Foto: Harrison Eastwood / Getty Images

Jocurile foamei. Gen Z râde cu farfurii goale de reclamele la păcănele 26 min read

De Isabelle Toma 27.09.2023

Gen Z umple secțiunea de comentarii de la influencerii care fac publicitate la jocurile de noroc cu farfurii goale, ca semn de „empatie” pentru foamea lor de bani.

În timp ce majoritatea influencerilor își vând audiența companiilor de jocuri de noroc, câțiva influenceri români încearcă să combată reclamele tot mai agresive susținând o campanie Declic„Interziceți reclamele la jocuri de noroc și pariuri sportive!”, declic.ro care cere interzicerea acestora. Silviu Istrate, cunoscut pe Twitch drept Faiăr,Canalul său este twitch.tv/faiar deja și-a creat o reputație de streamer care vorbește deschis despre efectele grave pe care le au reclamele la casele de noroc. El își îndeamnă activ audiența să susțină interzicerea acestora.

Dar de ce e atât de relevant Silviu Faiăr în această discuție?

Înainte de a fi cel mai cunoscut streamer din România, Silviu Faiăr a lucrat aproximativ opt ani în publicitate. Spune că a ajuns în acest domeniu datorită succesului pe care l-a avut cu o pagină de meme-uri pe Facebook. 

Genul de content pe care îl face nu e departe de acest început: stă în fața ecranului și explorează internetul românesc, pe care îl comentează cu oamenii de pe chat. Interacțiunea constantă pe care o are cu publicul său prin intermediul chat-ului live de pe Twitch l-a ajutat să-și creeze o comunitate puternică, care se mobilizează rapid pentru a-i susține cauzele, lucru de care nu mulți influenceri se bucură.

Faiăr vorbește liber pe stream despre influencerii care fac reclame la păcănele sau orice fel de derivate ale acestora (de la case de pariuri sportive la gambling pe jocul FIFA). El ceartă influencerii care fac mii de euro din campanii că nu sunt mai selectivi cu ce aleg să promoveze. Din experiența lui de om de publicitate, spune că pentru o simplă campanie un influencer poate primii câteva zeci de mii de euro, bani care sunt greu de refuzat când știi că ai rate de plătit la bancă. 

De aici a apărut întreaga glumă cu „foamea”. Dacă un influencer nu a mai avut de mult colaborări cu niciun brand, cum ar putea refuza un contract de câteva mii de euro?  Până la urmă și lui îi e foame.

Dă-le-n Colo de păcănele

Un exemplu bun pentru această ipoteză este vloggerul Alexandru Bălan, cunoscut de internauți drept Colo. În 2020, el a avut probleme cu legea„Vloggerul Colo, anchetat de poliţie. A instigat la violenţă şi hărţuire sexuală: „Eram în goana după like-uri şi vizualizări”, paginademedia.ro din cauza unor afirmații făcute pe YouTube care instigau la violență împotriva minorelor. După un scandal media, o anchetă de poliție și multă dramă pe net, Colo nu și-a luat cancel de la audiența sa, dar i s-au încheiat multe din colaborările cu branduri, deoarece nimeni nu mai voia să se asocieze cu el.

Colo a dat peste jackpot când jocurile de noroc au început să îi propună colaborări. A ajuns să facă stream-uri în care se joacă diverse jocuri de noroc. Faiăr nu l-a iertat și a comentat situația, atunci când acesta a anunțat că și-a luat un LamborghiniVideo-ul integral este disponibil pe canalul său de YouTube, youtube.com 

Un lucru care l-a iritat vizibil pe Faiăr este că Dorian Popa (cunoscut cel mai bine pentru Lala Band, faptul că spune „Hatz Johnule” și că a făcut reclame la păcănele) a intrat pe un live în care îl felicita pe Colo pentru munca grea pe care a depus-o pentru a-și permite un Lamborghini Urus, o mașină la cărui preț de pornire este de 200.000 de euro.2022 Lamborghini Urus Review, Pricing, and Specs”, caranddriver.com. 

Faiăr spune că nu este o muncă atât de grea să fii influencer pe cât o fac unele persoane să pară și că dacă nu erau sponsorizările la păcănele, Colo nu și-ar fi permis mașina. El îi ironizează pe cei doi vloggeri când vorbesc despre munca lor greu depusă pentru a avea venituri atât de mari și încearcă să explice că un om simplu, oricât de mult ar munci, nu ar reuși să facă atâția bani.

Colo are propriul site, unde este afiliat cu mai multe case de pariuri și oferă rotiri gratuite. Munca grea pe care a depus-o? Faiăr îl acuză că și-a lăsat singur review-uri pe site. Faiăr a căutat imaginile oamenilor care au lăsat review-urile pozitive, cu „reverse image” sau folosind cuvinte-cheie (atât de simple precum „normal guy”), și a descoperit că proveneau din bănci de imagini. A spus și că îl va reclama pe Colo pentru reclamă falsă pe site, dar la doar câteva zile acesta și-a șters review-urile. 

La momentul scrierii acestui articol, acestea nu mai sunt disponibile pe site și doar Colo poate spune de ce le-a șters. Ele pot fi totuși văzute pe canalul de YouTube al lui Faiăr.

Screenshot de pe pagina de Instagram Vocea României. Internauții au lăsat sute de comentarii cu emoji cu farfurii goale.

Emoji cu farfuri goale și foamea de pe net

Comunitatea lui Faiăr este la fel de sătulă de reclamele la păcănele precum el. Și cum să ilustrezi mai repede foamea într-un chat live de pe Twitch decât printr-un emoji cu o farfurie goală? Așa că oamenii de pe chat au început să spameze cu mesaje pline de emoticoane cu farfurii goale atunci când Faiăr descoperea că un anumit cont sau emisiune TV făceau reclamele pe bani grei la păcănele.

Prima reacție notabilă a oamenilor de pe chat a fost la Andreea Bld, care are aproximativ 353.000 de urmăritori pe TikTok. Printre review-uri la genți, mâncare, jucării și daily vlogs, ea a început să facă și reclamele la păcănele. Oamenii au fost revoltați, pentru că făcuse cu o zi înainte unboxing la o păpușă, și au acuzat-o în comentarii că încearcă să vândă păcănele copiilor. Evident, i-au lăsat și o mulțime de emoji-uri cu farfurii goale în comentarii.

Rezultatul? Tiktokerița a făcut un video în care explică de ce a făcut o astfel de reclamă și a șters toate video-urile în care face publicitate la ele. Faiăr a comentat întreaga situațieTot pe youtube.com și a tras concluzia că persoanele publice pot fi oprite din a face reclame la păcănele doar dacă li se zice constant că o fac de foame. Așa că a încurajat oamenii de pe chat să lase un simplu emoji cu o farfurie goală de fiecare dată când văd „un influencer fomist”, dar să păstreze mereu un limbaj civilizat.

Super Foamea la Vocea României

Declic a atras atenția pe Instagram că Vocea României a făcut publicitate la o mare agenție de jocuri de noroc sâmbăta, în mijlocul zilei, când se difuza o reluare – o perioadă de timp când aceste reclame sunt interzise. În timpul emisiuni, în platou se vedeau niște casete luminoase pe care se plimba numele casei de jocuri de noroc. 

Internauții au interacționat imediat și, în doar câteva ore, secțiunea de comentarii de pe Instagram-ul Vocii RomânieiÎl poți accesa aici: instagram.com/ avea la ultima postarea din acel moment sute de mesaje cu farfurii goale, persoane care spuneau ironic că așa sună „vocea foamei” sau care îi blamau pentru reclama ascunsă. Administratorii contului au reacționat și au lăsat un comentariu oficial drept răspuns, în care spun că ce s-a întâmplat în reluarea din timpul zilei a fost o greșeală și că sunt conștienți de toate reglementările legale.

Într-un reels de pe Instagram, postat de cineva din culisele Vocii României și distribuit pe story de Faiăr, se vede un alt props de platou pe care scrie, cu un font asemănător celui al casei de pariuri care sponsorizează emisiunea, „SUPER VOCEA”. Între timp, video-ul a fost șters de pe contul acelui utilizator. 

Oare se pregătea o publicitatea mascată, ca cea din Chefi la cuțite?

Chefi la păcănele, aici chiar se înțelege foamea

Emisiunea Chef la cuțite a primit din parte CNA o amendă de 10.000 de euro pentru publicitate mascată la o casă de pariuri din timpul emisiunii. Sportivi de performanță, precum Cătălin Moroșanu, au avut momente de gătit de aproximativ zece minute în care au purtat tricouri albe inscripționate cu literele roșii „SUPER” și au inserat în discursul lor „super” de câte ori au avut ocazia, ceea ce era o evidentă reclamă mascată.„Amendă de 10.000 de euro pentru reclamă mascată la pariuri în Chefi la cuţite. Au fost mii de reclamaţii!”, paginademedia.ro Secvențele au fost difuzate înainte de ora 23, deci înainte de ora legală după care se pot face reclame la jocurile de noroc.

Ce e interesant aici? Silviu Faiăr și-a rugat audiența să facă sesizări către CNA pe channel-ul său de pe Instagram și a oferit un link de la Declic, cu un mesaj standard, în care trebuia schimbat doar numele. Faiăr i-a rugat să îi reacționeze la mesaj după ce trimit sesizarea și a strâns aproximativ 3.000 de reacții. Numerele se potrivesc destul de bine cu cele de la CNA, care a primit 3.250 de sesizări.

Mare Hâtz: Dorian Popa s-a supărat pe Faiăr pentru că Gen Z îi pune farfurii goale în comentarii

E destul de clar pentru toată lumea că comunitatea lui Faiăr s-a săturat de toate reclamele la păcănele, în special când sunt făcute de oameni foarte influenți. 

Faiăr consideră, după cifre, că Dorian Popa este cel mai mare influencer din România (cu 2,23M de subscriberi pe YouTube, 2,4M de followers pe Instagram și 540K pe TikTok) și că influența lui este foarte puternică, inclusiv asupra copiilor. Motiv pentru care Faiăr îl acuză de câteva luni pe Dorian Popa că a vândut păcănele la copii. 

Iar după ce Popa l-a felicitat pe Colo pentru munca grea, și fanii l-au luat în vizor. Popa a primit multe farfurii în comentarii, la toate postările, de la tinerii supărați că el a fost cândva imaginea unor mari case de noroc. 

Internetul nu uită și nu iartă. 

Dorian Popa a reacționat. El a început să-l acuze pe Faiăr că instigă la ură împotriva lui, să dea block celor care îi dau comentarii cu farfurii și să îl provoace pe Faiăr la o discuție directă. A făcut un șir de story-uri în care se plânge că Faiăr nu îi răspunde mai repede la mesaje.

Streamerul a replicat că lui nu-i face nimeni programul.

Apoi, Dorian Popa a făcut un video plin de whataboutisme în care mai mult se laudă că măcar a refuzat campanii la țigări sau alcool și spune că el nu a mai făcut reclamele la jocuri de noroc de cel puțin un an, poate chiar un an jumate. Faiăr, dar și alți streameri spun însă că au găsit o reclamă la o casă de pariuri făcută de Popa chiar acum câteva luni.Pe youtube.com, un streamer găsește reclama la cazino făcută în noiembrie 2022.

Dorian Popa mai spune că a recunoscut într-un podcast că și-a dat seama că nu e bine să faci reclame la păcănele, dar se pare că mai nimeni nu a vizionat acel video. Poate că dacă spunea public, pe canalul său, ar fi știut mai mulți oameni.

Între timp Dorian a șters video-ul denumit „RASPUNSUL MEU LA ATACURILE lui SILVIU FAIAR si SITUATIA CU CALIN DONCA” unde se plânge de întreaga situație cu Faiăr. Însă acesta mai poate fi vizionat pe YouTube, la diferite persoane care au comentat situația.Cum ar fi pe canalul lui Zăvlog Asta până când vor fi șterse, pentru că o să-și ia toți copyright strike. 

Toate acestea se petrec în timp ce Dorian Popa face reclamă la un șampon (dar a trebuit să-și oprească comentariile de la postările făcute în parteneriat cu brandul și nu a mai putut să meargă la un meet-and-greet din cadrul campaniei, din motive necunoscute). Popa este luat în vizor și în cazul Cătălin Donca, arestat recent pentru înșelăciune cu criptomonede, deoarece există clipuri în care cei doi se declară parteneri de afaceri. Sau în fine, existau, pentru că Popa și-a pus o bună parte din videourile de pe YouTube pe privat.

În fine, ce zice legea de casele la pariuri?

Membri CNA iau în calcul interzicerea sponsorizarilor caselor de pariuri la emisiunile  de divertisment„CNA vrea să interzică sponsorizările caselor de pariuri la emisiunile de divertisment.”, libertatea.ro, iar Senatul a adoptat un proiect de lege„Senatul a votat proiectul care mută toate agențiile de pariuri și păcănelele la marginea localităților.”, libertatea.ro care vrea să reducă numărul cazinourilor și să le mute în afara orașelor. Dacă trece și de Camera Deputaților, nu vor mai putea exista cazinouri, case de pariuri sau orice alt tip de slot machines în orașe sau sate, ci doar la periferia lor. De asemenea, va putea exista cel mult o agenție la 20.000 de locuitori, lucru care va micșora drastic numărul acestora.

Totuși cum rămâne cu pariurile online pe bani sau cu reclamele mascate și nemarcate ale influencerilor? Nu se știe. Declic are o inițiativă„Interziceți reclamele la jocuri de noroc și pariuri sportive!”, declic.ro în care cere interzicerea totală a reclamelor la jocurilor de noroc. Poate acesta este un prim pas spre reglementarea lor ceva mai strică, ca la reclamele la țigări sau alcool. 

Între timp, Gen Z probabil va continua să semnaleze publicitatea mascată cu farfurii goale, că încă mai e multă foame pe net.

Silviu Faiăr zice despre el că este doar „un băiat de pe net”. E greu de zis dacă el este motivul pentru care tinerii internauți s-au mobilizat ca să atragă atenția și să taxeze oamenii sau chiar brandurile care fac reclame la jocurile de noroc. Cert este că, dacă până acum se discuta din când în când despre ele și problemele pe care le creau în societate mai degrabă pe Facebook și în media, acum discuția se extinde la o nouă generație. Se pare că un simplu emoticon poate avea o influență mare în social media.



Text de

Isabelle Toma

Este pasionată de social media, mereu la actualitate și plină de curiozități. Se întreabă mereu „Ce mai e nou?”. Ea stă în spatele tuturor postărilor de social media de pe Mindcraft Stories.

SOCIETATE|FYI

Accesul la arhivele publice rămâne limitat în România

De
Deși legislația majorității țărilor UE s-a aliniat cu recomandările Consiliului Europei, accesul efectiv la arhive rămâne problematic, inclusiv în România, arată un studiu recent. 
SOCIETATE|FYI

Românii au încredere în ONG-uri, dar acestea sunt subfinanțate, iar angajații suferă de burnout

De
A treia ediție a raportului Fundației pentru Dezvoltarea Societății Civile arată maturizarea sectorului non-guvernamental, dar și problemele cu care se confruntă cei care lucrează în ONG-uri.
SOCIETATE|SOLUȚII

Un semnal de alarmă: reducerea accidentelor rutiere cu ajutorul alertelor personalizate pentru șoferi

De
Cercetătorii din UE creează tehnologii avansate pentru a detecta semnele timpurii de oboseală și de comportament haotic al șoferilor, pentru a reduce numărul accidentelor rutiere.
SOCIETATE|SOLUȚII

Cetățenii contribuie la dezvoltarea unui trai sustenabil în Europa

De
Locuitorii europeni din mediul urban au un cuvânt de spus în a face orașele lor mai prietenoase cu oamenii și cu mediul.