da kuk/Guliver/Getty images

Cum ne schimbă izolarea relația cu tehnologia?28 min read

De Radu Călin Crahmaliuc 07.04.2020, ultima actualizare: 15.07.2020

Ne place sau nu să recunoaștem, virusul ne-a dat viețile peste cap și ne-a obligat să ne bazăm mai mult decât oricând pe tehnologie. Ar trebui însă să îmbrățișăm schimbarea sau să ne întoarcem la obiceiurile de consum de dinainte?

În ultimele două săptămâni, atunci când nu ne spălăm frenetic pe mâini fredonând imnul, cineva de la noi din casă e permanent într-o convorbire video cu cei de la birou, cu grădinița sau cu familia și prietenii. Ne facem toate cumpărăturile la supermarket din aplicație. Comandăm online mâncare și bere de la toate restaurantele preferate care nu ne-au bătut obrazul că dăm banii la străini în loc să-i salvăm pe ei. N-am mai folosit bani fizici de la mijlocul lui februarie și de curând am primit un mail de la service-ul auto care ne anunța că putem să ne programăm online și vin ei să ne repare mașina. Nu știm dacă și reparația se face tot online, dar oricum nu contează, pentru că n-am mai găurit ozonul de cel puțin o lună.

Suntem un caz privilegiat. Chiar dacă ne lipsește viața obișnuită de zi cu zi, momentan ne permitem economic, social și medical să trăim exclusiv online. În al doilea rând, suntem mileniali, tehnologia face parte din viața noastră de multă vreme și situația excepțională nu ne-a revoluționat obiceiurile de consum, doar ni le-a consolidat. Pe mulți alții însă epidemia de COVID-19 i-a pus în fața unei alegeri inconfortabile: adaptare tehnologică sau izolare?

Iată de ce…

Contactless, telemea online și benzi de alergare 

Cea mai mare schimbare s-a produs în modul în care ne facem cumpărăturile. Primul indiciu a venit atunci când, din rațiuni de igienă, chiar și țări obsedate de tranzacțiile cu bani cash, precum Germania,Nemții sunt foarte prudenți în privința cheltuielilor și preferă să lucreze cu cash ca să nu trebuiască să se bazeze pe bănci. thelocal.de au început să plătească contactless, cu cardul, telefonul sau ceasul. În același timp, comercianții din alte țări au început să refuze plățile cash cu totul.Se consideră că banii cash sunt o vulnerabilitate, în condițiile în care s-a demonstrat că virusul poate supraviețui un timp îndelungat pe hârtie, plastic și metal. nikkei.com

Apoi, din cauza izolării sociale, oamenii au început să cumpere online lucruri pe care altă dată și le-ar fi luat doar de la magazinul din colț, de exemplu mâncare. Țări care până acum mizau în mod preponderent pe alimente cumpărate de la magazin sau de la piață, cum ar fi Franța, Spania sau Italia, au înregistrat creșteri de până 80% la cumparaturile online de produse alimentare. Țările care deja aveau o cultură a cumpărăturilor online de alimente, precum China sau Coreea de Sud, au înregistrat în schimb o creștere spectaculoasă, de până la 240%,Potrivit specialiștilor, ca să-și păstreze clienții și după încheierea crizei, retailerii vor trebui să le ofere o gamă variată de produse și transport gratuit. nielsen.com a cumpărătorilor de peste 40 de ani, care până acum nu erau atât de interesați să folosească tehnologia. 

Tot la capitolul mâncare, COVID-19 n-a ocolit nici cele mai pretențioase restaurante,Mai multe restaurante cu stele Michelin din SUA au început să facă livrări după ce au fost obligate să se închidă, forbes.com obligându-le să-și facă site-uri și să-și servească clienții în sistem take away, de obicei cu livrare gratuită sau discount la comenzile mai mari. De altfel, dacă e să vorbim de cineva care are de câștigat de pe urma situației actuale atunci aceia sunt livratorii de mâncare.Cei din Marea Britanie înregistrează o creștere a veniturilor cu 12% față de aceeași perioadă a anului trecut. foodnavigator.com

Pe lângă obsesia pentru igienă pe care a declanșat-o COVID-19, virusul a provocat și o penurie de hârtie igienică în magazinele fizice

 

În cazul produselor nealimentare, provocarea este și mai mare. Odată cu închiderea magazinelor fizice, vânzările online au devenit peste noapte singurele vânzări. Și deși creșterea a fost semnificativă, oamenii au devenit mult mai selectivi cu lucrurile pe care le cumpără. Un motiv e nesiguranța locului de muncă la terminarea pandemiei și criza economică care se întrevede la orizont, un alt motiv e diminuarea semnificativă a nevoilor atunci când stai doar acasă. De aceea, cele mai căutate produse online zilele astea sunt cele de fitness: benzi de alergare, biciclete de apartament, gantere și aparate de bodybuilding, așa cum ne-a confirmat și Bogdan Dorobanț de la Decathlon România. De asemenea, se caută produsele de igienă personală: hârtie igienică,Pe lângă obsesia pentru igienă pe care a declanșat-o COVID-19, virusul a provocat și o penurie de hârtie igienică în magazinele fizice. eu.usatoday.com cosmetice, produse de curățat și electrocasnice, în special purificatoare de aer.În SUA, vânzările de purificatoare au crescut cu 75%, chiar dacă nu există nicio dovadă că acestea pot proteja împotriva COVID-19. sellics.com Ce nu se vinde în schimb foarte bine sunt pantalonii,Walmart spune că teleconferințele i-au făcut pe oameni să-și schimbe prioritățile vestimentare. cnn.com pentru că, să fim serioși, cine are nevoie de pantaloni în timpul unei conferințe video? 

Zâmbește la cameră 

Circula recent o glumă care zicea că de-abia acum ne dăm seama cât de multe ședințe inutile puteau fi evitate cu un simplu e-mail. E valabil și dacă înlocuim e-mail cu video call. De la începutul epidemiei de COVID-19, conversațiile video au devenit soluția preferată de comunicare pe care o folosim la aproape orice: work from home, școală la distanță,UNESCO estimează că 776,6 milioane de copii din întreaga lume sunt afectați de închiderea școlilor. techcrunch.com consultații medicale,Telemedicina îi protejează atât pe pacienți care nu trebuie să iasă afară, cât și pe doctori, care sunt deosebit de expuși în fața virusului. economist.com ieșit virtual la bere cu prietenii.Producătorul scoțian de bere craft Brewdog a deschis un pub online cu mese virtuale la care poți să te vezi cu prietenii la bere brewdog.com

Probabil e o pedeapsă că am râs de instituția independentă și plină de bani a videochatului, dar prea curând alt mijloc de socializare nu vom avea. Iar noii noștri idoli se cheamă Zoom, Houseparty sau Hangouts, care au crescut în ultimele luni cât Făt Frumos într-un an. Zoom, de exemplu, a crescut de la 10 milioane de utilizatori în decembrie, la 200 de milioane în martie, mulțumită interfeței simple și a faptului că nu trebuie neapărat să-ți faci un cont. Ce nu știu majoritatea utilizatorilor de Zoom e că discuțiile lor nu sunt atât de sigure pe cât își închipuie ei, aplicația trimite date și la alții și din când în când e posibil să apară musafiri nepoftiți care își arată fundul.A apărut fenomenul numit Zoombombing” în care trollii intră neinvitați în conferințele video și dau share la filmulețe porno. theverge.com Pe de altă parte nici cei de la Houseparty n-o duc mai strălucit, fiind acuzați și ei că au probleme de securitate și apoi oferind un milion de dolari recompensă pentru identificarea entității care se presupune că îi denigrează.Mai mulți utilizatori ai serviciului au acuzat că li s-au spart conturile de mail, de Netflix și de Paypal, însă Houseparty a negat toate acuzațiile, spunând că totul e o campanie de PR îndreptată împotriva lor.  businessinsider.com

De departe însă marele perdant este Skype,Skype se confruntă de ani de zile cu probleme de design, accesibilitate și identitate care au făcut utilizatorii să migreze spre alte servicii mai puțin sigure, dar mai practice. theverge.com care, deși face parte din portofoliul Microsoft, compania pornită de Bill Gates, omul despre care toate conspirațiile isterice spun că ar fi pornit virusul, nu mai e considerată suficient de cool și, în vremea izolării, strânge doar 100 de milioane de utilizatori lunari, adică exact câți avea și în 2015, când toată omenirea era bine mersi.

Mai există distracție?

Greu de zis dacă ne mai permitem, dar de dragul sănătății mentale trebuie totuși să ne umplem timpul cu ceva. De exemplu, cu online dating. Cu toate că atât platforma Match, care deține Tinder, cât și rivalii lor de la Bumble spun că numărul utilizatorilor a scăzut cu 5% în Italia și Spania, țările cele mai afectate din Europa, în restul lumii activitatea a crescut cu până la 21%, utilizatorii aflați în căutarea dragostei adevărate schimbând mult mai multe mesaje decât până acum și recurgând chiar la întâlniri video, un gest neobișnuit până acum.Platformele de online dating se așteaptă ca perioada de criză să schimbe definitiv obiceiurile utilizatorilor, mai ales în ceea ce privește comunicarea video și audio. marketwatch.com

Cu sau fără chill, populația s-a întors spre Netflix, Amazon, HBO sau YouTube ca să-și omoare timpul, nu sănătatea. În ciuda micșorării cu 25% a calității în Europa,Consumul foarte mare de video streaming din ultima lună a ridicat temeri cu privire la blocarea accesului la internet pentru oamenii care au nevoie să lucreze de acasă. variety.com consumul de internet tot a crescut cu până la 90%, iar numărul celor care urmăresc platforme video a crescut cu minimum 12%.

Și jocurile video au avut de profitat. Platforma onlineSteaCea mai cunoscută platformă online de jocuri pe PC. videogameschronicle.com și-a doborât recordul în martie, cu 23 de milioane de jucători în același timp, iar rețelele de Xbox, Nintendo și Playstation au căzutCele trei mari companii producătoare de console video au remediat problemele în doar câteva ore și accesul a fost reluat. videogameschronicle.com din cauza numărului prea mare de utilizatori.

CITEȘTE ȘI: Pandemia în lumi virtuale

Dar au existat și scăderi, Spotify a anunțat de exemplu că numărul ascultătorilor de muzică s-a diminuat, cel mai probabil pentru că oamenii nu mai fac naveta la serviciu, nu mai merg cu mașina și nici nu mai ies la alergat. De departe însă, cea mai lovită industrie este cea a filmului. Datorită închiderii cinematografelor, anulării evenimentelor de lansare și opririi producției majorității filmelor și serialelor, se estimează că pierderile se vor situa în jurul valorii de 11 miliarde de dolari, cu o scădere ulterioară a veniturilor din publicitate TV de până la 25%.Estimările au fost făcute de Omnia, o companie specializată în research în domeniul tehnologiei. forbes.com

Un alt segment care suferă este cultura. Cu majoritatea muzeelor, teatrelor, sălilor de concerte și operelor închise, reprezentațiile s-au mutat temporar online, chiar dacă soluția nu e una sustenabilă pe termen lung. Muzee celebre din întreaga lume, precum Luvrul,În perioada de maximă activitate se estimează că Luvrul avea cam 15.000 de vizitatori zilnic. cnbc.com Muzeul Vaticanului sau Hermitage-ul din Sankt Petersburg organizează tururi virtuale pentru vizitatori. Opera din Viena, Metropolitan Opera din New York sau Opera din București difuzează gratuit înregistrări ale spectacolelor din stagiunile trecute pe site-urile proprii, pe Facebook sau pe YouTube.

Compania de teatru Royal Shakespeare Company oferă șase spectacole pe BBC Four și pe platforma online a BBC-ului.Printre spectacolele care vor fi difuzate la televizor se numără Romeo și Julieta, Macbeth și Othello. soglos.com

Tehnologia din prima linie

Pe lângă utilizarea tehnologiei ca să ne ușurăm viața, există și moduri mult mai directe în care putem folosi inovația ca să luptăm cu răspândirea virusului. Un instrument este printarea3D de echipamente medicale, despre care am vorbit deja.

CITEȘTE ȘI: 3D printing-ul ca armă împotriva COVID-19

Un alt instrument este realitatea virtuală, care poate fi folosită pentru instruirea personalului medical de la distanță. De exemplu, Oxford Medical Simulation este o companie britanică care își propune ca în următoarea perioadă să instruiascăEpidemia a obligat reactivarea multor doctori și asistente care ieșiseră la pensie și care vor prelua cazurile medicale obișnuite, lăsându-i pe ceilalți medici să se ocupe de cazurile de COVID-19.  Techrepublic.com peste 17.000 de cadre medicale, doctori și asistente, din Marea Britanie, SUA și Canada cu ajutorul cursurilor intensive de realitate virtuală. 

În fine, cea mai eficientă soluție este coordonarea mai multor tehnologii în paralel pentru a crea o strategie națională pe termen lung. China se laudă că-și folosește la maxim capacitatea tehnologică ca să lupte cu virusul, defilând cu roboți de dezinfectare, drone și un sistem bazat pe inteligență artificială care lucrează deja la un vaccin. Firește, fiind vorba de China, totul nu este decât un spectacol de propagandă bine pus la punct. Ce nu e însă deloc propagandă e folosirea tehnicilor de supraveghere în masă a cetățenilorGuvernul chinez se folosește de ani de zile de tehnologie pentru a-și monitoriza cetățenii. bbc.com pentru a controla pandemia. Cetățenii sunt urmăriți în permanență prin telefoanele mobile, filmați de camerele stradale cu termodetecție și primesc un mesaj pe telefon care îi anunță dacă au intrat în contact direct cu un purtător al virusului. 

Și alte țări mai democratice au ales să-și monitorizeze cetățenii electronic, stârnind temeriOrganizațiile care monitorizează respectarea drepturilor omului spun că, odată ce un stat deține capacitatea de a-și supraveghea cetățenii, e greu de crezut că va mai renunța la această putere. cnbc.com că supravegherea și pornirile autoritare ale statului vor continua și după încheierea pandemiei. Autoritățile singaporeze, de exemplu, au scos o aplicație care se conectează prin Bluetooth la telefoanele celor din jur anunțând dacă a existat contact cu o persoană infectată. În Hong Kong, cei aflați în carantină sunt obligați să poarte o brățară care anunță autoritățile dacă încalcă carantina. În Coreea de Sud, un sistem de inteligență artificială corelează datele de pe telefoane cu imaginile de la camerele de supraveghere și cu tranzacțiile de pe card pentru a stabili proximitatea unui purtător al virusului. 

Organizațiile care monitorizează respectarea drepturilor omului spun că, odată ce un stat deține capacitatea de a-și supraveghea cetățenii, e greu de crezut că va mai renunța la această putere.

 

În Rusia, serviciile de informații folosesc recunoașterea facialăDeși la început populația s-a opus surprinzător de mult tehnicilor de recunoaștere facială, de la izbucnirea epidemiei numărul celor care sunt de acord cu ele a crescut. cnn.com pentru a urmări traseele cetățenilor care încalcă carantina și sunt suspectați de infectare. Iar în Israel, autoritățile s-au scăpat recent că adună date de pe telefoane de ani de zile pentru contraterorism, singura diferență fiind că acum le folosesc pentru „contravirusism”.Curtea Supremă de Justiție din Israel a decis între timp că măsura e un abuz și a somat serviciul de securitate Shin Bet să înceteze urmărirea. gpsworld.com

Începutul sfârșitului

Într-o nuvelă scrisă acum mai bine de 70 de ani, scriitorul de science fiction Ray BradburyUnul dintre cei mai importanți scriitori și scenariști de SF din ultimul secol, fiind celebru în special pentru cartea sa Fahrenheit 451. wikipedia.org spune povestea unui băiețel care contractează o boală misterioasă și, în timp ce febra i se răspândește prin organism, își pierde pe rând controlul corpului și al minții în detrimentul virusului, pînă în punctul în care, a doua zi dimineața, se trezește o cu totul altă persoană. Cu siguranță vom supraviețui COVID-19 și nu, virusul nu ne va controla mintea, dar ne va schimba dramatic modul în care privim banii, cumpărăturile, ieșitul în oraș, distracția, libertatea și viața în general. Cine înțelege asta e gata să meargă mai departe. Cine refuză, însă, se condamnă singur.



Text de

Radu Călin Crahmaliuc

Jurnalist, scenarist și pasionat de toate lucrurile cu butoane. Are un master în Geopolitică dar ar prefera să nu-l folosească.

MEDIU|TURNING POINT

Apele Atlanticului sunt pline de minunății, dar și de amenințări la adresa ecosistemelor

De
Oamenii de știință din numeroase țări își unesc forțele pentru a aborda riscurile la adresa vieții din al doilea cel mai mare ocean al lumii.
MEDIU|TURNING POINT

COP28: „Business as usual” sau moment istoric? 

De
Am întrebat mai mulți participanți cum văd ei finalul celei de-a 28-a Conferință ONU privind Schimbările Climatice din Dubai. 
AI&ROBOȚI|TURNING POINT

Inteligența artificială în educație: oportunitate sau amenințare?

De
Succesul înregistrat începând cu sfârșitul anului 2022 de ChatGPT a deschis calea către utilizarea pe scară largă a inteligenței artificiale generative. Dar o utilizare responsabilă a unor astfel de soluții, în special în procesul educațional, presupune cunoașterea limitelor acestora.
SPAȚIU|TURNING POINT

Apă din spațiu. NASA a găsit substanța în probele aduse de pe asteroidul Bennu

De
Una dintre cele mai complexe misiuni de cercetare a unui asteroid din istorie a adus, la șapte ani de la lansare, mostre care pot da noi indicii despre originea vieții de pe Pământ.