Fusion Medical Animation/Unsplash

SARS-CoV-2, COVID-19, coronavirus. Care-i diferența?6 min read

De Mindcraft Stories 22.03.2020

Lumea e afectată de pandemie, dar ne ferim de boală, de virusul care o provoacă sau de familia din care face parte?

În discuțiile de zi cu zi, coronavirusul e cauza pandemiei care a dat lumea peste cap. În realitate, coronavirusurile sunt multe și doar câteva sunt cele care afectează oamenii. Să facem deci lumină în denumiri.

Coronavirus

Coronavirusurile sunt un grup de virusuri înrudite care cauzează boli în păsări și animale, al căror genom este bazat pe ARN.Ribovirusurile, virusuri cu genom din acid ribonucleic, sunt numeroase și includ virusurile HIV, Ebola sau cele care provoacă gripa, rubeola sau poliomielita. Toate virusurile au materialul genetic protejat de un înveliș proteic, numit capsidă, iar coronavirusurile au, în plus, o anvelopă lipidică, tot cu rol de protecție. Virusurile nu se pot multiplica decât în interiorul unei celule și folosesc proteina SDenumirea vine de la forma de țepi, spike protein pentru a infecta celulele respiratorii.Proteina S se leagă la enzima de conversie a angiotensinei, ACE2 Existența anvelopei și a proteinei sub formă de țepi le fac să aibă, la microscop, un halou cu aspectul unei coroane solare, ceea ce explică denumirea.

CITEȘTE ȘI: (Aproape) totul despre coronavirus

Există doar șapte tipuri de coronavirusuri care afectează oamenii. Primele patru au fost descoperite prin anii ’60 și dau boli ușoare, de tipul răcelii. Cele mai periculoase sunt coronavirusurile care au provocat epidemiile de SARS (2002-2003), MERS (2012)Sindromul respirator din Orientul Mijlociu, provocat de virusul MERS-CoV și actuala pandemie de COVID-19.

SARS-CoV-2

Este denumirea coronavirusului care a provocat epidemia actuală, deși îl vei întâlni și cu numele 2019-nCoV (de la „novel coronavirus”) sau „noul coronavirus”. SARS vine de la sindromul respirator acut sever, pe care îl provoacă boala, CoV de la coronavirus, iar 2 arată că e a doua versiune a virusului. Evident, primul este SARS-CoV, care a provocat epidemia din 2002-2003, dar cel actual nu e un urmaș. Ambele virusuri au un strămoș comun.Există o asemănare genetică de 96% între cele două virusuri.

Se crede că toate cele trei coronavirusuri care provoacă sindrom respirator acut sever provin de la lilieci și au ajuns la om prin diverși intermediari: câini enot și zibete vândute în piețele alimentare din Asia, în cazul SARS, dromaderul, în cazul MERS. Suspectul, la SARS-CoV-2, este pangolinul, dar nu s-a găsit încă pacientul zero pentru a fi siguri de acest lucru.

COVID-19

Acesta este numele bolii provocate de SARS-CoV-2, boala coronavirusului (COrona VIrus Disease), unde 19 e anul apariției. Ca și în cazul HIV/SIDA (HIV e virusul, SIDA boala), se folosesc denumiri diferite, iar Organizația Mondială a Sănătății a preferat să nu folosească SARS, pentru a evita confuzia cu boala din 2002.

Din toate datele de până acum, boala pare a fi ceva mai puțin severă decât cele precedente, cazurile putând fi asimptomatice, ușoare sau severe (pneumonie, probleme de respirație, cedarea organelor și moarte). Procentul cazurilor severe și mortale variază încă, fiind în mijlocul epidemiei, dar e destul de mare ca să îngrijoreze pe toată lumea. Boala debutează, în general, cu tuse seacă, oboseală și febră, dar pot exista și alte simptome (tuse productivă, dureri musculare sau ale încheieturilor, respirație greoaie, dureri de cap, diaree etc.). Se pare că doar în foarte puține (circa 5%) cazuri celor bolnavi le curge nasul.

Urmărește Mindcraft Stories pe Facebook pentru a fi la curent cu cele mai noi studii, statistici, informații și analize privind criza noului coronavirus. Bonus: multe articole de calitate din zona științei și tehnologiei.

Ilustrație de

Alec Pop

Art Director. Designer de ziare și reviste care și-a dorit să ajungă inginer de aviație, pasionat de știință, tehnologie și bucătar amator în timpul liber.

CORONAVIRUS|OVERVIEW

(Aproape) Totul despre vaccinul anti-COVID-19

De Mindcraft Stories 01/03/2021
Niciodată în istorie o boală nouă n-a căpătat un vaccin în mai puțin de un an de la apariția ei. Iată tot ce trebuie să știi despre vaccinurile împotriva coronavirusului.
CORONAVIRUS

Vaccinul oral de la Vaxart: Rezultate confuze, investigație, picaj pe bursă

De Andrada Fiscutean 01/03/2021
O companie din San Francisco, având ca CEO un român, încearcă să creeze un vaccin anti-COVID-19  sub formă de pastilă. Primele rezultate sunt însă ambigue.
CORONAVIRUS|OVERVIEW

COVID de lungă durată: ce știm despre efectele pe termen lung ale bolii?

De Ionuț Preda 26/02/2021
Există multe necunoscute despre problemele medicale care persistă timp de luni după îmbolnăvirea cu COVID-19, dar încep să apară date mai clare despre ele.
CORONAVIRUS|SCIENCE REPORT

Coronavirus Science Report #60: Vaccinul Pfizer previne infecțiile asimptomatice și poate fi ținut la frigider

De Mihai Ghiduc 26/02/2021
Condițiile de transport se relaxează, o veste bună pentru accelerarea vaccinării. Însă AstraZeneca ar putea să nu vină în cantități suficiente, iar Johnson & Johnson ar putea apărea abia în mai.