Foto: David McNew / Getty Images

Slow Forward: Greva de la Hollywood te lasă fără seriale20 min read

De Mihai Ghiduc 24.07.2023

Cinematografia trece printr-o schimbare majoră, streamingul și AI-ul le afectează veniturile, iar scenariștii și actorii de la Hollywood vor condiții mai bune.

Ultima dată când a avut loc o grevă a scenariștilor, pentru doar trei luni, între 2007-08, seriale precum Heroes și-au înjumătățit sezoanele, iar altele, ca The 4400, au fost anulate, chit că lăsaseră povestea în coadă de pește. Efectele s-au resimțit în următorii doi-trei ani.

Anul acesta, greva Sindicatului Scenariștilor Americani (WGA) a început pe 2 mai, iar din 14 iulie li s-a adăugat și actorii înscriși în SAG-AFTRA, sindicatul actorilor de film și televiziune. O grevă concomitentă a actorilor și scenariștilor n-a mai avut loc din preistorie, sau, mai exact din 1960, anul în care se lansa pe TV serialul The Flintstones.

Streamingul și AI-ul au blocat Hollywoodul

Ca și în 2007, motivul principal al grevei este legat de bani. Dacă atunci se discuta despre drepturile reziduale pentru DVD-uri și „new media”, acum problema principală e că acestea au scăzut semnificativ din cauza serviciilor de streaming. 

Drepturile reziduale sunt plăți făcute scenariștilor (sau actorilor) pentru redifuzări ale filmelor și serialelor la care au lucrat și, în esență, o sursă de venit pasiv pe termen lung, care putea fi semnificativă dacă portofoliul conținea vreun superhit.

Serviciile de streaming plătesc mai prost decât televiziunile

Problema este că, dacă acum două decenii, cecurile încasate erau consistente, pentru că serialele și filmele erau redifuzate de zeci de canale TV, iar DVD-urile și, pentru o scurtă vreme, Blu Ray-urile, aduceau și ele venituri, acum redifuzările au loc doar pe canalele de streaming. Iar Netflix & co., plătesc semnificativ mai puțin, plus că, pentru a face economii, mai au și obiceiul de a face unele seriale dispărute.„The Hollywood economy is reeling as streaming can’t turn a profit and residuals disappear for writers and actors”, fortune.com La asta se adaugă o micșorare a numărului de episoade/serial. De la 22-24, cât avea un sezon de televiziune, acum s-a ajuns la în jur de zece episoade, iar periodicitatea (anuală, pe TV) este mai puțin predictibilă. 

Și astea sunt doar problemele care nu sunt create de șefi care vor să maximizeze profiturile, exploatând diverse chichițe legale, precum faptul că streamingul fusese trecut la „și altele” după greva din 2007. În plus, transformate în producători, serviciile de streaming încearcă să limiteze costurile cu angajarea scenariștilor, propunând un model „Glovo”, de plată pe zi/activitate. Hollywoodul a fost mai mereu un soi de gig economy, dar sindicatele au impus reguli stricte, iar noii veniți, adesea studiouri vechi revopsite, încearcă să le ocolească.

Practic, filmele și serialele trec printr-o schimbare la fel de radicală ca muzica după dispariția CD-urilor și creșterea serviciilor de tip Spotify. Diferența e că, spre deosebire de cântăreți și trupe, actorii n-au posibilitatea de a-și reorienta eforturile spre turnee globale, cu stadioane pline până la refuz.

AI-ul e o problemă mai mare pentru scenariști decât pentru actori. Momentan

Dincolo de discuțiile legate de bani, o altă problemă abordată a fost folosirea inteligenței artificiale în producerea de filme și seriale. Și aici, din nou, scenariștii par a fi primii afectați. Modelele de limbaj de tip ChatGPT sau Bard sunt capabile să „scuipe” pagini întregi de scenarii. Majoritatea s-ar încadra la categoria „clișeu”, dar până la urmă clișeele au fost create de oameni.

Sunt două probleme majore, din perspectiva scenariștilor. Cea directă este că nu și-ar dori ca AI-ul să fie folosit, în vreun fel, pentru generarea de conținut. Cea de-a doua are legătură cu faptul că aceste modele de limbaj au fost antrenate pe conținut protejat de drepturile de autor. 

Într-o acțiune separată de grevă, Sarah Silverman a dat în judecată„Do Large Language Models Violate Copyright Law?”, dykema.com OpenAI și Meta pentru că i-ar fi folosit cartea de memorii The Bedwetter în antrenarea modelelor lor de limbaj. Există și un bonus aici: cartea e disponibilă pe internet doar pe site-uri ce găzduiesc volume piratate. Și comunitatea scriitorilor de fan fiction s-a prins că ChatGPT & co. s-au antrenat pe textele lor,„ChatGPT Happy to Write Smut About Freakishly Obscure Sex Act”, futurism.com pe baza unor cunoștințe extrem de specifice ale modelului de limbaj despre acte sexuale obscure sau despre personaje care nu există în operele originale. 

Cum nu e un dubiu că același lucru s-a întâmplat și cu scenariile, WGA vrea să se asigură că studiourile, deja mai interesate de cantitate decât de calitate, datorită nevoii constante a serviciilor de streaming de conținut nou, nu vor folosi AI-ul în scenarii.

Problema e extinsă la nivelul actorilor de o situație ipotetică. Deși AI-urile care generează videouri sunt încă extrem de limitate, cel puțin pentru calitatea necesară într-un serial, aceștia vor să se asigure că nu se vor trezi, din cauza unor contracte dubioase, protagoniști ai unor filme pentru care poate n-au semnat, ba chiar nici să nu fie plătiți pentru asta. 

CITEȘTE ȘI: Un start-up românesc promite că ADN-ul tău digital va munci pentru tine 

Studiourile spun că hei, stai puțin, tehnologia nu e încă acolo, hai să mai discutăm anul viitor, dar în același timp au propus deja„Would you let movie studios use an AI likeness of you in exchange for a day’s pay? That’s what striking actors say was offered to them”, businessinsider.com figuranților să fie plătiți pentru o zi și imaginea să le fie scanată și păstrată pentru utilizări ulterioare (fără acord și compensație, spune sindicatul, cu acord și măcar o plată minimă, insistă studiourile). 

Ce seriale și filme majore sunt afectate?

Greva de la Hollywood afectează deja filme și seriale, iar producția a fost oprită„All The TV Shows And Movies Affected By The WGA Writers Strike (Updating)”, variety.com pentru Deadpool 3, Mission: Impossible Dead Reckoning sau Gladiator 2. Emisiunile TV de tipul „late night” prezentate de Jimmy Kimmel sau John Oliver sunt de asemenea oprite. 

Seriale ca American Dad, Family Guy, Andor, Cobra Kai, Stranger Things nu își continuă producția până la finalizarea grevei, iar producții noi, precum un serial pe baza cărților lui Anne Rice sau un spin-off Walking Dead nu pornesc la drum.

În schimb, serialele produse în Marea Britanie continuă, precum sezonul al doilea din House of the Dragon, la fel și o serie de filme independente, care fie au primit dispensă de la sindicate, fie lucrează cu persoane care nu sunt membre. Netflix, HBO Max, Disney+ și restul canalelor de streaming se vor baza, deci, pe producțiile făcute în afara Hollywoodului până la soluționarea grevei – așteaptă-te la destule producții coreene, sud-american, indiene sau spaniole în viitorul apropiat.

Efectele grevei se vor resimți în următorii doi-trei ani, la fel ca în 2007, însă probabil că mai puțin intens, fiindcă streamingul a obișnuit deja publicul cu o periodicitate incertă, iar pandemia de COVID-19 l-a antrenat pentru întreruperi neașteptate. 

Cît despre șansele de a ține AI-ul departe de „camera scenariștilor” sau de studioul de filmare virtual, aș spune că, pe termen lung, acestea sunt destul de mici, chiar dacă s-ar putea să se obțină o victorie de etapă. Greva asta e un avertisment pentru alte industrii, mai puțin creative, care poate că vor fi mai afectate, dar vor avea mai puține șanse de a protesta cu succes.

Alte știri, pe scurt

Telefoane noi de la Oppo și OnePlus

Oppo a anunțat că aduce în România două dintre telefoanele sale mid-range de top,  Reno 10Detalii pe oppo.com și Reno 10 Pro.Detalii pe oppo.com Unul dintre elementele distinctive e camera de 32 MP cu zoom optic 2x, folosită pentru a apropia backgroundul și a crea fotografii de tip portret care par mai profesionale, ajutate și de un software numit Portrait Expert Engine.

Și un telefon mid-range de la OnePlus, subsidiară a Oppo, a fost lansat recent. OnePlus Nord 3Detalii pe oneplus.com vine cu același sistem de camere de la flagship și cu un procesor de top din generația trecută, pentru a limita și mai mult din diferența dintre telefoanele „medii” și flagship-uri.

Televizor de 98 inchi de la Samsung

Samsung Electronics a anunțat că își extinde gama de televizoare premium în Europa prin lansarea noului televizor QLED Q80C de 98 de inchi (249 cm). Acesta dispune de un procesor Neural Quantum 4K cu tehnologie AI Upscaling, tehnologie Quantum Dot și modul EyeComfort pentru reducerea oboselii vederii. Televizorul e disponibil în România pentru precomandă,Detalii pe samsung.com iar lansarea oficială va avea loc pe 27 iulie 2023.

AI News

Apple lucrează la un AI

Dacă te îngrijorai că Apple, concentrat pe dezvoltarea căștii AR/VR, a rămas în urmă cu inteligența artificială, Bloomberg anunță„Apple Preps Ajax Generative AI, ‘Apple GPT’ to Rival OpenAI and Google”, bloomberg.com că nu e cazul și că gigantul din Cupertino lucrează la un model de limbaj propriu, numit Ajax. Nu se știe însă când sau dacă va deveni public.

CITEȘTE ȘI: Revoluția VR se amână. 5 întrebări despre impactul Apple Vision Pro 

Google Bard e în România

Mă întrebam recent dacă amânarea lansării Threads și Bard în Europa e o luptă cu Uniunea Europeană, dar iată că Google a făcut disponibilÎl poți accesa pe bard.google.com modelul lor de limbaj și în țările europene, inclusiv România, de la mijlocul lui iulie.

CITEȘTE ȘI: No app for you, EU! 

AI-ul se apucă de scris știri

OpenAI va colabora„AP strikes news-sharing and tech deal with OpenAI”, axios.com cu agenția de presă Associated Press pentru antrenarea ChatGPT. Firma va primi acces la arhiva AP, pentru training, în timp ce AP va primi tehnologie – nu e clar cum, dar probabil o va folosi pentru a scrie știrile pe care le distribuie, lucru pe care nu-l face acum.

Și Google lucrează la un produs, numit Genesis, care ar putea ajuta jurnaliștii să scrie știri, spune The New York Times,„Google Tests A.I. Tool That Is Able to Write News Articles, nytimes.com care a participat la o prezentare făcută pentru ei, The Washington Post și The Wall Street Journal.

Recomandările Mindcraft Stories

  1. Neafectate de grevă (cu excepția faptului că actorii nu participă la acțiuni promoționale), Barbie și Oppenheimer profită de modelul testat al contraprogramăriiFilme cu public total diferit sunt lansate în același weekend. ca să umple cinematografe. În schimb, Bulletin of the Atomic Scientists profită de ocazie ca să publice un interviu„An extended interview with Christopher Nolan, director of Oppenheimer”, thebulletin.org cu regizorul Christopher Nolan despre motivele pentru care a ales să facă un film despre creatorul bombei atomice.
  2. The New Yorker publică un profil„How Samuel R. Delany Reimagined Sci-Fi, Sex, and the City”. newyorker.com al octogenarului scriitor de science-fiction și filosof Samuel R. Delany, primul SF-ist major de culoare și autorul unor cărți precum Nova, Babel-17, Intersecția Einstein, care a abordat subiecte legate de limbaj, sexualitate, ascensiune socială.
  3. Publicația canadiană Maclean’s spune povestea„They lost their kids to Fortnite”, macleans.ca unor părinți care se judecă cu Epic Games, compania care a creat Fortnite, din cauză că jocul creează dependență și acest lucru a avut efecte negative asupra copiilor lor.


Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

SOCIETATE|FYI

Accesul la arhivele publice rămâne limitat în România

De
Deși legislația majorității țărilor UE s-a aliniat cu recomandările Consiliului Europei, accesul efectiv la arhive rămâne problematic, inclusiv în România, arată un studiu recent. 
TEHNOLOGIE|OVERVIEW

Aplicațiile de chat promit confidențialitatea mesajelor. În ce măsură o și oferă?

De
Cum funcționează criptarea end-to-end și ce servicii de mesagerie oferă confidențialitate (aproape) deplină.
AI&ROBOȚI|FYI

AI-urile ușoare și fără abonament se înmulțesc

De
În timp ce „Big AI” îți cere 20 de dolari pe lună, apar modele alternative pe care le-ai putea folosi gratuit. Dacă știi programare. Sau dacă-ți cumperi ochelari.
MEDIU|FYI

5 firme produc 24% dintre deșeurile de plastic a căror sursă poate fi identificată

De
Un nou studiu arată că 56 de companii, în frunte cu Coca-Cola, sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic produs de branduri. Fiecare creștere de 1% în producția de plastic corespunde unei creșteri de 1% în nivelul poluării cu plastic din mediul înconjurător.