Cum a schimbat TikTok felul în care asculți muzică14 min read
Reinterpretată, recontextualizată sau (re)descoperită, muzica e sufletul platformei sociale TikTok. Iată câteva dintre experiențele mele și cum le-am interpretat, în diferite colțuri ale sale.
În decembrie 2019, dădeam prima „inimioară” pe TikTok, la un clip ironic, în care câteva note romantice de pian se transformă, imprevizibil la prima vedere, către începutul cântecului Still DRE, al lui Dr. Dre, unul dintre cele mai populare single-uri ale anilor 1999 și 2000. Alți peste trei milioane de useri au făcut același lucru și, brusc, un hit vechi de 20 de ani devenea din nou popular (firește, am reascultat albumul 2001 în ziua respectivă), ba chiar descoperit de generații mai tinere.
Un exemplu ceva mai recent și la îndemână în acest sens e Running Up That Hill, al lui Kate Bush, care a revenit în topuri după ce a apărut pe coloana sonoră a serialului Stranger Things. Haștagul #katebush adună, de asemenea, aproape un miliard de vizualizări pe TikTok, unde printre clipuri populare poți găsi de la o Vezi aici cu ajutorul unor cactuși de jucărie la Vezi aici a unui puști căruia tatăl său îi face cunoștință cu colecția personală de viniluri cu artista. Pe lângă un maraton al celor patru sezoane ale serialului, am făcut încă unul al discografiei lui Kate Bush. Și sunt convins că n-am fost singurul.
@fattiemcbaddieI put the baller in ballerina! Lol♬ Stil D.R.E. Remix – Clarissa G
N-a durat prea mult timp până când platforma să devină și rampă de lansare pentru muzicieni noi, fie cu producții originale, cum e cazul lui Lil Nas X, a cărui piesă, Ascultă single-ul pe YouTube a rămas până astăzi unul dintre cele mai populare trenduri, fie care își dovedeau talentul prin diverse metode. Sam Ryder, spre exemplu, a făcut senzație datorită vocii sale și coverurilor realizate la cântece celebre ale unor artiști precum Adele, The Weeknd, Rihanna sau Michael Jackson. De fapt, a ajuns atât de popular, încât a reprezentat Anglia la concursul Eurovision din acest an. Nu la fel de popular, dar foarte talentat, e și Izzi Perry, care a remixat în stilul synthpop al anilor 1980 cântece ale unor artiști ca Lana del Rey, Blink 182 sau Britney Spears – varianta sa la Toxic a strâns peste 430 de mii de vizualizări pe TikTok, iar pe YouTube a sărit de 800 de mii.
Cum era firesc, bulgărele de zăpadă s-a tot mărit, mai ales că TikTok este o platformă unde muzica e la fel de importantă precum videoul în sine, iar casele de discuri și agențiile de publicitate investesc tot mai mult în influenceri (în special în așa-zișii microinfluenceri, care au comunități relativ restrânse, dar fidele) și diversele companii de producție video pentru a promova un cântec. Iar mulți dintre acești noi creatori de conținut sunt din Generația Z, cum e cazul celor de la Citește aici un articol pe larg despre succesul companiei al căror CEO are puțin peste 20 de ani. Aceștia, printre altele, au pus serios umărul la popularizarea single-ului Sunday Best al trupei Surfaces.
@samhairwolfryder Remember ur electrolytes… #thewayyoumakemefeel #michaeljackson #thewayyoumakemefeelchallenge #michaeljacksonchallenge #fyp #fupage #sing ♬ original sound – Sam Ryder
@izzyperri Reply to @boynamedgirl TOXIC *80s* (as highly requested) @Britney Spears #britneyspears #toxic #britneyspearsfan #80s #80smusic #foryou ♬ original sound – Izzy Perri
Dar dincolo de conturile cu milioane de urmăritori și prozaicele campanii de marketing ale fabricilor de hituri (Sunday Best e un cântec cel puțin supraevaluat, dacă mă întrebi pe mine), TikTok e mult mai fascinant în colțurile sale benigne. De altfel, platforma e recunoscută pentru autenticitatea creațiilor și pentru faptul că brandurile se integrează în peisaj mult mai greu decât o fac pe Facebook sau Instagram.
Cel mai bun exemplu în acest sens a fost explozia cântecului Jerusalema, în primul an al pandemiei COVID-19, după ce Os Fenómenos do Semba, un grup de dansatori din Angola, care au înființat recent o școală de dans în Lisabona, l-a folosit pentru o coregrafie veselă și nonșalantă, în stilul dança da familia, un hibrid care îmbină dansuri africane și kuduro. Ce a urmat, bănuiesc că știi foarte bine. Un challenge global, care va rămâne notat în orice antologie de gen. Și pe lângă un moment pop optimist, Jerusalema a mai însemnat ocazia unei „apropieri” într-o perioadă a Vezi aici un moment emoționant filmat la Iulius Mall din Timișoara cât și un impuls către descoperirea subgenului de muzică electronică gqom, apărut la începutul anilor 2010 în Africa de Sud, ale cărui rădăcini se găsesc în kwaito anilor 1990.
Că tot veni vorba despre trecut, nostalgia e un fenomen foarte vizibil și substanțial pe TikTok. Și care colecționează multe nuanțe, nu doar în rândul milenialilor sau Generației X, ci şi al Generației Z – care nu doar că redescoperă muzică din propria copilărie, ci a prins și gustul celei mai vechi de atât. Astfel, indiferent de vârstă, Vezi aici sunt recontextualizați în memeuri despre anxietățile copilăriei, un vers problematic (ce surpriză!) al celor de la Vezi aici devine subiect de sarcasm printre puști goth, refrenul la Rollin’ al celor de la Vezi aici e infantilizat, Vezi aici e din nou simbol al independenței melodramatice, Vezi aici sau Vezi aici încing petreceri în toată lumea, în timp ce cântecele Subcarpați au ajuns, previzibil, coloană sonoră pentru promovarea naționalismului turistic. Exemple sunt cu sutele, iar TikTok tocmai asta a reuşit (dacă a reușit ceva): îți atrage atenția asupra unui vers sau a unui refren că pot însemna ceva mai mult decât ştiai. Și că muzica veche nu e neapărat uitată sau demodată. Ba poate și chiar că e mai mișto decât îți aminteai.
Mai departe, găsești așa-ziși diggeri (melomani care caută muzică mai departe de canalele mainstream) și colecționari de viniluri, care nu-și ascund descoperirile. Unul dintre favoriții mei e Vezi profilul său aici care are multe rafturi cu viniluri funk și house. Pe trend sunt și DJ-ii care fac scurte mixtape-uri sau mash-ups (îmbinarea a două sau mai multe cântece) dedicate diverselor genuri, cum sunt Vezi profilul său aici Vezi profilul său aici sau Vezi profilul său aici În capul meu va rămâne pentru totdeauna un Vezi aici între Nelly Furtado și Robert Miles.
Reinterpretările, de asemenea, m-au dat deseori pe spate. De la un Vezi aici cântat simultan la mai multe instrumente la hitul pop Vezi aici reinventat lăutărește la vioară, de la un tip care cântă la Vezi aici pe „cântece care nu aveau nevoie de saxofon” la altul care nu s-a gândit deloc rău să pună punjab peste Vezi aici
Vrei ceva mai frapant? OK. De la un băiat care face sloganul reclamelor la Calgon să sune a Vezi aici la același Nicolae Guță în Vezi aici la Vezi aici în loc de „Candy Shop Celebrul single al lui ascultă-l pe YouTube la un clip, despre care habar n-aveam până l-am găsit pe TikTok, în care Korn, dacă tot i-am amintit mai devreme, cântă Vezi aici la un Vezi aici sau un Vezi aici care „cântă”, să-i zicem, jazz. Sau un Vezi aici Sau acest domn pasionat de Vezi aici
Îmi aduc astfel aminte de o statistică: 67% dintre utilizatori caută cântecele auzite pe TikTok pe platformele de streaming. Mă gândesc, deci, că restul le ascultă doar pe TikTok, pentru că, de fapt, nici nu pot exista altundeva. Și, de fapt, unde găsești Caribbean Queen la volanul unei Vezi aici
@koozebane DOJA CAT x RED HOT CHILI PEPPERS • @dojacat #redhotchilipeppers #danicalifornia #sayso #dojacat #dj #fyp ♬ original sound – kooze