Disney/LucasFilm

Star Wars: Andor. Alți rebeli, alte planete, același Imperiu8 min read

De Mihai Tița 05.10.2022, ultima actualizare: 10.10.2022

Disney+ dilată universul Star Wars cu încă un serial, de data asta un prequel la Rogue One, despre Cassian Andor, creat de Tony Gilroy. Un gest care, la prima vedere, poate părea rebel.

În urmă cu șase ani, apărea spin-off-ul Rogue One: A Star Wars Story, care, poate neașteptat, oferea perspective proaspete asupra unei francize, de altfel, sobre și manieriste. Mult mai bine interpretat decât „Trilogia originală” (îi prefer oricând pe Felicity Jones și Diego Luna în locul lui Natalie Portman și Ewan McGregor), mai distractiv și mai versatil decât episoadele șapte, opt și nouă.

Sau, să fiu cât mai concret, Gareth Edwards, la regie, Dan Gilroy, la scenariu, și Greig Fraser, la imagine (mai târziu, Fraser avea să ocupe același rol în echipa recentului Dune), au virat atmosfera mai degrabă către Blade Runner (culori palide, decoruri minimaliste și industriale și un sentiment general utopic și dezolant). Au adăugat o intrigă captivantă (o gașcă de rebeli țin cu tot dinadinsul să fure planurile armei apocaliptice Death Star), un fir narativ sprinten și umor izbutit. Cu alte cuvinte, Rogue One a fost tocmai acel film rebel de care franciza avea nevoie, iar influența lui s-a văzut în filmele care au urmat, dar mai ales în recentele seriale produse de Disney+, The Mandalorian (în mod deosebit) și Obi-Wan Kenobi.

În noul Andor, care se va întinde, exasperant, poate, pentru unii dintre noi, dar și pentru mine, pe 12 episoade, ba chiar și pe un al doilea sezon deja confirmat de către producători, sunt chiar mai mult decât evidente influențele Blade Runner. Gilroy, care se ocupă, din fericire, și de acest proiect, are mai mult spațiu de fetișizare și nuanțare ai tropilor noir, western și SF (bașca, e același Gilroy care a scris The Bourne Identity și The Bourne Supremacy).

Totul e clar, în acest sens, încă din primele zece minute, când Cassian Andor, într-o perioadă anarhistă din punct de vedere politic și speculativă din punct de vedere economic a personalității sale (în mare, tot un fel de Han Solo), deci înainte să se dedice trup și suflet Cauzei, intră într-un bordel, cum ar începe orice poveste western clasică, de pe planeta industrială Morlana One. Iar în urma unui conflict verbal și a unei altercații ulterioare, pe o străduță lăturalnică, cu doi foști agenți de securitate, Andor se vede responsabil de moartea acestora. Accidental, în cazul primului, prin execuție, în cazul celui de-al doilea.

În același timp, ai secvențe retrospective din copilăria lui Andor, petrecută în tribul Kenari, alături de sora sa, Kerri, pe care încă o caută, după ce s-au pierdut unul de celălalt, în urma unei întâlniri nefericite a tribului cu câțiva inspectori de securitate ai imperiului. Mai exact, Andor a fost adoptat de Maarva, care, astfel, a încercat să-l salveze din calea răzbunării imperiului. Doar că, în următoarele câteva episoade, interesul pentru Kerri dispare, iar Andor se vede nevoit să accepte propunerea unui reprezentant al Rebeliunii, Luthen Rael (Stellan Skarsgård), altfel un dealer posh de antichități scumpe din capitala galactică Coruscant, de a lupta alături de o gașcă mică, dar hotărâtă, pe planeta Aldhani (așa-i că mult mai puține nume de personaje și planete n-ar fi o idee rea?), într-o misiune de sabotaj împotriva, evident, Imperiului.

Și cam astea sunt, în mare, datele problemei în primele patru episoade (am evitat personajul lui Bix, interpretat de Adria Arjona, pentru că încă nu mi se pare suficient de conturat, în afara faptului că filtrează aproape necontrolat cu Cassian, deși ea e deja într-o relație). Patru episoade care, în ciuda faptului că au în jur de 30 sau 40 de minute, se scurg suficient de lent încât să-ți aduci mai bine aminte de ce ți-a plăcut Rogue One.

Dar, chiar dacă știi deja soarta celebrului spion al rebelilor, chiar dacă povestea e uneori încâlcită, chiar dacă misterul fascinant din jurul acelui Cassian din Rogue One dispare și chiar dacă 24 de episoade par, în perspectivă, mult prea multe, chiar și pentru șarmul lui Diego Luna, Andor găsește cârlige în detalii, fie că e vorba despre o scenă-omagiu The Motorcycle Diaries (dacă îți vine să crezi!), personajele cu accent Cockney ori un android bâlbâit.

Așadar, îl voi duce, cel mai probabil, până la capăt. Măcar din respect pentru rebelul Gilroy.


Disponibil pe Disney+ | Per total: 7/10 | Știință & Tehnologie: 7/10



Text de

Mihai Tița

Jurnalist de lifestyle și cultură, care a mai scris pentru Playboy, GQ, FHM, Sunete sau Scena9. 

CULTURĂ|POPCRAFT

Trei întrebări cu care am rămas după primul sezon The Last of Us

De
Cu bune, cu rele, The Last of Us a ajuns la finalul primului sezon. Până la al doilea, mai avem câteva lucruri de discutat.
CULTURĂ|POPCRAFT

Alice in Borderland: Supraviețuiește cine gândește, nu cine se nimerește

De
Într-o pauză de noutăți, am ales să îți recomand un serial care mi-a scăpat în 2020, dar mi-a atras atenția în decembrie, când a apărut al doilea sezon.
CULTURĂ|POPCRAFT

The Authority va fi filmul cu supereroi pentru epoca streamingului sau va pune capac genului

De
Warner Bros. au anunțat ecranizarea unei benzi desenate care aparține unei lungi tradiții în interiorul căreia se speculează tensiunile dintre marele ecran din cinematograf și micul ecran din sufragerie. „The Authority” ar putea da un suflu nou filmului cu supereroi, dar ar putea la fel de bine să anunțe epuizarea acestui fel de blockbuster.
CULTURĂ|FILM&TV

Focul iubirii. Când pasiunea pentru vulcani învinge instinctul de conservare

De
Vulcanologii Katia și Maurice Krafft și-au găsit sfârșitul în timpul erupției vulcanului Unzen din Japonia, în 1991. Documentarul „Focul iubirii”, nominalizat la Oscaruri în 2023 și difuzat de Disney+, vorbește despre viața lor.