Colaj de Alec Pop. Google.

Hands-on: Google Stadia se lansează în România22 min read

De Ionuț Preda 07.12.2020

Google Stadia aduce în România game streaming de calitate, dar cu un număr încă restrâns de jocuri.

A trecut mai bine de un an de la lansarea controversată a Stadia, serviciul de game streaming oferit de Google. Era promovat ca „the next big thing” în lumea jocurilor video; un nou mod de a le experimenta pe diverse device-uri, fără bariera de intrare a carului de bani dați pe un PC de gaming sau o consolă. Doar că primele impresii au fost modeste, la fel ca vânzările,„Report: Google Stadia app was downloaded only 175,000 times at launch”, gamedaily.biz și istoria Google i-a făcut pe mulți să-l treacă în categoria proiectelor de care se va debarasa fără grație.

Cu toate acestea, gigantul tech a continuat să adauge serviciului elementele pe care le-a promis, de la jocuri la funcționalități pentru controller, și acum chiar a decis să-l extindă și în România, înaintea ca Microsoft sau Sony să-și aducă propriile servicii de streaming. Am apucat să-l testăm în perioada de pre-lansare, și am găsit un serviciu destul de bun din punct de vedere tehnic, dar care încă se străduiește să-și definească publicul-țintă.

Cum funcționează Stadia?

Platforma celor de la Google a devenit mult mai versatilă în anul trecut de la lansarea oficială, când era utilizabilă doar prin Chromecast-uri și doar pe baza unui abonament. Acum, există două tier-uri: Stadia Base este gratuit, dar calitatea de streaming este limitată la 1080p, în timp ce varianta Stadia Pro permite calitate video de 4K în jocurile cu suport pentru această rezoluție, adaugă capabilități de HDR și sunet 5.1 surround și include și o serie de jocuri, în schimbul unui abonament lunar de 45 de lei.

Jocurile pot fi redate pe televizor prin intermediul unui Chromecast Ultra,  pe desktop/laptop printr-un browser Chrome  sau printr-o aplicație de mobil. Nu trebuie să cumperi hardware special, dar Google oferă și un pachet Stadia Premiere Edition, care include un controller și un Chromecast Ultra. Cea mai importantă este, desigur, conexiunea la internet: gigantul tech recomandă o viteză de download de cel puțin 10 Mbps, și de35 Mbps pentru streaming în 4K.

Marea majoritate a jocurilor de pe platformă trebuie cumpărate separat. În acest sens, Stadia este mai degrabă o consolă diferită, legând achizițiile exclusiv de platformă: chiar dacă ai un joc cumpărat pe Steam, va trebui să cumperi din nou varianta de Stadia. Pe lângă jocurile incluse cu Stadia Pro, există și două jocuri complet gratuite pentru orice utilizator, shooter-ul online Destiny 2 și battle royale-ul Super Bomberman R Online, iar abonamentul la serviciu include și reduceri speciale la anumite jocuri.

Centru de servere Google Stadia

Experiență bună de streaming

Este clar că cel mai important aspect pentru o tehnologie ca Stadia e cât de fidel reușește să transmită experiența de joc de pe hardware local prin internet. Și acesta este și cel mare avantaj al său – are cel mai stabil streaming dintre cele oferite de companiile mari în România.

Pentru teste, am folosit o conexiune de 100 Mbps broadband și 45 Mbps wireless – sub ofertele de entry-level pe care le oferă operatorii din marile orașe – cu recent lansatul Watch Dogs: Legion, jocurile online Destiny 2 și The Elder Scrolls Online și o varietate de jocuri incluse în Stadia Pro, incluzând excelentul Hitman 2, la calitate de 1080p.

Streaming-ul prin broadband este aproape impecabil. Nu a avut probleme la sesiuni de joc de două-trei ore, chiar și la jocurile online, fiind menținut constant targetul de rezoluție. Există un input lag subtil, observabil mai ales dacă ești obișnuit cu jocurile competitive. Dar acesta nu distrage prea mult de la experiență; n-a existat vreun moment în care să-l învinovățesc pentru vreun eșec, chiar și în cele mai intense schimburi de focuri din meciurile contra altor jucători, în Destiny 2.

Conexiunea este satisfăcătoare și pe Wi-Fi, deși aici au apărut ocazional sincope, sub forma unor desync-uri care durează câteva secunde, similare cu lag-ul din jocurile online. Sunt destul de rare – cam unul pe sesiune de 90 de minute – și jocul își revine rapid la targetul de performanță/rezoluție. Streamingul este surprinzător de bun și pe rețeaua de internet mobil, experiența pe o conexiune LTE fiind similară cu cea de Wi-Fi, în cazul în care staționezi într-un loc cu semnal bun. Așa cum era de așteptat, desync-urile sunt mult mai dese atunci când te afli în tranzit – cel mai probabil, vei avea nevoie un telefon 5G și un abonament pe măsură pentru a-l folosi în transportul în comun.

Trebuie menționat că perioada de test a fost deschisă unui număr restrâns de participanți, așa că rămâne de văzut dacă serverele Google vor gestiona la fel de bine o masă semnificativ mai mare de utilizatori. Dacă răspunsul va fi da, atunci poate fi spus că Stadia oferă o experiență de streaming mai stabilă decât celălalt competitor important disponibil în România, GeForce Now, pe același tip de conexiune. Și, spre deosebire de serviciul celor de la Nvidia, nu există nicio limitare de timp pe sesiune, O sesiune de GeForce now poate dura maxim o oră pe tier-ul gratuit și șase ore cu abonament nici măcar pentru tier-ul gratuit, și nici vreo coadă de așteptare pentru a intra în joc.

The Elder Scrolls Online prin Stadia pe telefon

Gaming HD pe mobil sau Chrome

Pe un PC sau laptop, Stadia este destul de ușor de accesat cu Google Chrome. Dacă ai deja un cont de Google, serviciul va fi atașat direct acestuia, iar jocurile pot fi pornite în câteva secunde din tab-ul aplicației. Interfața de browser este, în mod bizar, destul de confuză: nu are o bară pentru scrolling, anumite link-uri nu pot fi deschise într-un tab nou și nu există o funcționalitate de search.

La capitolul smartphones, există deocamdată un număr limitat de telefoane care au compatibilitate oficială cu Stadia,Poți găsi lista aici dar poți încerca aplicația pe orice telefon care rulează pe cel puțin Android 6.0.  Nu am întâmpinat vreo problemă cu Stadia pe un Google Pixel 3A, situat cam la mijlocul listei de telefoane compatibile. Consumă cam 15% din baterie pe oră la acest model de telefon, așa că e indicat să-ți încarci dispozitivul înainte de sesiuni de gaming mai lungi.

În cazul în care trebuie să utilizezi telefonul în alt scop pentru o perioadă mai scurtă și să defocusezi aplicația, sesiunea va fi suspendată și o vei putea relua după câteva secunde de încărcare. Sesiunea de joc va fi închisă, dacă perioada de așteptare este prea lungă; din teste, am putut reveni fără probleme și după zece minute. Consumul de date pe mobil este destul de stabil, în jurul a 2,8 GB/oră, așa că îți poți planifica sesiunile de joc, într-o anumită marjă de eroare, dacă nu ai un abonament care include trafic nelimitat.

Controller-ul e bun, dar nu esențial

Controller-ul oferit de Stadia, cu încărcător USB-C, e de o calitate destul de bună. Are un grip destul comod, layout-ul butoanelor este clasic, iar butoanele „trăgaci” sunt foarte ușor de apăsat. Se încarcă full în aproximativ 3-4 ore, oferind până la 10 ore de gaming wireless.

Gamepadul vine cu două butoane specifice, situate sub cele de Start/Select (numite „Menu” și „Options”). Unul este folosit pentru funcționalitățile media: face o captură de ecran atunci când este apăsat și salvează ultimele 30 de secunde de gameplay dacă este ținut (o problemă aici ar fi faptul că procesarea clipurilor salvate durează extrem de mult, în unele cazuri și două zile, perioadă în care îl poți vizualiza doar la rezoluția de 360p). Celălalt buton nou deschide Google Assistant, care poate lua comenzi vocale de la microfonul inclus în controller; acesta din urmă nu poate fi folosit, însă, și pentru voice chat.

O problemă a controllerului ar fi că folosește Wi-Fi și se conectează doar la dispozitivele din aceeași rețea, ceea ce înseamnă că poate fi conectat la telefon doar printr-un cablu USB în situațiile în care te folosești de rețeaua de internet mobil. Alternativ, poți folosi un alt controller care se conectează prin Bluetooth sau overlay-ul de controller touch-screen oferit de aplicație pe ecran – funcțional, dacă nu neapărat ideal.

Jocurile sunt în continuare marea problemă

Problema principală a platformei rămâne numărul relativ mic de titluri disponibile. Sigur, acesta a crescut semnificativ de la lansarea de anul trecut, când platforma a fost criticată pentru lista de doar de 20 de jocuri, însă tot vorbim de un număr format din două cifre, infim față de celelalte platforme majore de gaming.

Google încearcă să rezolve problema oferind multe din jocurile mari lansate anul acesta, precum Doom Eternal, Watch Dogs: Legion și Assasin’s Creed Valhalla, iar Cyberpunk 2077 va fi și el disponibil în același timp cu restul platformelor, săptămâna viitoare. Doar că modul în care poți folosi jocurile de pe Stadia împreună cu alte platforme e destul de confuz, variind în funcție de publisher și joc. Sunt doar câteva titluri care îți permit să transferi salvările și progresul din joc făcut, de exemplu, pe PC; în restul cazurilor trebuie să începi de la zero.

E un aspect important, pentru că celeltalte servicii de game streaming se orientează mai degrabă spre ideea de a le oferi ca extensii la hardware-ul fizic, în sensul în care poți juca un joc chiar și când nu ești lângă PC/consolă, atunci când acestea au vreo defecțiune sau dacă nu mai corespund cerințelor hardware actuale. GeForce Now îți oferă jocurile pe care le ai deja pe Steam, Epic Games Store și alte platforme de PC, Xbox Game Streaming are compatibilitate totală de progres pe Xbox și parțială cu jocurile de PC, iar toate jocurile de PlayStation Now pe care le joci pe PC pot fi continuate fără probleme pe PlayStation.

CITEȘTE ȘI: Microsoft își creează, treptat, adevăratul Netflix al jocurilor video

Chiar dacă și Stadia vrea oarecum să se poziționeze similar, oferind tier-ul de acces gratuit și nelimitat pe mai multe device-uri, convinge mai greu prin faptul că trebuie să plătești din nou ca să ai acces la jocurile sau DLC-urileDownloadable content pe care le vizezi, și nu dă garanția că n-ar trebui să le iei deja de la capăt.

Dacă tot a venit vorba de prețul jocurilor, e aceeași poveste ca pe alte platforme: 300-400 de lei pentru un joc nou e mult peste puterea de cumpărare a gamerului român, unde mai adaugi că e legat permanent de conexiunea la internet. Au existat însă niște semne încurajatoare în timpul perioadei de test: mai multe jocuri lansate în ultimii doi ani, precum Far Cry 5 sau Assassin’s Creed Odyssey au fost reduse până la prețuri mult mai accesibile, de 50-60 de lei. În ultimele zile au fost adăugate două promoții speciale, la NBA 2K21 și Ghost Recon Breakpoint, care le aduc în jurul sumei de 40 de lei, iar cel puțin unul dintre ele poate fi achiziționat practic gratuit de abonații Stadia Pro.

CITEȘTE ȘI: Acum și în cifre: jocurile video sunt prea scumpe pentru România

Cât despre Stadia Pro, modul în care gestionează jocurile gratuite este similar cu alte modele de abonament de console: primești în fiecare lună o serie de titluri pe care le poți adăuga în cont. Acestea sunt disponibile pentru perioade limitate, dar, odată ce le adaugi, pot fi jucate atât timp cât abonamentul Pro este activ. În plus, abonații au parte și de unele reduceri mai speciale sau de perioade în care alte titluri pot fi jucate gratuit. Abonamentul oferă prima lună gratuit, lucru util pentru cei care vor să testeze calitatea conexiunii la streamuri 4K.

E clar că Stadia ar fi primit semnificativ mai puține critici dacă ar fi avut de la început toate funcționalitățile pe care le are acum, la lansarea din România. Dar tot mai are un drum de parcurs până să convingă o porțiune importantă dintre jucători că nu va fi un alt proiect Google aruncat la coșul de gunoi și că nu-și vor pierde investiția pe care o fac în jocuri deloc ieftine. Probabil și mai lung dacă vrea să demonstreze că game streaming-ul poate fi un substitut pentru hardware-ul costisitor necesar jocurilor mari. Până atunci, măcar le dă șansa utilizatorilor să îl încerce pe cont propriu înainte de a îl plăti, iar ideea că vei putea juca Cyberpunk 2077 pe un telefon mobil tot parcă pare mai futuristă decât jocul în sine.



Text de

Ionuț Preda

Redactor cu câțiva ani de experiență în presa centrală. Este curios despre aplicarea tehnologiilor SF în lumea reală și evoluția ideilor de-a lungul istoriei.

TEHNOLOGIE|SCIENCE OF SPORT

Tehnologie sau tehno-doping? Cum sunt schimbate Jocurile Olimpice de gadgeturi și algoritmi

De
La Jocurile Olimpice de la Tokyo, atleții nu vor avea voie să folosească anumite tipuri de pantofi sport. Este prima oară când încălțările sunt interzise la Olimpiadă, dar e un caz care arată că tehnologia intră tot mai mult în lumea sportului.
TEHNOLOGIE|SECURITATE

Pegasus: spionul cibernetic care poate infecta orice telefon din lume

De
17 publicații din întreaga lume au dezvăluit că sute de jurnaliști, activiști și politicieni din întreaga lume au fost ținta unui program spyware dezvoltat de o firmă privată israeliană. Iată ce se știe până acum.
TEHNOLOGIE|HOT TAKE

„I Should Buy a Boat”  

De
Meme, glume și lume pe o poză random de pe Internet, dar mai ales implicațiile sale periculoase pentru societate
TEHNOLOGIE|STUDIU

De ce nu cunoaștem încă industria IT din România?

De
În raportul „Excepția care confirmă regula: Evoluții în sectorul IT din România”, Ștefan Guga și Marcel Spatari își propun să confrunte realitatea din industria IT cu imaginea sa publică.