Alec Pop/Qi Yang/Getty Images

No app for you, EU!

De Mihai Ghiduc 07.07.2023

După refuzul Google de aduce Bard în Europa, Meta nu lansează Threads, „ucigașul” Twitterului, și în Uniunea Europeană. Bătălia dintre Big Tech și „marele reglementator” se încinge.

Când Google anunța„Bard updates from Google I/O 2023”, blog.google extinderea Bard în 180 de țări și teritorii, după un test inițial în SUA și Marea Britanie, trecea sub tăcere faptul că lista nu conținea țările UE și Canada. Trei luni mai târziu, mesajul „Bard isn’t currently supported in your country. Stay tuned!” încă te întâmpină pe pagina modelului de limbaj al gigantului tech.(In)accesibilă pe bard.google.com 

O abordare similară are și Meta, care a anunțat„Introducing Threads: A New Way to Share With Text”, instagram.com că lansează Threads by Instagram în 100 de țări și teritorii, ignorând ocolirea țărilor UE. Cetățenii din cele 27 de țări membre care au încercat să-și descarce aplicația, n-au găsit-o în Apple App Store și Google Play Store. 

În timp ce Mark Zuckerberg se laudă cu 30 de milioane de utilizatori înregistrați într-o zi pentru noua sa aplicație, iar prietenii din SUA sau Marea Britanie se laudă cu noul cont, europenii, inclusiv românii, suferă de FOMO.Teama de a fi lăsat pe dinafară, merriam-webster.com

Bătălii juridice încinse în toată Europa

Nu cred că mai e cazul să aștept un al treilea caz pentru a spune că ce se întâmplă are legătură cu încercarea UE de a se impune drept reglementatorul lumii tech.„The EU Data Act: The Long Arm of European Tech Regulation Continues”, csis.org Mișcarea a fost începută cu GDPR și continuată cu alte două acte majore. Atât Regulamentul privind piețele digitale,Disponibil pe eur-lex.europa.eu care a intrat în vigoare în mai, cât și Regulamentul privind serviciile digitale,Disponibil pe eur-lex.europa.eu care trebuie implementat până la 1 ianuarie 2024, vizează explicit platformele digitale majore.

Cele două mișcări de la Google și Meta par făcute ca un răspuns la aceste reguli, un fel de „in our face” pentru Comisia Europeană, însă lucrurile sunt mai complexe de atât. 

UE și-a bazat acțiunea de reglementare pe supoziția că marile firme tech nu pot abandona o piață de 450 de milioane de oameni care reprezintă a treia economie a lumii. Însă atât Bard, cât și Threads, sunt aplicații noi, pariuri ale celor două companii, și nu sunt monetizate, așa că e posibil ca firmele să vrea să mai aștepte până să implementeze toate cerințele impuse de UE, care ar costa ceva bani. 

În plus, companiile Big Tech n-ar prea vrea să-și schimbe modelul de business, bazat pe faptul că dau utilizatorului aplicații gratuite pentru a beneficia de datele colectate, fie livrându-le publicitate personalizată, fie vânzându-le. Sau pentru a-și antrena modelul de limbaj, ca în cazul Google, care a scris clar„Google Says It’ll Scrape Everything You Post Online for AI”, gizmodo.com că-și rezervă dreptul de a-ți folosi datele în acest scop.

Totuși, în cazul Threads, deși acesta colectează o cantitate impresionantă de date de la utilizatori,„Threads Supplemental Privacy Policy”, instagram.com la fel fac și Facebook și Instagram, iar acestea funcționează în UE. Ce se întîmplă?

Nu e cel mai potrivit moment pentru Threads

La începutul lunii iulie, Curtea Europeană de Justiție a decis,„CJEU declares Meta/Facebook’s GDPR approach largely illegal”, noyb.eu într-un caz pornit de autoritatea germană de protecție a datelor, Budeskartellamt, că Meta încalcă GDPR. Practic, curtea a închis toate loophole-urile legaleO explicație a întegului proces legal găsești pe techcrunch.com de care se folosea MetaArgumentele legale ale Meta: fb.com pentru a prezuma că are acordul utilizatorului pentru a livra conținut sau reclame personalizate pe Facebook și Instagram. 

Unul dintre motivele pentru care procesul a pornit fusese tocmai faptul că Meta împărtășea datele utilizatorilor între aplicații (Facebook, Instagram și Whatsapp), lucru văzut acum ca ilegal de decizia curții. Iar Threads folosește datele din Instagram, nici măcar nu poți accesa aplicația fără un cont Instagram. 

Situația e complicată și de faptul că, oricum, noile regulamente UE interzic aceste mișcări între platforme, iar amenzile sunt impresionante: până la 10% din veniturile globale anuale. Deci Threads a fost conceput, din start, fără a ține cont de noile reguli.

În aceste condiții, nu-i de mirare că Autoritatea Irlandeză de Protecția Datelor (Meta Europa are sediul în Dublin) spune că, deși nu a interzis aplicația Threads, aceasta nu va fi lansată pentru că nu îndeplinește regulile UE.„No Instagram Threads app in the EU: Irish DPC says Meta’s new Twitter rival won’t be launched here”, independent.ie

Poziția Meta pare a fi„Meta delays EU launch of Twitter rival Threads amid uncertainty over personal data use | Social media”, theguardian.com că regulile UE nu sunt foarte clare și că așteaptă clarificări înainte de a decide ce face. Încă un semn că e un joc politico-legal.

E cumva împiedicată inovația?

De fiecare dată când reglementările se complică, replica adversarilor este „împiedică inovația”. Google și Meta par a vrea să demonstreze că noile reguli UE împiedică și accesul publicului la produse noi. Iată, nu poți accesa inovațiile Bard sau Threads, e argumentul lor.

Totuși, dacă în cazul Bard se poate argumenta că e un produs inovativ (deși rivalii ChatGPT și Bing funcționează pe piața UE), Threads-ul lui Meta este o copie de Twitter, creată cu scopul de a atrage publicul care fuge de haosul acelei platforme. Iar în cazul Big Tech, „inovația” a fost mult prea des copierea unor platforme mai mici, care le amenințau cota de piață. Argumentul UE„The Digital Markets Act: ensuring fair and open digital markets”, commission.europa.eu este că iată, oricum nu prea e inovație și că protejează nu doar drepturile utilizatorilor, cât și șansele celor care n-au banii Big Tech de a intra pe piață.

În teorie, noile reglementări lasă deci loc companiilor mici, start-up-urilor, să concureze cu giganții tech fără a le fi teamă că vor fi eliminați de pe piață prin această metodă deja încetățenită. Problema este însă că pe piața europeană nu prea apar astfel de aplicații, pentru că, în realitate, aceasta este una extrem de fragmentată, și nu doar datorită numărului mare de limbi care trebuie implementate în același timp, iar piața americană permite, încă,„Big Tech unlikely to face major US legislation in 2023, but EU threats loom”, spglobal.com această strategie, deci Big Tech are unde să-și testeze produsele.

Juriul încă nu s-a pronunțat în această dispută.

Pentru moment, Big Tech marchează niște puncte la cei care și-ar fi dorit acces la noile aplicații, însă își permite asta și fiindcă nu le monetizează încă, în timp ce UE câștigă sprijinul celor care vor mai mult privacy. Rămâne de văzut dacă nu cumva, dacă și când Bard sau Threads vor crește până la a deveni produse viabile, Google și Meta se vor strădui să facă investițiile necesare pentru a ajunge și la dulcii bani ai pieței europene sau dacă UE va mai slăbi regulile, ca să nu-și lase cetățenii fără noi jucării.



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

SOCIETATE|HOT TAKE

Modurile subtile prin care Călin Georgescu își seduce electoratul

De
Principalul candidat la președinția României are mai multe red flag-uri decât un iubit toxic, dar cu toate astea reușește să fie atractiv pentru o bună parte a populației.
TEHNOLOGIE|SOCIAL MEDIA

Politainment: alegerile se vor câștiga cu live-uri și videouri scurte, indiferent de soarta TikTok 

De
Dacă în 2020 a părut o întâmplare, 2024 e confirmare: alegerile se câștigă în social media, TV-ul e istorie. Politicienii se vor adapta sau vor dispărea. Cine spunea că nu mai  sunt joburi pentru GenZ?
TEHNOLOGIE|SOCIAL MEDIA

Pot 96 de moderatori să gestioneze conținutul politic de pe TikTok-ul românesc?

De
Înainte de trei rânduri de alegeri românești, TikTok încearcă să iasă neșifonat dintr-o situație cu potențial de scandal: cum se promovează politicienii pe platformă. 
TEHNOLOGIE|OVERVIEW

Revoluția procesoarelor. De la x86 și ARM la cipuri pentru AI

De
Procesoarele pe arhitectura ARM domină piața portabilelor și, mai nou, câștigă teren și pe cea a laptopurilor care rulează Windows. Acest lucru începe să fie îngrijorător pentru producătorii de procesoare pe arhitectura x86, dar ei sunt mai preocupați de industria inteligenței artificiale.