De ce e ipocrită folosirea 1984 în dispute comerciale. Cazul Apple-Epic Games32 min read
Giganții tech nu pierd nicio ocazie să ne-arate că nu înțeleg conceptul de ironie.
Gaming Spotlight abordează cele mai recente evoluții din lumea jocurilor video, fie că vorbim de mega-lansări, fenomene indie, scandaluri din industrie sau hardware-ul viitorului, cu accent pe unu-două subiecte „arzătoare”. Astăzi, vorbim despre disputa privind banii din Fortnite între Apple și Epic Games.
Apple o fi ajuns recent la o valoare de piață de peste două trilioane de dolari, dar cei de la Epic Games nu sunt impresionați: vor să folosească sutele de milioane de jucători de Fortnite pentru a-i forța să nu-și mai ia comisioane exclusive din orice tranzacții efectuate pe aplicații de iOS. Totul în timp ce îi pictează ca pe Big Brother, deși Epic au propriile tendințe de monopol în ograda jocurilor pe PC.
Epic, Apple și cearta despre cine „eliberează” mai bine banii consumatorilor
Poate că 2020 e cel mai bizar an din viața multora dintre noi și a schimbat o groază de perspective, dar unele lucruri rămân la fel, mai ales la nivelul în care milioane de dolari sunt cheltuiți pe acțiuni în instanță. Epic Games nu mai este de mult compania care ținea în viață genul Primul tip popular de shootere multiplayer, de tipul Quake și Unreal Tournament, caracterizate de un ritm rapid care pune accent pe viteza de reacție a jucătorului prin update-uri mai mult sau mai puțin frecvente la Unreal Tournament. După ce-a dat lovitura cu Fortnite, acum încearcă se poziționeze ca un „lider al industriei”, și se pare că prin asta înțelege să se ia la harță cu gigantul giganților din Silicon Valley, legat de cine își ia partea leului din încasările de pe mobil ale jocului.
CEO-ul Epic, Tim Sweeney, a prefațat disputa criticând dur, „Tim Sweeney: Apple has “gone crazy” over rev share approach”, gameindustry.biz politica Apple de a reține 30% din valoarea tuturor tranzacțiilor in-app efectuate pe device-uri iOS. După ce „Read the emails between Epic and Apple that led to Fortnite’s App Store ban”, theverge.com să-și modifice politicile pentru toți creatorii de app-uri, Epic a trecut la atac și a implementat o Jucătorii aveau de ales între a procesa plata prin App Store sau a plăti direct prin Epic, a doua varianta având prețuri reduse pentru Fortnite pe mobil, în care Apple sărea total din schemă.
Răzbunarea în stil Silicon Valley e rapidă și seacă. În aceeași zi Apple „Apple just kicked Fortnite off the App Store”, theverge.com motivând că Epic acceptase condițiile de folosire ale magazinului de aplicații, incluzând împărțirea încasărilor din tranzacții in-app, când a primit aprobarea de a dezvolta aplicații pentru platformă, în urmă cu un deceniu. În aceeași zi lungă, Epic i-a „Epic Games sues Apple over ‘monopolistic practices”, pcgamer.com argumentând că folosesc tactici ilegale de monopol și restricționare a comerțului. În cadrul litigiului, compania cu sediul în North Carolina nu cere compensații, ci modificarea termenilor de procesare a plăților efectuate în aplicațiile de iOS pentru toți dezvoltatorii.
Epic ar fi putut foarte bine să se oprească acolo, dar a decis că vrea să atace și pe terenul opiniei publice. Așa că, arătând cât de regizat a fost momentul, a lansat aproape imediate în Fortnite un video stil 1984, în care un Big Brother înfățișat ca un cap de măr le vorbește unor personaje alb-negre din joc despre profituri, fiind întrerupt de un alt personaj colorat care îi sparge ecranul. După care un crawl explică cum Epic a „sfidat monopolul Apple”, motiv pentru care Fortnite e blocat pe iOS, și îndeamnă gamerii să se alăture, cumva, „luptei pentru a opri 2020 din a deveni 1984”. Producția e un spoof clar al unei „1984 Apple’s Macintosh Commercial”, youtube.com chiar din anul real 1984. Când își promova primul PC Macintosh, Apple a încercat de asemenea să se poziționeze ca „spărgător de monopol”, pe atunci al IBM-ului în industria calculatoarelor. Epic chiar face referințe la acea reclamă în litigiu, sugerând că Apple a devenit „exact ceea ce portretiza” atunci ca exemplu de monopol.
Disputa „Apple vs. Epic Games shows few signs of ending as legal battle continues”, nbcnews.com Apple anunțându-și noul rival că va îi va interzice accesul la App Store și programele de dezvoltare de app-uri specifice pentru iOS la sfârșitul lunii august. Asta ar putea avea un efect de cascadă, pentru că i-ar împiedica pe Epic să-și updateze variantele de iOS și Mac a propriului motor grafic, popularul Unreal Engine, precum și să ofere sprijin pentru dezvoltatorii third-party care îl utilizează. Epic, la rândul lor, încearcă să blocheze această măsură prin cererea unui ordin temporar de restricție. La momentul redactării acestui material, Fortnite e încă indisponibil pe App Store, ceea ce înseamnă că utilizatorii noi de iOS nu îl pot descărca, iar cei deja existenți nu pot actualiza versiunea jocului.
Abordarea asta oarecum copilăroasă a celor de la Epic pe o problemă care e, în fapt, destul de reală ar putea fi amuzantă, dacă la bază n-ar fi îmbâcsită de ipocrizie. În primul rând, vorbim despre ironia faptului că folosește pe post de metaforă 1984, un roman despre ororile unui sistem bazat pe cenzură, manipulare și eradicarea oricărei forme de gândire critică, în timp ce compania este „Every game company that Tencent has invested in”, pcgamer.com un gigant al internetului din China la care cotizează și guvernul represiv de la Beijing. Printre altele, Tencent sunt acuzați că au „China Intercepts WeChat Texts From U.S. And Abroad, Researchers Say”, npr.org pe platforma lor de mesagerie WeChat pentru a cenzura mai eficient conturile înregistrate în China.
Apoi, imaginea asta de spărgător al monopolului ar putea fi nobilă, dacă Epic n-ar încerca tactici similare cu cele pe care le acuză în piața de jocuri pe PC. Pentru că au o problemă cu companiile care își rezervă 30% din vânzările pe propriile platforme, Epic și-a lansat propriul magazin pentru jocuri PC, Epic Games Store, ca o variantă alternativă pentru sistemul de încasări propus de liderul pieței, Epic ia doar 12% din încasările jocurilor vândute pe propria platformă, față 30% cât cere Steam. Însă, pentru a-și populariza platforma, Epic a recurs în ultimii aproape doi ani la o strategie de a plăti producătorii pentru a-și „Epic Games Store Exclusives – List of Games Only Available on the Store”, gamewatcher.com pe platforma lor în primul an, sau cel puțin să nu le lanseze pe Steam în acea perioadă de timp. Ceea ce efectiv restricționează opțiunile jucătorilor și îi obligă să folosească un produs Epic Games Store are mult mai puține funcționalități față de Steam: nu are recenzii ale utilizatorilor sau forumuri specializate pentru asistență, nu oferă asistență pentru modding și nu permite family share, printre altele.
Dar, și mai și, într-un fel de dispută secundară, Epic „Epic is suing Google over Fortnite’s removal from the Google Play Store”, theverge.com după ce și aceștia au scos Fortnite de pe Google Play, pentru că au aproape aceeași politică cu Apple în privința tranzacțiilor in-app. Însă, spre deosebire de sistemele iOS, pe Android există alte magazine de aplicații disponibile și poți opta chiar să instalezi app-uri în afara acestora, folosind pachete tip APK. Lesne de înțeles că în acest caz n-a existat vreo parodie in-game, mai ales că Fortnite de-abia fusese lansat pe Play Store în luna aprilie.
Și, desigur, mai este și problema legată de „recrutarea” jucătorilor într-un conflict altfel pur corporatist. Chiar dacă nu există statistici oficiale despre vârsta medie a utilizatorilor, Fortnite a atins în mai „Number of registered users of Fortnite worldwide from August 2017 to May 2020”, statista.com Din modul de prezentare și marketing reiese destul de clar că jocul este în principal adresat unui public foarte tânăr, ceea ce, normal, a creat multe discuții despre cât de adecvat e pentru copii și la fel de multe ghiduri pentru părinți îngrijorați. Jucătorii nu prea au cum să influențeze efectiv o dispută de natură legală, deci pare destul de clar că mesajul în sine sugerează o boicotare a produselor Apple, chiar dacă Epic nu o spune pe față. E destul de imoral să încerci să manipulezi tendințele de consum de la vârste destul de mici sub deviza unei cruciade anti-monopol.
Sigur, Apple nu-s deloc mai breji. Motivul pentru care Epic s-au simțit confortabil în a sfida o companie de vreo 100 și ceva de ori mai mare este pentru că au un argument destul de solid, la urma urmei. Apple a încercat (și a reușit) mai mereu să crească nivelul și-așa destul de mare de control asupra folosirii propriului ecosistem de produse, dacă ne gândim doar la exemplul schimbării jack-ului pentru căști începând cu iPhone 7. Pe iOS, odată ce o aplicație dispare din App Store, nu ai cum s-o instalezi altfel (cel puțin în mod legal) pe iPhone-uri sau iPad-uri.
De altfel, scandalul a pornit la scurt timp după ce CEO-ul Apple, Tim Cook, a fost parte a unei „Amazon, Apple, Facebook and Google grilled on Capitol Hill over their market power”, washingtonpost.com a giganților tech în Congresul SUA despre acuzațiile de monopol la adresa acestora. Când a venit rândul lui Cook de a răspunde întrebărilor legislatorilor americani, problema principală a fost fix comisionul de 30% pe care Apple îl reține din orice tranzacție. Chiar și pus în fața unor leak-uri în care oficiali Apple propuneau creșteri ale sumei, el a susținut că plata este necesară pentru a menține și îmbunătăți funcționalitatea App Store. Doar că magazinul de aplicații Apple are „Apple’s App Store Revenue Growth Is Accelerating”, fool.com Așa că, indiferent de argumentele expuse de Apple, o victorie a celor de la Epic – indiferent de motivațiile lor reale – ar fi extrem de utilă pentru dezvoltatorii de aplicații mai mici, și nu ar face vreo gaură sesizabilă în evaluarea la bursă a gigantului tech, care a trecut recent de două trilioane de dolari.
Dar de la utilitate până la sanctificarea unei lupte ideologice între două companii mai bogate decât anumite state e cale lungă. Iar o altă ironie pe care Epic probabil a ratat-o a fost faptul că Apple a difuzat reclama din 1984 o singură dată. Asta pentru că moștenitorii lui Orwell au considerat că era o încălcare a drepturilor de autor și i-au somat pe aceștia să oprească viitoarele difuzări. În fapt, orice companie care încearcă să-și „îndoctrineze” clientela să se adauge unui „război” cinic, împotriva unei alte entități care a folosit aceeași tactică în trecut, în timp ce încearcă în mod activ să limiteze opțiunile „soldaților” pe propriile platforme, nu face decât să arate că mesajele din 1984 sunt relevante și atunci când vine vorba de big tech. Și nu neapărat în modul în care și-ar dori cei de la Epic.
Fall Guys ar putea fi următorul hit mainstream
Trecând la vești ceva mai pozitive, Devolver Digital, unul dintre distribuitorii cei mai apreciați în zona de jocuri indie, pare să fi dat lovitura cu un joc despre care nu se vorbea prea mult acum câteva săptămâni. Fall Guys: Ultimate Knockout e o combinație între Mario Party, Fortnite și jocuri cu accent pe simularea fizicii personajelor. Până la 60 de jucători își aleg un avatar sub forma unui bob de fasole și se întrec pe mai multe hărți cu diverse provocări, de la rămânerea pe platforme la curse cu obstacole sau jocuri de echipă. Fall Guys a vândut deja peste două milioane de copii, are două ediții pe podiumul Disponibil pe steam.com și a devenit un fenomen în rândul streamerilor, fiind „Leading games on Twitch in August 2020, by weekly number of hours watched”, statista.com în prima parte a lunii august.
E lesne de înțeles de ce: schema de control este simplă, obiectivele sunt simple, dar haosul provocat de 60 de jucători care încearcă să facă platforming în același timp, precum și lista destul de mare de hărți cu obiective diferite face fiecare partidă să fie competitivă și unică. Adaugă aici simularea amuzantă a fizicii unor boabe de fasole bipede care se rostogolesc la cel mai mic contact, dar și stilul grafic cartoony, colorat foarte viu, primitor și plăcut de privit. Există chiar și un sistem inteligent de evitare a toxicității specifice jocurilor competitive: nu există voice-chat pentru un meci, iar toți jucătorii sunt anonimi, astfel încât n-o să știi niciodată cine te-a împins de pe platformă fix înaintea liniei de final. Desigur, asta înseamnă că sunt mulți jucători care pur și simplu încearcă să-i împiedice pe alții, dar cumva e chiar în ton cu atmosfera jocului: e greu să te enervezi prea mult pe un bob de fasole îmbrăcat într-un costum de hot-dog care se ține de tine până cădeți amândoi de pe partea greșită a unui balansoar.
Alte știri:
▶ Facebook a anunțat că va face „Facebook’s Bold New Oculus Move Sparks Outrage”, forbes.com pe platforma de social media pentru utilizatorii sistemului VR Oculus Rift. Până acum, utilizatorii puteau să-și facă un cont separat de Oculus, dar acestea nu vor mai susținute după 2023. Mișcarea a stârnit critici intense din partea utilizatorilor, în special în rândul celor care au contribuit la proiect Oculus Rift a fost finanțat prin crowdfunding în 2012, înainte de cumpărarea de către Facebook în 2014.
▶ Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 și-a pierdut principalele forțe creative. Directorul narativ al jocului, Brian Mitsoda, și directorul creativ, Ka’ai Cluney, „Brian Mitsoda has been fired as narrative lead on Bloodlines 2”, rockpapershotgun.com de către producătorul Hardsuit Labs și distribuitorul Paradox, din motive necunoscute, iar până și cei doi s-au declarat surprinși și dezamăgiți de decizie. E posibil ca acest anunț să semnaleze probleme serioase cu producția jocului, care ar fi trebuit să se lanseze în februarie, dar a fost amânat în mai multe rânduri, iar acum este așteptat să apară în 2021. Mitsoda este unul dintre principalii creatori ai jocului original, un action/RPG din 2004, situat în lumea board-game-ului World of Darkness. Bloodlines a devenit un cult classic în ciuda vânzărilor dezamăgitoare și a faptului că era plin de probleme tehnice, fiind aclamat pentru calitatea poveștii, personajelor și a elementelor de role-play.
▶ Halo Infinite a fost „Halo Infinite delayed to 2021”, polygon.com Următoarea parte din principala serie de jocuri a celor de la Microsoft trebuia să se lanseze odată cu noua consolă Xbox Series X în noiembrie, dar producătorii 343 Industries au optat să-l reprogrameze pentru o dată nespecificată în 2021, invocând probleme create de pandemie în procesul de producție. Amânarea a fost anunțată la scurt timp după ce un trailer de gameplay al jocului a fost criticat pentru lipsa de fidelitate grafică.
▶ 505 Games, distribuitorii celui mai recent joc produs de Remedy (cunoscuți pentru Max Payne 1&2, Alan Wake sau Quantum Break) action-shooter-ul paranormal Control, au decis să „Control’s publisher explains why it won’t offer a free next-gen upgrade”, theverge.com care le-au cumpărat jocul la lansare, anul trecut, anunțând că vor trebui să îl cumpere din nou sub forma Control: Ultimate Edition (o variantă cu tot content-ul adițional post-lansare inclus) dacă vor o variantă îmbunătățită pentru noile console – car și dacă au cumpărat separat tot ce este inclus în noua ediție. Compania se apără, susținând că a fost o „decizie grea” motivată de probleme tehnice cu portarea diferitelor variante ale jocului. E primul caz de joc pe care va trebui să-l cumperi din nou dacă vrei să-l joci pe PS5 sau Xbox Series X.
Ce s-a mai lansat
▶ Link Metacritic Noua variantă a simulatorului de zbor de la Microsoft îți propune să zbori deasupra propriei locuințe, folosind Bing Maps pentru a simula întreagă lumea la scară 1:1.
▶ Link Metacritic un nou joc din seria de strategii istorice/fantasy Total War, de data aceasta situat în vremea mitică a Războiului Troian.
▶ Link Metacritic jocul licențiat al celebrei companiei de lupte marțiale mixte.
▶ Link Metacritic un action-RPG extrem de similar cu seria Dark Souls.
▶ Link Metacritic un action-adeventure situat în cunoscuta serie de desene animate.
▶ Link Metacritic un reboot al unei serii de beat ‘em up cu broscoi (cu personaje similar celor din Teenage Mutant Ninja Turtles) popular în anii ’90.
Ce s-a mai anunțat
▶ Suicide Squad: Kill the Justice League, un joc action situat în universul DC și creat de Rocksteady games ca o continuare la excelenta trilogie de jocuri Batman: Arkham.
▶ Gotham Knights, alt joc în universul DC, de data aceasta un action co-op/open world produs de Warner Bros Montreal, cu un twist interesant: Batman a murit, iar restul eroilor apropiați acestuia (Nightwing, Robin, Batgirl, Red Hood) trebuie să-i ia locul.