TikTok: „Nu acceptăm reclame politice, dar politicienii pot cere voturi pe platformă”
În timp ce SUA iau în discuție chiar interzicerea TikTok, platforma investește în centre de date, pentru a securiza informațiile utilizatorilor europeni, în speranța că va atenua la timp îngrijorările politicienilor.
La finalul lui martie, reprezentanți ai diviziei est-europene a TikTok au venit la București pentru a oferi noi detalii despre Proiectul Clover, încercarea firmei de a izola datele utilizatorilor europeni într-o bulă – după un model testat și în SUA – securizată și supravegheată de un terț, compania britanică // „NCC Group announced as TikTok’s Project Clover trusted technology provider”, nccgroup.com // și a tempera astfel îngrijorările de securitate ale politicienilor din Europa.
Întâlnirea cu presa din România vine într-un moment delicat pentru platforma de social media, când Senatul american are în vedere o potențială forțare a vânzării TikTok pentru a mai putea funcționa în SUA – legea a trecut deja de // „US House passes bill to force ByteDance to divest TikTok or face ban”, reuters.com // –, iar discuțiile despre o potențială interzicere a aplicației (sau măcar un control mai strict) se răspândesc și în restul lumii. Un deja vu din 2020, însă cu alți jucători.
CITEȘTE ȘI: Ar trebui interzis TikTok și care-i treaba cu audierea șefilor Big Tech?
Va fi reglementat diferit TikTok în Europa?
Și în România se vorbește deja de mai bine de un an despre // „Statul român vs TikTok. Ce instituții publice din România au eliminat aplicația de pe telefoanele de serviciu”, pressone.ro // pe telefoanele angajaților publici, la recomandarea Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării. La mijlocul lunii martie 2024, parlamentarii Lucian Romașcanu (PSD) și Rareș Bogdan (PNL) au discutat despre // „După sondajul cu tinerii care preferă AUR, reprezentanți ai PSD și PNL spun că «TikTok va fi reglementat»”, hotnews.ro // după ce faptul că mulți tineri ar prefera să voteze cu partidul AUR, dezvăluit de // „Sondaj: Majoritatea tinerilor votează AUR? Vot anti-sistem sau pragmatic?”, europafm.ro // a fost pus pe seama felului în care acest partid folosește această platformă de social media. Nu ajută nici faptul că // „MESAJE INTERNE. Circulara secretă a AUR pentru candidații la alegerile locale: «Filmări într-un singur format: TikTok. Regia: Mergeți unde este problema»”, hotnews.ro // evidențiază utilizarea TikTok drept principală strategie de campanie.
Motivul pentru care politicieni din atât de multe țări se declară îngrijorați de TikTok este presupusa legătură dintre compania ByteDance, care deține TikTok, și Partidul Comunist Chinez, și posibilitatea ca aceasta să ofere date despre cetățenii occidentali – // „Former ByteDance executive says Chinese Communist Party tracked Hong Kong protesters via data”, apnews.com // – autorităților chineze. Răspunsul, aș spune, // „TikTok: Is it really Chinese?”, edition.cnn.com // al firmei – pe care l-am auzit și la București – este că, deși fondată în China, acum ByteDance este înregistrată în Insulele Cayman, 60% dintre acțiuni sunt deținute de companii occidentale și doar 20% de fondatorul Zhang Yiming (restul de 20% fiind deținute de angajați). Și că TikTok nu funcționează în China, deși compania are alte afaceri în această țară – inclusiv o aplicație similară, numită Douyin.
CITEȘTE ȘI: TikTok vrea să convingă Europa că nu fuge cu datele utilizatorilor
Dezinformarea și protecția minorilor sunt alte probleme ale platformelor sociale
Dincolo de această preocupare explicită a politicienilor pentru TikTok, compania de social media cu cea mai mare creștere din ultimii ani are și alte probleme, unele cu care se confruntă toți jucătorii de pe această piață. Dezinformarea și fake news-urile care circulă pe aceste platforme, organic sau organizat, sunt văzute ca // „Social media platforms and challenges for democracy, rule of law and fundamental rights”, sciencespo.fr // la adresa democrației și drepturilor fundamentale. Situația e amplificată de anul electoral important, atât în SUA, cât și în Uniunea Europeană (inclusiv în România), dar și de situația internațională delicată, cu un război deschis în Europa.
O altă îngrijorare a politicienilor e folosirea social media de către tineri. Florida tocmai // „Ron DeSantis signs Florida social media ban for children into law”, theguardian.com // ca persoanele sub 14 ani să aibă acces la aceste platforme, ridicând cu un an pragul de 13 ani adoptat universal de jucătorii din piață. Motivele ar fi efectele psihologice pe care socia media le-ar avea asupra tinerilor, deși unii ar putea spune că e doar un o altă preocupare exagerată, cum a fost și în cazul jocurilor video. Anxietatea mai ridicată a adolescenților actuali este însă reală, după cum arată o carte publicată recent, // „The Anxious Generation: US psychologist Jonathan Haidt’s ‘urgent and essential’ new book”, theweek.com // care analizează studiile din domeniu – e drept, vinovatul ar fi, mai general, smartphone-ul.
CITEȘTE ȘI: Chiar și Gen Z se satură de social media și vrea mai mult timp pentru discuții „face to face”
Ce spune TikTok despre toate aceste îngrijorări?
În acest context, am stat de vorbă cu Jakub Olek, Head of Public Policy and Government Relations TikTok CEE, despre stadiul în care se află cele trei centre de date ale Project Clover, felul în care este moderat TikTok în România, cum răspunde platforma îngrijorărilor politicienilor, cum tratează reclamele politice, dar și despre cum se raportează la inteligența artificială. Discuției i s-a alăturat Piotr Żaczko, Communication Manager TikTok Poland & CE markets. Iată ce am aflat.
Diferența dintre Project Clover (Europa) și Project Texas (SUA)
„Sunt proiecte diferite, pentru că peisajul juridic este diferit. În Europa avem GDPR, care are reglementări foarte complexe cu privire la ceea ce este și ceea ce nu este posibil cu datele, reglementări care nu există în SUA. Deci, există aceste diferențe sistemice de la bun început.
A doua diferență principală este că, în Europa, cu // Detalii pe tiktok.com // vom stoca datele singuri, în centrele de date – două în Irlanda, unul în Norvegia –, în timp ce în SUA informația e stocată în centre de date Oracle.
În Europa, vom investi 12 miliarde de euro în următorii zece ani, deci 1,2 miliarde de euro în fiecare an.
Proiectul Clover acoperă Zona Economică Europeană și Marea Britanie, pentru că reglementările sunt similare. Deși Clover nu e creat pentru a răspunde reglementărilor, ci merge mult mai departe, este mai degrabă o investiție de autoreglementare, dacă o putem numi așa, un efortul în premieră în industrie, mai degrabă decât să răspundem la ceea ce ni s-a cerut să facem.
Soluțiile pe care le-am implementat, fie că este vorba de acces la proiecte sau fluxul proiectelor, aici în Europa, sunt premiere în industrie, lucruri pe care nu le-a făcut vreo altă companie. Sunt trei piloni pe care îi avem în proiectul Clover: suveranitatea și localizarea datelor, centrele de date, care sunt în curs de construcție, și o supraveghere din partea unei companii terțe.
Există și // Este vorba de Research API, tiktok.com // pe care îl împărtășim cu cercetătorii, astfel încât aceștia să poată vedea exact ce se întâmplă pe platformă. Cred că am făcut o serie de pași pentru a arăta că suntem un partener de încredere și, de asemenea, un partener transparent. Și nu cred că orice companie poate spune același lucru despre ea.”
Și totuși, angajați TikTok au încercat să acceseze date
„Nu cred că a fi transparent poate vreodată să se întoarcă împotriva ta. // I-am reamintit lui Jakub Olek că, în 2022, TikTok a dezvăluit că mai mulți angajați ai firmei ar fi încercat să acceseze conturile unor reporteri americani și că respectivele persoane au fost concediate, nytimes.com // am fost transparenți de la bun început, am spus că acei oameni au făcut asta din proprie inițiativă și că nu mai sunt angajați ai TikTok. Nici măcar nu au avut succes în demersul lor.
Politicile noastre interne au fost schimbate ulterior pentru a îmbunătăți mai departe siguranța internă și limita accesul la date, iar faptul că nu au reușit arată și că sistemul funcționează intern. Și acum a fost îmbunătățit cu proiectul Clover.”
Va fi interzis TikTok în SUA?
„Noi ne concentrăm pe fapte, cifre și dovezi și aici vrem să ținem și discuția despre SUA. Cred că preocuparea majoră pentru SUA a fost securitatea datelor, și pe aceasta am abordat-o cu proiectul Texas. Avem o comunitate foarte mare în SUA, sunt 170 de milioane de utilizatori de TikTok. Mai sunt și șapte milioane de afaceri – ceea ce nu înseamnă doar șapte milioane de oameni, ci proprietarii afacerilor, dar și oamenii care depind de ei, cum sunt familiile sau angajații.
Acesta este mesajul pe care vrem să-l transmitem senatorilor când se va dezbate această problemă, că ar trebui să ia în considerare aceste lucruri în decizia lor. Dincolo de astea, intrăm în zona speculațiilor și nu vrem să facem asta.”
În Europa, regulile sunt diferite, discuțiile sunt similare
„Nu suntem neapărat de acord cu catalogarea pe care am primit-o în Uniunea Europeană, prin // TikTok este considerată este considerată o platformă online foarte mare, alături de alte 16 site-uri, ec.europa.eu // dar respectăm regulamentul, ne conformăm mereu legilor locale, legilor europene, și ne vom conforma chiar și dacă le vom contesta în instanță.
Ideal, nu am vrea să fim parte a unei discuții politice. Vrem să menținem discuția bazată pe fapte, dovezi concrete. Dorim să adresăm preocupările [politicienilor] prin investiții semnificative, așa cum este proiectul Clover, ne concentrăm pe asta.”
Este strategia de social media a AUR una incorectă?
„Nu pot să comentez strategiile partidelor politice, despre cum vor să folosească rețelele sociale pentru scopurile lor.
Ceea ce pot spune este că suntem foarte stricți în ceea ce privește conținutul politic pe TikTok, nu acceptăm reclame și campanii politice.
Asta nu înseamnă că nu poți folosi TikTok ca politician, este o platformă pentru libertatea de exprimare. Atât timp cât nu încalci regulile comunității, poți spune «Votează-mă!». Dar diferența față de alte platforme este că nu vei plăti pentru asta, nu vei putea construi o campanie structurată pe TikTok, pentru că nu luăm bani de la partidele politice.
Orice tip de comportament care încalcă regulile, dacă este o știre falsă, o dezinformare, este eliminat, nu contează că vine de la un politician sau de la o persoană obișnuită.”
TikTok are 167 de moderatori dedicați României
„România este o piață foarte importantă pentru noi în Europa Centrală, avem șapte milioane de utilizatori activi – și vom publica numere noi la sfârșitul lunii aprilie. Suntem foarte mândri de comunitatea noastră din România.
Dacă te vei uita în // TikTok este obligat de pachetul legislativ privind serviciile digitale adoptat de Uniunea Europeană să publice un raport de transparență bianual. Cel mai recent este din octombrie 2023, tiktokcdn.com (PDF) // vei afla că TikTok are cel mai mare număr de moderatori.
Pentru România, numărul e 167, iar următoarea companie are 35.
Desigur că acest lucru se datorează și tipului de conținut pe care îl avem pe platformă – conținutul video este întotdeauna dificil de moderat –, dar cred că subliniază faptul că suntem o companie care tratează siguranța foarte atent, că investim în securitate și în numărul de moderatori.”
Problemele de siguranță online sunt mereu altele
„Felul în care percepem siguranța este o investiție continuă. Nu cred că va fi un moment în timp în care să spunem că am terminat. Cred că va fi un efort constant din partea întregii industrii, dar vrem să fim un jucător responsabil, credibil și un lider în industrie, iar proiectul Clover este un bun exemplu.”
„Există multe straturi diferite în care investim”, completează Piotr Żaczko. „În ceea ce privește moderarea, investim o mulțime de bani. Trimestrial, atunci când am publicat rapoartele despre aplicarea regulilor comunității, ne-am concentrat în mod specific asupra chestiunii pe care am îmbunătățit-o semnificativ în respectivul trimestru, fie că a fost vorba de intervenții și moderări ale live-urilor sau de dezvoltarea modelelor de inteligență artificială, pentru a prinde conținutul care încalcă regulile cât mai devreme posibil și a-l șterge de pe platformă imediat.”
Experiența minorilor pe TikTok diferă în funcție de vârstă
„Baza noastră de utilizatori este în creștere, «îmbătrânește», ca să spun așa, nu cred că se mai poate vorbi despre TikTok ca despre o aplicație pentru utilizatori minori. Dar înțelegem responsabilitatea pe care o avem. Suntem bucuroși să luăm parte la aceste inițiative, dar luăm și noi inițiativa.
Ca utilizator, poți raporta lucrurile ciudate, și astfel poți îmbunătăți siguranța platformei. Avem instrumente și funcții de siguranță pe platformă pentru utilizatorii minori. Doar pentru a da un exemplu, de la 13 ani, vârsta la care se poate face un cont TikTok, până la 15 ani, setările contului sunt private în mod implicit. La 15 ani, poți schimba aceste setări, de la privat la a putea trimite mesaje directe, dar numai prietenilor tăi. La 17 ani, poți să schimbi la public și să trimiți mesaje directe oricui. Un alt exemplu ar fi că nu poți trimite fișiere audio-video în mesaje, indiferent de grupa de vârstă.
Experiența pe care o ai dacă intri în aplicație la 13 ani sau ca adult e diferită.
Cred că aceasta este o abordare complet diferită de ce am văzut-o până acum la companiile tech, unde ai doar «sub 13 ani» și «peste 13 ani». Lucrăm și cu cercetători din universități și înțelegem că felul în care te confrunți cu rețelele sociale ca minor este diferită dacă ai 13, 15 sau 17 ani.”
Părinții au un rol important în experiența minorilor pe social media
„Suntem singura companie care publică statistici despre conturile persoanelor sub 13 ani șterse de pe platformă. De asemenea, spunem public ce facem pentru a preveni ca persoanele sub 13 ani să fie pe platformă. Nu este vorba doar de // Ecranul neutru de vârstă (neutral age screen) lasă utilizatorul să-și furnizeze vârsta, fără a sugera o vârstă minimă, pentru a minimiza riscul de a minți la crearea contului. // ceea ce are orice altă platformă, dar folosim și moderarea, care identifică semnalele ce pot arăta că un utilizator ar putea avea sub 13 ani sau n-ar avea vârsta pe care i-a indicat-o sistemului. Căutăm, în mod proactiv, acele semnale care arată că utilizatorul are vârsta potrivită pentru conținutul pe care l-a furnizat platformei. Facem și multe campanii de conștientizare pentru părinți.
Este un subiect crucial, care nu este discutat: părinții – o arată mai multe descoperiri ale unor cercetători diferiți – sunt în continuare cea mai de încredere sursă de informații pentru adolescenți.
Funcțiile de asociere familială pe care le dezvoltăm în mod constant, cu filtre, cu blocarea anumitor hashtag-uri, anumitor expresii etc. Sunt alte lucruri pe care le facem pentru a preveni comportamentele nedorite și prezența anumitor persoane pe TikTok.”
Cum e tratat conținutul generat de inteligența artificială
„Am semnat // Alături de alte 19 platforme majore, acordul a fost semnat în februarie 2024, securityconference.org // [pentru contracararea utilizării dăunătoare a AI-ului]. Este o discuție pe care am început-o chiar înaintea restului industriei. Anul trecut, în aprilie 2023, am făcut primul pas major – am reîmprospătat semnificativ regulile comunității și le-am pus la dispoziție creatorilor instrumente pentru a eticheta conținutul realizat sau modificat digital.
De asemenea, avem reguli pe care le aplicăm când conținutul a fost manipulat și nu a fost etichetat în mod corespunzător.”
„Nu cred că e ceva greșit în a crea conținut cu AI, care este un instrument foarte puternic, foarte creativ”, spune Jakob Olek. „Te poate ajuta să găsești soluțiile și conceptele creative pe care nu le puteai obține până acum. Pe de altă parte, suntem conștienți de riscurile și problemele pe care le aduce și le abordăm proactiv.
Mai mult conținut nu înseamnă neapărat mai mulți bani
„Nu funcționăm ca YouTube, unde mai multe vizionări duc la monetizare. Pe TikTok, trebuie să te alături unui program pentru creatori pentru a monetiza, în timp ce pe YouTube, dacă videoclipurile obțin o mulțime de vizionări, faci bani.
Cred că acesta nu este neapărat un stimulent – să creezi mai mult conținut, folosind AI.
De asemenea, de fiecare dată când am descoperit că conținutul video încalcă regulile comunității noastre, indiferent cât de multe vizualizări are, îl dăm jos de pe platformă. Iar dacă va fi un pattern care se repetă pe un anumit cont, pur și simplu îl vom bloca complet. Deci nu e în interesul nimănui să încalce regulile comunității.
E la fel și cu conținutul manipulat, și cu cel creat exclusiv cu inteligență artificială. Da, încurajăm oamenii să creeze conținut cu filtre care folosesc AI, deci salutăm acest tip de conținut pe platformă. De fiecare dată, întrebarea este dacă se încadrează în regulile comunității sau nu. Dacă nu, îl vom șterge.”