Norman Kuring/NASA/GSFC/Suomi-NPP

NASA Earth Observatory sărbătorește 25 de ani prin 25 de fotografii spectaculoase9 min read

De Adriana Moscu 29.04.2024

Nori amenințători, furtuni de praf, aurora boreală, incendii de pădure, bucăți de gheață imense care se topesc rapid, culorile turcoaz ale planctonului marin. În 25 de ani de la lansare, cu ajutorul sateliților, platforma de imagini NASA pare să le fi văzut pe toate.

NASA Earth Observatory (EO)// Link oficial: earthobservatory.nasa.gov // este o publicație online lansată în 1999, care furnizează imagini din satelit și informații științifice referitoare la climă și mediu. Platforma oferă date detaliate și vizualizări accesibile publicului larg, permițându-i să înțeleagă mai bine dinamica planetară.

E ușor de înțeles de ce, începând din 2006, NASA Earth Observatory a câștigat de trei ori premiul Webby People’s Voice Award în domeniul educației. Doar în 2008, de exemplu, NASA Earth Observatory a publicat nenumărate imagini impresionante – nori peste Marea Caspică, furtuni de praf lângă coasta Marocului, colapsul platformei de gheață Wilkins, uraganul Bertha și alte scene spectaculoase.

De la lansarea din 29 aprilie 1999 și până în prezent, site-ul a publicat peste 18.000 de articole științifice însoțite de imagini, de la cele mai recente fotografii satelitare până la documentări ale schimbărilor climatice de lungă durată.

La aniversarea a 25 de ani, NASA Earth Observatory a urcat pe platformă un videoclip special cu 25 dintre cele mai captivante imagini și grafice.// Îl poți urmări aici: earthobservatory.nasa.gov // Însă poți accesa și fiecare poză individual, ca să înțelegi mai ușor diversitatea peisajelor – de la deșerturi la munți, oceane și regiuni polare – și modul în care oamenii interacționează cu natura.

Norman Kuring/NASA Earth Observatory

M-a impresionat în mod special felul în care a fost surprins fitoplanctonul în plină înflorire, în anul 2018. Fitoplanctonul, o formă microscopică de viață vegetală acvatică, înflorește în fiecare primăvară în apele de pe coasta Alaskăi, indiferent de cantitatea de gheață formată iarna. Fenomenul colorează apele în nuanțe vibrante de albastru și verde, un spectacol vizual impresionant, care servește și ca indicator important al sănătății ecologice a regiunii.

Lauren Dauphin/NASA Earth Observatory

Spectaculoase sunt și culorile vii formate de iazurile de evaporare a clorurii de potasiu, datorate concentrațiilor diferite de sare, observate tot în 2018, în America de Sud. Iazurile cu nuanțe mai deschise de albastru conțin concentrații mai mari de litiu. Fotografia publicată de NASA Earth Observatory arată și rețeaua de canale și sute de pompe care înconjoară aceste iazuri, formând modele de rețea caracteristice. Aceste iazuri sunt cruciale, deoarece litiul extras din ele este folosit în bateriile reîncărcabile pentru vehicule electrice, laptopuri, telefoane mobile și alte dispozitive.

Joshua Stevens/NASA Earth Observatory

O altă imagine care-ți taie respirația e cea din 2016, când cercetătorii NASA au publicat noi hărți globale care arată felul în care sunt distribuite luminile nocturne ale Pământului. Aceste hărți, mai clare ca niciodată, ilustrează așezările umane de pe glob, fără interferența luminii Lunii și a incendiilor naturale. Ele sunt actualizate frecvent, chiar zilnic, cu ajutorul datelor furnizate de satelitul Suomi-NPP. Hărțile sunt utilizate în diverse aplicații practice și de cercetare, cu rolul de a monitoriza, printre altele, întreruperile de curent și de a urmări expansiunea urbană.

Joshua Stevens/NASA Earth Observatory

Adesea, imaginile surprinse din satelit nu sunt doar spectaculoase, ci și tragice. Cum ar fi cea care a surprins topirea record a gheții în arhipelagul Svalbard din Norvegia, în vara anului 2022, cauzată de temperaturi neobișnuit de calde. În imagini se observă zone extinse în albastru deschis, unde zăpada și firnul  – un tip de zăpadă parțial reînghețată – au lăsat loc gheții pure și bălților care s-au format. Detaliile imaginii arată mai multe bălți de topire în albastru închis, unde apa s-a acumulat pe suprafața calotei glaciare.

Randy Bresnik/NASA/JSC

În fine, departe de Pământ și problemele sale, astronautul Randy „Komrade” Bresnik a observat aurora boreală din spațiu – un spectacol de lumini care dansează pe cer în latitudinile înalte. Astronautul a fotografiat aceste lumini cu verde predominant, completat de nuanțe de violet și roșu, pe 15 septembrie 2017, deasupra provinciei Ontario din Canada. Fenomenul este rezultatul interacțiunilor între emisiile solare și câmpul magnetic terestru. Fotografia arată și alte surse de lumină, cum sunt orașele de la altitudini mari și strălucirea atmosferică, care este lumină emisă de reacțiile chimice din atmosfera superioară. Iar dacă te uiți aproape de linia orizontului, vei vedea o lumină albastru-deschis – unul dintre cele 16 răsărituri zilnice vizibile de pe stația spațială.

Lauren Dauphin/NASA Earth Observatory

Înapoi pe Pământ, ba chiar în România, una dintre cele mai recente fotografii surprinse de sateliții NASA vine din sudul țării. Câmpurile agricole verzi s-au colorat în galben, pe măsură ce rânduri și rânduri de ceea ce par a fi plante de rapiță sau canola au înflorit. Satelitul Landsat 8 a surprins aceste explozii de culoare în apropierea confluenței dintre Olt și Dunăre, pe 12 aprilie 2024.

TEHNOLOGIE|FYI

Noutățile din GPT-4o: asistent virtual ca în Her, funcționalități noi fără abonament și răspunsuri mult mai rapide în română

Noua versiune a modelului OpenAI propune un asistent virtual văzut până acum doar în filmele SF, dar și multe funcționalități noi pentru utilizatorii fără abonament

Google prezintă AlphaFold 3, noua iterație a modelului AI care a prezis structurile a sute de milioane de proteine

AI-ul Google care prezice structurile proteinelor poate fi acum folosit pentru a modela molecule de ARN, ADN și multe tipuri de interacțiuni biomoleculare

Calea Lactee face deja schimb de stele cu galaxia Andromeda, dar cele două nu se vor ciocni prea curând

În univers, chiar și coliziunile durează o veșnicie.
TEHNOLOGIE|FYI

Apple intră în cursa AI cu noile tablete iPad Pro și iPad Air

Compania americană se laudă cu „cel mai subțire produs Apple făcut vreodată”, dar și cu o nouă generație de chipseturi.