Daniel Boczarski/Getty Images

Activision Blizzard arde: abuzuri, discriminări în masă, distrugerea dovezilor20 min read

De Radu Stoichita 07.09.2021

Compania Activision Blizzard a fost acuzată de o agenție guvernamentală californiană că ar discrimina activ împotriva femeilor și a lucrătorilor part-time. Detalii despre cultura toxică a firmei continuă să iasă la suprafață.

Pe 20 iulie,  Departamentul pentru Egalitate în Angajări și Locuințe din CaliforniaCalifornia Department of Fair Employment and Housing (DFEH),  “California sues Activision Blizzard over a culture of “constant sexual harassment”, theverge.com a dat în judecată Activision Blizzard, compania care deține jocurile World of Warcraft și Call of Duty: Warzone. Acțiunea vine ca urmare a unei investigații de doi ani, în urma căreia organizația guvernamentală a observat în interiorul companiei un comportament asemănător fraternităților din universitățile americane: o cultură în care grupuri de bărbați dominau ceea ce se întâmpla în jur și se credeau invincibili.

DFEH acuză compania de jocuri video că ar fi tolerat și chiar încurajat un comportament sexist, discriminator, care făcea în mod activ diferențe între bărbați și femei, lăsându-le pe cele din urmă cu mai puține posibilități de promovare și o compensație salarială mai scăzută.

Directorul DFEH, Kevin Kish, a declarat că“DFEH Sues California Gaming Companies for Equal Pay Violations, Sex Discrimination, and Sexual Harassment”, dfeh.ca.gov „Orice angajator trebuie să se asigure că toți angajații sunt plătiți egal pentru o muncă asemănătoare și că ia pașii necesari în a se asigura că discriminarea, abuzurile și hărțuirile nu primează în companie. Acestea sunt foarte importante pentru angajatori în industriile dominate de bărbați, precum ar fi cea a tehnologiei și cea a jocurilor video.”

Într-un comunicat de presă,“DFEH Sues California Gaming Companies for Equal Pay Violations, Sex Discrimination, and Sexual Harassment”, dfeh.ca.gov DFEH acuză compania de jocuri video că „ar fi promovat o cultură sexistă în care ar fi plătit femeile mai puțin decât bărbații, în ciuda faptului că femeile desfășurau o muncă substanțial similară. De-a asemenea, Activision Blizzard a atribuit femeilor locuri de muncă inferioare comparativ cu cele ale bărbaților și le-ar fi promovat mult mai greu, comparativ. Abuzurile nu s-au oprit aici, deoarece Activision Blizzard a concediat sau a forțat femeile să renunțe la locul de muncă mai mult decât bărbații, atunci când ar fi existat conflicte de interese.

DFEH susține, de asemenea, că femeile afro-americane și alte femei de culoare au fost afectate în special de practicile discriminatorii ale Activision Blizzard. În plus, DFEH susține că femeile au fost supuse hărțuirii sexuale constante, inclusiv comentariilor și avansurilor care nu-și au locul în cadrul industriei. Agenția acuză, în același timp, faptul că directorii companiei și personalul de la Resurse Umane știau de hărțuire și nu au luat măsuri rezonabile pentru a preveni comportamentul ilegal și, în schimb, au ripostat împotriva femeilor care s-au plâns.

Femeile au fost victimele unei culturi în care bărbații veneau la muncă mahmuri, se jucau pe consolă pentru o perioadă îndelungată de timp, în timp ce lăsau responsabilitățile pe umerii femeilor. Conform cercetării conduse de DFEH, în cadrul producătorului de jocuri video exista o tradiție în care se consumau cantități abundente de alcool, angajații turmentați având apoi un comportament inadecvat față de femeile din companie. În urma acuzațiilor“Blizzard Entertainment president J. Allen Brack steps down following company’s sexual harassment lawsuit”, yahoo.com și a investigației DFEH, președintele Activision Blizzard, Allen Brack, a demisionat din funcție.

Activision Blizzard a negat inițial acuzațiile aduse, spunând că“Over 1,000 Activision Blizzard Employees Sign Letter Condemning Company’s Response To Allegations [Update: Now Over 2,000]”, kotaku.com investigația a fost „munca unor birocrații de stat care nu răspund în fața nimănui.”

Ulterior, președintele executiv al Activision Blizzard, Bobby Kotick, și-a cerut scuze că în trecut nu a oferit nivelul necesar de empatie și înțelegere necesară pentru persoanele care au venit în fața conducerii cu diverse plângeri. Kotick a folosit un limbaj corporatist, spunând“Read Activision Blizzard CEO Bobby Kotick’s letter addressing the harassment allegations”, theverge.com într-un mesaj intern adresat angajaților: „Vom face tot posibilul pentru a ne asigura că împreună vom îmbunătăți și construi un tip de loc de muncă inclusiv, care este esențial pentru a încuraja creativitatea și inspirația.”

CEO-ul Activision Blizzard, Bobby Kotick. Getty Images

Angajarea unei firme de avocatură anti-sindicală pentru a face curățenie

Pentru a crea un loc de muncă mai inclusiv, Kotick a spus că a angajat firma de avocatură WirnerHale, care este cunoscută pentru practicile de luptă cu sindicatele și cu angajații care doreau să se asocieze în trecut. Firma de avocatură declară public“Jamie Gorelick: Amazon’s Anti-Union Shadow Adviser At The DOJ”, therevolvingdoorproject.org că lucrează cu angajații pentru a-i educa referitor la sindicate și la modurile în care ei pot să le evite.

WirnerHale se mândrește“Activision Blizzard Is Working With Law Firm That Specializes In ‘Union Avoidance’ Amid Abuse Allegations”, thegamer.com  că ar fi apărat interesele angajatorilor atunci când era vorba de abuzuri împotriva angajaților, în cazuri de practici discriminatorii, de ore suplimentare muncite în mod obligatoriu, cât și în cazul unor abuzuri sistematice. La auzul veștii că WirnerHale ar reprezenta compania, DFEH a denunțat practica“California updates lawsuit gainst Activision Blizzard, says game maker is interfering”axios.com de-a folosi o asemenea firmă de avocatură, deoarece ar interfera cu abilitatea grupului de a investiga, persecuta și remedia problemele de discriminare de la locul de muncă.

Angajarea WirnerHale pentru a identifica problemele existente în companie este un mod prin care angajații sunt descurajați în a se asocia și în a lupta colectiv pentru condiții mai bune de muncă. Într-o ședință online de la finalul lunii iulie,“Activision Blizzard seemingly done with apologetic memos, now pushes for strictly internal investigation, disapproves of unionization”, gameworldobserver.com/ unul dintre angajații prezenți ar fi menționat sindicalizarea ca o posibilă soluție la cultura toxică din cadrul companiei.

În schimb COO-ul Activisson Blizard, Joshua Taub, susține că cel mai bun mod de a soluționa problemele angajaților și de a-i  proteja atunci când este nevoie, este ca aceștia să vorbească cu superiorii și să apeleze la uneltele puse la îndemână de companie.

De la publicarea acuzațiilor, DFEH a extins procesul pentru a include și lucrătorii în regim part-time, în numele cărora au înaintat acțiunea. Situația a degenerat când organizația guvernamentală a acuzat compania de jocuri video că departamentul de Resurse Umane ar fi distrus dovezi incriminatorii.“California Lawsuit Accuses Publisher’s HR Department of Shredding Documents”, ign.com 

Înființarea unui sindicat în cadrul Activision Blizzard

Sindicalizarea în industria de jocuri video reprezintă un subiect fierbinte în ultima perioadă, în situația în care condițiile precare de muncă au ieșit la suprafață.

CITEȘTE ȘI: Crunch: Realitatea condițiilor de muncă din industria gamingului

Până acum, sindicalizarea în cadrul industriei continuă să fie un proces lent, prezent mai degrabă în Europa și în Marea Britanie, decât în Statele Unite ale Americii. În cazul de față, apariția unui sindicat ar putea oferi o voce comună lucrătorilor, ajutându-i la negocierea unui contract colectiv de muncă care ar stabili niște delimitări clare ale posturilor din companie și ale salarizării acestora.

Discuțiile de-a crea entități paralele, de-a mări nivelul de diversitate din companie pot reprezenta doar un bandaj aplicat unei probleme structurale cu care nu  se confruntă doar Activision Blizzard.

Acuzațiile DFEH aduse asupra Activision Blizzard au dus la diverse măsuri de protest luate de către angajați, de jucători de World of Warcraft, dar și de persoane care nu au o legătură directă cu industria de jocuri video.

Sascha Steinbach/Getty Images

Activision Blizzard nu e la primul scandal

Scandalul descris anterior a contribuit considerabil la distrugerea reputației jocurilor companiei, precum World of Warcraft, Starcraft, Hearthstone. În urma acuzațiilor DFEH, doi jucători de World of Warcraft – Preach Gaming și MadSeason Show – care aveau o audiență considerabilă, au decis să renunțe la a mai susține produsele companiei.“Some of WoW’s Bigest Content Creators are Quitting the Game”, gamespot.com

De-a lungul anilor, Activision Blizzard a dezvoltat un renume de-a nu asculta dorințele fanilor și de-a livra produse fără a lua în considerare istoricul companiei. Când compania a anunțat Diablo Immortal pentru platformele mobile, fanii au fost revoltați deoarece aceștia așteptau Diablo IV, un produs care nu ar fi reprezentat o schimbare dramatică în serie.

Ulterior, când Blizzard a anunțat că va lansa o versiune remastered a jocului Warcraft 3, oamenii s-au așteptat ca graficile să fie adaptate pentru 2020 și mecanicile să fie îmbunătățite. În schimb, jucătorii au primit o copie identică a Warcraft 3 de la începutul anilor 2000, cu mai multe bug-uri, mai puțin conținut și niște grafici doar puțin mai clare.

Scandalurile prin care Activision Blizzard a trecut de-a lungul anilor a făcut compania să piardă încrederea în ochii fanilor. Actualele acuzații ale DFEH doar contribuie la distrugerea afinității fanilor și jucătorilor către companie, făcându-i pe aceștia să se gândească activ dacă doresc să susțină o instituție care activ discriminează împotriva femeilor, a persoanelor de culoare și a lucrătorilor part-time.

Pe 28 iulie a avut loc un protest al angajaților Activision Blizzard,“Activision Blizzard Employees Plan Walkout Wednesday to Protest Working Conditions”, kotaku.com la care ar fi participat aproximativ 50 de persoane, în timp ce alte sute s-au organizat în mediul online. Protestul a transmis mai departe mesajul angajaților, scârbiți și sătui de practicile discriminatorii din cadrul companiei. Aceștia au cerut încetarea abuzurilor și promovarea unor politici de recrutare, de angajare și de mediere a conflictelor care să îmbunătățească reprezentarea în rândul angajaților.“Fury, Worry, and Walkouts: Inside Activision Blizzard’s Week of Reckoning”, ign.com Un restaurant local a donat mâncare pentru protestatari, iar personalul auxiliar din cadrul companiei, precum îngrijitorii și personalul sanitar au fost alături de aceștia.

Protestul a fost acompaniat și de o scrisoare“Read Activision Blizzard Employees’ Letter to CEO Kotick”, dot.la care a circulat în interiorul companiei, semnată de peste 2000 de oameni, cât și de diverse alte declarații făcute online, pe rețelele de socializare. Diverse personalități din jurul companiei Activision Blizzard și-au vărsat amarul pe Twitter, în timp ce streameri de World of Warcraft au anunțat că vor renunța la joc.

Protestele, plângerile, cât și practicile de atenuare a conflictului de către companie prin descurajarea asocierii angajaților oferă o privire asupra unei probleme structurale industriei de jocuri video. Activion Blizzard nu este prima și nici nu va fi ultima companie care trece printr-un astfel de proces în care detalii înfiorătoare legate de cultura internă, de tratamentul femeilor și al lucrătorilor în regim part-time ies la suprafață.

Totuși, momentul în care au apărut aceste informații este unul propice pentru a duce către o schimbare benefică. Nu doar sindicalizarea și negocierea unui contract colectiv de muncă pot ajuta. Se mai propun training-uri legate de diversitate în interiorul companiei și de includerea mai multor persoane de culoare în funcțiile de conducere.

Indiferent de soluția la care se va ajunge, un lucru este cert: munca în industria jocurilor video trebuie să se schimbe.



Text de

Radu Stoichita

Este student internațional la Bowdoin College, la secția Istorie & Sociologie. Este și activist pentru drepturile muncitorilor, iar în timpul liber cercetează condițiile de muncă din industria de jocuri video.

TEHNOLOGIE|TIPPING POINT

Metaversul între post-cyberpunk și post-pandemie

De
Anunțul că Facebook își va lansa propria lume virtuală a generat fie panică față de o posibilă înrobire a omului de către mașină.
TEHNOLOGIE|TIPPING POINT

Cum se influențează reciproc oamenii și AI-ul?

De
Cercetătorii vorbesc despre etica AI-ului în contextul unei lumi tot mai digitalizate.
TEHNOLOGIE|OVERVIEW

Primul procesor disponibil comercial, Intel 4004, a împlinit 50 de ani

De
Doi americani, un japonez și un italian au muncit și câte 80 de ore pe săptămână pentru a-l crea pe celebrul 4004, un procesor care a ajuns să fie folosit și în calculatoarele militare din România.
TEHNOLOGIE|STUDIU

Cum colectează telefoanele Android date și când spun că nu o fac

De
Marii producători de telefoane Android și Google sunt mai curioși despre ce fac utilizatorii decât ar trebui să fie.