Foto: jayk7 / Getty Image

Diversitatea echipei este cheia succesului în afaceri. Interviu cu Joe Leech15 min read

De Daniela Vasilache 06.11.2023

Antrenorul de CEO Joe Leech crede că un lider bun este definit de echipa sa. El trebuie aibă încredere în perspectivele lor diferite și să le insufle valorile organizației.

Joe Leech are o licență în neuroștiințe și un master în comunicarea umană și informatică. Acest background în psihologie îl ajută să înțeleagă oamenii și nevoile lor la locul de muncă. „Am vrut să creez mai mult impact în lume, de aceea am început să lucrez cu lideri care au, la rândul lor, un impact mare asupra comunităților lor”, spune Leech. „Toți CEO cu care am lucrat vreodată știu că viața înseamnă mai mult decât să câștigi bani. Ei vor să aducă o schimbare în lume, să lase ceva semnificativ în urma lor. Și asta fac eu, îi ajut să facă schimbarea care trebuie făcută în lume.” 

În prezent, Leech lucrează cu directori executivi pe care îi ajută să-și crească afacerea, să inoveze în domeniul în care activează, să lucreze mai bine cu echipa lor sau chiar să se retragă dintr-o întreprindere. Companiile cu care interacționează provin, cel mai adesea, din mediul tehnologic, dar aceasta nu este o condiție necesară. De asemenea, oamenii apelează, de obicei, la ajutorul său când se află într-un moment de cotitură: s-a schimbat echipa de management, un proiect nu merge bine, nu se strâng bani din fundraising etc. 

Joe Leech a participat, în calitate de speaker, la ediția de anul acesta a conferinței How to Web,// How to Web Conference 2023, howtoweb.co // desfășurată între 4-5 octombrie, la Face Convention Center. 

Am vorbit cu el despre cum se formează cultura organizațională, cum se alege angajatul potrivit, cum să experimentăm la locul de muncă și cum pot fi echilibrate jobul și viață personală. 

Liderul și angajații trebuie să aibă aceeași imagine de ansamblu

„Echipa dorește întotdeauna mai multe informații, vor să știe care este imaginea de ansamblu. Echipa este mereu dornică să afle mai multe despre ce se întâmplă. Așa că, în calitate de CEO, trebuie să fii foarte bun la comunicare. De îndată ce comunicarea se oprește, există un vid de informații și oamenii încep să inventeze ce s-ar putea întâmpla. E cu adevărat periculos.

Ca CEO, abilitățile tale de comunicare trebuie să fie fantastice. Uneori va trebui să comunici în moduri care te fac să te simți inconfortabil sau despre lucruri pe care ai vrea să nu le împărtășești. Comunicare bună înseamnă să fii vulnerabil, să fii autentic. E important să înțelegi cât de mult poți împărtăși și la ce nivel.

Un lider se poate simți destul de singur. Ești în vârf, poate nu ai oameni cu care să vorbești despre provocările cu care te confrunți și asta poate fi destul de izolant. Când te simți singur, poți să pari destul de distant și să nu vrei să împărtășești ce se întâmplă. De obicei, aici intervin eu. 

Eu nu sunt soluția problemei, dar te ajut să găsești o soluție ca să te simți mai conectat cu echipa ta, cu familia ta, cu afacerea ta, cu tine însuți. Un lider poate crea doar condițiile pentru succes, nu succesul în sine. Ai nevoie de echipa ta pentru asta.” 

Cultura organizațională se formează prin acțiuni

„Cultura vine din acțiune, modul în care se fac anumite lucruri se transformă pe parcurs în cultură organizațională. Dar cel mai important este să trăiești valorile companiei, să ți le însușești. 

Știi că valorile și cultura organizațională au succes atunci când poți întreba orice angajat care este cultura companiei și toți vor da același răspuns. Dacă răspunsurile nu sunt la fel, înseamnă că îți faci treaba greșit.”

Foto: Daniela Vasilache

Persoana potrivită are nevoie de rolul potrivit

„Când angajezi pe cineva, trebuie să decizi două lucruri: dacă este persoana potrivită din punct de vedere al culturii organizaționale și dacă are setul de abilități necesare pentru rolul respectiv. Cele două lucruri trebuie separate. 

Poți găsi adesea oameni care se potrivesc culturii organizaționale, dar nu au abilitățile potrivite pentru a face jobul pentru care aplică. Pe aceștia îi ajuți dacă le găsești un alt rol în afacerea ta, pentru care sunt potriviți. Pe de altă parte, sunt oamenii care au abilitățile necesare și sunt grozavi la a face treabă, dar nu sunt o potrivire culturală, nu au energia necesară afacerii. Trebuie să te asiguri că ai persoana potrivită pentru rolul potrivit.”

Ai nevoie de o echipă diversă pentru a putea să-ți evoluezi afacerea

„Este bine, ca CEO, să angajezi oameni care sunt diferiți de tine, au altă vârstă, au alte perspective și idei, dar trebuie să se încadreze în anumite norme culturale. E important să ai încredere în ei când vin cu idei diferite, pentru că pot fi fantastice. Încearcă să înțelegi de ce angajații lucrează într-un mod diferit de al tău sau abordează situațiile altfel. 

Cu cât ai mai multă diversitate într-o echipă, cu atât ai mai multe perspective diferite. Echipa ta trebuie să reprezinte în mod realist clienții afacerii tale. Ai nevoie de o echipă diversă pentru a avea o bază diversă de clienți. Nu poți inova dacă nu ai oameni diferiți și vei ajunge să faci aceleași greșeli pe care le-au făcut generațiile dinaintea ta.” 

Nu compara o umbrelă cu un autobuz

„De fiecare dată când fetița mea de șase ani merge la școală, verific dacă va ploua, ca să-i dau o umbrelă. Dacă continui să fac acest lucru, ea nu va învăța niciodată de ce trebuie să ia o umbrelă cu ea la școală. Așa că trebuie să simtă ploaia pe propria piele, să se ude, pentru ca să învețe lecția. Dar dacă ea ar fi pe cale să meargă în fața unui autobuz, nu o voi lăsa să facă asta, o voi trage înapoi. Asta nu e o lecție pe care să o înveți pe propria piele. 

Ceea ce se întâmplă cu mulți lideri, în special cu noii CEO, este că totul pare un autobuz pentru ei, toate situațiile arată ca un autobuz. Vor să tragă înapoi echipa, pentru a nu face această greșeală imensă și nebună. Dar realitatea este că echipa trebuie să învețe să facă greșeli. Există așa numita «curbă J»// Curba J este un concept folosit cel mai adesea în spațiul economic și reprezintă o pierdere inițială urmată imediat de un câștig dramatic. Într-un grafic, acest model de activitate, are forma literei J. J Curve: Definition and Uses in Economics and Private Equity, investopedia.com // care ne arată că lucrurile se vor înrăutăți puțin înainte să se îmbunătățească.

Productivitatea va scădea, pentru că oamenii vor face o greșeală aici și acolo. Ei nu vor face lucrurile la fel ca tine, liderul, dar lucrurile se vor îmbunătăți pe parcurs. Trebuie să nu mai vezi totul ca pe un autobuz.

Greșelile trebuie să se întâmple pentru ca oamenii să învețe. Trebuie să înțelegi că unele lucruri sunt umbrele. Pentru o companie este bine să experimenteze și să încerce lucruri noi. Tot timpul.” 

Oamenii trebuie să găsească un echilibru între muncă și viață personală

„Tendințele și schimbările pe care le-am văzut în ultima perioadă pe piața muncii au fost influențate de pandemie, când oamenii lucrau de oriunde și oricând. Așa că amestecul dintre muncă și viață personală a crescut, nu mai este un echilibru, este un amestec. 

De obicei, acest lucru pornește de la CEO. Dacă pune afacerea pe primul loc, ajunge să aibă relații și căsătorii eșuate. Nimeni nu vrea cu adevărat să i se întâmple asta. Dar, adesea, ei cred că prețul succesului este să ai un eșec în viața personală. Nu trebuie să fie așa. Succesul în afaceri poate veni fără costul eșecului în viața ta privată.

Trebuie găsit un echilibru între muncă și viață, astfel încât copiii să crească într-o lume în care părinții lor sunt prin preajmă, în care mama și tatăl lor nu sunt la serviciu până la ora opt în fiecare seară. 

Ceea ce consider important să se întâmple în viitor pe piața muncii este ca munca să nu mai fie forța dominantă și forța de decizie în viața unei familii. Să fie invers, nevoile oamenilor să fie puse în fața nevoilor unei afaceri.”



Text de

Daniela Vasilache

Danielei îi place să testeze limitele „imposibilului”, nu se ferește niciodată de complexitate și e mereu pregătită pentru o nouă provocare. Și-a început cariera scriind articole despre artă, dar mai târziu s-a îndrăgostit de lumea științei. A scris timp de un an de zile pentru ZME Science, iar unele dintre articolele ei au fost preluate de presa italiană și ungară.

SOCIETATE|FYI

Accesul la arhivele publice rămâne limitat în România

De
Deși legislația majorității țărilor UE s-a aliniat cu recomandările Consiliului Europei, accesul efectiv la arhive rămâne problematic, inclusiv în România, arată un studiu recent. 
SOCIETATE|FYI

Românii au încredere în ONG-uri, dar acestea sunt subfinanțate, iar angajații suferă de burnout

De
A treia ediție a raportului Fundației pentru Dezvoltarea Societății Civile arată maturizarea sectorului non-guvernamental, dar și problemele cu care se confruntă cei care lucrează în ONG-uri.
SOCIETATE|SOLUȚII

Un semnal de alarmă: reducerea accidentelor rutiere cu ajutorul alertelor personalizate pentru șoferi

De
Cercetătorii din UE creează tehnologii avansate pentru a detecta semnele timpurii de oboseală și de comportament haotic al șoferilor, pentru a reduce numărul accidentelor rutiere.
MONEY|MS TALKS

Click, click & click pentru antrenarea AI-ului. Crowdworking-ul sau munca pentru câțiva cenți

De
Am discutat cu o cercetătoare despre conceptul de crowdworking, folosit printre altele la antrenarea motoarelor inteligenței artificiale, în care oamenii dau click pe imagini, pentru câțiva eurocenți, pentru a crea tehnologia viitorului.