Massachussetts General Hospital

Sci-Memo: Două transplanturi de organe crescute în porci deschid calea pentru xenotransplantare15 min read

De Ionuț Preda 27.03.2024

Un ficat și un rinichi crescuți în porci modificați genetic au fost folosiți în premieră în transplanturi efectuate la pacienți umani.

Luna martie a adus două premiere pentru xenotransplantare. O echipă de medici din Statele Unite a efectuat primul transplant al unui rinichi prelevat de la un porc la un pacient viu, iar în China a fost realizat un prim transplant al unui ficat, crescut tot într-un porc, la un pacient aflat în moarte clinică.

Pe 10 martie, o echipă de medici de la Spitalul Universitar Xijing din Xi’an, China, a efectuat,//„First pig liver transplanted into a person lasts for 10 days”, nature.com // pentru prima dată, un transplant al unui ficat crescut într-un mini porcușor la om. „Beneficiarul” a fost un pacient de 50 de ani aflat în moarte clinică, iar procedura s-a făcut cu acordul familiei și a avut un scop experimental.

Ficatul a fost crescut într-un mini porcușor modificat genetic pentru a reduce riscul ca organul să fie respins de sistemul imunitar al pacientului. Organul a fost păstrat în corpul pacientului timp de zece zile și a produs în jur de 30 de mililitri de bilă în fiecare zi, considerat un semn de funcționare, iar la sfârșitul perioadei prezenta o „culoare și textură relativ normală”, conform unuia dintre chirurgii care au condus procedura.

Experimentul a marcat primul transplant al unui ficat de porc în interiorul corpului uman. Anterior, în luna ianuarie, o echipă de la Universitatea din Pennsylvania, Statele Unite, a conectat un pacient aflat în moarte clinică la un ficat situat în afara corpului.

xenotransplantare

Massachussetts General Hospital

Pe 16 martie, Spitalul General Massachussetts din Boston a realizat o altă premieră, dar de asta cu un beneficiar în viață.// „First pig kidney transplant in a person: what it means for the future”, nature.com // Richard Slayman, un bărbat de 62 de ani cu insuficiență renală în stadiu terminal, a primit un rinichi crescut tot într-un mini porcusor.

Pacientul a avut „o recuperare bună” în urma operației de patru ore și, cel puțin în prima săptămână, nu a prezentat semne de respingere a transplantului. O procedură similară a avut loc în 2021, însă atunci beneficiară a fost o pacientă aflată în moarte clinică.

Animalul de la care fost prelevat ficatul a fost crescut de o firmă engleză specializată în animale pentru xenotransplantare, eGenesis,. Au fost modificate 69 de gene cu tehnologia de editare genetică CRISPR-Cas9 pentru a crește compatibilitatea cu un beneficiar uman. Cele mai multe modificări au vizat dezactivarea unor viruși din genomul porcin care s-ar putea activa după transplantul la om. Un astfel de patogen latent a contribuit, în 2022, la decesul primului pacient uman care a primit un xenotransplant de inimă, la două luni de la operație.

eGenesis a testat, anterior, xenotransplanturi de rinichi pe macaci în laborator, iar animalele au supraviețuit pentru perioade de între câteva luni și câțiva ani. Compania se află în discuții cu Administrația pentru Alimente și Medicamente (FDA) din Statele Unite privind un potențial studiu clinic legat de xenotransplanturi de rinichi crescuți în porc la om.

Xenotransplantarea este văzută ca o posibilă soluție la problema perioadelor lungi de așteptare cu care se confruntă pacienții care au nevoie de un transplant. În România, de exemplu, mii de persoane se află pe listele de așteptare pentru organele de transplant, în timp ce în ultimii ani s-au realizat doar în jur de 150-200 de astfel de proceduri pe an.// „Realitatea din sănătate: 3.900 de pacienţi sunt în prezent pe listele de aşteptare pentru un transplant de rinichi sau ficat, în timp ce doar puţin peste 200 de transplanturi se fac anual pe aceste organe în România”, zf.ro //

O galaxie cu două „explozii” de stele noi învecinate

NASA și ESA au publicat, recent, o captură spectaculoasă realizată de telescopul James Webb.Instrumentul a fotografia galaxia pitică neregulată I Zwicky 18, situată la aproximativ 59 de milioane de ani-lumină distanță față de Pământ.

ESA/Webb, NASA, CSA, A. Hirschauer, M. Meixner et al.

I Zwicky 18, considerată similară tipurilor de galaxii din perioada de început a Universului, are două regiuni majore formatoare de stele în mijlocul ei, ceea ce-i dă un aspect de galaxie cu două nuclee.

MindcraftStories_1Cea mai mare hartă a găurilor negre supermasive active

O echipă internațională de astronomi a publicat cea mai mare hartă a quasarilor, găuri negre supermasive active în centrul unor galaxii, folosind date adunate de observatorul spațial Gaia. Conform studiului publicat în The Astrophysical Journal,// „Quaia, the Gaia-unWISE Quasar Catalog: An All-sky Spectroscopic Quasar Sample”, iop.org // cercetătorii au catalogat locațiile a peste 1,3 milioane de quasari, cele mai îndepărtate fiind situate la peste 12 miliarde de ani-lumină distanță față de Terra.

Cifre Articol MindcraftStories_2Un nou vulcan gigantic descoperit pe Marte

Un vulcan masiv nou-descoperit pe Marte a fost dezvăluit la Conferința de Știință Lunară și Planetară ținută anual în Woodlands, Texas. // „Large Eroded Volcano Complex And Buried Glacier Ice In Eastern Noctis Labyrinthus: Evidence For Recent Volcanism And Glaciation Near Mars’ Equator”, usra.edu (PDF) // Denumit temporar Noctis, vulcanul, cu înălțime de peste 9.000 de metri și o lățime de 450 de kilometri, a fost descoperit în regiunea vulcanică Tharsis, din apropierea ecuatorului Planetei Roșii. În apropierea sa se află aproximativ 5000 de km2 de depuneri vulcanice, sub care cercetătorii bănuiesc că se află un ghețar. Zona ar putea deveni o țintă pentru potențiale misiuni care ar ținti să studieze istoria geologică a planetei.

Cifre Articol MindcraftStories_3OLED-uri mai eficiente și ieftine

O cercetare publicată în Nature Materials// „Suppression of Dexter transfer by covalent encapsulation for efficient matrix-free narrowband deep blue hyperfluorescent OLEDs”, nature.com // propune o îmbunătățire pentru diodele emițătoare de lumină organice (OLED) albastre, componente folosite într-o gamă largă de ecrane pentru dispozitive moderne. Cercetătorii au creat o nouă moleculă emițătoare de lumină care ar putea scădea semnificativ scurgerile de energie care deteriorează, în timp, structura OLED-urilor. Descoperirea ar putea deschide calea către ecrane OLED care folosesc mai puțină energie și au costuri mai scăzute de producție.

Cifre Articol MindcraftStories_4Cimpanzeii și albinele pot prelua abilități complexe din cercurile sociale

Două studii publicate în Nature//„Chimpanzees use social information to acquire a skill they fail to innovate”, nature.com; „Bumblebees socially learn behaviour too complex to innovate”, nature.com // prezintă experimente din care reiese că atât cimpanzeii, cât și albinele, pot învăța de la alți membri ai speciilor lor abilități care sunt prea complexe pentru a fi deprinse pe cont propriu. În ambele cazuri, mai mulți indivizi au fost învățați să rezolve anumite puzzle-uri, în timp ce erau observați de grupuri de membri din aceeași specie. Atunci când le-a venit rândul, o parte din membrii grupurilor de observatori au reușit să rezolve problemele rapid, fără intervenție din partea cercetătorilor.

Cifre Articol MindcraftStories_5Teoria unui univers fără materie întunecată

Fizicianul canadian Rajendra Gupta a propus, într-un studiu publicat în The Astrophysical Journal, un nou model al fizicii care nu ar avea nevoie de materia întunecată, forma ipotetică de materie care ar alcătui 27% din Univers. // Conform modelului teoretic actual, restul ar fi alcătuit din 68% energie întunecată și 5% materie normală // Modelul propus de Gupta susține că expansiunea accelerată a universului, în momentul de față atribuită materiei și energiei întunecate, ar fi de fapt provocată de slăbirea continuă a forțelor naturale pe distanțe temporale extrem de largi.

Recomandările Mindcraft Stories

1. Eclipsele sunt fascinante pentru oameni, însă asta și pentru că motivele pentru care ele au loc sunt cunoscute. Te-ai întrebat vreodată, însă, ce înțeleg animalele dintr-un astfel de eveniment?  Scientific American// „How Do Animals Respond to a Total Solar Eclipse?”, scientificamerican.com // scrie despre eforturile mai multor cercetători de a strânge date despe comportamentul animalelor în timpul eclipselor totale de Soare.
  2. Premiul Abel, decernat de casa regală din Norvegia și considerat una dintre cele mai prestigioase distincții pentru matematicieni, a fost decernat anul acesta francezului Michel Talagrand, pentru contribuțiile sale la teoria probabilităților și analiza funcțională, prezentate în detaliu de ZME Science.// „Mathematician who made order from randomness awarded “Nobel of mathematics”, zmescience.com //
  3. Nature// „How AI is improving climate forecasts”, nature.com // discută, pe larg, despre cum este folosit machine learning-ul de meteorologi pentru a obține predicții meteo și modele climatice mai precise și mai rapide.

SOCIETATE|FYI

Accesul la arhivele publice rămâne limitat în România

Deși legislația majorității țărilor UE s-a aliniat cu recomandările Consiliului Europei, accesul efectiv la arhive rămâne problematic, inclusiv în România, arată un studiu recent.
AI&ROBOȚI|FYI

AI-urile ușoare și fără abonament se înmulțesc

În timp ce „Big AI” îți cere 20 de dolari pe lună, apar modele alternative pe care le-ai putea folosi gratuit. Dacă știi programare. Sau dacă-ți cumperi ochelari.