Producătorii de electronice au descoperit sustenabilitatea10 min read
La IFA Berlin 2023, sustenabilitatea e la putere. Nu doar pentru că au aflat producătorii de electronice și electrocasnice de ea, ci pentru că e cerută de public.
Nu e o foarte mare supriză faptul că sustenabilitatea este una dintre temele principale ale unui târg de tehnologie de consum, surpriza e unul dintre motive. În doar un an, de undeva de pe locul 4-5, tema a ajuns un motiv cheie pentru consumatori atunci când aleg să cumpere un produs, mai ales în rândul tinerilor. Cel puțin conform declarațiilor făcute de Sara Warneke, director executiv la gfu Consumer and Home Electronics, societatea care organizează Detalii pe ifa-berlin.com la conferința de presă din zilele premergătoare evenimentului.
IFA Berlin 2023 vine într-un moment în care piața tehnologiei de consum, deși în creștere, nu avansează cu niște procente extraordinare, ba chiar a scăzut în 2022 pe piețe importante (Europa de Vest, China și Asia dezvoltată au avut vânzări cu 12-13% mai mici ca în 2021), iar estimările de creștere în 2023 sunt relativ mici (deși peste perioada prea pandemică). Într-un climat destul de dificil, post-pandemic, cu inflație și incertitudini legate de viitor, e cumva normal ca preferințele de consum să se schimbe și, prin urmare, și târgurile tehnologice să se adapteze.
Scăderea pieței are și alte motive. O observație destul de evidentă e că, după pandemie, cheltuielile s-au orientat spre recuperarea experiențelor, nu pe produse – televizorul a fost schimbat în lunile de stat în casă, acum e vremea călătoriilor. Ceea ce, surprinzător, avantajează IFA – conform lui Oliver Merlin, directorul târgului, ediția este sold-out și sunt așteptați 180.000 de vizitatori din 120 de țări.
Înlocuire, nu upgrade
Revenind la sustenabilitate, poate cea mai importantă schimbare de atitudine este că „tot mai puțini oameni caută să facă un upgrade, cei mai mulți caută să înlocuiască un produs”, spune Sara Warneke. Cu alte cuvinte, nu se mai caută cel mai recent model de dragul de a avea cel mai recent model, ci se înlocuiește produsul atunci când cel vechi nu mai funcționează corespunzător.
Acum, e drept că IFA e un loc în care găsești o gamă largă de electrocasnice, de la frigidere și aragaze la aspiratoare și mașini de cafea, produse pentru care durata de viață e destul de lungă și motivele de înlocuire erau și până acum faptul că s-au stricat definitiv (sau mutatul). E destul de ușor să calmezi sustenabilitatea pentru produse cu o rată de înlocuire de peste zece ani, dar tendința apare și la unele cu ciclu de viață mai rapid, cum ar fi computerele sau televizoarele. Însă e la fel de ușor să pui accentul pe tendințe mai vechi din piață, cum ar fi crearea unor produse mai eficiente energetic, și să le vinzi ca noutate sustenabilă.
Telefoanele mobile rămân diferite și în acest context, chiar dacă și acolo durata de viață se lungește. A ajuns acum la șapte ani, dar trecute prin mai mulți utilizatori – prima înlocuire se face încă după 2-3 ani de la cumpărare. Probabil de aceea la IFA Berlin vei găsi un „Sustainability Village – IFA Berlin 2023”, ifa-berlin.com în timp ce la MWC Barcelona, târgul telefoanelor, care a avut loc în primăvară, găseai cu greu tema asta. Și tot de aia Fairphone avea acolo un stand minuscul, iar aici reprezentanții firmei vor susține un speech în prima zi a evenimentului.
CITEȘTE ȘI: E Fairphone cel mai sustenabil telefon smart?
Cum tratează consumatorii sustenabilitatea?
Reprezentanții IFA n-au intrat în detalii în ceea ce privește motivele pentru care sustenabilitatea a devenit importantă pentru consumatori, dar e destul de clar că nu sunt doar motive financiare.
Majoritatea sunt create și vândute pentru companii și costă câteva sute de dolari. Din fericire, unele firme le folosesc apoi pentru a produce conținut pentru site-ul propriu, adeccousa.com care au identificat motivațiile din spatele acestei afirmații că sustenabilitatea e importantă. Și nu toate sunt despre a cumpăra mai puține produse – ceea ce ar cam speria producătorii, nu-i așa? Iată câteva.
Dincolo de reparabilitate, consumatorii se orientează spre produse eficiente energetic și eco-friendly. E și o alegere economică aici, evident, dar e clar că destule persoane sunt dispuse să plătească un preț mai mare pentru asemenea electronice și electrocasnice.
Există tendința de a trece la surse de energie mai ecologice – o altă piață care se deschide, în loc să se închidă. Panourile electrice și, mai nou, pompele de căldură sunt un exemplu destul de la îndemână.
CITEȘTE ȘI: Pompele de căldură. Cum funcționează și cât de eficiente sunt
Cumpărătorii aleg conștient produse care folosesc mai multe materiale reciclate sau sustenabile și mai puțin plastic, în special în ambalaje. De asemenea, se orientează spre produsele locale, acolo unde e posibil – sorry, smartphone-ul românesc nu există încă.
Și, nu în ultimul rând, cumpărătorii, în special cei tineri, sunt tot mai atenți la procesul de fabricație și penalizează producătorii care apelează la mână de lucru prost plătită sau folosesc materiale nesustenabile. O consecință evidentă a acestei tendințe este că tentativele de greenwashing sunt observate și penalizate, la fel și exagerările de marketing folosite pentru a face unele produse mai „verzi” decât sunt.
Rămâne de văzut dacă, în cele cinci zile de IFA, producătorii vor demonstra că înțeleseseră deja mesajul publicului, sau orientarea spre sustenabilitate a fost prea bruscă și mai degrabă au vopsit gardul.
Între timp, la IFA Next, 350 de start-up-uri încearcă să dezvolte tehnologiile viitorului – și măcar o parte dintre acestea o fac cu gândul la viitorul planetei. Pariul meu ar fi că sunt mai mari șanse să descopăr acolo proiecte revoluționare, nu în procese de producție deja rodate, dar realitatea s-ar putea să mă contrazică.