CreativeDesignArt/Getty Images

Slow Forward: Meta a băgat abonament ca să scape de amendă

De Mihai Ghiduc 06.11.2023, ultima actualizare: 16.11.2023

Platforma ta (preferată?) de social media îți cere să plătești lunar cât un abonament premium la Netflix ca să te cerți cu necunoscuți.

Ceea ce părea o glumă, să plătești pentru social media, ar putea să se transforme într-o realitate a viitorului, acum că și Meta a anunțat un abonament pentru acces la Facebook și Instagram fără reclamă. Motivul din spatele deciziei companiei conduse de Mark Zuckerberg e diferit, însă, de cel a lui Elon Musk.

Meta vs Europa, faza pe reclame personalizate

Intrarea în vigoarea a  pachetului legislativ pentru serviciile digitale// „Pachetul legislativ privind serviciile digitale | Shaping Europe’s digital future”, digital-strategy.ec.europa.eu // pune firmele Big Tech într-o situație delicată. 

De exemplu, Meta, care deține Facebook și Instagram, două produse cu sute de milioane de utilizatori în Uniunea Europeană, ar trebui să respecte una dintre regulile impuse de noua legislație. Și anume să nu mai livreze, la cererea utilizatorului, reclame personalizate în funcție de preferințele acestuia, preferințe de care a aflat din datele personale la care are acces compania.

Meta a considerat însă că poate rezolva problema altfel și a anunțat, la finalul lunii octombrie,//  „Facebook and Instagram to Offer Subscription for No Ads in Europe”, fb.com // că toți cetățenii europeni (țările Uniunii Europene, plus Elveția, ​​Islanda, Liechtenstein și Norvegia) nu vor mai primi deloc reclame dacă plătesc un abonament. Acesta ar costa 9,99 euro pe desktop și 12,99 dolari pe iOS și Android. Din martie 2024, un preț suplimentar de 6, respectiv 8 euro va fi încasat pentru fiecare cont suplimentar al utilizatorului.

Prețul este peste cel al unui abonament premium Netflix (11,99 euro), cel puțin în România. Ca o paranteză, tot luna aceasta, canalul de streaming a ales să mărească prețul pe anumite piețe.// „Netflix increases subscription prices in these countries”, indiatimes.com //

Pentru utilizatorii care nu vor dori abonament (iar prețurile sunt gândite ca puțină lume să-și dorească), „experiența va rămâne aceeași”, insistă compania în anunțul făcut. Ce lipsește, în mod evident, din oferta companiei, este posibilitatea utilizatorului de a opta pentru a primi reclame nepersonalizate. 

Meta nu-și dorește acest lucru pentru că, în mod evident, cei care plătesc pentru reclamă nu vor accepta să plătească un preț similar pentru reclame care ar putea ajunge la persoane total neinteresate de produsul promovat.

Mișcarea pare bruscă, dar are legătură cu o amendă impusă deja de autoritățile norvegiene la mijlocul lunii august 2023. Astfel, Meta ar trebui să plătească 93.000 euro/zi, vreme de trei luni, pentru că încalcă intimitatea utilizatorilor atunci când îi profilează pentru reclame. Norvegia a cerut// „Norway asks EU regulator to fine Facebook owner Meta over privacy breach”, reuters.com // extinderea amenzii la întreg teritoriul pe care-l gestionează.

Două zile mai târziu decât Meta, Comitetul european pentru protecția datelor (EPDB)// „EDPB Urgent Binding Decision on processing of personal data for behavioural advertising by Meta”, edpb.europa.eu // a anunțat că a cerut Irlandei, unde Meta Europa își are sediul, să interzică Facebook și Instagram să proceseze datele utilizatorilor pentru a le livra reclame în cel mult o săptămână de la notificare, care a avut loc pe 31 octombrie. 

Cum decizia fusese luată pe 27 octombrie, e clar că abonamentul introdus de Meta e o reacție de contracarare. De altfel, și comunicatul EPDB observă asta. Comitetul spune că „ia act de propunerea Meta de a folosi o abordare bazată pe consimțământ”, dar și că autoritățile irlandeze evaluează dacă această opțiune este una acceptabilă. 

Abonament de un dolar pentru un nou cont X

Aparent în încercarea de a opri boții, Elon Musk a anunțat un abonament de 1 dolar/an pentru orice cont nou creat pe X (fostul Twitter).// „X will begin charging new users $1 a year”, fortune.com // Suma este infimă, dar fiecare cont va fi astfel legat de un card de credit. Ceea ce poate fi, în același timp, o metodă eficientă de a opri crearea de cont după cont, dar și o formă de a colecta aceste date pentru viitoarea „aplicație pentru orice” visată de proprietarul X.

Știrea vine într-un moment în care valoarea companiei s-a înjumătățit. X valorează acum 19 miliarde,// Conform nytimes.com // față de cele 44 pe care le-a plătit Musk acum un an.

O altă mișcare surprinzătoare, care ar mai putea opri din dezinformarea de pe site, este că X nu va mai plăti// „Musk: X Users Won’t Make Money Off Corrected Tweets”, forbes.com // creatorii de conținut pentru postările care sunt corectate prin așa numitele community notes, un fel de fact checking făcut de alți utilizatori. 

YouTube nu mai vrea să blochezi reclamele

Google a declarat pentru The Verge// „YouTube is getting serious about blocking ad blockers”, theverge.com // că își va înteți campania împotriva ad blockerelor, prin care celor care folosesc astfel de programe le este blocat accesul la clipurile de pe platformă. Momentan, acțiunea, începută în vară, afectează  un număr limitat de utilizatori. 

Firma insistă că poți oricând opta pentru un abonament YouTube Premium, care este add-free.

AI fără limite de la X?

X intră pe piața AI cu Grok, un chatbot care va fi disponibil într-o variantă de test pentru toți abonații Premium+,// „Musk’s xAI set to launch first AI model to select group”, reuters.com // un nivel de abonament introdus recent, de 16 dolari/lună. Musk se laudă că AI-ul său are acces în timp real la internet, nu are limitările altor chatboți AI și are un simț sau umorului împrumutat din Ghidul autostopistului galactic. Pe de altă parte, el recunoaște că firma lucrează la antrenarea lui Grok de doar două luni.

Epopeea FTX. Decenii de închisoare pentru Sam Bankman-Fried?

La nici un an de la arestarea sa în Bahamas și extrădarea în SUA, cripto-antreprenorul Sam Bankman-Fried a fost găsit vinovat,// „Sam Bankman-Fried Trial: Fallen Crypto Mogul Convicted in Collapse That Cost Users Billions”, nytimes.com // de către un juriu federal, de fraudarea clienților casei de schimb de criptomonede FTX și de conspirație. 

La finalul lunii martie 2024, judecătorul va anunța verdictul, care poate însemna până la 110 ani de închisoare. Pentru tânărul de 31 de ani, problemele nu se încheie aici. Un al doilea proces, în care e acuzat, printre altele, de fraudă bancară, va începe anul viitor.

Bankman-Fried e în închisoare din august, după ce judecătorul a decis că, deoarece a dat jurnalul fostei iubite – CEO-ul Alameda Research, Caroline Ellison – unui jurnalist,// „Sam Bankman-Fried Is Jailed for Leaking His Ex’s Diary”, nymag.com // a încălcat termenii eliberării pe cauțiune. El va aștepta verdictul în închisoare.

Chipsetul M3 va dota noile MacBook Pro de 14 și 16 inchi

Apple a anunțat noua familie de chipseturi M3 și noile modele de laptopuri MacBook Pro, echipate cu aceste procesoare. M3, M3 Pro și M3 Max// „Apple unveils M3, M3 Pro, and M3 Max, the most advanced chips for a personal computer”, apple.com // sunt primele procesoare care folosesc o arhitectură internă de 3 nanometri și primele cu un procesor grafic integrat (GPU) care folosește ray tracing// Ray tracing este o tehnică de randare avansată, care simulează traiectoria razelor de lumină pentru a produce imagini extrem de realiste, calculând reflexiile, refracțiile și umbrele în mod precis. // și mesh shading.// Mesh shading este o metodologie de randare care permite GPU-urilor să administreze și să optimizeze eficient geometria scenei, reducând sarcina de lucru a procesorului prin prelucrarea adaptivă a poligoanelor în funcție de complexitatea vizuală și distanța la camera. //

Gama va dota noua familie de laptopuri MacBook Pro,// „Apple unveils new MacBook Pro featuring M3 chips”, apple.com // însă fanii MacBook Air vor trebui să aștepte până în 2024. Varianta „de bază” a gamei va avea 14 inchi (Apple renunță la MacBook Pro-ul de 13,3 inchi) și procesor M3 și va porni de la 1.599 de dolari (în Europa, de la 1.999 euro). 

Vor exista însă și opțiuni de 14 și 16 inchi cu M3 Pro și M3 Max la prețuri care pot ajunge și aproape de 5.000 de euro, în funcție de configurație. Toate vin cu sistemul de operare MacOS Sonoma, primul care aduce widgeturile pe desktop,// „macOS Sonoma”, apple.com // ocazie cu care și modelele mai vechi au primit obligatoriul upgrade anual.

Laptopurile vor avea o nouă culoare, Space Black, care se adaugă variantelor Silver și Space Gray. Controversatul Midnight Blue, lansat cu ultima versiune de MacBook Air, nu face parte din gamă.

Creion pentru tabletă cu USB-C

Tot luna aceasta, Apple a anunțat un nou model de Apple Pencil,// „The new, more affordable Apple Pencil is now available to order“, apple.com // cu mufă USB-C, la ceea ce ei consideră că e un preț mai accesibil (79 de dolari, respectiv 95 euro).

Xiaomi 14 Pro s-a lansat doar în China

Pare că a devenit un obicei pentru firmele chinezești de telefoane să-și anunțe flagshipurile în China cu câteva luni înainte de a le vinde pe piețele occidentale. Xiaomi a făcut acest lucru cu noua serie 14.// Detalii pe mi.com //

Telefonul vine cu un sistem de operare nou, numit HyperOS,// „Xiaomi Unveils Xiaomi HyperOS, a Human-centric Operating System Designed and Tailored to Connect Personal Devices, Cars, and Smart Home Products in a Smart Ecosystem”, mi.com // care ar trebui să funcționeze și pe alte gadgeturi ale firmei, precum și pe viitoarea mașină electrică pe care, probabil, o vor lansa anul viitor.

Chipsetul care dotează telefoanele este noul Snapdragon 8 Gen 3, iar varianta Pro are și un Titanium Edition. Xiaomi 14 vine cu un ecran de 6,36 inchi bazat pe C8 AMOLED, un nou tip de display cu luminozitate de 3.000 de niți, și cu lentile Summilux pentru camerele foto realizate în colaborare cu Leica. Atât Xiaomi 14, cât și 14 Pro vor avea o cameră cu zoom optic de 3,2X. 

Recomandările Mindcraft Stories

  1. Răzvan Filip scrie pentru PressOne// „MAE vrea să combată dezinformarea împreună cu o companie implicată în piața cripto”, pressone.ro // despre faptul că o companie care a fost implicată în piața cripto, Mware Solutions, a câștigat o licitație a Ministerului Afacerilor Externe pentru a crea un sistem de monitorizare a internetului în scopul combaterii dezinformării. Problema nu e că au creat o criptomonedă lansată cu ajutorul lui John McAfee, ci că investitorii îi acuză că au prăbușit-o intenționat, nu înainte de a-și vinde pe bani buni monedele deținute. 
  2. 404 Media spune povestea unor membri ai grupului de hackeri ACG,// „From High Life Hackers to National Menace: The Rise and Fall of Digital Bandits ‘ACG’”, 404media.co // care au trecut de la furt de criptomonede și carduri la hărțuire și șantajul unor minore. O privire într-o lume despre care nu prea se știe mare lucru, în care banii se fac ușor și aparența lipsei unei pedepse creează monștri.
  3. Wired a intrat în lumea creatorilor de conținut care trăiesc din social media și îi face portretul lui Ursus Magana,// „Watch This Guy Work, and You’ll Finally Understand the TikTok Era”, wired.com // un influencer popular. Și, da, este mai multă muncă decât e multă lume dispusă să depună.


Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

SOCIETATE|FYI

Accesul la arhivele publice rămâne limitat în România

De
Deși legislația majorității țărilor UE s-a aliniat cu recomandările Consiliului Europei, accesul efectiv la arhive rămâne problematic, inclusiv în România, arată un studiu recent. 
TEHNOLOGIE|OVERVIEW

Aplicațiile de chat promit confidențialitatea mesajelor. În ce măsură o și oferă?

De
Cum funcționează criptarea end-to-end și ce servicii de mesagerie oferă confidențialitate (aproape) deplină.
AI&ROBOȚI|FYI

AI-urile ușoare și fără abonament se înmulțesc

De
În timp ce „Big AI” îți cere 20 de dolari pe lună, apar modele alternative pe care le-ai putea folosi gratuit. Dacă știi programare. Sau dacă-ți cumperi ochelari.
MEDIU|FYI

5 firme produc 24% dintre deșeurile de plastic a căror sursă poate fi identificată

De
Un nou studiu arată că 56 de companii, în frunte cu Coca-Cola, sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic produs de branduri. Fiecare creștere de 1% în producția de plastic corespunde unei creșteri de 1% în nivelul poluării cu plastic din mediul înconjurător.