Slow Forward: Și-a pierdut X (Twitter) mojo-ul, nu doar numele?15 min read
Conflictul palestiniano-israelian pare a fi primul evenimentul major în care pe X e tot mai greu de navigat. În alte știri, Tinder a lansat un abonament de 500 de dolari, pentru cei „foarte atrăgători”.
Declanșarea conflictului din Gaza, prin atacul Hamas din 7 octombrie, și reacția militară a Israelului, pare să fie primul eveniment major în care X n-a mai fost o sursă credibilă și rapidă de informații despre conflict. Situația se datorează atât faptului că este un conflict extrem de polarizat, în care majoritatea celor care postează apelează la termeni propagandistici și sar rapid la concluzii, dar și schimbărilor aduse site-ului de către Elon Musk.
Mai e X o sursă de știri?
Numeroși utilizatori ai X s-au plâns că este din ce în ce mai greu de distins între surse legitime și conturi dubioase, pentru că bifa albastră nu mai reprezintă nimic, dezinformările se răspândesc cu viteză și pentru că unii utilizatori se gândesc să monetize traficul obținut din știri false etc.
Pe de altă parte, rețeaua este în continuare folosită de cei implicați în conflict pentru postări care pot deveni știri, iar asta îl include chiar și pe ayatollahul Iranului, Ali Khamenei.
În acest context, Comisia Europeană „The Commission sends request for information to X under the Digital Services Act”, ec.europa.eu pe baza Actului privind Serviciile Digitale (DSA), pentru a vedea cum a acționat în ceea ce privește oprirea răspândirii conținutului ilegal și a dezinformării, în special răspândirea conținutului terorist, violent și a discursului instigator la ură.
Comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, a trimis scrisori celor care conduc X, Meta, TikTok și YouTube pentru a le reaminti obligațiile pe care le au, însă se pare că doar Musk a primit și solicitarea oficială a comisiei. Oarecum ironic, scrisorile au fost postate de Breton Îl poți accesa pe twitter.com
Abonament de un dolar/an pentru utilizatorii noi
O soluție găsită de Musk este de a cere utilizatorilor noi să plătească un abonament de un dolar anual pentru a putea posta și comenta, „X will begin charging new users $1 a year”, fortune.com Ideea este testată în Filipine și Noua Zeelandă și e promovată de X (Twitter) drept o formă de a reduce numărul de boți și spamul de pe platformă, probabil prin legarea conturilor noi de un anumit card de credit. Pe de altă parte, Fortune remarcă și faptul că este o formă foarte bună de a colecta date despre cardurile utilizatorilor.
Filelist (nu) s-a închis
EboLLa, administratorul unuia dintre trackerele de torrente cele mai longevive din România, „Se închide Filelist”, reddit.com duminică, 15 octombrie, că va închide site-ul la începutul lui ianuarie 2024. Motivul: lipsa de timp pentru administrare și faptul că nu găsit pe cineva căruia să-i încredințeze datele sensibile ale utilizatorilor, pe care probabil că ar fi vrut să pună mâna măcar o parte dintre deținătorii de drepturi de autor.
Marți, acesta „Filelist nu se va mai închide : r/Romania”, reddit.com însă și a spus că, deși retragerea sa rămâne definitivă, site-ul va fi administrat de unul dintre fondatori (God), pe partea tehnică, și de o utilizatoare, Oana, care se va ocupa de partea administrativă.
Filelist, înființat în 2007, este unul dintre supraviețuitorii numeroaselor site-uri de torrente românești care funcționau pe bază de invitație, „Ratio” se referă la raportul dintre cantitatea de date încărcate (upload) și cantitatea de date descărcate (download) de un utilizator. Este o măsură a contribuției unui utilizator la comunitate. Un ratio mai mare de 1.0 indică faptul că utilizatorul a încărcat mai mult decât a descărcat. și donații. Multe dintre site-uri au fost închise de justiție sau de fondatori. În 2020, și domeniul .ro folosit de Filelist Anunțul încă e vizibil pe site filelist.ro însă site-ul a fost mutat rapid pe un domeniu din Teritoriul Britanic din Oceanul Indian.
Alte știri, pe scurt
7 ani de actualizări pentru noile Google Pixel
Noile telefoane anunțate de Google la începutul lui octombrie, „Meet Pixel 8 and Pixel 8 Pro, our newest phones”, blog.google au garanție șapte ani de actualizări software, încă un semn că epoca mobilelor schimbate anual s-a încheiat. Telefoanele vin cu un nou chipset, Tensor G3, cu funcționalități suplimentare de AI, folosite în general pentru camera foto (cu senzori nou-nouți), sumarizarea paginilor web sau pentru Google Assistant.
Dar și pentru securitate, în combinație cu chip-ul Titan M2, mai ales că Google insistă să renunți la parolă: logarea cu chei de securitate e acum „Passwordless by default: Make the switch to passkeys”, blog.google
Pixel Pro va avea un senzor suplimentar de temperatură, pentru care Google spune că a cerut aprobarea Administrația pentru Medicamente și Alimente din SUA pentru a fi folosit ca dispozitiv medical.
Lansarea telefoanelor a fost însoțită de cea a „Google Pixel Watch 2: New ways to stay healthy, connected and safe”, blog.google care primește mai multe dintre funcționalitățile Fitbit, cum ar fi un senzor pentru activitatea electrodermală, care măsoară nivelul de stres. De asemenea, au fost anunțate update-uri pentru căștile „Google Pixel Buds Pro update: New features and colors”, blog.google în special din zona utilizării AI-ului pentru îmbunătățirea calității sunetului.
Samsung Fan Edition se întoarce
Dacă ai crezut că s-a încheiat anul pentru lansările de telefoane, Samsung are altă părere. Compania a anunțat câteva produse din seria Fan Edition (FE): două tablete – Detalii pe samsung.com – și o pereche de căști – Detalii pe samsung.com
Un telefon „Galaxy S23 FE”, samsung.com va fi lansat la finalul lui octombrie, după ce Samsung a sărit peste o variantă Fan Edition pentru S22.
Fan Edition sunt variante „striped down” ale telefoanelor și tabletelor de top Samsung, care se concentrează, conform producătorului, pe funcțiile cele mai cerute de fani, dar care renunță la anumite facilități pentru a face totuși produsul mai ieftin. În esență, sunt ceea ce alte companii denumesc varianta Lite sau Light a unui telefon sau a unei tablete.
Tinder lansează un serviciu exclusivist pentru cei „foarte atractivi”
Conform unui articol din „Tinder Offers $500-a-Month Subscription to Its Most Active Users”, bloomberg.com Tinder a lansat un serviciu exclusivist de 499 de dolari/lună, numit Select, care pare a fi momentan doar pe bază de invitații. Conform „Tinder SELECT”, tinder.com nu sunt acceptate în acest moment aplicații pentru Select.
Utilizatorii acestui serviciu, oferit momentan doar celor pe care Tinder îi consideră „foarte atractivi”, vor avea facilități speciale, precum posibilitatea de a da mesaje persoanelor cu care nu au match, prioritate în afișare, precum și un badge special care să-i identifice.
Acum, de ce cineva „foarte atractiv” ar vrea să plătească 6.000 dolari/an pentru a avea acces la acest serviciu e o întrebare la care fiecare are un răspuns diferit.
Recomandările Mindcraft Stories
- Pe „The First Guy to Break the Internet”, narratively.com Emma Madden spune povestea lui Jason Russell, creatorul documentarului Kony 2012, un surprinzător succes viral și primul video care a depășit milionul de like-uri pe YouTube, al cărui scop era prinderea criminalului ugandez Joseph Kony până la finalul lui 2012. Un deceniu mai târziu, documentarul este o curiozitate a netului, iar Kony nu e încă prins.
- Revista „What If the Robots Were Very Nice While They Took Over the World?”, wired.com analizează felul în care AI-ul a devenit foarte bun la Diplomacy, un joc de strategie jucat pe o hartă a Europei începutul secolului XX. „Diplomacy and Meta AI’s CICERO”, ai.meta.com un program creat de Meta, nu doar că a bătut jucătorii umani, dar a făcut-o într-un mod în care a reușit să nu supere pe nimeni.
- „It’s not just you. LinkedIn has gotten really weird”, businessinsider.com analizează felul în care o parte din utilizatorii LinkedIn au început să discute probleme personale pe rețeaua dedicată networking-ului profesional și controversele create de acest lucru, care, cred unii, încalcă normele sociale nescrise ale platformei.