Campania 3DUTECH modelează viitorul educației 12 min read
Un proiect educativ își propune să formeze noi specialiști în domeniul imprimării 3D în România.
Imprimarea 3D revoluționat industria tehnică și a dat naștere unor noi meserii. În România, însă, acest domeniu nu a luat încă amploare. ECDL România își propune să schimbe situația și să le ofere elevilor și profesorilor din țară mijloacele necesare pentru a se perfecționa în modelare și imprimare 3D.
„În primul rând, proiectul îi familiarizează pe copii cu o tehnologie care îi poate pregăti profesional pentru domenii care, în România, sunt încă în curs de dezvoltare. Se vor putea orienta către o facultate de specialitate și, de ce nu, își vor putea crea o carieră într-un domeniu cu totul nou”, a declarat pentru Mindcraft Stories Mihai Peca, trainer ECDL România.
CITEȘTE ȘI: Micul Print. De ce mi-am cumpărat o imprimantă 3D
Prin campania Detalii suplimentare pe site-ul 3dutech și pe pagina de Facebook numeroase școli din România devin hub-uri de imprimare 3D, iar 20 de profesori și 200 de elevi din țară pot obține o certificare recunoscută internațional. Campania este realizată din dorința de a încuraja educația modernă bazată pe noile tehnologii și de a le oferi atât elevilor, cât și profesorilor, competențe relevante pentru viitor.
Irinuca Văduva, manager general ECDL România, spune că proiectul a venit natural, din nevoia de a dota școlile cu această tehnologie. El a fost implementat în urma unui modul de printare 3D realizat în colaborare cu AOAR, cu susținerea Dedeman România.
Imprimarea 3D devine, oficial, materie de studiu
Chiar dacă, de obicei, elevii nu aleg să studieze un domeniu tehnic, mulți dintre ei sunt interesați de aplicabilitatea practică a tehnologiilor de design și imprimare 3D.
Campania are rolul de a le dezvolta copiilor numeroase competențe, nu doar cele din sfera informaticii. „Sunt mulți elevi care, intrând într-un astfel de program, își dezvoltă și altfel de competențe. Învățăm să facem un scaun modelându-l, iar acolo deja ne implicăm creativ, gândim critic”, spune Mihai Peca, trainer ECDL România.
Proiectul și-a făcut debutul la Colegiul Național Grivița, un liceu cu profil tehnic din București. Deși elevii studiau deja designul și imprimarea 3D, ei nu ajungeau niciodată să își vadă munca materializată. „Când am ajuns pentru prima dată la școală și le-am dat elevilor imprimanta, i-am învățat să facă proiectele până la capăt, a fost wow, pentru că vedeau componentele respective materializate sub ochii lor”, spune Irinuca Văduva. Ea adaugă că, pentru cadrele didactice, acest aspect este esențial, pentru că ora devine mult mai atractivă, iar interesul copiilor este menținut mai bine atunci când teoria este pusă în practică.
Aflat la ediția a IV-a, proiectul 3DUTECH își propune, în primul rând, să instruiască profesorii în domeniul imprimării 3D, ca mai apoi aceștia să transmită informațiile elevilor. Însă, spre deosebire de elevi, profesorii se obișnuiesc mai greu cu noile tehnologii, cu toate că deschiderea către noutate este mare. Mihai Peca spune că dascălii se împart în două categorii: cei care se adaptează ușor și vor să afle mai multe informații tehnice, și cei care se tem de nou sau încă sunt reticenți. Adaptarea este îngreunată și pentru că la proiect nu participă doar profesori de informatică, iar cei specializați în alte doomenii se tem că nu vor ține pasul. În final, însă, proiectul a fost un succes, iar feedback-ul a fost pozitiv din partea tuturor cadrelor didactice. Peca spune că numeroși profesori din toate domeniile au fost interesați de inițiativă, fiind abordat chiar și de un profesor de religie.
CITEȘTE ȘI: În lipsă de artiști 3D, o companie de gaming încearcă să-i educe de la zero
O problemă întâmpinată pe parcursul implementării proiectului a fost lipsa timpului. „Sunt foarte multe activități în care profesorii sunt atrași, iar în cazul unora, timpul disponibil este destul de redus. Poate aceasta a fost o provocare pentru ei, să găsească timp să se implice 100% și în proiectul nostru. Dar au găsit”, spune Mihai Peca.
În prezent, proiectul s-a extins în aproape toate județele din țară, iar în majoritatea orașelor mari, în cel puțin o școală, există deja câte o imprimantă 3D funcțională. A contat și faptul că Ministerul Educației a acreditat o materie opțională de design și imprimare 3D.
„Acum, orice liceu care este interesat de acest domeniu poate să includă această materie chiar în programa școlară, în orarul uzual. Pe lângă asta, le-au fost recunoscute meritele profesorilor în sistemul preuniversitar, care pot obține credite dacă au certificări internaționale ECDL, 3D printing”, explică Irinuca Văduva.
Concursuri anuale pentru elevi și profesori
3DUTECH organizează în fiecare an, la nivel național, concursuri care provoacă elevii și profesorii pasionați de imprimarea 3D. Cele mai creative idei care vor aplica printarea 3D în educație vor fi premiate. Concursurile urmăresc descoperirea unor proiecte inovative, care nu se rezumă doar la utilizarea imprimării în școală și pot fi folosite, ulterior, în diferite domenii. La edițiile anterioare, au existat inclusiv proiecte legate de civism sau de reciclare, precum crearea unor scrumiere publice imprimate 3D din materiale reciclabile.
În acest an, există două concursuri naționale, unul dedicat elevilor și unul care se adresează profesorilor. La concursuri se pot înscrie toți elevii și profesorii din învățământul preuniversitar din România, care sunt interesați de modelare și imprimare 3D – nu se ține cont de specializare, județ sau de tipul școlii. Concursul „3DUTECH – Design pentru Educație” este destinat elevilor, pe care îi provoacă să-și expună propriile idei inovative de design, folosind aplicații din domeniul modelării și imprimării 3D cu tema „Design pentru Educație”. Copiii sunt invitați să realizeze un prototip de obiect care poate fi folosit în procesul educațional.
Proiectele înscrise vor fi postate pe Facebook și trecute printr-o etapă de votare a publicului. Cele mai votate vor trece în etapa de jurizare, urmând a fi evaluate în cadrul unei conferințe online. Elevii și profesorii lor se pot înscrie până pe 29 mai, la adresa de e-mail contact@3dutech.ro.
Proiectul 3DUTECH pune bazele unei transformări digitale necesare în sistemul educațional din România. Această „tehnologizare” a fost accelerată de pandemie, din nevoia de adaptare, spune Irinuca Văduva. „Fără să vrem și fără să urnim un aparat birocratic enorm, școlile au început să se miște. Eforturile pe care le fac organizațiile private sau cele neguvernamentale sunt vizibile, au un impact real. Acum, tot ce trebuie este ca această transformare digitală să devină din ce în ce mai coerentă.”