Slow Forward: E social media clasică în declin?
Nici măcar bătaia Musk vs. Zuckerberg nu va le salva siteurile. Plus: trotinetiștii inconștienți rămân fără cont, iar BeReal fără clone.
În timp ce publicul tânăr pare că se orientează către o lume în care video-ul e rege, social media „clasică” trece printr-o criză serioasă, provocată de decizii aparent fără logică și investiții păguboase. Iar anunțata bătaie dintre Elon Musk și Mark Zuckerberg – „Italian government offer Mark Zuckerberg and Elon Musk the opportunity to fight at Colosseum”, marca.com –, oricât de amuzantă ar fi ca truc publicitar, nu va aduce înapoi veniturile pierdute de cele două platforme pe care le conduc.
O explicație simplă: Twitter și Meta vor profit
Oricât de mult s-a comentat pe tema deciziilor păguboase luate de Elon Musk de la achiziționarea Twitter, există o linie roșie care le definește: „Twitter and its Fight for Profitability”, lsa.umich.edu Privind lucrurile din perspectiva aceasta, deciziile lui chiar pot părea a avea sens.
Musk și-ar fi dorit să schimbe modelul de business, dintr-unul cu venituri incerte, Twitter n-a fost profitabil decât puțin înainte de pandemie, washingtonpost.com într-unul în care utilizatorii plătesc pentru acces. Noua bulină albastră pentru abonați a fost însă un eșec, într-o lume obișnuită, de mai bine de 15 ani, să plătească site-urile de social media De aici și termenul de „economia atenției”, berkeley.edu Nu doar că Musk nu i-a convins pe suficienți dintre utilizatorii importanți ai site-ului „Musk’s Month Pushing Twitter Blue Failed To Win Many Subscribers”, bloomberg.com dar acum bulina semnalează, cu puține excepții, conturile fanilor lui Musk sau unele care nu pot fi luate în serios.
Pe scurt, bulina albastră „Are Twitter’s Blue Check Marks Uncool Now?”, nytimes.com
Twitter: limitarea accesului, o strategie de a atrage utilizatori plătitori?
În ceea ce părea o nouă încercare de a motiva utilizatorii să plătească, Musk a anunțat la Evident, pe twitter.com o limitare a numărului de tweet-uri pe care un utilizator le poate vedea zilnic, la 300 pentru un cont nou, 600 pentru unul „neverificat” și 6.000 pentru unul cu bulină. În paralel, tweeturile nu mai pot fi accesate dacă nu ai cont. Ulterior, limita a fost crescută la 10.000 pentru cei cu bulină și 500-1.000 pentru restul conturilor.
Mișcarea pare însă mai degrabă motivată de faptul că factura de la Google Cloud „Twitter is refusing to pay its Google Cloud bills, Platformer reports”, reuters.com ceea ce ar fi putut veni cu o limitare a lungimii de bandă accesibilă. E un pattern aici: „Twitter is being evicted from its Boulder office over unpaid rent”, techcrunch.com biroul Twitter din Boulder, Colorado a fost evacuat de un judecător pentru neplata chiriei. Asta nu înseamnă că nu sunt și mișcări care să convingă utilizatorii să plătească. De exemplu, „Twitter says users must be verified to access TweetDeck”, reuters.com că accesul la TweetDeck, un instrument pentru power useri, va fi limitat doar pentru cei cu bulină.
Între timp, Twitter se pricopseste cu noi procese. Conform unui document depus la curtea din Nashville, documentcloud.org (PDF) îi cere 250 de milioane de dolari pentru că nu reușește să „stăvilească” încălcările drepturilor de autor de pe site. Un efect secundar al „Twitter’s sacking of content moderators raises concerns”, dw.com în numele transformării platformei într-una de „free speech”.
Facebook: reclamele false și phishingul distrug Meta Ads
Scandalurile de la Twitter distrag atenția publicului de la degradarea accelerată a unei platforme mult mai familiare publicului român: Facebook. Deși firma are trei miliarde de utilizatori, „Facebook has 3 billion users. Many of them are old.”, apnews.com și, în consecință, neapetisant pentru publicitate.
Tinerii se orientează masiv spre TikTok și, spre relativa ușurare a Meta, Instagram – însă cel din urmă site nu este încă suficient de profitabil. Pariul cu Metaversul făcut de Zuckerberg a fost un eșec masiv, care a dus la scăderea cu 23% a profitului, „Meta Profits Slump 23% as Metaverse Bet Continues to Cost the Company Billions”, decrypt.co comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Răspunsul Meta este însă de a crea o clonă de Twitter, care folosește conturile de Instagram, se numește Accesibilă pe threads.net și se pare că va deveni disponibilă pe „Threads, Instagram’s Twitter competitor, is expected July 6”, techcrunch.com
Până să fie clar dacă noua aplicație va avea succes, o problemă mai mare pentru Meta pare a fi degradarea controlului calității reclamelor acceptate pe Facebook, ceea ce a dus la proliferarea spam-urilor și încercărilor de phishing. Au devenit o obișnuință reclamele de pe pagini cu nume înșelătoare, de obicei pagini mai vechi, cu credențiale furate, redenumite, care te îndeamnă să dai click pe un link (Să nu faci niciodată asta!). Adesea, acestea se vând drept pagini oficiale Meta, (oh, „Hacked verified Facebook pages impersonating Meta are buying ads from Meta”, techcrunch.com), Google (de obicei legate de AI-ul Bard), promovează crypto sau chiar „produse” ale unor firme care își fac în mod curent reclamă pe Facebook.
Situația e destul de gravă ca să atragă atenția autorităților. De exemplu, „ACCC takes action over alleged misleading conduct by Meta for publishing scam celebrity crypto ads on Facebook”, accc.gov.au Cei de la Facebook sunt conștienti de problema diverselor produse malware și „How We Protect Businesses From Malware”, fb.com însă faptul că site-ului nu-i funcționează filtrele atunci când acceptă aceste reclame false „TSB urges Facebook and Instagram owner to better protect users from fraud”, theguardian.com
Poate fi oprit declinul? Probabil că nu.
În condițiile în care 2024 e un an plin de alegeri (în special în SUA), este posibil ca declinul celor două platforme majore bazate pe text scris și distribuirea de articole să nu fie atât de evident. Pe de altă parte, dacă politicienii vor descoperi „secretele” comunicării video, e la fel de posibil ca declinul să fie accelerat.
Între timp, power userii și comunitățile care depind de Twitter sau Facebook explorează ideea de a se muta pe platforme alternative, ceva mai noi sau mai obscure, ca Mastodon, Bluesky, Spill etc. Este însă puțin probabil ca acestea să mai atingă vreodată nivelul de succes din perioada de glorie a social media. Ca de multe ori în istorie, acestea vin cu funcții probabil mai inteligente, dar prea târziu pentru a deveni cu adevărat relevante.
Alte știri, pe scurt
TikTok nu mai concurează cu BeReal
Dovadă că încercarea de a copia produsele altora nu e mereu o strategie de business de succes, TikTok „TikTok is discontinuing its BeReal clone”, theverge.com clona de de BeReal pe care o lansase anul trecut în septembrie. Unul dintre motive ar putea fi și că BeReal în sine și-a pierdut din atractivitate, după hype-ul inițial. „BeReal still has potential for advertisers, but its hype period is well and truly over”, digiday.com Pare că publicul preferă să-și curatorieze conturile de social media.
YouTube intră în zona gamingului?
Dincolo de deja consistenta comunitate de gameri care își postează evoluția în jocuri, YouTube testează ideea de a te putea juca direct din platformă, „Google’s YouTube Is Testing an Online-Games Offering”, wsj.com Inițiativa s-ar numit Playables, însă Google n-a confirmat anunțul făcut de ziarul american.
Se autoreglementează piața trotinetelor electrice?
Bolt va suspenda conturile trotinetiștilor care parchează alandala, merg doi pe trotinetă sau conduc iresponsabil, scrie „Bolt va suspenda contul trotinetiștilor care conduc iresponsabil”, computerblog.ro Suspendarea va fi temporară sau permanentă și va veni la a treia abatere. La prima abatere, utilizatorul va primi un avertisment, iar la a doua, viteza va fi limitată la 15 km/h.
Recomandările Mindcraft Stories
- „Bloodied Macbooks and Stacks of Cash: Inside the Increasingly Violent Discord Servers Where Kids Flaunt Their Crimes”, vice.com scrie despre o comunitate Discord în care hackeri și criminali, în mare parte tineri, își spun poveștile și se încurajează reciproc să încalce legea. Adesea, aceștia împărtășesc imagini și fotografii. Și, deși nu toate afirmațiile făcute acolo pot fi verificate, faptul că asemenea comunități există este, în sine, îngrijorător;
- Dacă vrei să afli cine a ucis Google Reader și de ce, citește povestea aplicației, spusă de „Who killed Google Reader?”, theverge.com La zece ani de la închiderea celui mai bun RSS reader, multă lume (incluzându-mă) încă spune că acela a fost un moment ratat pentru Google. Firma a preferat însă să investească în eșecul Plus, ucigând la pachet și destule site-uri care se bazau pe curatoriatul făcut de utilizatorii Reader;
- The Walrus pune o întrebare interesantă: „Could a New Religion Develop around AI?”, thewalrus.ca Eu aș spune că o eventuală religie cu un profet AI n-ar duce lipsă de scrieri, dimpotrivă.