Maryna Terletska/Getty Images

Este absurd ca materialele reciclate să fie mai scumpe decât cele noi16 min read

De Adriana Moscu 18.10.2023

Karin Stoevenbeld-Kreber convinge companiile să utilizeze produse promoționale cu impact minim asupra mediului, realizate din resurse regenerabile obținute din deșeuri corporative.

În 2017, Karin Stoevenbeld-Kreber vizita Vietnamul cu familia. În timpul unei plimbări pe râu, Karin a observat cu îngrijorare că barca în care se aflau nu se putea deplasa din cauza cantității mari de plastic care plutea în apă. Printre obiectele din râu, Karin a remarcat pixuri și alte obiecte de birotică. A fost șocant pentru ea, dintr-un motiv personal. Karin lucra, de 20 de ani, în industria producției de obiecte promoționale. 

În urma acestei experiențe, Karin a decis să schimbe modelul de afaceri al companiei sale. Curând, a început o transformare completă a activității și a renunțat la utilizarea materialelor virgine. Producția a fost mutată în Europa, deoarece China nu era dispusă să accepte materiale reciclate la acea vreme.

Europa venea cu numeroase inovații în producția de textile și materiale plastice reciclate. Karin a  aflat cu această ocazie despre o companie numită Plastic Bank,Site oficial: plasticbank.com condusă de David Katz, un vorbitor TEDx carismatic. Plastic Bank se ocupă de colectarea materialelor plastice din râurile poluate din Europa. O face cu ajutorul localnicilor, cărora le oferă bonusuri pentru a asigurarea nevoilor de bază, sub formă de alimente, plata taxelor școlare, asigurări de sănătate, conexiune la internet și alte servicii financiare. Practic, este o sursă de venit pentru comunitățile din zonele vulnerabile și contribuie, în același timp, la reducerea sărăciei. Mai departe, aceste materiale plastice colectate sunt transformate în granule de plastic reciclat, care pot fi folosite pentru a crea noi produse.

Karin a înțeles oportunitatea de a contribui la reducerea poluării și la promovarea sustenabilității în industria produselor promoționale. A început să producă obiecte cu ajutorul granulelor din plastic reciclat obținut prin intermediul Plastic Bank. Mai târziu, compania condusă de Karin s-a  unit cu Clipper Gifts, un jucător important în domeniu, sub numele Clipper Interall.Site oficial: clipperinterall.com 

https://mindcraftstories.ro/images/2023/10/Mindcraftstories_Climate-Change-Summit-materiale-reciclate-plastic-economie-circulara_Karin-Stoevenbeld-Kreber_Arhiva-personala.jpg

Karin Stoevenbeld-Kreber. Foto: Arhiva personală

Karin Kreber este invitată la cea de-a doua ediție a Climate Change Summit,Site oficial: climatechange-summit.org un eveniment dedicat soluțiilor pentru provocările legate de schimbările climatice prezente și viitoare, desfășurat între 19-20 octombrie, la București, susținut de BRD – Groupe Société Générale.

Am vorbit cu ea despre cum își pot transforma companiile fluxurile de deșeuri în propriile produse promoționale, despre nevoia ca brandurile să adopte cât mai rapid practici sustenabile, pentru a rămâne relevante pe piață, și despre cum pot colabora generațiile, unele cu idei noi, altele cu experiență și know-how, pentru a crea o lume durabilă. 

Plasticul poate fi cu adevărat fantastic. Condiția este să fie reciclat

„Companiile trebuie să-și evalueze propriile deșeuri și să le vadă ca pe o resursă valoroasă. Fiecare companie generează deșeuri, iar acestea pot fi transformate în produse promoționale sustenabile. De exemplu, deșeurile de cafea pot fi transformate în săpunuri, stilouri, coperți de notebook-uri sau cești de cafea personalizate.

Companiile ar trebui să se îndepărteze de utilizarea materialelor virgine, și să opteze pentru variante reciclate sau regenerabile. În loc să utilizeze plastic virgin, ele pot alege materiale plastice reciclate, deoarece acestea sunt mai prietenoase cu mediul și pot fi reciclate de mai multe ori. Există companii specializate în reciclarea plasticului, precum Plastic Fantastic,Site oficial: plasticsoupfoundation.org care demonstrează că plasticul poate fi reciclat de opt ori.

Pentru a imprima, 90% dintre companii folosesc hârtie provenită din materiale virgine, hârtie făcută din copaci. Hârtia se poate recicla de șapte ori. E nevoie de acești copaci într-un alt mod, pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon, de exemplu.”

Companiile ar trebui să-și facă curat în depozite

„Spun adesea despre mine că sunt un antreprenor din noua economie. În cazul meu, asta înseamnă utilizarea materialelor regenerabile și reciclate pentru produsele promoționale și reducerea reziduurilor. Pentru a urma acest exemplu, întreprinderile pot să se întrebe dacă produsele promoționale pe care le folosesc sunt de înaltă calitate și dacă pot fi realizate din materiale reciclate. 

De asemenea, pot să ia în considerare stocurile moarte din depozit – care zac acolo deoarece logo-ul companiei s-a schimbat sau compania are un nou mod de comunicare – și să le valorifice în alt mod sau să le recicleze. Este important să reducem utilizarea produselor promoționale nefolositoare și să fim conștienți de impactul pe care îl avem asupra mediului. Chiar și o pungă mică de hârtie poate avea un impact negativ asupra mediului, mai ales dacă nu este folosită eficient. 

Cercetările au demonstrat că, atunci când companiile investesc în produse promoționale de înaltă calitate, percepția publicului este că acestea sunt mai responsabile din punct de vedere ecologic și social, ceea ce poate aduce beneficii semnificative.”

Tinerii sunt noii lideri în tranziția către o economie circulară

„Studenții și tinerii fac parte din generația care are nevoie de o planetă funcțională pentru a putea îmbătrâni. Noi, celelalte generații, trebuie să-i ajutăm să salveze această planetă. Studiile arată că tinerii nu mai vor să lucreze pentru companii care nu ajută la salvarea planetei. Băncile și industria tutunului sunt deja medii de lucru neatractive pentru tineri, iar acum același lucru se întâmplă cu industria fosilă. 

Pentru a redeveni atractive pe piața de muncă dedicată tinerilor, aceste companii trebuie să facă tranziția către o economie verde. Și ar trebui s-o facă, pentru că toate companiile au nevoie de ajutorul acestor tineri, de cunoștințele și inspirația lor, de forța lor de muncă. 

Tinerii au un rol foarte important în tranziția către economia circulară, dar un rol și mai mare îl are generația celor de 50 de ani, pentru că, în plus față de tineri, ei au de oferit o rețea. Ei au finanțele necesare pentru a-i ajuta pe tineri și a sponsoriza inovațiile sustenabile, pentru a face tranziția să funcționeze. Așadar, avem nevoie unii de alții.”

Doar 1% dintre investițiile de risc ajung la antreprenoare femei

„Împreună cu alte femei antreprenoare din Țările de Jos, ne-am unit forțele și am creat un fond public pentru a sprijini startup-urile fondate și conduse de femei. Borsky FundSite oficial: borskifund.com a devenit una dintre cele mai mari resurse de crowdfunding dedicată femeilor din Europa, cărora le oferă ajutor financiar și acces la o rețea de oameni de business. Inițiativa promovează inovația, leadershipul feminin și economia circulară. Credem că investițiile în femei antreprenoare pot avea un impact mai durabil asupra economiei globale. O dată pe săptămână, ofer sesiuni de coaching gratuit pentru femeile de afaceri. 

Motivul pentru care sprijinim femeile să se dezvolte în afaceri e simplu: decalajele de gen. Doar 5% din toate investițiile în Capital de Risc ajung la echipe mixte, formate din bărbați și femei. Doar 1% este investit în echipe formate exclusiv din femei. Asta înseamnă că 94% (!) din investițiile în Capital de Risc ajung la echipe exclusiv masculine. În același timp, cercetările arată că echipele diverse sunt mai inovatoare și obțin rezultate mai bune în general.

Noi credem în diversitate, egalitatea de gen și șanse corecte. Investim în antreprenoarele femei pentru că vrem să construim împreună cu ele companii de succes, pentru că vrem ca ele să-și atingă întregul potențial, pentru că suntem parteneri de afaceri naturali și pentru că avem o rețea care poate ajuta la facilitarea obiectivelor lor.” 

Revoluția începe întotdeauna din societate, nu de la politicieni

„Schimbările în societate, precum cele produse de criza planetară, au întotdeauna la bază comportamentele consumatorilor. În cele din urmă, revoluția începe cu oamenii înșiși. Atunci când oamenii se întreabă: «Ce pot face mâine, atât ca individ, cât și ca firmă?» este de o importanță vitală să și acționeze.

Politicienii și guvernele au, fără îndoială, un rol esențial în această ecuație și trebuie să vină cu reglementări adecvate. O schimbare crucială constă în stabilirea unor prețuri corecte și realiste pentru materialele reciclate. Este absurd faptul că, în prezent, materialele reciclate sunt mai scumpe decât cele noi, obținute din materii prime finite și din resurse fosile. Cu toate acestea, acest lucru este motivat de costurile implicate în reciclare. Acest lucru trebuie să se schimbe, iar prețurile trebuie să reflecte adevărata valoare a materialelor reciclate. De asemenea, ar trebui să existe o reglementare fiscală care să favorizeze materialele reciclate față de cele virgine, pentru a încuraja utilizarea acestora.

În Europa, se întreprind deja pași importanți în direcția corectă. De exemplu, începând cu 1 ianuarie 2024, companiile nu vor mai putea utiliza pahare de hârtie pentru cafea, deoarece acestea, deși aparent sunt din hârtie, conțin plastic. Acest lucru este o consecință a legii privind produsele de unică folosință din plastic. Companiile vor trebui să adopte alternative, cum ar fi ceștile reutilizabile. Un alt exemplu este legislația privind responsabilitatea produselor pentru industria textilă, care impune reciclarea și returnarea textilelor într-un procent semnificativ. Acest lucru este un pas important în schimbarea modului în care producem și gestionăm textilele.”



Text de

Adriana Moscu

Este jurnalist și, de aproximativ 20 de ani, se bucură de principalul avantaj al profesiei, pentru că nicio zi nu seamănă cu alta. Are o relație de love-hate cu oamenii, pe care, de cele mai multe ori, îi îmblânzește prin interviuri.

MEDIU|FYI

5 firme produc 24% dintre deșeurile de plastic a căror sursă poate fi identificată

De
Un nou studiu arată că 56 de companii, în frunte cu Coca-Cola, sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic produs de branduri. Fiecare creștere de 1% în producția de plastic corespunde unei creșteri de 1% în nivelul poluării cu plastic din mediul înconjurător.
MEDIU|FYI

Ziua Pământului 2024 este dedicată combaterii globale a poluării cu plastic

De
Pe 22 aprilie, Ziua Pământului este sărbătorită în întreaga lume pentru a sensibiliza și a promova protecția mediului. În 2024, tema evenimentului este „Planet vs. Plastics”, care pune accent pe lupta împotriva poluării cu plastic. 
MEDIU|OVERVIEW

Ce se întâmplă cu vinul românesc în contextul schimbărilor climatice?

De
Din cauza temperaturilor extreme și imprevizibile, viticultorii sunt nevoiți să găsească soluții de adaptare la provocările climatice. 
MEDIU|FYI

Două forme de viață s-au unit într-un singur organism, pentru prima dată într-un miliard de ani

De
Două forme de viață s-au unit pentru a forma un singur organism. Procesul, extrem de rar, se numește endosimbioză primară și a mai avut loc atunci când au apărut plantele.