca Steve Jobs să urce pe scenă și să uimească lumea cu noul iPhone. Telefoanele Nokia cu senzor de 41 de megapixeli, mari chiar și pentru epoca aceasta, apăruseră deja din 2012. N-aveau inteligența artificială din smartphone-uri, dar aveau 1/1,2 inchi (pe modelul Nokia 808 PureView) și 2/3 inchi, stabilizare optică și capacitatea de a face fotografii RAW pe Nokia Lumia 1020,„Nokia Lumia 1020 – Full phone specifications”, gsmarena.com care a apărut în 2014.

Și, cel mai important, avea lentile Carl Zeiss, pentru că prima colaborare dintre un producător de telefoane și unul de echipament foto a fost aceasta. Nokia, regele dumbphone-urilor, a început-o încă din 2005, la vreo doi ani de când camerele foto și-au făcut loc pe telefoane, cu modele N90, N93 și N95. 

Oarecum ciudat, Carl Zeiss colabora încă din 1996 cu Sony, ba chiar este producătorul lentilelor de pe seria de camere foto profesionale și pentru entuziaști ale brandului. Dar, deși brandul japonez intrase pe piața mobilelor încă din 2001, când a devenit partenerul suedezilor de la Ericsson, abia în 2020, cu modelul Sony Xperia 1 II„Sony and ZEISS to expand strategic collaboration to Xperia smartphones”, zeiss.com a apărut prima colaborare dintre Sony și Zeiss, noul nume al firmei, pentru smartphone-uri.

Lentilele Zeiss se găsesc și pe Sony Xperia Pro,„At $2,500, the Sony Xperia Pro is so much more than a phone”, cnet.com un telefon de nișă care costă 2.500 de dolari și este gândit pentru profesioniști, care-l pot folosi ca accesoriu pentru camerele mirrorless din gama alpha – ca monitor, pentru live streaming sau pentru a urca mai rapid fotografiile direct pe un server, cu ajutorul 5G-ului.

Parteneriatul cu Sony nu este însă unul exclusiv, pentru că Zeiss colaborează și cu chinezii de la Vivo, din decembrie anul trecut.„vivo and ZEISS Enter Global Partnership for Mobile Imaging”, zeiss.com Însă aceștia l-au folosit pentru modelul X60 Pro+, care cu greu se găsește în afara Chinei. Deși au sponsorizat Cupa Mondială din Rusia, Vivo n-a devenit un brand global.

Huawei Mate 40 Pro e cel mai recent model care are o cameră cu logo-ul Leica. Foto: Mihai Ghiduc

Colaborarea cu Leica a dus Huawei în top

În deceniul precedent, colaborarea dintre Huawei și Leica a fost cea care a marcat lumea mobilelor. Anunțată în 2016, cu modelul P9, aceasta a ajutat brandul chinez să crească până pe primul loc din lume, unde ar fi rămas bine-mersi dacă nu intervenea Trump și nu scotea serviciile Google de pe modelele apărute după vara lui 2019. 

Multă lume a acuzat că ar fi fost doar o mișcare de marketing, mai ales că senzorii erau Sony, iar Leica mai era implicată în colaborări cu alte branduri, cum ar fi Panasonic, pe piața camerelor foto. Ba chiar, ca o paranteză, în 2015 apăruse și un telefon numit Panasonic Lumix DMC-CM1,„Panasonic Lumix CM1 review: Photographers, say hello to your next phone”, cnet.com care avea un senzor de 1 inch, lentile Leica și Android și arăta mai mult a aparat foto decât a telefon.

Huawei P9 se lăuda cu două camere, una color și una monocromă, pentru o mai bună calitate a imaginii, însă colaborarea cu Leica a contat mai ales pentru modelele ulterioare, în special P20 Pro și P30 Pro.„Huawei P30 Pro camera review – DXOMARK”, dxomark.com Criticii s-au concentrat pe faptul că lentilele sunt din plastic și sunt produse în masă în Asia, deci ar fi mai mult marketing, însă chiar a existat o echipă dedicată de ingineri de la Leica„7 things to know about Leica and Huawei’s partnership”, zdnet.com care a lucrat la designul camerelor foto pentru telefoanele Huawei și care se concentrează, dincolo de lentile, pe fine tuning-ul componentelor (procesor, senzor, lentile) pentru a face fotografii mai bune.

CITEȘTE ȘI: Telefonul viitorul ar putea fi doar un ecran de sticlă

Faptul că Huawei a rămas fără serviciile Google, deci a pierdut mare parte din piața globală, a afectat însă colaborarea. Recent, au apărut informații că Huawei P50, flagship-ul așteptat în acest an, va fi ultimul pentru cele două branduri.„Huawei and Leica’s partnership will end with the P50 series”, gizmochina.com Vestea, neconfirmată oficial, a venit la câteva zile după lansarea telefonului Sharp Aquos R6„Sharp Aquos R6 debuts with 240Hz screen and enormous 1” sensor”, gsmarena.com care, surpriză, are o cameră pe care apare și logo-ul Leica, dar și un senzor impresionant, de 1 inch, pe ea, cel mai mare de pe un flagship din ultimii an. 

Poate părea o colaborare surprinzătoare, însă Sharp, deși nu are o prezență internațională prea puternică, este pe locul al doilea în topul vânzărilor de mobile în Japonia (după Apple), cu 12,4% din piață.„Apple was Japan’s largest smartphone brand in 2020 with a 47.3% market share”, gizmochina.com Într-un fel, Sharp a fost Nokia japonezilor, dominând piața dumbphone-urilor între 2005 și 2010 în această țară, însă pare a-și fi revenit mai bine decât brandul finlandez.

OnePlus Series 9. Foto: OnePlus

OnePlus și Hasselblad se concentrează pe pasionații de fotografie

Până la aceste vești, în februarie 2021, OnePlus și Hasselblad își anunțau parteneriatul pentru o perioadă de trei ani.„OnePlus and Hasselblad enter long-term partnership to co-develop next generation of flagship smartphone cameras”, oneplus.com Pentru pasionații de telefoane, OnePlus e de mult considerat unul dintre cele mai bine telefoane cu Android, un „secret” bine păstrat într-o lume dominată de Samsung, iar faptul că acum promite că va face și fotografii mai bune nu poate fi decât un plus.

Ca și OnePlus, Hasselblad e un brand de nișă, deși e în industria foto încă de la începutul secolului al XX-lea. Firma a produs, după Al Doilea Război Mondial, unele dintre cele mai iconice camere de format mediu, inclusiv cele pentru misiunile Apollo ale NASA – primele poze de pe Lună au fost făcute cu o cameră Hasselblad, modificată special pentru a rezista radiațiilor cosmice. 

Hasselblad nu e prima colaborare din lumea mobilelor. În 2016, firma crea un modul foto pentru Moto Z,Motorola Moto Z”, wikipedia.org un smartphone interesant produs de Motorola, care propunea atașarea magnetică a diverse module ale telefonului (pe lângă cameră, mai găseai un proiector video, o baterie suplimentară, o boxă creată împreună cu JPL, o cameră video 360 și gamepad-uri), dar care n-a fost vreun mare un succes, probabil pentru că fiecare modul costa cât un telefon. Nici modulul foto, numit Hasselblad True Zoom Camera, nu era senzațională. Deși avea zoom optic de 10x, senzorul era unul micuț, de 1/2,3 inchi și 12 MP, la nivelul unei camere compacte pentru amatori.

Într-o primă fază, colaborarea dintre OnePlus și Hasselblad, se concentrează mai ales pe partea software, senzorii fiind produși de Sony. „Pentru seria OnePlus 9 ne-am concentrat mai mult pe o caracteristică pe care utilizatorii noștri o cer: o experiență mai bună a camerei”, a răspuns Tuomas Lampen, European Head Of Strategy OnePlus, la întrebările noastre. 

„Parteneriatul de trei ani cu Hasselblad se va desfășura în mai multe etape, începând cu zone ce includ reglarea culorilor și calibrarea senzorilor, și extinzându-se ulterior la o colaborare hardware, la nivelul lentilelor, în ceea ce privește standardele și optica acestora”, continuă el. Cea din urmă veste pare cea mai bună, deși și partea software va fi apreciată de cei interesați de culorile fotografiilor pe care le fac.

Tuomas Lampen, European Head Of Strategy OnePlus. Foto: OnePlus

Cine vrea calibrare naturală a culorii?

„Primul rezultat al acestei colaborări, și cel mai provocator din punct de vedere tehnic, este calibrarea avansată a culorilor”, spune Lampen. Aceasta este principala caracteristică a telefoanelor OnePlus Series 9, și a fost dezvoltată în comun de OnePlus și Hasselblad. „Această nouă soluție – Calibrarea naturală a culorii cu Hasselblad – își propune să aducă culori mai precise și să dea un aspect natural fotografiilor făcute cu camerele OnePlus. De asemenea, va deveni noul standard OnePlus pentru calibrarea culorilor pentru viitoarele sale camere de smartphone.”

Într-o lume în care multe dintre camerele mobile se concentrează pe HDR și, adesea, editează fotografiile încă din momentul în care sunt făcute, amplificând contrastul și saturația, OnePlus se duce într-o direcție care va fi mai apreciată de cei pasionați de fotografia ce redă lumea așa cum e. Asta înseamnă, în principal, zona fotografilor amatori „entuziaști”, dar și cea a profesioniștilor. „Culorile naturale permit utilizatorilor să exprime cu adevărat modul în care simt și văd lumea. Credem că există o tendință în creștere în a arăta lumea în adevăratele sale culori”, spune Tuomas Lampen.

Parte a lansării noului mobil a fost și campania #TrueColors.„OnePlus #TrueColors”, findyourtruecolors.com „Primul pas a fost afișarea adevăratelor culori ale Moonbow,Un fenomen natural atmosferic rar care apare atunci când lumina Lunii este reflectată și refractată de picăturile de apă din aer, care a putut fi văzut de pe Tamisa, sciencemadefun.net în Londra, cu OnePlus Series 9.”

Moonbow. Foto: OnePlus

OnePlus va investi 150 de milioane de dolari în cercetare și dezvoltare, în următorii trei ani, pentru a folosi la maximum acest parteneriat și pentru a crea camere cât mai performante. „Ne-am luat angajamentul de a dezvolta patru laboratoare mari de cercetare și dezvoltare în întreaga lume, inclusiv două laboratoare inovatoare de imagistică, în Statele Unite și Japonia”, spune Lampen. Viitoarele sisteme de camere OnePlus vor veni cu inovații precum  „o cameră panoramică cu un câmp vizual de 140 de grade, tehnologie T-lens pentru focalizarea rapidă a camerei frontale și o lentilă freeform – care a fost introdusă pentru prima dată pe seria OnePlus 9 – care elimină distorsiunile apărute la marginea fotografiilor ultra-wide.”

Pentru utilizatorii unui telefon OnePlus 9, cea mai vizibilă intervenție a celor de la Hasselblad, pe lângă logoul de pe spatele telefonului, este interfața Hasselblad Pro Mode a aplicației foto, bazată pe software-ul de procesare a imaginii din portofoliul brandului suedez.

„Noul Hasselblad Pro Mode oferă o gamă de culori incredibil de precisă și naturală, care reprezintă o bază solidă pentru post-editare”, spune Lampen. „Noul mod pro permite, de asemenea, un control fără precedent pentru fotografii profesioniști. Aceștia pot regla ISO-ul, focalizarea, viteza, balansul de culoare și multe altele. De asemenea, utilizatorii pot fotografia în format RAW de 12 biți, ceea ce oferă niveluri de culoare de 64 de ori mai mari față de RAW de 10 biți, regăsit în mod tradițional pe alte smartphone-uri.”

Colaborări peste colaborări?

2021 pare un an important pentru felul în care vor arăta camerele de pe smartphone-urile viitorului. Pe lângă deja anunțatele colaborări dintre OnePlus și Hasselblad, Vivo și Zeiss, Sony și Zeiss sau Sharp și Leica, se întrevăd și altele. Se pare că și Xiaomi își căuta un brand foto cu care să semneze un parteneriat, conform unui sondaj făcut în ianuarie pe Weibo.„Xiaomi Wants to Work with Canon, Nikon or Hasselblad on a Smartphone Camera”, petapixel.com Utilizatorii rețelei chinezești de social media au votat pentru Hasselblad, ceea ce evident nu mai e posibil, așa că mai rămân Canon și Nikon, dacă sondajul respectiv reprezintă mai mult decât o formă de a crește engagementul pe social media. 

Între timp, însă, se vorbește tot mai des de o posibilă colaborare între Samsung și Olympus,„After OnePlus, Samsung might now partner with a camera maker”, pocketnow.com fie pe o ediție specială Galaxy Fold, fie pe viitorul S22 Ultra. Știrea e destul de ciudată, având în vedere că Olympus și-a vândut anul acesta divizia foto„Olympus finalizes deal with JIP to sell its Imaging business”, dpreview.com unei companii japoneze, Japan Industrial Partners, dar poate face parte din strategia acestora din urmă de revigorare a brandului. Un parteneriat cu cel mai important producător de telefoane din ecosistemul Android ar fi o idee excelentă din punctul de vedere al japonezilor.

Cert este că, pe măsură ce producătorii de camere și lentile foto vor veni cu expertiza lor pe piața smartphone-urilor, acest lucru, combinat cu dezvoltarea unor senzori tot mai performanți și a unor programe de inteligență artificială, va face sistemele foto de pe telefoanele mobile  tot mai performante. Mai e până să poți pune un senzor full frame pe un mobil, dacă asta se va putea întâmpla vreodată, însă e clar că –  dincolo de marketing – aceste colaborări, pe măsură ce se vor înmulți, vor apropia și mai mult fotografia făcută cu mobilul de calitatea celei profesionale.



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

TEHNOLOGIE|MS TALKS

Adina Vălean: „Primele taxiuri aeriene ar putea zbura la Olimpiada de la Paris”

De
Comisara europeană pe transporturi explică cum ar putea arăta viitorul mijloacelor de transport din Europa, de la digitalizarea sistemului feroviar la avioane electrice.
TEHNOLOGIE|SOLUȚII

Anunț matrimonial: alimentele și roboții își unesc destinele

De
Cercetătorii dezvoltă dispozitive și componente electronice comestibile, care să ajute în operațiunile de salvare și să poată fi introduse în pacienții spitalizați, pregătind terenul pentru ca tehnologia omniprezentă să devină consumabilă.
TEHNOLOGIE|PORTRET

Personajul nejucător – cum este să lucrezi în industria de gaming. O discuție cu Andrei Istrate 

De
Unii oameni folosesc jocurile video ca o modalitate de relaxare, iar alții fac o carieră din ele. Andrei Istrate a trecut de la tester la game designer și a ajutat alți pasionați să se dezvolte în acest domeniu, dar spune că a lucra în industria de gaming nu e deloc simplu.  
TEHNOLOGIE|GADGETS

12+ gadgeturi cool de la MWC 2024

De
Am selectat cele mai interesante noutăți și concepte văzute (prezentate sau măcar anunțate) la Mobile World Congress în acest an.