Guliver via Getty Images

5 cărți de știință despre lumile care ne înconjoară

De Valentina Nicolae 01.08.2020

Cărți despre refacerea traseului lui Emil Racoviță în expediția spre Antarctica, despre omniprezența ciupercilor, inovație, chimia lucrurilor banale care ne înconjoară și univers.

Luna aceasta am ales cinci cărți despre expediția lui Emil Racoviță în Antarctica de acum un secol, despre știință pe înțelesul copiilor, despre fungi și prezența lor în mai toate aspectele vieții noastre, despre chimia din spatele alimentelor pe care le consumăm în mod regulat și despre cum se întâmplă inovația.

Din Antarctica la Scărișoara. Pe urmele lui Emil Racoviță, de Cristian Lascu, Helmut Ignat

„În sfârșit, ne-am cufundat în liniștea ce părea deplină. Atunci când ne-am obișnuit cu ea am auzit, abia perceptibil, un fel de murmur al mării. Apoi, undeva, țipetele păsărilor Skua au despicat văzduhul. După o vreme am auzit plescăielile unor balene și, estompat, ceva ce părea un oftat, gheizerul respirației lor. Și, într-un târziu, bubuituri surde, ca tunetele unei furtuni îndepărtate sau ale unor vulcani. Era canonada aisbergurilor prăbușindu-se în mare.” Așa se aude Antarctica când te cufunzi în liniște, scrie Cristian Lascu în volumul proaspăt lansat împreună cu fotograful Helmut Ignat, Din Antarctica la Scărișoara. Pe urmele lui Emil RacovițăApărută la editura Humanitas, 42 lei, humanitas.ro La mai bine de o sută de ani de la expediția lui Emil Racoviță în Antarctica, Lascu – geolog, cercetător la Institutul de Speologie Emil Racoviță, fost redactor-șef al revistei National Geographic România – și Ignat – fotograf pentru aceeași publicație, printre altele – îi aduc un omagiu savantului român, refăcând traseul corabiei Belgica, cu care a călătorit Racoviță pe continentul din emisfera sudică. Cartea spune, pe de-o parte, povestea vieții și operei lui Racoviță – care a făcut cercetări științifice în peșteri din întreaga lume, a documentat flora și fauna din Antarctica, descoperind noi specii, a scris o monografie despre balene, a fondat disciplina biospeologiei etc. – și pe cea a expediției navei Belgica. Bucata aceasta se citește ca un roman de aventuri – mai ales scenele despre blocarea corabiei între ghețuri timp de un an de zile și cum au reușit marinarii să o elibereze. Observațiile inserate din jurnalul savantului – care se dovedește și un scriitor foarte talentat – fac lectura și mai captivantă. Pe de altă parte, e un reportaj de călătorie, în care Cristian Lascu notează cu umor întâmplări de la bordul navei, cum ar fi episodul în care descoperă un alt român, parte din echipaj, și organizează cu el o escapadă pe Insula Cobălcescu, botezată așa de Racoviță în memoria geologului Grigore Cobălcescu. Traseul spre Antarctica îi oferă autorului ocazia să atingă și alte teme importante: turismul antarctic, cum afectează schimbările climatice această zonă, viața neașteptată de sub calota de gheață de 4.000 de metri grosime, istoria politică a regiunii etc.

Descifrarea Universului, de Lucy Hawking, Stephen Hawking

Deși a apărut în colecția Humanitas Junior,O găsiți de cumpărat pe site la 49 lei, humanitas.ro cartea omului de știință Stephen Hawking și a fiicei sale, Lucy Hawking, poate fi la fel de bine citită și de adulți, pentru că include informații utile oricui. Volumul, scris într-un limbaj de popularizare a științei, fără prea mulți termeni tehnici, cuprinde eseuri scrise de astrofizicieni, profesori de neuroștiință, psihologie, despre teme variate, de la teoria relativității și găurile negre, viața pe Marte, pisica lui Schrödinger până la flat-eartheri și antivaxeri. Pe lângă ilustrațiile care ajută la înțelegerea conținutului, cartea mai include și scurte biografii ale unor personalități importante din domeniul fizicii, astronomiei etc.

Entangled Life: How Fungi Make Our Worlds, Change Our Minds & Shape Our Futures, de Merlin Sheldrake

Biologul Merlin Sheldrake scrie ca un îndrăgostit despre regnul puțin cunoscut al fungilor, iar asta e doar una dintre ațele care te trag spre carte și te fac să n-o mai lași din mână.Disponibilă în limba engleză pe amazon.com Apoi, sunt informațiile abundente și uimitoare despre fungi, care au un rol vital în funcționarea lumii din jurul nostru. Am aflat, printre altele, că fungii sunt atât de inteligenți încât, puși pe o plachetă în forma orașului Tokyo, vor recrea aproape identic rețeaua feroviară a orașului. Că pot descompune cam orice, de la stânci, la plastic și explozibil. Că rezistă și se pot multiplica în spațiu, precum și în zone puternic radiate ca Cernobîl. Că sunt folosiți într-o multitudine de medicamente și vaccinuri. Că un tip de fungi, trufele, provoacă crime pasionale, a căror poveste include câini specializați să găsească prețioasele ciuperci, furturi, spionaj și proteste de stradă în Franța. Că sunt experți în manipularea altor organisme, cum sunt furnicile tâmplar, pentru a-și răspândi sporii. Că oamenii își alterau starea de conștiință cu ciuperci magice de foarte demult, iar reacțiile la ele nu erau foarte diferite față de cum sunt azi, după cum notează călugărul franciscan Bernardino de Sahagún (1499-1590): „Mâncau aceste ciupercuțe cu miere și, când începeau să-și facă efectul, oamenii dansau, unii cântau, alții plângeau… Câțiva nu voiau să participe la dans și rămâneau, în schimb, în camerele lor, într-un fel de stare meditativă. Unii se vedeau pe sine murind și plângeau; alții halucinau despre cum sunt mâncați de o bestie… Când intoxicarea cu ciupercuțe trecea, oamenii vorbeau între ei despre viziunile pe care le avuseseră”.

Ingredients: The Strange Chemistry of Plants, Poisons and Processed Foods, de George Zaidan

În Ingredients: The Strange Chemistry of Plants, Poisons and Processed Foods,Disponibilă în limba engleză pe amazon.com chimistul George Zaidan reușește să facă chimia fun și interesantă. El abordează și dă răspuns unor întrebări pe care și le pun oamenii în viața de zi cu zi: Ce e în mâncarea procesată și cât de nesănătoasă este?, E mai bine să vaporizezi decât să fumezi țigări?, Are crema de protecție solară vreun efect?, Cafeaua este bună sau rea? etc. Ritmul cărții e alert, iar autorul presară detaliile – uneori prea multe – despre diferite subiecte cu glume – care de cele mai multe ori funcționează, dar uneori sunt prea căutate și devin enervante.

How Innovation Works, de Matt Ridley

În How Innovation Works,Disponibilă ca e-book în limba engleză pe amazon.com Matt Ridley face o trecere în revistă a inovațiilor omenirii și cum funcționează acestea. Autorul face distincția între invenție – crearea a ceva nou – și inovație – o creație care poate fi folosită de oameni și care are un impact asupra societății. Cartea arată că inovația se produce mai mereu gradual și în urma lucrului în echipă, punând astfel la îndoială mitul omului de știință singuratic care are un moment de Evrika!. Ridley analizează cum stă treaba cu inovația astăzi și care sunt barierele care o încetinesc. Partea cea mai captivantă a cărții este cea despre istoria apariției unor obiecte sau concepte, ca de exemplu cum a fost îmbunătățit treptat motorul cu aburi, cum au fost descoperite vaccinurile, procesul Haber Bosch de sinteză chimică a amoniacului etc.

Valentina Nicolae

Reporter pe teme sociale la Școala9. A învățat meserie la Casa Jurnalistului. A publicat în Șapte Seri, VICE, Scena9, Men's Health, Krautreporter, Freie Presse.

CULTURĂ|GAMING

Lego Stories

Am stat de vorbă cu trei jucători de Lego pentru a vedea ce-i determină să petreacă zeci de ore pentru a construi puzzle-uri tridimensionale.
CULTURĂ|POPCRAFT

5 filme SF cu inteligență artificială pe care probabil nu le-ai văzut

La aniversarea a 25 de ani de la lansarea The Matrix, iată o listă cu alte cinci filme despre inteligența artificială nu la fel de populare, dar suficient de interesante.
CULTURĂ|POPCRAFT

25 de ani de la The Matrix: E această „simulare” în aceeași cameră cu noi?

La o privire mai atentă, după atâta vreme, pare tot mai evident că The Matrix și-a ratat propria miză, aceea de a fi o critică a societății capitaliste.
CULTURĂ|BOOK CLUB

Alte 14 cărți gastronomice recente. De la vinuri la leurdă și de la mămăligă la shaorma în versuri

Anul 2023 a fost atât de generos cu volumele despre gastronomie încât a fost nevoie de două articole (și două luni), pentru a le prezenta pe toate.