Foto: Netflix

Spaceman: Infinit de plictisitor8 min read

De Mihai Tița 12.03.2024, ultima actualizare: 14.03.2024

Deși are o distribuție spectaculoasă și o premisă ofertantă, Netflix a reușit, pentru a câta oară?, să mai rateze un film.

Bazat pe romanul Spaceman of Bohemia, publicat în 2017 de Jaroslav Kalfař, filmul produs de Netflix e regizat de Johan Renck, cunoscut atât pentru reclamele realizate pentru branduri precum Chanel sau Bulgari, videoclipuri pentru staruri pop, precum ca Madonna, Kylie Mingoue sau Robbie Williams, dar și pentru trei episoade din Breaking Bad sau miniseria Chernobyl. În centrul atenției e Jakub Procházka (Adam Sandler), un astrofizician ceh care acceptă o misiune de opt luni de explorare a unui nor de praf spațial numit Chopra, creat de o cometă.

Jakub trebuie să călătorească până undeva între Pământ și Venus, pentru a colecta mostre din nor, astfel încât oamenii de știință să poată afla tot felul de lucruri interesante pentru oamenii de știință. Acasă, Jakub e un soi de celebritate. De altfel, filmul începe cu o videoconferință de presă a acestuia, la finalul căreia o fată din clasa a șasea îl întreabă, fără menajamente: „Am citit că ești cel mai singur om din lume. Te întristează să fii atât de departe?”.

Ce să vezi? Jakub chiar se simte singur și e tot mai preocupat de faptul că soția lui gravidă, Lenka (Carey Mulligan), îi ignoră apelurile video. De fapt, Lenka vrea să divorțeze, iar echipa NASA responsabilă cu misiunea alege să-i ascundă acest lucru. Câteva zile mai târziu, tot fără vești de la Lenka, Jakub găsește într-un compartiment al navei o creatură extraterestră, asemănătoare unui păianjen, cu abilități telepatice. Creatura, pe care Jakub o numește Hanuš (vocea lui Paul Dano), dorește să îi înțeleagă mai bine pe oameni și să-l ajute pe Jakub să depășească momentul emoțional complicat. 

„Călătoream la marginea sistemului tău solar, când m-am simțit atras de oameni. Am analizat Pământul de pe orbită, v-am studiat istoria, v-am învățat limbile. Dar, deși am avut acces la cunoștințele voastre, tot n-am înțeles. Atunci am întâlnit nava ta. Singurătatea ta m-a făcut curios”, își justifică Hanuš prezența la bordul navei. „Poate că prezența mea îți va mai alina singurătatea”. Și, uite așa, trece prima jumătate de oră, cu Sandler plimbându-se de colo-colo, încercând să doarmă sau privind misterioasa creatură ori, pur și simplu în gol, în vreo 274 de cadre, în toate cu gura căscată și o expresie mai falsă decât CGI-ul pastelat al norului Chopra.

Scenariul adaptat de Colby Day încearcă din răsputeri să te facă să te atașezi de Lenka. Fie prin angoasa acesteia de a pune capăt mariajului, fie prin filmări de arhivă, la care Jakub se uită, uneori, nostalgic, fie prin retrospective episodice ale relației dintre cei doi. Dincolo, pe Pământ, Lenka smiorcăie non-stop tot felul de banalități despre iubire, în scene interminabile: „Îi voi spune fiicei mele adevărul. Când m-am măritat cu tatăl ei, îl iubeam. Iubeam ambiția lui. Dar, am greșit. Tinerii greșesc, deseori”.

Între timp, Jakub se împrietenește cu Hanuš, care insistă să-i provoace, prin telepatie, câteva dintre amintirile frumoase cu Lenka. „Era atât de multă iubire…”, semnalează păianjenul, ca și cum nu ne-am fi dat seama, în timp ce la bordul navei se aude Rusalka lui Antonín Dvořák.// Cea mai de succes operă a compozitorului ceh, wikipedia.org // Atenție: emoție! Dumnezeule mare, există chiar și o scenă în care Lenka privește pe fereastră și pe perdea apare un păianjen, pe care-l ia pe deget și-l privește cu cea mai superficială grimasă a lui Mulligan din toată cariera.

Plot twistul care oferă o firimitură de tracțiune e un episod traumatic, din care afli că Lenka a pierdut o sarcină precedentă, iar treaba asta a influențat distanțarea dintre cei doi. Dar, totuși, câte scene din Moon întâlnește The Tree of Life la 50% reducere să rezist? 

Acum șase ani, Tibor Fischer scria în The Guardian,// „Spaceman of Bohemia by Jaroslav Kalfar review – Solaris with laughs”, theguardian.com // despre cartea lui Kalfař, că e „un soi de Solaris, dar cu râsete”. Renck, dimpotrivă, a transformat totul într-o melodramă patetică, siropoasă și stângace, cu o coloană sonoră a lui Max Richter care ar fi fost un volum Café del Mar decent – de altfel, cel mai bun lucru în legătură cu acest film. Renck ar face bine să rămână la reclame și videoclipuri muzicale.

Disponibil pe Netflix | Per total: 4/10 | Știință & Tehnologie: 6/10



Text de

Mihai Tița

Jurnalist de lifestyle și cultură, care a mai scris pentru Playboy, GQ, FHM, Sunete sau Scena9. 

CULTURĂ|POPCRAFT

Dark Matter: Altă viață

De
Dacă ai putea să călătorești în universuri paralele, ce viață ți-ar plăcea să ai? Om de știință? Familist? Popstar? Dark Matter le încearcă pe toate.
CULTURĂ|GAMING

Academia de Counter-Strike: Un club de esports din România pregătește viitorii pro gameri

De
Unul din cele mai mari branduri din zona de e-sports din ultimii ani de la noi concurează acum și cu o echipă de juniori
CULTURĂ|SCIENCE OF FOOD

Microidentitate gastronomică națională: metode de acrire a ciorbelor

De
Nelipsită astăzi de pe mesele românilor, ciorba este punctul central al bucătăriei tradiționale. Românii o prepară cu orice, de la ierburile din flora spontană la vișine, și de la mațe de miel la aguridă. Iar dintre toate tipurile disponibile, borșul stă la loc de cinste. 
CULTURĂ|POPCRAFT

Kingdom of the Planet of the Apes: Fără sentimente

De
Al patrulea film al seriei Planet of the Apes, după trilogia începută în 2011, schimbă placa artistică și narativă, dar fără cap și coadă.