Gaming Report Special: PS5 a descălecat, dar tot nu știm cât costă24 min read

De Ionuț Preda 24.06.2020

Sony a lăsat jocurile să vorbească în cadrul prezentării PS5, dar asta înseamnă că încă mai avem niște nedumeriri cu privire la device în sine.

Luna iunie obișnuia să fie una încărcată pentru lumea jocurilor, cu mult-hulitulSony plănuia oricum să țină o prezentare separată de conferință și înaintea pandemiei, acuzând prețurile mari pentru exponanți și audiența în scădere a evenimentului, arstechnica.com Electronic Entertainment Expo (E3) ca un punct de reper pentru mai toată industria, care se strângea la conferința din Los Angeles (sau, în ultimii ani, prin împrejurimi) pentru a-și etala noile jucării. E3-ul a fost anulat de pandemie, dar tradiția rămâne în picioare: Sony a preluat ștacheta și a prezentat atât PlayStation 5, cât și o cascadă de jocuri, într-un eveniment online, amânat o săptămână din cauza tensiunilor sociale de peste ocean.

Astfel, astăzi facem un gaming report special axat pe noua consolă, urmând ca mâine să trecem prin revistă restul știrilor din domeniu din ultima lună.

Cum arată viitorul?

Dacă prezentarea celor de la Sony ar fi avut un motto, probabil ar fi trebuit să fie „let the games do the talking”. Asta pentru că vreo 85% din timp a fost ocupat de trailere pentru jocuri sau developeri care vorbesc despre ce mai au în lucru. Destul de puțină atenție a fost rezervată consolei în sine, detaliile fiind prezentate în câteva inserții video care au întrerupt șirul de trailere. E cu siguranță rezultatul faptului că pandemia a mutat prezentarea în online, altfel am fi avut de sortat printr-o conferință cu discursuri de PR, vedete și falși fani infiltrați în public pentru a întreține atmosfera.

Ce am aflat, mai exact, despre consolă? În primul rând, știm cum arată. PS5 are câte un panou alb pe fiecare parte, „miezul” are clasica culoare neagră, iar majoritatea LED-urilor par să fie albastre. Schema de culori e păstrată și pentru controller. Device-ul a fost prezentat vertical pe un stand, care pare că va fi inclus în pachet și probabil e detașabil. Sony a oferit ulterior imagini cu consola așezată orizontal, pare-se pe același stand, care va fi necesar din cauza formei curbate a panourilor exterioare. S-au făcut glume că ar arăta ca un  modem,„The PS5 really looks like a router”, pcgamer.com dar per total are o imagine mai de consolă decât noul Xbox, care și-a pus în cap să facă cosplay pe un PC tower-case.„The next Xbox is called Series X and it looks like a PC tower”, engadget.com

Într-o premieră pentru Sony, știm și că vor exista două versiuni: una care include o unitate optică Ultra HD Blu-Ray, pentru a instala jocurile cumpărate fizic, și alta care va fi complet dependentă de downloadul digital, ceva mai slim și care probabil va fi promovată ca o variantă de buget.

Nu avem încă confirmări legate de dimensiunile consolei. Un user de Reddit a făcut o comparație cu alte  console„PS5 size comparisons round-up: “Very big””, gamesradar.com bazate pe renderurile oficiale, care arată PS5-ul ca având dimensiuni mai mari decât toți predecesorii, dar și decât viitorul Xbox. Dar asta se bazează pe ideea că elementele pe baza cărora a fost făcută comparația sunt proporționale cu ale celorlalte console, ceea ce înseamnă informația nu poate fi confirmată pentru moment.

La nivel de periferice, avem un controller wireless alb-negru DualSense, destul de diferit ca aspect față de actualul DualShock 4 – mult mai rotund, cu un design diferit al triggerelor și cu un buton de „Create” în locul celui de „Share”. La fel ca predecesorul său, va avea un touchpad, de data aceasta flancat de bare iluminate în albastru, și sperăm noi mai util decât cel pe de DS4, care rareori a fost  folosit intuitiv în jocuri.„The PlayStation 4’s touchpad and the law of unintended consequences”, theverge.com Controllerul va avea și un microfon built-in.

Pe lângă controller, știm că PlayStation 5 va mai veni cu un webcam HD, un headset wireless Pulse 3D și o telecomandă media, pentru cazurile în care vrei să-ți transformi consola într-un (aproape) home cinema.

Avem și perioada de lansare, „Holiday 2020”. Asta poate include toată perioada octombrie-decembrie, dar dacă ne uităm la datele de lansare pentru PS4 (15 noiembrie) și PS3 (11 noiembrie), probabil ne putem aștepta la o lansare undeva în săptămâna 9-15 noiembrie. Oricum, probabil înainte de Black Friday. Rămâne de văzut dacă Sony vor opta, ca în cazul PS4, să facă o lansare inițială pentru Statele Unite, urmată după două săptămâni de lansarea pentru restul lumii, sau vor alege pentru prima dată o lansare simultană în întreaga lume.

Aici se cam opresc certitudinile. Specificațiile consolei le știam de ceva timp, dar Sony a ales să ne scoată în față faptul că consola avea suport pentru tehnologia de ray-tracing. Va fi un upgrade semnificativ chiar și peste PS4 Pro, iar dacă vrei o analiză mai în detaliu, Digital Foundry au un video în care îți spun cam tot legat de măruntaiele device-ului.

Ce a rămas în aer?

Deocamdată nu știm două detalii esențiale pentru cumpărători: prețul fiecăreia dintre cele două versiuni și când vor putea fi plasate pre-comenzile. PS4 s-a lansat inițial la prețul 399 de euro pentru statele UE (cu prostul obicei de a păstra același preț unitar pentru euro și dolar, rezultând în o variantă mai scumpă pentru Europa), iar dacă luăm în calcul inflația și faptul că e un upgrade destul de serios, ne putem aștepta la un cost ceva mai mare, pe care analiștii îl estimează„PS5 Price: We Predict The PlayStation 5’s Cost”, gamespot.com între 450 și 499 de euro.

E puțin probabil ca Sony să ne trântească un preț semnificativ mai mare, având în vedere contextul economic în care se vede forțată să-și lanseze consola. Un reportaj Bloomberg„Sony Plans Limited PlayStation 5 Output in First Year”, bloomberg.com a anunțat că Sony a plănuit să producă mai puține console în cursul anului fiscal de lansare (în acest caz, până în martie 2021) decât în cazurile precedente, anticipând o cerere redusă, ceea ce ar putea indica și faptul că pregătește un preț ridicat. Pe de altă parte, să nu uităm de faptul că vor exista două versiuni, și aproape sigur cea fără unitate de Blu-ray va fi vândută la un preț mai scăzut.

Altfel, încă e incert cum va funcționa compatibilitatea cu jocurile de pe PS4 (backwards compatibility). Lead designerul proiectului, Mark Cerny, anunța în martie„PS5 will be backward-compatible with ‘almost all’ of the best PS4 games at launch”, techradar.com că „aproape toate” din cele mai jucate 100 de jocuri de pe PS4 vor fi jucabile pe PS5 la lansare. Între timp, Sony a anunțat pe blogul oficial PlayStation că „majoritatea covârșitoare”„Unveiling New Details of PlayStation 5: Hardware Technical Specs [UPDATED]”, blog.playstation.com a celor peste 4.000 de jocuri lansate pentru consola anterioară vor fi putea fi jucate pe PS5. Cel mai sigur e să așteptăm confirmări de la developeri pentru fiecare joc, ca în cazul Cyberpunk 2077, unde CD Projekt Red a anunțat că deși jocul va fi lansat pentru PS4, va funcționa și pe PS5.„Cyberpunk 2077 confirmed to be backward compatible on PS5, Xbox Series X”, polygon.com

Games, games, games

Sigur, valoarea unei console fără jocuri e ca cea a unui televizor 4K cu receiver SD. Sony știu asta și au dedicat mare parte din eveniment jocurilor, prezentând 26 de titluri care vor fi create pentru PS5. Multe dintre ele vor fi disponibile și pe alte platforme, și despre acestea vom în gaming report-ul de mâine, urmând ca azi să ne concentrăm pe cele confirmate exclusiv pentru noua consolă.

Lănsările nu mai sunt ce-au fost

Titlurile de lansare au fost un aspect destul de important în marketingul generațiilor precedente de console, asta și pentru că erau singurele pe care puteai să le joci pe un device mai scump decât salariul mediu în România până acum câțiva ani, și trebuia să existe ceva care să te oprească din a returna consola pe caz de „buyer’s remorse”. Dar noțiunea de backwards compatibility schimbă puțin acest aspect. După cum am zis și mai devreme, vei putea juca Cyberpunk 2077 încă din prima zi, dar sunt alte jocuri lansate recent exclusiv pentru PS4 care foarte probabil vor funcționa pe PS5, cum ar fi Ghosts of Tsushima sau The Last of Us Part II, precum și procentajul destul de mare de jocuri populare de pe precedenta consolă promis de Cerny.

Asta se vede în faptul că un singur joc exclusiv pentru PS5 a fost anunțat ca titlu de lansare (considerăm în acest caz că jocurile care au anunțat lansarea în Holiday 2020 vor fi lansate concomitent cu consola), și este și ceva mai limitat în scop. Vorbim de Spider-Man Miles Morales, un spin-off al excelentului Marvel’s Spider-Man din 2018, care ne scoate puțin din costumul lui Peter Parker pentru un detour cu un nou protagonist. Între timp, developerii Insomniac Games au confirmat„Marvel’s Spider-Man: Miles Morales similar in scope to Uncharted: The Lost Legacy”, vg247.com că jocul va fi similar ca mărime și filozofie cu Uncharted: Lost Legacy (până în zece ore de gameplay), și foarte probabil va fi folosit ca un tech demo pentru a arăta ce poate un joc creat pe noua generație de console.

Mai sunt alte două jocuri non-exclusive care au confirmat lansarea în același interval, action-RPG-ul fantasy Godfall și enigmaticul Jett: The Far Shore, despre care aproape că șochează lipsa detaliilor, în afara unui trailer cinematic care nu ne dă vreo idee despre ce tip de joc e. Cu siguranță vor mai fi anunțate și altele pe parcursul verii, având în vedere că alte jocuri de calibru, precum Assassin’s Creed Valhalla, se vor lansa în aceeași perioadă ca PS5.

Exclusivități cu nostalgie

În afara noului Spider-Man, alte opt jocuri au mai fost confirmate ca fiind exclusive pentru PS5. O să încep total neobiectiv cu cel care mă entuziasmează cel mai mult – Demon’s Souls Remake.

Demon’s Souls s-a aflat mai mereu într-un loc ciudat: e jocul care a pornit una dintre cele mai influente serii din ultimele două decenii și a fost venerat ca atare„Before Preparing to Die: The Legacy of Demon’s Souls, 10 Years On”, cbr.com de fanii mai hardcore. Dar, în același timp, a rămas „blocat” pe PS3, în timp ce jocurile Dark Souls au atras o audiență infinit mai mare, au avut parte de un gameplay mult mai șlefuit și au fost updatate constant pentru iterații de hardware mai noi. Nu va mai fi cazul pentru mult timp: Demon’s Souls va fi reconstruit pe grafică modernă, probabil și cu îmbunătățiri de gameplay, dar nu de către creatorii originali. Youtuber-ul Vaatividya, enciclopedia online în materie de Soulsborne, a făcut o analiză excelentă a informațiilor pe care le avem până acum:

Vor mai reveni și două serii care își fac veacul încă de la început pe consolele japonezilor. Gran Turismo 7 va căuta să își recapete coroana jocurilor de racing pentru seria care împlinește anul acesta 23 de ani. Pe de altă parte, Ratchet & Clank: Rift Apart caută să continue incursiunea cunoscutei serii de platformere într-o perspectivă third person, călcând pe urmele reboot-ului din 2016. Am avut parte și de ceva gameplay la cel din urmă, care ne-a arătat o serie de călătorii inter-dimensionale cu cele două personaje titulare:

Mai departe, Destruction All Stars pare să fie un joc multiplayer de combat cu vehicule de la creatorii infamului Goat Simulator.  Sackboy A Big Adventure și Astro’s Playroom au acoperit partea de platformere   pentru toate vârstele, iar Returnal marchează căsuța de joc bizar cu grafică fotorealistă: pare un soi de Groundhog’s Day în spațiu, cu elemente de horror cosmic.

Sony și-a încheiat prezentarea cu Horizon: Forbidden West, continuarea lui Horizon: Zero Dawn, un action open world care încearcă să răspundă la întrebarea „Ce s-ar întâmpla dacă în viitor ne-am întoarce la o societate tribală și ar trebui să ne înfruntăm pentru supraviețuire cu dinozauri robotici”, pe care ne-o punem toți când ne trezim. Trecând peste ironii, era de așteptat: e un IP mai nou al companiei, iar jocul original, deși a preluat din păcatele recente ale altor jocuri open-world (du-te în locul Y de pe hartă ca să scapi de o iconiță făcând un quest sau o activitate banală), a avut o poveste interesantă, a profitat din plin de ciudățenia setting-ului în gameplay și s-a diferențiat printr-un design vizual destul de aparte.

Ca orice sequel, ne promite o lume mai mare, mai multe activități de făcut, mai multe moduri de a interacționa cu lumea sau mize mai ridicate, de data aceasta în (foarte) post-apocaliptica Californie, în care poate o să vedem cum va arăta Silicon Valley după cinci ani de criză economică.

Cam atât despre modalitățile prin care Sony vor să ne că disperarea economică nu e atât de mare încât să ignorăm next-gen-ul. Mâine, în gaming report-ul tradițional, abordăm restul jocurilor anunțate la conferința companiei japoneze, dar și la PC Gaming Show, lansarea cu scandal a sequel-ului The Last of Us, revenirea triumfătoarea a seriei Command and Conquer și alte controverse din lumea jocurilor.



Text de

Ionuț Preda

Redactor cu câțiva ani de experiență în presa centrală. Este curios despre aplicarea tehnologiilor SF în lumea reală și evoluția ideilor de-a lungul istoriei.

TEHNOLOGIE|GAMING

Săpând sub miliardele de poligoane ale lui Unreal Engine 5

De Alin Răuțoiu 07/08/2020
Unreal 5 nu va revoluționa grafica jocurilor video, iar asta este un lucru bun atât pentru industrie, cât și pentru jucători.
TEHNOLOGIE|SLOW FORWARD

Tech Recap | Ar trebui interzis TikTok și care-i treaba cu audierea șefilor Big Tech?

De Mihai Ghiduc 03/08/2020
De la războiul lui Trump cu TikTok la audierile antitrust din Congresul american, presiunea politică asupra giganților internetului crește pe măsură ce se apropie alegerile 
TEHNOLOGIE|Q&A

Un start-up românesc promite că ADN-ul tău digital va munci pentru tine

De Mihai Ghiduc 28/07/2020
Humans e un start-up de deep tech care promite să creeze synthetic media folosind vocea, imaginea și gesturile unor persoane fără a mai fi necesară prezența fizică a acestora 
CULTURĂ|GAMING

Gaming Report: Ghost of Tsushima, Fallout pe micile ecrane, scandal la Ubisoft

De Ionuț Preda 22/07/2020
Microsoft vrea să ofere streaming de jocuri accesibil pentru toată lumea, Ghost of Tsushima încheie cu succes era PS4, Amazon vrea să transforme Fallout în serial și Ubisoft își scoate jocurile la înaintare ca să ascundă mizeria de la vârful companiei.