HBO

Dragonii și intrigile se întorc, dar pentru câtă vreme?

De Mihai Ghiduc 20.08.2022

„Casa Dragonului” spune o poveste care era deja legendă pentru Jon Snow și Daenerys. Îi va convinge noul serial pe fanii „Game of Thrones”? 

Dragonii se întorc pe HBO și HBO Max, dar fără vreunul dintre starurile serialului Urzeala tronurilor/Game of Thrones. Nu pentru că ultimul sezon a dezamăgit, pentru că acțiunea din noul serial Casa Dragonului/House of the DragonDisponibil din 22 august pe hbomax.com se petrece cu câteva secole și generații mai devreme decât cea din precedentul hit TV. Noul serial îi are drept protagoniști pe Paddy Considine, Matt Smith, Olivia Cooke, Emma D’Arcy, Steve Toussaint sau Rhys Ifan, printre alții.

Există câteva vești bune, care vin cu partea lor de vești proaste. De exemplu, o veste bună e că George R. R. Martin a fost implicat în producție, ceea ce poate garanta o atenție mai mare la dialog și întoarceri de situație surprinzătoare, mai ales că serialul se bazează pe o carte deja publicată, Foc și sânge/Fire & Blood. Vestea proastă ar fi că Martin iar n-a avut timp să scrie cărțile alea care ar trebui să încheie saga principală, a căror lipsă a dus la consistența scăzută a ultimelor sezoane din Urzeala tronurilor și nici volumul al doilea din Fire & Blood nu e prea clar când vine. Twist-ul ăla în care lasă fanii fără un final devine tot mai probabil, având în vedere că cel mai recent volum din A Song of Ice and Fire a apărut în 2​​011 și mai are de terminat două.

Altă veste bună e că dragonii din noul serial sunt mai mulți, mai adulți și prezenți încă din primul episod, ceea ce dă o aromă de fantasy mult mai repede – oarecum ciudat, serialul chiar pare puțin mai retro și mai plin de legende față de precedentul. Vestea proastă este că orice fan mai serios al poveștilor lui Martin știe cam care este soarta fiecărui personaj, rămân de umplut doar detaliile – dar, până la urmă, nu-i asta problema oricărei ecranizări?

Altă veste proastă e că nu s-a mai filmat în Dubrovnik, Croația, ci în diverse locații din Marea Britanie, Spania și Portugalia. În Anglia, St Michael’s Mount a devenit Driftmark în Blackwater Bay, domeniul Casei Valeryon, iar Castleton din Derbyshire e The Vale of Arryn. Castelul medieval din La Calahorra, Granada, a devenit Pentos, unul dintre orașele libere de peste mări, iar orașul fortificat medieval Cáceres a fost locația de filmare pentru interioarele din King’s Landing, așa cum a fost și în Game of Thrones. Monsanto, un orășel istoric din Portugalia, a devenit Dragonstone, căminul ancestral al Casei Targaryen. Cert e că filmarea serialului în toate aceste locații ar putea fi o veste bună pentru turismul din aceste regiuni. 

Emma D’Arcy este prințesa Rhaenyra Targaryen, fiica regelui, iar Matt Smith il joacă pe Daemon Targaryen, imprevizibilul unchi al acesteia. Foto: HBO

2.000 de oameni pe câteva platouri de filmare

Serialul a fost filmat în timpul pandemiei, de mai multe echipe, ceea ce a pus multă presiune pe cei din spatele camerei. „A fost ca și cum am filmat cinci lungmetraje unul după altul”, spune Claire Nia Richards, care a decorat platourile. Scenograful Jim Clay spune și el că lucrurile au fost complicate: „Chiar se simțea de parcă filmam mai multe pelicule fără pauză. Și eu, de obicei, nu fac diferența între filme și TV, pentru că noi toți tratăm munca la fel, fie că e pe marele ecran sau pe micul ecran, o abordezi cu același nivel de integritate și ambiție. Iar ambiția pe care au avut-o Ryan și Miguel pentru proiect a fost imensă și e o dovadă a priceperii lor”.

Ryan Condal și Miguel Sapochnik sunt coordonatorii serialului, Condal fiind și co-creator alături de George R. R. Martin. Aceștia au condus o echipă de peste 2.000 de oameni, care s-au ocupat de toate, de la construit locații la muzică, de la efecte speciale computerizate la cele fizice, clasice, de la costume la organizat turniruri medievale.

Pentru „vedetele” computerizate, dragonii casei Targaryen, au lucrat sute de artiști digitali, de la două case de producție digitală, Moving Picture Company și Pixomondo. Dragonii s-au bazat pe un design 3D creat de Constantine Sekeris și Kirill Barybin.

Fortăreața Roșie a fost creată de la zero. Olivia Cooke, care o joacă pe Alicent Hightower la maturitate, spune că „au construit un întreg castel! Cu etaje și parter, multe camere diferite, scări gigantice în spirală, și toate legate între ele. Scenografia a ieșit absolut uimitor. Sincer, am simțit că e un job care apare o dată în viață”.

Scenograful Jim Clay spune că s-a inspirat dintr-o carte despre regele englez Henric al VIII-lea, din secolul al XVI-lea. „Fortăreața Roșie a fost primul lucru pe care l-am conceput”, spune el. „În timpul primei părți din carantină, citisem trilogia Wolf Hall de Hilary Mantel, despre Thomas Cromwell (prim-ministrul lui Henric al VIII-lea) și cărțile sunt grozave. M-am simțit atras de acea lume – o lume cu intrigi machiavelice la curtea lui Henric al VIII-lea. Și am încercat să aplic o parte din climatul psihologic de acolo în Fortăreața Roșie. Nu este doar casa familiei regale, acolo sunt și curtea regală și camera de consiliu. Am conceput spațiul ca un decor imens și compozit în care unele persoane le pot observa pe altele fără să fie văzute – ca Otto Hightower, care este Mâna Regelui și care mereu este atent la cine vorbește cu cine.”

Paddy Considine este regele Viserys I Targaryen, al cincilea conducător al Celor Șapte Regate din Westeros. Foto: HBO

Peruci, săbii și același compozitor

Make-up artista Amanda Knight, care are nenumărate nominalizări la Oscar și BAFTA, s-a ocupat de crearea look-ului special al Targaryenilor, cu părul lor specific, aproape alb. „Cred că am cumpărat tot părul alb care există în Europa”, spune coordonatorul serialului, Ryan Condal. „Aveam nevoie de mai multe peruci pentru fiecare actor. De exemplu, Matt Smith, care-l joacă pe Daemon, avea cinci peruci diferite pentru că are frizuri diferite pe măsură ce timpul trece în poveste. Chiar cred că e un record de peruci folosite într-un show ca acesta. Dar au fost fantastice – echipa care a fabricat perucile și styling-ul actorilor a făcut o treabă incredibilă și, mai ales, acestea arată foarte real.” 

Matt Smith, pe care mulți îl știu drept prințul Philip din primele două sezoane The Crown sau al unsprezecelea Dr. Who, n-a avut doar cinci peruci, ci și o sabie numită Sora Întunecată, creată din oțel de Damasc de artizanul Peter Johnson, cel care a produs și Blackfyre, sabia regelui Viserys. În serial, săbiile sunt din ficționalul oțel valyrian, „Mă gândeam la acea siluetă a lui Luke Skywalker din Star Wars, cu sabia lui laser – imaginea aia puternică a rămas în mințile noastre chiar și la ani după”, spune Condal. „Iar Blackfyre și Sora Întunecată sunt săbiile ancestrale ale Casei Targaryen și am vrut să fie cu totul și cu totul speciale și iconice.”

„L-am găsit pe Peter, care lucrează de mult timp pentru muzee ca restaurator al unor piese vechi, descoperite în râuri sau situri arheologice”, continuă el. „L-am abordat și l-am întrebat dacă poate face două săbii din oțel de Damasc. A fost foarte încântat de ocazie, pentru că i-a surâs ideea de a fabrica două obiecte de fantezie care sunt și arme reale. L-am ghidat pe parcurs, dar munca a fost clar a lui și rezultatul este incredibil.”

Muzica e creată de Ramin Djawadi, care a compus și coloana sonoră pentru Game of Thrones. „Ramin s-a întors și nu am putea accepta altă variantă, oricum”, explică Condal. „Este la fel de important pentru această lume cum este John Williams pentru Star Wars.” 

Toată lumea are o singură întrebare

E evident că serialul Casa Dragonului are de luptat cu dezamăgirea produsă de ultimul sezon al Urzelii tronurilor. Dincolo însă de criticile cu care a fost tratat acel sezon, nu trebuie uitat că finalul seriei a marcat un record de audiență pentru HBO,„‘Game of Thrones’ Series Finale Sets All-Time HBO Ratings Record”, hollywoodreporter.com deci e foarte posibil ca fanii să se întoarcă – poate nu toți, dar suficienți pentru ca și acesta să fie un succes. Rămâne de văzut dacă i-a dezamăgit întreaga lume ficțională sau doar soarta lui Daenerys.

De succesul acestui spin-off al serialului original depinde viitorul unei francize cu un potențial (scenaristic și financiar) imens. HBO nu s-a dat deoparte de la cheltuieli și a investit milioane de dolari în noua producție – pentru că ar putea însemna ani, poate decenii de continuări și povești noi. Totul depinde de cât de mult s-a atașat publicul de lumea imaginară a lui George R.R. Martin, dincolo de poveștile din serialul original, și de cât de multă răbdare are HBO cu serialul. În condițiile în care noul șef e pus pe tăiat cheltuieli (cum a aflat deja Ruxx), răspunsul s-ar putea să vină rapid.

 



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

CULTURĂ|POPCRAFT

La Chimera: Trecut, prezent și niciun viitor

De
Scurt și la obiect: un film impresionant, ireproșabil și complet, cum n-am mai văzut demult.
CULTURĂ|GAMING SPOTLIGHT

(Aproape) Tot ce trebuie să știi despre Fallout dacă nu ai încercat jocurile

De
Povestea de fundal a serialului postapocaliptic care a devenit un hit instant este pe cât de fascinantă, pe atât de complexă și stufoasă.
CULTURĂ|BOOK CLUB

La masă cu vampirii. Dracula a fost integrat cam forțat în gastronomia românească

De
Nici Nadia, nici Hagi, nici Ilie Năstase nu sunt atât de cunoscuți precum contele Dracula, personajul imaginat de scriitorul irlandez Bram Stoker la finalul secolului al XIX-lea, confundat adesea cu Vlad Țepeș, dar asociat cu Transilvania. Brand puternice ale României, notorietatea lui Dracula e speculată și în gastronomie. 
CULTURĂ|POPCRAFT

Fallout: Postapocalipsa nu va fi la televizor

De
Western, acțiune și satiră politică într-o nouă și reușită adaptare a unui joc video, Fallout are mai multe lucruri de zis decât pare la prima vedere.