Slow Forward: AI Drake și viitorul drepturilor de autor
Un neașteptat hit în care (nu) cântau Drake și The Weeknd a dus la noi discuții despre cum este afectată creativitatea de inteligența artificială.
O melodie de două minute și 16 secunde Încă disponibilă, la momentul scrierii textului, pe youtube.com și semnată contul său de TikTok este ghostwriter977 a creat un șoc în lumea muzicală de nivelul celui produs de „Napster: the day the music was set free”, theguardian.com acum mai bine de două decenii. Motivul? Piesa ar fi fost cântată de Drake și The Weeknd – în realitate, autorul După cum demonstrează și Sebastian Dobrincu pe tiktok.com, e extrem de simplu să faci asta. antrenat cu AI pentru a imita timbrul vocal al celor doi.
AI-ul va schimba radical lumea muzicii
Lansată pe 4 aprilie, Heart on My Sleeve a avut succes pe platforme ca Apple Music, Spotify sau YouTube, dar și pe TikTok, ajungând la câteva sute de mii de ascultări. Universal Music Group, casa de discuri a celor doi artiști, a intervenit rapid și a scos piesa de pe aceste platforme, deși nu neapărat pe motive de copyright. În cazul YouTube, de exemplu, ei s-au folosit de faptul că în video apărea un scurt fragment asupra căruia dețineau drepturile, scrie „AI Drake just set an impossible legal trap for Google”, theverge.com
Legea drepturilor de autor nu protejează timbrul specific al unui artist, pentru că în momentul în care aceasta a fost scrisă nu prea se punea problema că acesta ar putea fi imitat. Totuși, în SUA, există precedente care îi protejează pe artiști. De exemplu, Bette Midler „Midler v. Ford Motor Co. | Case Brief for Law School”, lexisnexis.com pentru o reclamă în care cineva suna „asemănător cu ea” și a câștigat.
Universal încearcă însă să argumenteze altfel: din moment ce inteligența artificială e antrenată pe melodiile create de artist, asupra cărora casa de discuri are drepturi, încălcarea se produce încă din acel moment. Prin urmare, ei „Universal Music urges the streaming services to ensure their platforms aren’t being scraped by music-making AI tools”, completemusicupdate.com platformelor de streaming să blocheze accesul pentru acest tip de antrenament. Însă oricine știe cum funcționează internetul înțelege cât de greu e să oprești muzica să circule – deci și să antreneze un AI.
Trebuie spus că nu s-a ajuns încă la nivelul în care îi spui AI-ului să facă o piesă și acesta o creează de la zero. Cineva încă trebuie să compună și să orchestreze o melodie, doar că poate schimba vocea cu a oricărei persoane vrea. E nevoie de destulă muncă și creativitate pentru a crea o piesă cu o voce falsă, doar marketingul necesar pentru a o face cunoscută e mai ieftin.
Alți artiști îmbrățișează AI-ul
Dacă Drake nu s-a arătat încântat de situație, nu toți artiștii se tem de AI. Grimes a lansat recent o aplicație, Disponibilă pe elf.tech care pune la dispoziție vocea ei oricui vrea să o folosească pentru a crea o melodie. Condiția: să împartă drepturile de autor echitabil, 50% fiecare.
De altfel, până și Universal se declară adepta AI-ului – dar folosit „legal”. N-ar fi de mirare ca înseși casele de discuri să îmbrățișeze trendul și, în scurt timp, să ai parte de piese „noi” cântate de artiști de mult dispăruți.
Un alt caz de utilizare a unei voci generate de AI, care îl precede pe cel de mai sus, este cel în care David Guetta a folosit vocea lui Eminem. El a pus bucata de melodie Detalii pe youtube.com dar a și spus că n-o va lansa comercial – motiv pentru care nu s-a indignat nimeni.
Va aduce viitorul concerte virtuale generate de computer?
Concertele, care au devenit principala sursă de venit a artiștilor după ce streamingul a ucis CD-urile și a diminuat valoarea muzicii vândute, au un statut aparte – deci e de așteptat ca AI-ul să-și facă simțită prezența tot mai des în aceste spații.
Totul se va complica când AI-ul va întâlni Metaversul. Probabil că, într-un final, se va ajunge la situația în care vei putea asista la concerte virtuale ale unor artiști dispăruți – de la Elvis la Frank Sinatra și de la John Lennon la Freddie Mercury – care vor interacționa cu publicul între melodii și vor cânta chiar și piese noi.
Cum deja există artiști 100% virtuali – în Japonia, „One of Japan’s most beloved pop stars is a hologram”, expmag.com are o carieră de mai bine de un deceniu –, de ce n-ar exista și artiști „reînviați” care să performeze pe scenele lumilor virtuale?
CITEȘTE ȘI: Reglementările UE așteaptă să crească Metaversurile
Până la muzică, problema vor fi restul vocilor
Readucerea la viață a unor artiști se va întâmpla cu voia deținătorilor de drepturi – trebuie doar ca urmașii unui artist să-și dea acordul, iar publicul va aplauda.
Spun „de acord” pentru că, recent, tabloidul german Die Aktuelle „Schumacher family to take legal action against Die Aktuelle”, grandprix247.com de familia lui Michael Schumacher pentru că ar fi folosit vocea pilotului într-un „interviu”, fără a face clar că e generată de AI.
Vocile generate de AI vor fi o problemă în campaniile electorale. În momentul de față, deja sunt clipuri în care Trump și Biden se ceartă pe diverse teme și care fac furori pe De exemplu, pe strategia din jocul Gran Turismo: youtube.com și TikTok. Sunt glume evidente, dar cum se apropie campania electorală din SUA, glumele se pot transforma rapid în dezinformări. Cel mai probabil, acestea vor crea probleme mai mari decât că cineva a folosit vocea lui Drake într-o melodie, până la urmă, chiar reușită.
CITEȘTE ȘI: Un start-up românesc promite că ADN-ul tău digital va munci pentru tine
4 știri pe scurt
Grevă la Hollywood din cauza AI
Scenariștii înscriși în Writers Guild of America au anunțat o grevă, începând cu 2 mai, „Writers Guild of America Calls Strike, Effective Tuesday, May 2”, wga.org după ce au eșuat negocieri care au durat șase săptămâni, purtate cu Netflix, Amazon, Apple, Disney, Discovery-Warner, NBC Universal, Paramount și Sony. Numeroase seriale și show-uri TV și-au încetat producția din acest motiv.
Deși principalul motiv e legat de plată și săptămânile de lucru pentru un serial, membrii sindicatului scenariștilor cer și reglementarea folosirii AI-ului în scrierea de scenarii – în sensul că acesta să nu fie folosit pentru a scrie sau rescrie materiale literare sau ca material-sursă. De așteptat, reprezentanții producătorilor au fost de acord doar să discute problema.
Americanii pun taxe pentru minat criptomonede
Casa Albă „The DAME Tax: Making Cryptominers Pay for Costs They Impose on Others”, whitehouse.gov o nouă taxă, numită taxa DAME (Digital Asset Mining Energy), în valoare de 30% din energia folosită pentru minarea de criptomonede. Impozitul vrea să reglementeze problema consumului imens de energie necesar pentru calculele care duc la generarea de noi criptomonede, cu un impact semnificativ asupra mediului, precum și a costului energiei pentru alte activități.
Cumpărarea Activision de către Microsoft blocată (și) de britanici
Autoritatea pentru Concurență și Piețe (CMA) din Marea Britanie a anunțat că „Microsoft / Activision deal prevented to protect innovation and choice in cloud gaming”, gov.uk înțelegerea dintre Microsoft și Activision Blizzard, în valoare de 68,7 miliarde dolari, pentru că ar crea un monopol asupra jocurilor în cloud – Microsoft ar fi ajuns la o cotă de piață de 60-70%.
Microsoft a spus că va face apel, dar se așteaptă ca în perioada următoare să vină și decizii de la autoritățile din UE și SUA – cele din urmă deja au cerut blocarea achiziției. Dacă vor fi tot mai multe astfel de decizii, e posibil ca Microsoft să renunțe la tranzacție.
CITEȘTE ȘI: Activision Blizzard arde: abuzuri, discriminări în masă, distrugerea dovezilor
Xiaomi a lansat modelul 13 Ultra
La mijlocul lui aprilie a fost anunțat în China noul flagship al companiei, cu un sistem de camere interesant. Camera principală folosește senzorul de 1 inch și 50 MP de la Sony (IMX989), dar care acum are o deschidere variabilă (f/1.9 și f/4.0). Pe lângă aceasta, mai există alte trei camere, care folosesc tot un senzor de 50MP, dar ceva mai mic (1/2,5-inchi): ultrawide (f/1.8), zoom periscopic (f/3.0) și un zoom de 3,2x (f1.8), pentru portrete cu background-ul blurat. Se păstrează și colaborarea cu Leica, al cărei brand va apărea pe camerele telefonului.
Recomandările Mindcraft Stories
- Dacă vrei să înțelegi mai multe despre greva scenariștilor americani, Michael Schulman „Why Are TV Writers So Miserable?”, newyorker.com într-un articol din The New Yorker apărut cu câteva zile înainte de declanșarea protestului. Totuși, nu dă și detalii despre problema AI – e mai mult despre salarii, chirii și condițiile de muncă.
- Tot în „There Is No A.I.”, newyorker.com Jaron Lanier argumentează că modul în care lumea privește inteligența artificială e greșit și că apocalipsa AI nu o să vină. Și asta se întâmplă pentru că oamenii se raportează la AI ca la o ființă, nu ca la o unealtă – cum ar trebui. Lanier vorbește și despre conceptul de „data dignity” (demnitate a datelor), unul în care oamenii sunt plătiți pentru datele pe care le oferă, spre deosebire de modelul actual, în care le oferă gratis pentru a primi lucruri gratis. El crede că acest model remunerativ ar trebui aplicat acum, când creațile umane sunt folosite pentru a antrena AI-uri.
- Că tot se discută despre posibilul faliment Vice, „Inside the Chaotic World of Kids Trying to Play Video Games on School Laptops”, vice.com publicat de ediția americană. Este despre site-urile care, aparent, oferă conținut educațional, doar pentru a le da, de fapt, copiilor, șansa de se juca pe computerele de la școală. Nu, nu sunt făcute pentru profit – sunt create chiar de elevi care vor să ocolească restricțiile impuse de departamentele IT. Ce iese de aici? Un joc de-a șoarecele și pisica între elevi, IT-iști și profesori.
EDIȚIA ANTERIOARĂ: De ce se cere oprirea cercetării AI?