Bluesky chiar inovează, dar cine să-i mai creadă?33 min read
Sub coaja unei clone anemice de Twitter se ascunde o tehnologie de comunicație într-adevăr inovativă. Întrebarea este dacă publicul larg va avea curiozitatea să-i caute miezul.
Nu-i o observație originală că Elon Musk se comportă de parcă „Elon Musk admits he only bought Twitter because he thought he’d be forced to”, techcrunch.com Deși a cedat pe 5 iunie poziția de CEO Lindei Yaccarino, traiectoria companiei nu s-a schimbat cu nimic.
Pe la 1 iulie, platforma a devenit temporar inutilizabilă, fapt justificat de Musk ca fiind rezultatul unor noi limite pe numărul de postări pe care le-ar putea citi un utilizator. Explicația a fost primită cu scepticism, în spațiul public apărând numeroase alte ipoteze, variind „No One Believes Elon Musk’s Explanation For Breaking Twitter”, forbes.com Cert e că după câteva zile site-ul și-a revenit, iar limitele nu s-au mai făcut simțite pentru utilizatorul de rând.
Pe 13 iulie, tot felul de conturi, majoritatea aparținând unor influenceri conservatori, „Far-right Twitter influencers first on Elon Musk’s monetization scheme”, washingtonpost.com Selecția, făcută după toanele patronului, nu a deranjat numai utilizatorii care nu se simt confortabili „Right-Wing Influencers Are Furious Elon Didn’t Pay Them to Tweet”, rollingstone.com
Iar pe 23 iulie, Yaccarino a anunțat că Twitter se va redenumi în X, pentru a marca extinderea platformei dinspre micro-blogging spre tot ce poate însemna activitate comercială. „Buying Twitter is an accelerant to creating X, the everything app”, twitter.com dar nu a dat dovadă de coerența administrativă necesară unui proiect de o asemenea anvergură. Domeniul platformei încă este twitter.com, pe butonul pentru transmiterea de postări încă scrie „Tweet”, iconița din dreptul secțiunii „Home” încă arată ca o căsuță de păsări și așa mai departe. nu arată că X ar putea să țină loc de bancă sau platformă de e-commerce.
CITEȘTE ȘI: Nu există o alternativă la Twitter, dar acum se schițează internetul viitorului
Totuși, ca o navă în derivă care refuză să se scufunde, rețeaua rezistă, utilizatorii postează. După fiecare modificare arbitrară și derutantă, urmează câteva zile de protest ritualic, dar fără cine știe ce finalitate, fiindcă Twitter/X oferă o experiență greu de înlocuit.
În primăvară, Bluesky părea fix barca de salvare căutată.
Bluesky este o aplicație descentralizată, care, printr-un protocol public, redă utilizatorilor controlul asupra propriilor date și îi pune la cârma experienței de navigare a internetului. Am mai văzut filmul în ultimii ani, dar, în mod surprinzător, Bluesky nu e o escrocherie.
„Jack Dorsey’s Bluesky is like Twitter without Musk – and that’s good enough for me”, techradar.com fix ceea ce anunță cei mai mulți utilizatori că își doresc. Nu are idiosincraziile lui Mastodon, nu încearcă să reinventeze roata ca Hive sau Cohost. Și totuși publicul nu se îngrămădește să facă saltul nici măcar după una dintre cele mai învolburate luni ale platformei ciripitoare.
Așteptări nerealiste sau înșelate?
Sigur, o lungă perioadă Bluesky a fost un spațiu în care se putea pătrunde doar pe bază de invitație. Parțial pentru a crea un aer de exclusivitate, parțial pentru a nu solicita resursele platformei. Dar cum fiecare cont primește săptămânal cel puțin câte o invitație, evoluția numărului de utilizatori ar trebui să fie geometrică, ceea ce nu se resimte. Există, în mod evident, conturi foarte active și persoane care s-au „mutat” cu totul, dar mult mai multe doar verifică rețeaua o dată la câteva zile. Încă și mai multe persoane doar s-au înscris pentru a-și „parca” numele de utilizator preferat, fără să mai deschidă de atunci aplicația.
La o privire mai atentă, „doar Twitter” nu este o cerință chiar modestă, iar de aceea nu sunt de condamnat proiectele care încearcă să caute un avantaj competitiv și în altceva decât în lipsa lui Musk. „Doar Twitter” este totuși un proiect cu 17 ani de maturitate. Asta înseamnă aproape două decenii de rafinare constantă a experienței de utilizare, a infrastructurii, a instrumentelor puse la dispoziția utilizatorilor, a procedurilor de moderare a conținutului.
Bluesky nu permite încărcarea de gifuri animate sau de fișiere video, nu are cozi pentru programarea postărilor, nu are mesagerie internă, nu are opțiuni pentru a controla vizibilitatea postărilor, nu poți selecta persoanele dintr-o conversație cărora le răspunzi, Există totuși o convenție folosită pentru a preveni asumarea unei identități false. Dacă utilizatorul deține un domeniu web, îl poate folosi pe acela ca parte din numele său de utilizator în locul convenționalului „bsky.app”. Nu este cea mai robustă soluție, nu oferă privilegii suplimentare conturilor și nu iese în evidență la fel de bine ca o bifă colorată. iar comutarea între conturi este relativ anevoiasă din interfața web și aproape imposibilă din aplicația mobilă de pe Android. Toate acestea, doar din perspectiva unui utilizator comun. Utilizatorii unor conturi premium de X care ar vrea să folosească Bluesky duc lipsa și mai multor instrumente, mesajele nu pot fi promovate, iar moderatorii, ei bine, nu prea există.
Dacă a ieșit ceva interesant din Twitter Files, atunci „Musk’s ‘Twitter Files’ offer a glimpse of the raw, complicated and thankless task of moderation”, techcrunch.com prin care se gestionează răspândirea postărilor. Bluesky nu doar că nu are angajați specializați înarmați cu instrumente sofisticate pentru detectarea și carantinarea conținutului problematic, dăunător sau chiar ilegal, dar „Composable Moderation”, blueskyweb.xyz
La un moment dat, moderarea se va face colectiv, de către utilizatorii platformei, prin clasificarea postărilor pe baza conținutului, iar rezultatul va fi cel mai probabil doar filtrarea acestora în funcție de opțiunile fiecărui utilizator în parte. Nu e deosebit de clar cine și cum se ocupă de moderarea conținutului la momentul de față. Cât timp populația platformei era limitată și controlată, nu au fost mari probleme, însă odată ce și-au făcut apariția trolli s-a încheiat și luna de miere între Bluesky și cei mai entuziasmați membri ai platformei.
Pe 14 iunie, „Bluesky allowed people to include the n-word in their usernames”, engadget.com Contul a fost șters după ce a fost reclamat în masă, dar compania nu a explicat în niciun fel cum de a permis înregistrarea acelui utilizator și mai ales cum de a acceptat prezența sa pe platformă timp de șaisprezece zile. „Hey Jay Graber, Paul Frazee, Emily Liu, Rose Wang you have an incredibly bad anti-blackness problem on your platform.”, linkedin.com „Our community guidelines reflect our values: that racism and harassment have no place on Bluesky, and we will continue to take action to uphold these policies.”, bsky.app
Evenimentul reamintește că Elon Musk nu este un caz excepțional în lumea tech. Până la urmă, Jack Dorsey a prioritizat întotdeauna caracterul absolut al dreptului la liberă exprimare, „Jack Dorsey: Twitter Nazis Are Here to Stay”, vanityfair.com pe platforma pe care o cârmuia. Trebuie totuși luat în considerare că Bluesky chiar nu și-a propus să fie un alt Twitter.
Platformă vs protocol
„Twitter CEO Jack Dorsey has an idealistic vision for the future of social media and is funding a small team to chase it”, cndbc.com dar a demarat cu adevărat în 2021, când a fost înființată ca o fundație independentă condusă de Jay Graber. Născut într-un moment de maxim interes pentru tehnologii descentralizate, Bluesky ar fi trebuit să lupte împotriva centralizării internetului și a „Jack Dorsey’s Former Boss Is Building A Decentralized Twitter”, forbes.com Astfel, Bluesky Social nu este principalul lor produs, ci „The AT Protocol”, blueskyweb.xyz iar principala lor competiție nu e Twitter/X, ci Mastodon și, mai ales, protocolul ActivityPub. În mod neașteptat, „Bluesky Private Beta Update”, blueskyweb.xyz
La fel ca ActivityPub, AT ar trebui să permită comunicarea între diferite servere cu propriile lor rețele sociale și aplicații. Mai mult, AT promite că utilizatorul își păstrează informațiile și relațiile între servere, este construit pentru a permite fluxuri de postări organizate de către algoritmi publici și insistă că tratează cu seriozitate performanța comunicării. Deși vine din același imbold libertar ca ActivityPub, AT este modulat de experiența și obiectivele unor dezvoltatori care creează produse pentru un public, pe o piață, nu a unor anarhiști și libertarieni care s-au refugiat în departamentele universitare de computer science.
Într-adevăr, una dintre cele mai promițătoare aspecte ale lui Bluesky este posibilitatea alegerii între diferite feeds. Unele sunt puse la dispoziție chiar de dezvoltatori, dar cele mai multe de utilizatori. Este la latitudinea creatorului cu ce postări sunt alimentate acele noi fluxuri. Pot filtra pe baza unui set de utilizatori ales de autorul feed-ului, caz în care ar funcționa ca listele de pe X. Pot filtra postările în funcție de utilizatorii care s-au alăturat voluntar, caz în care ar funcționa precum comunitățile.
„Bluesky rolls out feeds with custom algorithms”, theverge.com adresată publicului larg, dar analogia trădează înțelegerea superficială a sistemului. Detalii despre implementarea unui feed de Bluesky, aici. ceea ce deschide nenumărate posibilități, de la fluxuri de postări pe un anumit subiect (alese pur și simplu căutând după cuvinte, dar și folosind de modele de limbaj), până la fluxuri utilitare care extind funcționalitățile platformei. Există, de exemplu, un feed care strânge la un loc cele mai apreciate postări ale utilizatorului.
Pentru a produce astfel de statistici pentru Twitter, sau cam orice altă rețea de socializare, ar fi nevoie să apelezi la instrumente terțe cărora să le oferi permisiuni pentru a-ți accesa contul pe care nu știi la ce altceva le vor folosi și a căror bună funcționare oricum este suspectă, că nu-s platformele în sine concepute pentru astfel de operațiuni.
Nu numai că aceste feeds sunt un instrument mult mai puternic decât ceea ce pun la dispoziție alte rețele de socializare, dar nici nu sunt tratate ca ceva secundar. Fluxurile de informație sunt complet configurabile, iar Bluesky nu discriminează între cele create de ei și cele concepute de terți. Designul întărește ideea că utilizatorii au control asupra felului în care funcționează platforma. Termenul a fost epuizat și îngropat, dar e primul exemplu de democratizare în tech pe care l-am văzut de foarte multă vreme.
Inginerește, este o soluție foarte elegantă, care permite utilizatorilor să fie în continuare la curent cu volumul din ce în ce mai mare de informație de pe internet fără a se închide în bule limitate și fără a ceda permanent controlul unei autorități care filtrează arbitrar informația în locul lor.
Felul în care propun moderarea conținutului este de asemenea foarte isteț și aproape că poți înțelege de ce niște ingineri și finanțatori din Silicon Valley se așteptau ca frumusețea și eficiența soluției oferite pentru gestionarea conținutului problematic să eclipseze prezența în sine a acelui conținut.
„Bluesky Private Beta Update”, blueskyweb.xyz a protocolului AT. Ca o rețea de socializare în sine, ca un Twitter-killer, are tot soiul de carențe. În schimb, ca un proof of concept care demonstrează valoarea protocolului scoțând în evidență ce ar permite într-o aplicație ca Twitter, își face treaba. „Twitter Rival Bluesky Raises USD 8 Million, Paid Service Announced”, latestly.com nici nu se putea obține altceva.
Dar nu e vina publicului că un site care arată fix ca Twitter/X, permite cel mult aceleași moduri de interacțiune ca Twitter/X în cam aceleași limite ca Twitter/X, chiar nu vrea să fie „Twitter fără Musk”, ci e într-adevăr numai un exemplu de implementare a celui mai nou protocol descentralizat pentru comunicarea în cadrul unei federații de rețele de socializare. Faptul că o platformă care aruncă cu asemenea buzzwords funcționează este un miracol în sine, cu atât mai mult că face ceea ce promite.
Înainte de a prinde aripi, Bluesky trebuie să prindă rădăcini
Twitter era extraordinar ca un canal care accelera circularea informației. Făcea, și într-o măsură încă face, asta folosindu-se de utilizatorii organizați într-un soi de filtru social pentru atenuarea semnalele irelevante și propagarea celor valoroase. Dar ce este esențial e că informația care circulă nu conține toate datele problemei, ci doar ideea că se petrece un eveniment important undeva în lume, s-a anunțat un nou produs, cineva a publicat un articol interesant. Twitter/X doar indică cum poate fi accesată cunoașterea valoroasă de persoanele interesate de ea. Bluesky, prin protocolul AT are potențialul să reproducă această funcție și să o ducă pe noi culmi. Pentru asta are nevoie de o masă critică de utilizatori activi și de o comunitate de ingineri dispuși să dezvolte produse peste aceste protocol.
Urmărind profilul utilizatorului de Bluesky, „Bluesky’s best shot at success is to embrace shitposting”, techcrunch.com Este vorba de utilizatori cvasi-anonimi care postează un soi de glume, de cele mai multe ori absurde, sau care parodiază un discurs convențional considerat jenant sau depășit. Acestora li se alătură artiști și caricaturiști, ceva jurnaliști din media alternativă cu simpatii pentru stânga politică, oameni de știință și mulți furries.
Lipsesc în schimb politicienii, actorii, starurile pop și alte figuri publice, cele mai multe organe de presă, influencerii, companiile, programatorii vedetă și foarte mulți dintre marii creatori de conținut. Platforma fie este inutilă pentru oricare dintre aceste categorii de utilizatori, fie nu demonstrează că poate menține discursul public în limitele respectabilității.
Ai putea spune că-i de vis, dar acele conturi sunt printre cei mai importanți vectori de atragere a publicului pe o astfel de platformă. De asemenea, conturile respective furnizau adeseori material glumeților, care, vrând nevrând, ducea mai departe vestea gafelor, a anunțurilor jenante sau chiar a motivelor de entuziasm.
Să nu mai zic că, neavând muniție, atmosfera e plictisitoare. O poză face cât o mie de cuvinte, și un video de 9 secunde cât 270 de poze. Postarea lui Kyle Gordon, aici. discuții despre evenimentele din Africa și persoane cu personaje din anime la poza de profil care afirmă într-o engleză stricată că „Room temperature superconductor time then.”, twitter.com ca o provocare pentru o friptură cu asparagus. Bluesky, în schimb, e dominat de shitposters care își testează glumele, discuții despre cum să fie atrași mai mulți oameni pe platformă și referințe la ce se mai întâmplă pe Twitter.
Dacă Bluesky rămâne lean and mean, ar putea să se finanțeze prin abonamente sau prin furnizarea de servere particulare de îndată ce vor deschide opțiunea de federare. Aș putea vedea chiar opțiuni pentru monetizarea acelor feeds, cu o mică ciupeală din partea companiei, pentru a încuraja dezvoltarea și menținerea lor de către dezvoltatori independenți. Dar dacă rămâne lean and mean, nu are foarte multe șanse să atragă toți acei utilizatori care, printre altele, au lucruri de vândut, evenimente de promovat, numeroase conturi de gestionat și care ar anima un întreg ecosistem de produse construite în jurul protocolului AT. Cele mai populare feeds sunt apreciate la momentul de față de doar câteva mii de utilizatori. Câți dintre aceștia ar fi plăti pentru abonament?
În același timp, dacă Bluesky se ambiționează să devină într-adevăr un competitor pentru X sau Threads, va avea nevoie de mult mai multă finanțare pentru a putea implementa toate funcționalitățile de care au nevoie utilizatorii profesionali, ceea ce ridică problema monetizării. Nu îmi este clar dacă în contextul contemporan „Is Bluesky Billionaire-proof?”, theintercept.com
CITEȘTE ȘI: Slow Forward: E social media clasică în declin?
E o mică tragedie că după aproape un deceniu de-a lungul căruia termeni ca „inovație”, „democratizare” sau „descentralizare” au fost duși în derizoriu, când într-un final chiar apare un protocol care ar permite o schimbare pozitivă a felului în care arată relația dintre platforme și utilizatorii lor, publicul nu este echipat să-i vadă potențialul, iar economia politică a sectorului în loc să încurajeze atingerea acelui potențial mai degrabă îi pune piedici. Pentru conducerea proiectului este o ironie a sorții, căci doar cine a contribuit cu spor la această situație? Pentru utilizatori e cu adevărat trist că nicio nouă tehnologie nu pare să poată clătina controlul unor figuri ca Musk, Zuckerberg sau Bezos asupra felului în care își duc traiul digital.