O platformă de accesorii tech pentru mobile? E unul din pariurile HMD, pe lângă Barbie Phone

De Mihai Ghiduc 26.03.2024

Rebranduit de curând ca Human Mobile Devices, HMD se concentrează pe parteneriate și pe o platformă mobilă deschisă, dar nu renunță la Nokia.

Poate reinventarea HMD//  Site-ul oficial: hmd.com // ar fi trecut neobservată printre sutele de anunțuri făcute la MWC Barcelona, dacă nu era împachetată cu anunțarea unui Barbie Phone pliabil. Cu toate astea, un alt anunț al companiei finlandeze – care până acum era cunoscută ca deținătorul exclusiv al brandului Nokia pentru telefoane mobile – a trecut aproape neobservat, dar ar putea fi mai important pe termen lung.

Prin urmare, din februarie HMD Global a devenit, simplu, HMD, care acum vine de la Human Mobile Devices, un nume mai apetisant pentru zona de marketing decât Helsinki Mobile Development. Trebuie spus însă că anunțul rebranduirii și al faptului că, de acum, firma va scoate și telefoane sub brand propriu, pe lângă noi modele Nokia și diverse parteneriate, n-a venit însoțit și de un telefon propriu-zis. „Nu am pus încă o dată în calendar… Dar va veni foarte curând”, îmi spune James Robinson, vicepreședintele pentru Europa și America al companiei, într-un interviu luat la Barcelona, când îl întreb despre primele mobile cu inscripția HMD.

CITEȘTE ȘI: MWC 2024: un laptop transparent Lenovo, lansarea globală Xiaomi 14 Ultra, Barbie Phone de la HMD

O schimbare (aproape) previzibilă

Poate n-au fost neapărat vizibile, dar semnele că mișcarea asta se va întâmpla erau acolo. Din 2016, când HMD Global a preluat brandul de telefoane Nokia, după ce compania-mamă l-a vândut și răscumpărat apoi de la Microsoft, acesta s-a îndreptat încet-încet spre zona telefoanelor de buget și ale celor de business, adică pentru ceea ce se mai numește, după un termen din zona auto, „flote de telefoane”. 

Între timp, de anul trecut a fost adăugat și un layer de sustenabilitate, cu lansarea primelor modele realizate în colaborare cu iFixit, G22 și G42, dar tot anul trecut, atunci când Nokia și-a schimbat logo-ul, acest lucru nu s-a întâmplat și pentru licențe, adică pentru telefoanele produse de HMD. 

Poate că acela a fost primul semn al schimbării. Sau poate că a fost motivul care i-a determinat să o facă. Cert e că HMD Global n-a ajuns vreun player major pe piața mobilelor, chiar și cu notorietatea Nokia în spate – dar măcar e cel mai mare producător de mobile din Europa, un titlu nu neapărat de glorie pe un continent care și-a externalizat (e bine? e rău?) mare parte din producție. Poate noul HMD, ca Human Mobile Devices, să o facă?

James Robinson (stânga) la Barcelona. Foto: HMD

„Cu marca Nokia atrăgeam un anumit public – și vom continua să atragem acel public”, îmi spune James Robinson. „Cu marca HMD sperăm să atragem un public complet nou, pe care nu l-am abordat până acum.” Ar putea oare fi un avantaj această orientare spre un nume fresh, cel puțin pentru publicul larg? 

„Marca HMD este prezentă în comunitatea B2B”, spune Robinson, „pentru că avem serviciile noastre pentru întreprinderi: HMD Enable Pro, HMD Softlock, avem o afacere cu cartele SIM, HMD Connect Pro, dar acum facem mișcarea de a avea, de asemenea, un brand orientat către consumatori”. Iar toate semnele arată că publicul dorit e unul tânăr.

„Da, ne dorim un public tânăr, un public concentrat pe modă”, confirmă Robinson. „În ultimii ani am văzut că s-a pus mult accent pe capabilitățile tehnice, iar noi dorim să ne concentrăm pe design și modă, mai ales în zona de preț în care vom concura.” 

Această zonă de preț va rămâne una accesibilă. „Vom menține sustenabilitatea ca piatră de temelie a strategiei noastre, împreună cu accesibilitatea, dar vom pune un accent mai mare pe a arăta că această tehnologie este, de asemenea, frumoasă”, spune Robinson.

Apropo de sustenabilitate, colaborarea cu iFixit va rămâne una importantă, iar experiența de la G42, ușurința reparabilității, va fi extinsă și la modelele noi. „Pentru dispozitivele pe care le vom lansa în iulie, vrem să facem mai accesibil ecranul. Dacă la G42 ai în jur de 20 de pași ca să-l accesezi, vrem să scădem la 10 pași, adică 10 șuruburi pe care trebuie să le desfaci”, spune reprezentantul HM. „Următorul pas va fi să facem mai multe componente ușor accesibile” – acum poți schimba doar ecranul, bateria, portul USB-C și spatele.

CITEȘTE ȘI: Telefoane pe care le repari singur? Producătorii oferă kituri, iar Europa încurajează trendul 

O platformă mobilă pentru accesorii hardware

Marele pariu pare a fi însă HMD Fusion, o platformă deschisă pe care oricine își poate adăuga propriile accesorii hardware, ceea ce chiar e o inovație într-o industrie care se limitează la schimbări incrementale, de la inventarea pliabilelor încoace – știu că sună a ceva recent, dar s-a întâmplat acum mai bine de cinci ani.

În esență, HMD Fusion va fi un telefon care va avea niște conexiuni deschise, pe care oricine folosește kitul de dezvoltare// „HMD Fusion Development Toolkit V1.0”, hmd.com // pus la dispoziție de companie  va putea adăuga un „smart outfit”. Care poate fi orice: un cititor de coduri de bare, un controler de jocuri, o cameră foto, un microfon etc.

Cel mai apropiat de ceea ce propune acum HMD a fost telefonul Moto Z,// Detalii pe wikipedia.org // care folosea așa-numitele Moto Mods, accesorii care se lipeau magnetic de spatele telefonului, precum cameră, baterie suplimentară, proiector etc. Însă aceste accesorii erau produse doar de Motorola și costau, la rândul lor, cam cât un telefon. Fusion își deschide sistemul către orice creator, care trebuie doar să respecte specificațiile necesare: să conecteze „smart outfit-ul” cu ajutorul celor 6 conectori înșirați în linie pe spatele telefonului.

Moto Z funcționa tot pe baza unor accesorii conectabile la telefon, dar era singurul lor producător. Foto: Motorola

„Nu dorim să le spunem oamenilor ce pot și ce nu pot să facă”, spune James Robinson. „Nu deschidem și telefonul, în sensul că nu dăm un bootloader deschis, așa că nu pot strica complet lucrurile. Noi oferim o platformă de calcul și astfel scădem costurile pentru cei care vor să creeze un produs nou.” 

Un exemplu pe care mi-l dă e zona de gaming. „Sunt mulți care știu cum să dezvolte jocuri pe Android, dar dacă vor să aibă controlere fizice, trebuie să construiască un întreg dispozitiv pentru acele jocuri”, explică Robinson. „Noi am făcut munca grea, trebuie doar să știi care sunt tipurile de controlere pe care vrei să le ai pe device.”

Asta nu înseamnă că nu sunt deschiși la colaborări. „Dacă cineva vrea să facă un terminal de plată, vom colabora cu ei, vom deschide mai multe API-uri, astfel încât să putem crea o experiență mai bogată și mai sigură”, spune el, lăsând să se înțeleagă și că sunt deja în lucru câteva astfel de colaborări.

Telefonul HMD Fusion va fi disponibil din iunie și, speră Robinson, până atunci vor apărea și câteva „smart outfit”-uri de la partenerii care au deja acces la kitul de dezvoltare. La o primă vedere, dincolo de exemplul din gaming, i-aș putea vedea aplicații în zona educațională, dar și în baruri și restaurante și – ce gândire circulară –, în zona flotelor de business. 

Telefoanele pliabile roz erau la modă în 2004, când a fost lansat filmul Mean Girls. Foto: CBS via Getty Images

Cine își dorește un telefon pliabil roz?

Celălalt tip de parteneriat, cel cu Mattel, este și el parte a unei strategii în care sunt aduse la un loc mai multe branduri. „Nu este singurul partener cu care vorbim sau pe care îl vom lansa anul acesta, dar este parteneriatul pe care îl putem anunța acum”, spune Robinson. 

Nu-i cel mai slab prim parteneriat pe care să-l anunți, chiar dacă vine la un an de la succesul filmului despre iconica păpușă. Deși, la cum e Hollywoodul când simte mirosul unei potențiale francize, existența unui Barbie 2, deși neconfirmată oficial, pare de fapt o certitudine.

Robinson spune însă că designul e inspirat mai degrabă de deja existentele telefoane-jucărie Barbie, dar și de telefoanele pliabile din epoca de dinaintea iPhone-ului – sau, să îndrăznesc să-i zic, epoca în care Nokia conta? „​​Dacă te uiți la comediile pentru tineri din anii 2000, printre lucrurile iconice se găseau telefoanele pliabile roz”, spune el. „Dacă putem să ne conectăm la acea nostalgie, dar într-un mod frumos, modern și proaspăt, este ceva ce am vrea să valorificăm.”



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

TEHNOLOGIE|OVERVIEW

Aplicațiile de chat promit confidențialitatea mesajelor. În ce măsură o și oferă?

De
Cum funcționează criptarea end-to-end și ce servicii de mesagerie oferă confidențialitate (aproape) deplină.
TEHNOLOGIE|FYI

Încă un pas spre interzicerea TikTok în SUA. China elimină aplicațiile de mesagerie din App Store 

De
În timp ce Senatul american încearcă să forțeze vânzarea TikTok, sub amenințarea interzicerii în SUA, Apple a retras mai multe aplicații de pe App Store, în China.
TEHNOLOGIE|FYI

The Boring Phone, un telefon „dumb”, dar nu plicticos

De
Colaborarea dintre HMD, Heineken și Bodega propune un telefon cu un nume care te face să te gândești la Elon Musk.
TEHNOLOGIE|FYI

Crezi că ai Meta AI pe Instagram? S-ar putea să doar fie un cont fals

De
În ultimele zile, mai mulți utilizatori au descoperit că pot conversa sau folosi Meta AI în conversații. Însă nu toate conturile au acces la acest chatbot.