Spotify vs. Neil Young și Wordle, cele mai neașteptate discuții tech ale momentului
Plus: Microsoft cumpără Activision Blizzard, Google caută alt înlocuitor pentru cookies, FAA blochează (temporar) implementarea 5G lângă aeroporturile americane.
Luna ianuarie a fost marcată de lansările de la CES, despre care am scris deja, de scandalul pornit de susținerea pe care Spotify i-o dă lui Joe Rogan, în ciuda faptului că unii muzicieni și-au retras muzica de pe platformă, dar și de una dintre cele mai mari achiziții din istoria gamingului.
CITEȘTE ȘI: 18 produse cool anunțate la CES 2022
Apropo de gaming, un joculeț online a fost vedeta neașteptată a lui ianuare. Dacă ai văzut lumea postând pătrățele galbene și verzi pe social media, Wordle e de vină. În rest, mai toți producătorii de televizoare și-au lansat noile game, Huawei revine pe piața flagship-urilor, dar tot fără serviciile Google, iar Uniunea Europeană a adoptat directiva care ar putea schimba felul în care funcționează rețelele sociale.
Dacă vrei să fii anunțat de fiecare dată când apare un nou articol din această rubrică și să primești un scurt rezumat, pe e-mail, abonează-te aici.
Spotify, sub presiune din cauza lui Joe Rogan
În ultima zi a anului 2021, controversatul podcast The Joe Rogan Experience l-a avut ca invitat pe doctorul Robert Malone, personaj care se autodeclară Lucrările sale sunt într-adevăr primele din domeniu, dar de la acel moment până la vaccinuri sunt mulți alți savanți implicați, theatlantic.com și este unul dintre promotorii vocali ai dezinformărilor despre vaccin, participant la protestele acestora și citat adesea de site-urile conspiraționiste și/sau conservatoare.
Rogan, care a mai avut „Joe Rogan Wrapped: A year of COVID-19 misinformation, right-wing myths, and anti-trans rhetoric”, mediamatters.org deși a spus și că „Podcast host Joe Rogan clarifies vaccination comments: ‘I’m not anti-vax’”, bbc.com invită adesea persoane controversate în podcastul său, care este cel mai popular de pe Spotify. Atât de popular încât compania i-a plătit 100 de milioane de dolari, „Spotify Strikes Podcast Deal With Joe Rogan Worth More Than $100 Million”, wsj.com pentru a-l difuza în exclusivitate.
Reacția la acel episod din podcast n-a întârziat. O scrisoare deschisă „An Open Letter to Spotify: A call from the global scientific and medical communities to implement a misinformation policy”, spotifyopenletter.wordpress.com a criticat Spotify pentru că a permis răspândirea dezinformărilor despre COVID-19, în condițiile în care Malone a fost suspendat de Twitter pentru declarațiile sale.
Lucrurile s-au complicat pentru Spotify atunci când cântărețul canadian Neil Young „Spotify: In The Name od Truth”, neilyoungarchives.com să aleagă între catalogul său și susținerea lui Rogan. Spotify a renunțat prompt la muzica lui Young, și apoi la cea a lui Joni Mitchell, „Joni Mitchell joins Neil Young in protest against Spotify”, npr.org
O parte dintre utilizatori au urmat exemplul lui Young și „Spotify Users Delete Accounts Over Neil Young-Joe Rogan Dispute”, newsweek.com în timp ce Apple Music s-a grăbit să promoveze faptul că muzica cântărețului canadian „Apple Music trolls Spotify by calling itself ‘the home of Neil Young’”, cnn.com
Deși în decizia de a alege între muzica unor artiști din anii ’70 și cel mai de succes podcast al său răspunsul Spotify nu putea fi decât unul, controversa a afectat acțiunile companiei, care și-au pierdut 30% din valoare în ultima lună, ceea ce înseamnă o scădere a valorii companiei de două miliarde de dolari. „Neil Young-Joe Rogan Dispute: Spotify Market Cap Drops by $2 Billion+”, variety.com Pe de altă parte, prețul acțiunilor companiei crescuse la un nivel maxim în perioada pandemiei, pe fondul restricțiilor care ținea tot mai multă lume în case și a reorientării Spotify către podcasturi.
Spotify „Spotify’s Platform Rules and Approach to COVID-19”, spotify.com într-un final, anunțând introducerea unor reguli ale platformei pe care trebuie să le respecte toți cei care-și postează produsele audio și faptul că, atunci când lucrurile sunt controversate, îi vor trimite pe ascultători la informații de calitate (o strategie care pare „împrumutată” de la Facebook).
Joe Rogan on Instagram: “My thoughts on the latest controversy with @spotify Edit: I just realized “chuckie’s in love” is Ricky Lee Jones not Joni Mitchell. Doh!”, instagram.com Joe Rogan, care s-a declarat fan a lui Young, s-a apărat, spunând că anumite lucruri chiar pot fi discutate. El a promis că „va încerca mai mult” să aducă persoane mai diverse în emisiunea sa, mai ales după emisiuni controversate, și să își corecteze greșelile, atunci când le face.
Microsoft cumpără Activision Blizzard
La jumătatea lui ianuarie, „Microsoft to acquire Activision Blizzard to bring the joy and community of gaming to everyone, across every device”, microsoft.com achiziției companiei de gaming Activision Blizzard de către Microsoft. Firma a anunțat că va plăti 68,7 miliarde de dolari pentru pachetul majoritar de acțiuni, devenind astfel cea de-a treia firmă de gaming din lume, după Sony și Tencent.
Microsoft produce consolele Xbox și își asigură astfel accesul la o serie de francize de succes – Call of Duty, Wordcraft, Starcraft – care se adaugă unui portofoliu ce conține Minecraft, Age of Empires, Doom, Wolfenstein sau Fallout. Cel puțin pentru o vreme însă, achiziția nu va influența războiul consolelor, Microsoft anunțând că „Sony Expects Activision Games To Remain Multiplatform”, thegamer.com care permit prezența jocurilor de la Activision Blizzard pe Play Station.
Nu e clar însă dacă compania îl va păstra în funcție pe „Microsoft Confirms Bobby Kotick Isn’t Leaving Activision (Yet) [UPDATED]”, screenrant.com în ciuda numeroaselor scandaluri în care este implicat, mai ales după ce s-a aflat că a știut de mediul toxic creat în interiorul firmei și a încurajat abuzurile asupra angajatelor. Chiar și dacă pleacă, Kotick va rămâne cu generoasa sumă de 400 de milioane de dolari, „Activision’s Kotick Set to Get $400 Million From Microsoft Acquisition”, businessinsider.com
CITEȘTE ȘI: Activision Blizzard arde: abuzuri, discriminări în masă, distrugerea dovezilor
Cum a cucerit Wordle lumea?
Un surprinzător joc online, simplu, dar amuzant, a devenit subiect de discuție în ianuarie, în urma unei decizii inteligente luate de creatorul acestuia. „Wordle – A daily word game”, powerlanguage.co.uk este un fel de Spânzurătoarea, în care jucătorul are la dispoziție șase încercări să găsească un cuvânt din cinci litere, pe baza unor indicii.
Să presupunem că ai de ghicit cuvântul „ROBOT”. Dacă jucătorul scrie „SPORT”, literele O și R vor deveni galbene, ceea ce înseamnă că se regăsesc în cuvântul corect, dar în altă poziție, iar T va deveni verde. S și P vor fi gri, semn că nu sunt parte a cuvântului de ghicit.
Jocul a devenit însă faimos pentru că toată lumea are de ghicit același cuvânt, care se schimbă doar după 24 de ore. Nu doar atât, dar programatorul permite celor care joacă să posteze modul în care ajunge la cuvântul final, sub forma unei pictograme care conține doar culorile literelor ghicite, nu și literele.
Wordle a fost creat de inginerul newyorkez „Wordle Is a Love Story”, nytimes.com în pandemia, pentru partenera sa pasionată de jocurile cu cuvinte. The New York Times, publicație care i-a scris povestea, a anunțat la finalul lunii ianuarie că „The New York Times Buys Wordle”, hnytimes.com
Între timp, variante ale jocului au apărut pentru numeroase limbi, „Wordle-RO”, wordle-ro.sirb.net creată de IT-istul timișorean Ovidiu Sîrb.
Google are un nou înlocuitor pentru cookie-uri
La doi ani după ce Google a anunțat că va renunța la cookie-uri în Chrome, ceea ce înseamnă că utilizatorii browserului nu vor mai fi urmăriți constant pe internet în scopul de a li se livra reclame personalizate (printre altele), compania n-a găsit o variantă înlocuitoare.
Multă vreme, Google a cochetat cu o nouă tehnologie, numită Detalii pe wikipedia.org care nu mai urmărea utilizatorii la nivel individual, ci îi împărțea în grupuri, în funcție de interese, folosind inteligența artificială și machine learning. „Google’s FLoC Is a Terrible Idea”, eff.org pentru că, în esență, se folosea tot de urmărirea constantă a site-urilor pe care navighează utilizatorul, care limita ulterior informațiile despre acesta la o serie de etichete.
FLoC a fost testat pe Google Chrome în 2021, dar cum restul browserelor bazate pe motorul open-source Chromium (ca Edge, Samsung Internet, Opera) au refuzat să-l implementeze, Google a renunțat la el. Noua propunere se numește „Get to know the new Topics API for Privacy Sandbox”, blog.google și, susține compania, a rezultat din lucrurile învățate din eșecul FLoC.
În esență, Topics funcționează exclusiv pe calculatorul utilizatorului, fără a implica serverele Google, și generează o serie de interese, bazate pe site-urile vizitate într-o săptămână (de exemplu, „fitness” sau „travel”). Acestea sunt păstrate timp de trei săptămâni. De fiecare dată când un site este accesat, browserul îi va furniza trei teme de interes pentru utilizator, câte una din cele trei săptămâni, pe baza cărora va putea alege ce reclame să afișeze. Utilizatorii vor putea vedea aceste etichete, le vor putea șterge și vor putea opta să renunțe cu totul la ele.
Rămâne de văzut dacă noua variantă, care la prima vedere pare mai puțin invazivă și mai ușor de controlat, va avea succes. Cert este că pentru cei din lumea publicității (și nu numai) capacitatea de a ajunge la un public bine definit va fi din ce în ce mai limitată.
5G vs. aviație
O cerere făcută de Administrația Federală a Aviației (FAA) din SUA de a fi amânată lansarea 5G în preajma aeroporturilor a stârnit un pic de confuzie. Stai, ce problemă are aviația cu 5G? Grupările conspiraționiste au lăsat pentru câteva clipe lupta cu măsurile antipandemice și vaccinurile pentru a-și reaminti de mai vechea lor pasiune pentru comunicațiile de înaltă frecvență și a reactiva această temă pe site-urile lor obscure.
CITEȘTE ȘI: Conspirația coronavirus+5G era mai mult decât previzibilă
Problema părea a fi faptul că una dintre gamele de frecvențe folosite de rețelele 5G din SUA, ceea situată între 3,7 GHz și 3,98 GHz (C-band), e la doar 200 MHz distanță de frecvența folosită de altimetrele de la sol, care transmit date piloților. Astfel, mai ales în condiții de vreme proastă, aceștia pot folosi acele date pentru a ateriza. Teama FAA era că, sub 2.500 de picioare (762 de metri), releele 5G din apropierea aeroporturilor ar putea interfera cu datele transmise piloților, ceea ce ar putea duce la accidente.
Soluția temporară a fost ca AT&T și Verizon să nu-și activeze releele pe o rază de două mile în jurul aeroporturilor și să furnizeze FAA date despre amplasarea acestora, pentru a lucra împreună ca să găsească cele mai bune soluții ca să nu interfereze cu instrumentele aviatice. „FAA Statements on 5G”, faa.gov
Discuția s-a purtat și în alte țări, precum în Franța, „French Transport Minister Calls 5G Rollout Near Airports Simple”, bloomberg.com însă a fost rezolvată prin utilizarea unor alte frecvențe în apropierea aeroporturilor, limitarea puterii semnalului și îndreptarea antenelor în jos, creând astfel o zonă de protecție anti-interferențe în jurul aeroporturilor.
Marii producători și-au anunțat noile televizoare
Ca de obicei, firmele producătoare de televizoare și-au anunțat noile game pentru 2022. Ocazie cu care anunță produse în care testează tehnologii noi, cu dimensiuni tot mai mari, dar și cu prețuri prohibitive, în timp ce tehnologiile anilor anteriori care s-au dovedit viabile se scurg direct spre produsele din zona midrange și entry level ale acelorași producători.
La CES, a apărut și primul televizor care folosește un ecran QD-OLED (de la Quantum Dot). Dacă ecranul e produs de Samsung, televizorul e produs de„Sony Electronics Introduces 2022 BRAVIA XR TV Lineup, Featuring Innovative XR Backlight Master Drive Technology for New Mini LED Models”, sony.com care l-a folosit pentru flagship-ul gamei Bravia. Pentru alte televizoare, Sony folosește tehnologia mini LED, iar accentul pare pus pe noul procesor (îmbunătățit anual, ca de obicei), pe o nouă tehnologie de iluminare a ecranului și pe dimensiunile mai mari de 65 de inchi.
„Samsung Electronics Unveils Its 2022 MICRO LED, Neo QLED and Lifestyle TVs, With Next-Generation Picture Quality and Range of Cutting-Edge Personalization Options”, samsung.com continuă cu gamele Micro LED, Neo QLED și Lifestyle, fără a trece încă spre OLED. Televizoarele vin mai degrabă cu îmbunătățiri la nivel de imagine, procesare și sunet, dar și cu un nou Smart Hub, care ar trebui să ajute utilizatorul să găsească mai ușor conținutul preferat.
„New LG TVs Redefine Viewing and User Experience With Unmatched Features, Technologies”, lgnewsroom.com care și-a anunțat gama tot la CES 2022, se laudă cu primul OLED de 97 de inchi. Asta înseamnă o diagonală de 2,5 metri, ceea ce presupune și o încăpere pe măsură. Mai mică decât a unor televizoare cu LED, dar cu o calitate a imaginii mult superioară. Tot la CES, LG a anunțat propria lor tehnologie proprietară, OLED EX, care ar trebui să crească luminozitatea ecranelor cu 30% pentru că permite stingerea individuală a unor pixeli.
„Range Of Smart TV’s, Ambilight TV’s, OLED & More”, philips.co.uk și-a anunțat noile televizoare la finalul lunii, insistând pe OLED-uri – deja e o tendință, ei vor fi primii care vor lansa televizoare cu panouri OLED EX –, pe televizoarele din categoria The One, televizoare mai accesibile care se laudă că au toate funcțiile necesare unui utilizator obișnuit, dar și pe tehnologia proprietară Ambilight.
Alte știri din lumea tech, pe scurt
Disney+ și HBO Max vin în România
Din vară, serviciul de streaming al celor de la Disney „Disney+ to Launch in 42 New Countries This Summer”, hollywoodreporter.com din Europa, Orientul Mijlociu și Africa, inclusiv România. Serviciul, care deține drepturile pentru Disney, Pixar, Marvel, National Geographic și Star Wars și produce seriale precum The Mandalorian, WandaVision, WandaVision sau Loki, „The Walt Disney Company Creates International Content Group To Expand Pipeline Of Local Content And Continue To Grow Its Global Direct-To-Consumer Business”, thewaltdisneycompany.com că își va diversifica portofoliul cu mai multe producții internaționale.
Și HBO „HBO Max se lansează în România pe 8 martie”, news.ro lansarea platformei HBO Max în limba română pe 8 martie, când platforma se va extinde în 15 noi țări. Actualii abonați HBO și HBO GO vor trece automat la noua platformă.
Uniunea Europeană a adoptat Digital Services Act
Mult așteptata directivă europeană care reglementează internetul, în special site-urile de social media, dar nu numai, a fost adoptată în această lună. Pe măsură ce ea va fi adoptată de țările membre, giganții tech vor trebui să își modifice platformele în așa fel încât să respecte noile reguli.
Andrei Petre a scris pe larg despre posibilele consecințe ale acestui vot.
CITEȘTE MAI MULT: Europa vs. Big Tech: Cum vrea UE să schimbe internetul?
Huawei a lansat seria P50
După un an ceva mai discret pe piața telefoanelor mobile, Huawei încearcă să revină, aducând noi flagship-uri pe piața internațională, inclusiv în România. „Lansare oficiala P50 Pro si P50 Pocket”, huawei.com fusesese lansată în China în iulie 2021.
În continuare fără acces la serviciile Google și, mai nou, fără colaborarea cu Leica, P50 insistă pe partea de creație foto. Pe lângă smartphone-uri clasice, Huawei a lansat și P50 Pocket, un telefon pliabil asemănător lui Samsung Z Flip.
Fondatoarea Theranos – vinovată de fraudă
Elizabeth Holmes, fostă CEO a companiei Theranos, care promitea că testele medicale vor fi „democratizate” cu ajutorul unui dispozitiv ce analizează doar o picătură de sânge, „Elizabeth Holmes: Former chief executive of blood-testing startup Theranos found guilty of fraud”, sky.com și ar putea fi condamnată la până la 20 de ani închisoare. Compania, fondată de Holmes când avea 19 ani, ajunsese să valoreze 9 miliarde de dolari, dar nu a produs niciodată dispozitivul pe care le-a promis.
CITEȘTE ȘI: Theranos – startup-ul medical care a păcălit o lume întreagă
Garmin Fēnix 7 & Epix (Gen 2)
Garmin a anunțat o nouă generație a ceasurilor lor pentru sport și aventură, Detalii pe garmin.com/ro-RO Cu încărcare solară, baterie care durează până la 36 de zile (dar scade la 90 de ore cu GPS-ul pornit), touchscreen și chiar cu lanternă, ceasurile încearcă să se modernizeze și să aducă funcționalități atractive pentru cei interesați de această zonă.
Tot cu ocazia aceasta au lansat și Detalii pe garmin.com/ro-RO un alt tip de smartwatch sport, mai axat pe fitness. Diferența majoră dintre cele două game ar fi că, dacă Fēnix are ecranul mereu pornit, Epix se activează în funcție de gesturi – iar acest lucru permite folosirea unul display AMOLED, mult mai clar și mai strălucitor.