Karl Markus Antson/e-Estonia

Cum a ajuns Estonia un model de digitalizare pentru întreaga lume19 min read

De Ionuț Preda 13.12.2022

8 aspecte despre o societate digitală pe care le-am aflat de la Carmen Raal, digital transformation advisor la e-Estonia.

Când vine vorba de digitalizarea serviciilor publice, Estonia este dată ca exemplu implicit. Nici nu are cum să nu fie: în cele trei decenii de la căpătarea independenței, mica ex-republică sovietică a ajuns printre liderii globali în digitalizare, securitate cibernetică sau mașini autonome, a implementat cu succes votul online și oferă cetățenie digitală chiar și persoanelor care nu locuiesc în Estonia.

Poate de aceea, printre numărul mare de vorbitori de calibru prezenți la GoTech World 2022,Mai multe detalii pe gotech.world cel mai mare eveniment de business IT&digital din România, a ieșit în evidență prezența lui Carmen Raal – digital transformation advisor la e-Estonia, o agenție a guvernului de la Tallinn care promovează realizările digitale ale statului baltic și consiliază alte entități care vor să se inspire din modelul său unic de transformare.

Am vorbit cu Carmen Raal despre cum a reușit un stat cu jumătate din populația Bucureștiului să devină lider global în digitalizare, cum a cooptat sectorul privat în acest proces și cum a implementat cu succes votul online sau a blockchainul pentru protecția datelor, printre altele.

Autobuze semi-autonome în Tallinn. Janar Lind/e-Estonia

Singurul serviciu public nedigitalizabil este semnătura la căsătorie

„99,9% din serviciile noastre publice sunt digitalizate. Lipsesc doar căsătoria și divorțul, și până și acolo încercăm să implementăm soluții online pentru cele mai multe dintre etape.

Nu va fi cazul ca două care persoane care nu s-au cunoscut vreodată în viața reală să se căsătorească online. Însă, de exemplu, dacă o persoană vrea să-și schimbe numele de familie în cel al partenerului, se poate înregistra pentru a primi documentele necesare înainte de căsătorie. Practic, totul în afară de semnătura de la starea civilă vor putea fi rezolvate online.

Divorțul ar putea să devină în anumite circumstanțe complet digital, de exemplu, atunci ambele părți sunt de acord și nu au conflicte care trebuie rezolvate, ceea ce probabil că ar fi mai eficient de făcut online.”

Digitalizarea pornește de la plata parcării prin SMS și ajunge la monitorizarea podurilor din spațiu

„În 2000, Estonia a devenit prima țară care a implementat plata pentru locuri de parcare prin SMS, ceea ce cred că poate fi considerat primul pas către orașe mai inteligente.

De atunci, am ajuns să avem cel mai mare număr de vehicule semi-autonome pe cap de locuitor. Iar acestea nu sunt folosite doar în orașele mari – avem, de exemplu, autobuze semi-autonome care ajung în localități mai mici sau sate, cu scopul de a oferi soluții alternative la mașinile personale pentru deplasările sau naveta către centrele urbane mai mari.

Mai folosim și tehnologie spațială pentru a monitoriza integritatea structurală a podurilor și a ne asigura că  nu sunt riscuri de accidente.Un exemplu este compania estoniană Datel, care folosește date culese de satelitul ESA Sentinel-1 pentru a monitoriza deplasarea sau deformarea unor structuri diverse, de la poduri la clădiri de birouri, chiar și la nivel milimetric. sille.space În același timp, avem și sisteme de avertizare inteligente la trecerile de pietoni, care detectează momentul în care cineva traversează strada și pornește avertismente vizuale cu lumini intermitente pentru șoferi.”

Un stat digital nu trebuie să fie neapărat centralizat

„Am devenit o societate atât de digitalizată pentru că ne-am ocupat de infrastructura necesară înainte să dezvoltăm serviciile în sine. Noi am decis încă din anii 1990 că datele cetățenilor nu vor fi stocate în baze de date imense și centralizate. În schimb, folosim principiul de a avea un singur punct de stocare original pentru fiecare tip de date. Astfel, Estonia stochează mai puține date despre cetățeni și rezidenți decât țări mai puțin digitalizate.

De exemplu, adresa mea personală este stocată la agenția care se ocupă cu evidența populației și nicăieri altundeva – dacă o alte parte a sistemului are nevoie de acces la această informație, atunci se poate găsi mereu o soluție de programare pentru a o interoga din baza de date originală.

Iar aproximativ 97% din cererile de consultare a datelor personale sunt interogări automate. Am automatizat mare parte din sistem tocmai în ideea de a minimiza nevoia operatorilor umani de a accesa date sensibile. Cetățenii au și posibilitatea de a vedea cine le-a accesat datele în ultima perioadă, fie că a fost vorba de interogări automate, de cereri de acces de la operatori umani sau dacă au fost vizualizate din conturile personale de pe portalurile specializate.”

Roboți de livrare în Estonia. Renee Altrov/e-Estonia

Blockchainul poate fi util pentru datele publice, dar nu pentru a le stoca

„În Estonia, folosim blockchainul pentru a putea certifica acuratețea datelor. Noi nu stocăm datele în sine pe blockchain, ci doar hash-uriHashing-ul este o tehnică de criptografie prin care datele pot fi criptate, printr-un algoritm, într-un identificator (hash) unic – de obicei un șir cu număr fix de cifre și litere asociate acestora, pentru a putea verifica validitatea lor. Este o soluție implementată de o companie privată formată de experți universitari estonieni în criptografie, iar compania nu are nevoie de acces la datele cetățenilor pentru a-l implementa.”

CITEȘTE ȘI: De ce averile nu pot fi ascunse în Bitcoin?

Sectorul privat nu trebuie să fie în competiție cu cel public pentru a crește

„Estonia este o țară mică, care nu își permite o competiție între sectorul public și cel privat, așa că facem tot posibilul pentru a le asigura colaborarea. Așa am ajuns să avem cel mai mare număr de start-up-uri pe cap de locuitori din lume și cel mai mare număr de companii unicornCompaniile unicorn sunt start-up-uri private care au atins o valoare totală de peste un miliard de dolari pe cap de locuitor din Europa.Statistici detaliate în acest sens, alcătuite de firma de investiții de risc Atomico, sunt disponibile pe stateofeuropeantech.com

O parte din acest succes se datorează faptului că, deși piața internă este un punct de plecare bun, start-up-urile realizează de la început că nu are rost să concureze doar în aceasta și că trebuie să se extindă internațional. Așa am reușit să creem un ecosistem în care patronii de start-up-uri sau companii-unicorn ajută comunitatea de start-up-uri noi, prin investiții, sfaturi ș.a.m.d.

Colaborarea dintre sectorul public și cel privat este puternică și pentru că nu avem un sector public cu ierarhizare rigidă. De exemplu, în sectorul public pot fi angajați direct manageri din privat, care nu trebuie să aibă neapărat o vechime în posturi publice dacă au calificările necesare și au căpătat experiența relevantă pentru domeniul respectiv în privat. Asta funcționează și vice-versa, este chiar o așteptare ca angajații din sectorul public să treacă la un moment dat în cel privat, de unde pot reveni în funcții publice cu experiența acumulată acolo.”

E ușor să începi o companie în Estonia chiar dacă n-ai fost vreodată acolo

„Avem un sistem de cetățenie electronică (e-residency) care a atras peste 96.000 de cetățeni virtuali. Iar aceștia au creat peste 23.000 de companii în Estonia fără a fi prezenți fizic aici.

Practic, poți începe o companie în Estonia în mai puțin de trei ore, iar procesul este complet online. Asta înseamnă că, de exemplu, dacă tu ești din Minnesota și îți înființezi o companie prin sistemul de e-residency, ai acces automat la piața unică europeană. Asta pe lângă un sistem de taxe foarte avantajos și o birocrație minimală, pentru că majoritatea ei este automatizată, ceea ce îți lasă timp să te ocupi de companie în sine.”

Kitul pe care îl primesc cei care aplică pentru rezidența digitală în Estonia. eResidency

Dacă securitatea cibernetică este o prioritate, poți face un back-up digital pentru o întreagă țară

„Estonia este unul dintre liderii global în securitate cibernetică – există chiar un index important care ne situează pe locul al treilea în lume.Este vorba de un index al capacităților de securitate digitală alcătuit de Uniunea Internațională a Telecomunicațiilor, care în clasamentul din 2020 situa Estonia pe locul trei, după Statele Unite și Marea Britanie/Arabia Saudită, aflate la egalitate pe locul doi, itu.int

Am ajuns aici prin colaborare intensă, mai ales între public și privat. Avem un comandament de securitate cibernetică în care experții în IT și, evident, din domeniul securității cibernetice pot deveni voluntari. Iar atunci când are loc un atac cibernetic dificil de gestionat de specialiști din sectorul public, acești experți din privat își dedică timpul liber, prin intermediul comandamentului, pentru a ajuta, de exemplu, prin monitorizarea posibilelor scurgeri de date sensibile.

Ne-am gândit, însă, și la ce-am putea face în scenariile cele mai rele, în care bazele noastre de date importante sunt șterse sau devin inaccesibile. Așa că am devenit prima țară care și-a făcut un backup al tuturor datelor gestionate de serviciile publice digitale în cloud. Am creat o «ambasadă de date» în Luxemburg, iar acolo stocăm backup-uri integrale și actualizate regulat ale bazelor noastre de date. Dacă se întâmplă ceva cu cele din Estonia, le vom putea mereu restabili pe cele din Luxemburg.”

Votul online funcționează dacă este opțional

„În Estonia am implementat votul online pentru prima dată în 2005, când doar 2% din populație a ales să folosească acest mod de a vota. La ultimele alegeri, proporția de oameni care a votat online a ajuns aproape de 50%.

Votul online a fost mereu opțional, așa că oricine vrea să se ducă la urne o poate face. Însă a fost o soluție necesară mai ales pentru diaspora, pentru că fiind un stat mic, avem ambasade în doar 50 de state, iar celor care locuiesc departe de acestea le-ar fi foarte dificil să participe la vot altfel.

Ne-am gândit la multe aspecte legate de trecerea procesului de vot în online. Unul important este problema influențării votului – trebuie să ne asigurăm că nu e cineva lângă device-ul pe care îl folosești pentru votul online, care te forțează să votezi într-un anumit fel. Așa că perioada de e-voting începe cu 5-7 zile înainte de alegerile propriu-zise, iar pe toată perioada aceasta îți poți schimba votul de câte ori vrei.

În caz că tot simți că ești constrâns sau crezi că cineva are acces la metoda ta de vot online, te poți duce să votezi fizic, ceea ce va suprascrie votul digital. Avem, însă, sisteme puternice de criptare a votului și posibilitatea ca observatori voluntari să urmărească procesul de e-voting la fel cum îl urmăresc și pe cel fizic.”



Text de

Ionuț Preda

Redactor cu câțiva ani de experiență în presa centrală. Este curios despre aplicarea tehnologiilor SF în lumea reală și evoluția ideilor de-a lungul istoriei.

TEHNOLOGIE|FYI

Slow Forward: Samsung a lansat flagshipurile Galaxy S23 

De
O cameră de 200 MP, stabilizare optică a imaginii, fotografii astronomice și unitatea stilistică sunt printre puținele highlight-uri ale noii game S23. Plus: ChatGPT pe bani, iar Netflix nu mai are parole pentru îndrăgostiți.
TEHNOLOGIE|OVERVIEW

Mașini electrice. Planurile fiecărui producător auto major și strategiile celor din România

De
Cursa pentru înlocuirea motoarelor cu combustie internă a început deja, iar marii producători de mașini au înțeles că viitorul este electric.
TEHNOLOGIE|FYI

Slow Forward: Bătălia pentru AI se dă între Microsoft și Google

De
Android vs. Windows Phone e istorie, dar bătălia Google vs. Bing devine acum una pentru a aduce mai repede AI-ul în motoarele de căutare. Plus alte știri din tech din prima parte a anului.
TEHNOLOGIE|TURNING POINT

Cantitatea de date crește mai repede decât capacitatea de stocare. Există soluții?

De
Modelul actual de stocare a datelor la discreția utilizatorului presupune construirea în permanență a unor noi centre de date. Asta s-ar putea ciocni în viitorul nu foarte îndepărtat cu țintele de reducere a emisiilor.