Andrzej Wojcicki/Science Photo Library/RF via Getty Image

Sci-Memo: Cel mai vechi impact dovedit al unui meteorit cu Pământul15 min read

De Ionuț Preda 28.03.2023

Mostre de rocă vechi de 3,48 miliarde de ani, prelevate în vestul Australiei par să fie cele mai vechi dovezi de până acum ale unui meteorit care a lovit Pământul.

O echipă internațională de cercetători susține că a descoperit cea mai veche dovadă a impactului unui meteorit cu Pământul. Într-o lucrare prezentată laConferința de Știință Lunară și Planetară din Texas, „Earth’s Oldest Preserved Extraterrestrial Impact Deposit? Evidence For A Large Impactor 3.48 Billion-Years-Ago (Dresser Formation, Pilbara Craton, Australia), usra.edu (PDF) autorii susțin că au găsit structuri geologice minuscule în mostre de piatră vechi de aproximativ 3,48 miliarde din vestul Australiei, care ar putea fi formate ca urmare a unui astfel de impact.

Dovezi ale impacturilor cu meteoriți din perioada timpurie a planetei sunt foarte dificil de găsit, deoarece deplasările plăcilor tectonice și eroziunea au șters urmele acestor evenimente. Cel mai vechi crater de impact cunoscut în prezent este craterul Yarrabubba din Australia de Vest, care datează de acum 2,23 miliarde de ani.

Structurile observate de cercetători în cratonul Pilbara din Australia, numite sferule de rocă, nu se formează doar ca urmare a impactelor de meteoriți. Ele au până în cinci milimetri și, de obicei, se formează din evenimente care produc topirea rocilor și aruncarea lor în atmosferă, precum erupțiile vulcanice sau impacturi cu obiecte cosmice. Sferulele se răcesc rapid,se solidifică șie conțin, de obicei, sticlă, minerale sau metale.

În acest caz, forma sferulelor – similară fie unor picături, fie unor gantere – arată că ele s-au formate într-un impact petrecut la o viteză extrem de ridicată. Mai mult, compoziția lor chimică indică o origine extraterestră: nu doar că au o concentrație mai mare de elemente din grupa platineiPlatină, paladiu, rodiu, ruteniu, iridiu și osmiu. decât rocile terestre, dar și restul elementelor au semnături izotopice diferite față de cele de pe Pământ.

Cercetătorii vor continua să studieze sferulele în cauză, mai ales pentru că ele sunt similare cu alte sferule găsite în mostre ceva mai „recente” din Australia sau Africa de Sud, cu vârste cuprinse între 3,2 și 3,4 miliarde de ani.

Numărul infecțiilor fungice letale crește în Statele Unite

Dacă The Last of Us ți-a ridicat câteva întrebări despre amenințarea ciupercilor, nu te va liniști prea mult raportul lansat recent de Centrul pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC) din Statele Unite,„Worsening Spread of Candida auris in the United States, 2019 to 2021”, acpjournals.org privind răspândirea unei infecții fungice greu de tratat și cu potențial chiar letal.

CDC spune că infecția cu Candida auris poate fi letală pentru persoanele cu sistem imunitar slăbit sau care folosesc anumite dispozitive medicale, precum cateterele. În SUA, numărul cazurilor s-a dublat în 2021 și a crescut exponențial și în 2022. Infecția este imună la tratamentele antifungice în majoritatea cazurilor testate. Simptomele cele mai comune sunt febra și frisoanele care nu se ameliorează după tratament, iar infecția se poate răspândi prin contact cu pacienții afectați și suprafețe sau echipamentele contaminate.

Totuși, mai este mult până la Cordyceps, iar CDC-ul pune o parte din creșterea semnificativă a numărului de cazuri pe dezvoltarea unor metode mai eficiente de screening. Răspândirea ciupercii a fost probabil influențată și de presiunea pe care pandemia de COVID-19 a exercitat-o asupra unităților medicale, care ar fi putut complica eforturile de prevenție a transmiterii infecției.