„No Time To Die”, ultimul James Bond cu Daniel Craig, a fost amânat pentru 2021. Foto: MGM/EPK

Un efect secundar al pandemiei: anul fără blockbustere

De Mihnea Dumitru 12.11.2020

În 2019, „Avengers. Endgame” bătea toate recordurile de încasări. Anul acesta, cel mai de succes film e unul istoric din China, care și-a făcut toți banii pe piața locală. Coronavirusul a virusat inclusiv industria cinematografică.

Relația americanilor cu cinematograful este una fantastic de intimă. Încă din 1910, americanii urmăreau știrile la cinema, așa-numitele „news reels”, care povesteau despre războaie mondiale și evenimente de interes recent. Un secol mai târziu însă internetul, televizoarele performante și serviciile de streaming modifică radical această relație. 

Acum, schimbarea este accelerată de pandemie, iar acest lucru afectează direct un model de business împământenit de peste jumătate de secol. Iar schimbările din SUA, care domină cinematografia mondială, afectează întreaga lume.

Un top al celor mai de succes filme create de Hollywood-ul anului 2020 va trebui să aștepte cel puțin un an. Multe titluri au fost amânate pentru 2021, altele au fost publicate direct pe platformele online, iar rețelele de distribuție așteaptă în van soluții salvatoare.

Sunt nenumărate titluri mari care și-au schimbat data lansării.„Movie release dates changed due to the COVID-19 pandemic”, polygon.com Noul Batman este amânat până în 2022, Dune, ultimul James Bond cu Daniel Craig, Candyman și noul Matrix au fost toate mutate în 2021. Toate acestea sunt blockbustere care așteaptă un format „analog”, cel al unui sistem testat de distribuție. 

În acest timp, Netflix și alte rețele de distribuție online își adaugă titluri noi în ofertă și se luptă, din poziția de servicii disruptive, cu obiceiuri împământenite de cel puțin jumătate de secol. 

Pe cine afectează pandemia?

Cu peste 195.000 de ecrane de cinema, Statele Unite și China domină piața internațională de filme. Împreună, în 2018, aduceau aproximativ 20 de miliarde de dolari brut din „box office”, cu restul țărilor din lume aducând aproximativ 15 miliarde.„Leading film markets worldwide by gross box office revenue, 2018”, statista.com Poate fără importanță, aproximativ o treime reprezintă veniturile din filme 3D.

În Statele Unite, cele mai mari lanțuri de cinematografe sunt AMC Entertainment, cu 659 de locații și peste 8.200 de ecrane, și Regal Cinemas (deținut de Cineworld), cu 558 de locații și 7.306 de săli. În total, sunt peste 3.000 de cinematografe, cu peste 30.000 de săli sau ecrane.

În contrast, în România, un raport CNC raporta că, în 2017În capitolul al III-lea, „Exploatarea Cinematografică”, cnc.gov.ro (PDF) existau 90 de cinematografe, iar un raport ZF releva, în 2018, faptul că avem o medie de 7,8 săli de proiecție, „Zece oraşe îşi împart peste 70% din spectatorii cinematografelor din România”, zf.ro în medie, pe cinematograf. Majoritatea sunt în mall-uri. Situația fostelor cinematografelor de stat este, deja, binecunoscută.„Cum a rămas România cu o mână de cinematografe de stat. Retrocedări, demolări, transferuri”, adevarul.ro

Pandemia de SARS-CoV-2 a închis cinematografele din SUA și toată lumea, dar a amânat festivalurile de film, afectând deci și filmele de artă. Palatul de festivaluri, locul în care se desfășoară Festivalul de Film de la Cannes, a devenit în martie un refugiu pentru oamenii fără adăpost. Majoritatea evenimentelor de acest tip s-au ținut online, în condiții speciale, puține fizic – printre acestea și TIFF, unde publicul a asistat nu doar la ecranizări, ci și la dezbateri pe tema măștilor.„Regizorul Cristi Puiu, scandal la TIFF din cauza măștilor de protecție: «Dacă mâine o să vă ceară să mergeți în mâini, credeți-mă, o să mergeți în mâini»”, cluj24.ro Într-un contrast evident, Festivalul de la Cannes s-a ținut, cu întârziere, la finele lui octombrie, și în format limitat, a început cu un moment de reculegere pentru victimeCannes awards only Palme d’Or of 2020 at symbolic three-day event”, screendaily.com și a avut un covor negru peste cel roșu.

Nu doar scăderi ale încasărilor, ci și falimente

Industria de film chineză a fost lovită cel mai devreme. A pierdut aproape două miliarde de dolari în primele două luni ale anului. China a închis din ianuarie cele 70.000 de cinematografe, încă din weekend-ul care garanta cele mai mari câștiguri.„Coronavirus: China’s box office drops by nearly $2 billion”, businessinsider.com Abia la finalul lunii iulie, după șase luni de la lockdown-ul inițial, autoritățile au anunțat că zonele cu risc redus (însemnând majoritatea țării) pot redeschide sălile. Temperatura clienților și a personalului este controlată la intrare, este permis să se umple doar 30% din sală și doar jumătatea dintre săli sunt deschise în fiecare locație.„Coronavirus: China’s cinemas start to reopen after shutdowns”, bbc.com   

Și în restul lumii, schimbările au fost drastice. Rețeaua de cinematografe Cineworld (o firmă britanică) a anunțat că își închide locațiile din SUA, Marea Britanie și Irlanda. Măsura a afectat aproximativ 45.000 de salariați. Inițial, Cineworld redeschisese o parte dintre cinematografe, cu măsurile de distanțare adecvate. Însă, cu o scădere de 67% a veniturilor, firma nu a mai putut face față.Regal and Cineworld theaters are shutting down across the US and UK”, cnn.com În Marea Britanie, Odeon, altă rețea, funcționează doar în weekenduri. Odeon și Cineworld au aproximativ 48% din piața cinematografelor din UK, și dețin, conform unor informații din 2019, cele mai multe ecrane (aproape 2.000).Conform unui raport BFI, bfi.org.uk (PDF) La nivel global, Cineworld este al doilea cel mai mare lanț de cinematografe din lume (inclusiv din SUA) și rămâne cu locațiile din alte țări (inclusiv România, unde este prezent cu lanțul Cinema City). 

Firma AMC Theatres, cea mai mare din SUA, a anunțat la mijlocul lui octombrie că are deja probleme financiareAMC Theatres says its running out of cash, will be ‘largely depleted’ by end of 2020”, cnn.com și că va intra în imposibilitate de plată la finele lui 2020. Valoarea pe bursă i-a scăzut cu 6%, în urma anunțului. Din august, a început deschiderea treptată a locațiilor, iar în data de 9 octombrie, avea deschise 494 din cele aproape 600 de cinematografe, cu limitarea capacității la 40%, sisteme noi de filtrare a aerului (la standarde spitalicești) și folosirea spray-urilor electrostatice.„AMC’s CEO Adam Aron on coronavirus safety at reopened movie theaters”,  cnbc.com Prezența la filme n-a fost grozavă, în parte și datorită lipsei titlurilor mari. Urmează să vândă acțiuni în valoare de cel puțin 47 de milioane de dolari, pentru a supraviețui. 

Problemele financiare se propagă în industie

Nu doar cinematografele suferă, ci toți cei care își primesc banii din bilete. Până la pandemiei, modelul Hollywood-ului, importat de absolut tot globul, era axat pe producția de filme și distribuția acestora în cinematografe. Hollywood angajează undeva la 2.000.000 de oameni și este deservit de aproximativ 400.000 de firme.The impact of the coronavirus on the global film industry”, weforum.org Un bilet la cinema costă, la AMC, 13,69 dolari americani pentru un film 2D. Locația primește 45% din acești bani, 55% se duc la producătorul filmului – să spunem Paramount. Aproape jumătate din aceștia, din urmă, sunt folosiți pentru marketing și reclamă, costurile de producție repezintă cam 1,70 e dolari, distribuția fizică a filmului (și siguranța acestuia) costă un dolar, iar mai puțin de un dolar merge la onorariul actorilor.„Where Does the Money You Spend on a Movie Ticket Go?”, doughroller.net Lăsând la o parte numele mari din domeniu, așa-numita „listă A”, cu nume precum George Clooney și cu salarii între 15-20 de milioane de dolari pe film, veniturile medii ale unui actor sunt de 54.000 de dolari pe an. 

În România, conform unui studiu PwC,„PwC Report: Romanian media and entertainment industry growth will slow in 2020 due to the COVID-19 pandemic”, pwc.ro scăderea industriei este de 58%, la nivelul de 26 de milioane de euro. Previziunilearată că abia în 2024 sectorul cinematografic va reveni aproape de nivelul din 2019, de fapt la 58 de milioane, cu patru milioane mai puțin decât anul trecut. Mai multe nume sonore din cinematografia românească au semnat o scrisoare deschisă, adresată președintelui Iohannis și premierului Orban, în care avertizau, încă mai 2020, că industria se va prăbuși și cereau venituri din distribuția producțiilor românești„Interviu Ada Solomon: Industria cinematografică se va prăbuși, zona de tehnicieni și artiști independenți nu are niciun colac de salvare”, romania.europalibera.org pe platformele Netflix și HBO.

Se mută publicul pe Netflix?

Chiar și înaintea pandemiei, cu excepția Chinei, a cărei industrie de filme a crescut enorm în ultimii ani, America de Nord a văzut o reducere a prezenței în cinematografe, odată cu evoluția internetului. O parte din „vină” este a serviciilor de streaming sau de Video on Demand (sau SVOD – Subscription VOD). La nivel global, în 2019, erau 1,3 miliarde de utilizatori ai serviciilor VoD, cu venituri de 53 de miliarde de dolari„Digital Media – worldwide”, statista.com (cifră care aproape se va dubla până în 2025).  

Aproape toate serviciile de streaming din SUA au avut creșteri spectaculoase, de peste o treime, începând cu martie 2020, data odiosa pentru începutul pandemiei. Netflix a avut o creștere de 39%, Amazon Video de 35%, Hulu de aproape de 46%, Disney+ de 44%, HBO de 56%. Apple TV este o excepție, platforma fiind nouă. Ca idee, în aprilie 2020, Apple avea 10 milioaneApple TV+ subscriptions flat despite COVID-19 quarantine, increased demand for originals”, appleinsider.com de conturi noi, la nivel mondial, în timp ce Disney de două ori mai multe, în condițiile în care aceste servicii nu sunt disponibile pe multe piețe. Pentru Netflix, tendința a continuat timp de șase luni, până când cinematografele au început din nou să se deschidă.„Netflix Subscriber Growth Slows After Surging During Pandemic”, forbes.com Ca proiecție pentru 2025, sunt așteptări ca Netflix să crească de la 195 de milioane de abonați, în 2020, la 258 de milioane. Ar urma Disney, cu 202 de milioane, și Amazon, cu 141 de milioane. 

Pot înlocui serviciile de streaming cinematografele?

Relația dintre Netflix, o firmă care a început cu închirieri de DVD-uri,și Hollywood nu a fost chiar perfectă. Distribuitorii încearcă să întârzie apariția filmelor pe Netflix. Nici relația cu Festivalul de la Cannes și regulile franceze legate de distribuirea filmelor în mediul online nu e mai grozavă. În Hexagon, lansările pe Netflix ar trebui să se întâmple doar după trei ani de la difuzarea în cinematografe.Netflix vs. Hollywood: The fight to define the future of film”, vogue.fr În SUA, așa cum Netflix a aflat în negocierile cu AMC și alte rețele de cinematografe, în pregătirea lansării The Irishman ar fi vorba de o așteptare de minimum trei luni.„Inside the Debate Between Netflix and Big Theater Chains Over ‘The Irishman’”, nytimes.com The Irishman a avut 3,9 milioane de vizualizări pe Netflix, în prima zi de la lansare.

De fapt, evoluția Netflix este pentru cinematografie  ceea ce a însemnat Uber pentru taximetrie, o industrie mai veche decât filmul. Cum să câștige un film difuzat strict online Oscarul? Regula spune că fără o prezentare în cinematografe, filmul nu este eligibil pentru premiu, cel mai dorit de producători, regizori și actori. Însă, având în vedere pandemia, Academia Americană de Film a hotărât că Oscarurile din 2021 vor include inclusiv filme ale serviciilor SVOD, iar Netflix are cel puțin douăzeci de filme pe care le propune.22 Netflix original movies that are 2021 Oscar contenders”, insider.com  Realist vorbind, Academia nici nu avea prea multe alternative, având în vedere câte titluri au fost amânate pentru următorul an. 

În luna august, titlurile prezentate în cinematografe strângeau abia o pătrime din veniturile de anul trecut,„Americans go back to the movies despite continuing pandemic”,  ft.com care fusese cel mai spectaculos din istorie, cu nouă filme care au avut încasări de peste un miliard și trei în Top 10-ul încasărilor globale all-time, inclusiv Avengers: Endgame pe primul loc. Anul aceasta, în SUA, cele mai bune încasări le are Bad Boys For Life (206 milioane), un film lansat în ianuarie, iar la nivel global „domină” un necunoscut film chinezesc, The Eight Hundred, cu 460 de milioane făcuți în exclusivitate pe piața chineză.

Între timp, accelerată de pandemie, relația dintre serviciile de streaming și Hollywood s-a așezat destul de repede, însă sălile de cinema așteaptă soluții pe care Netflix-ul sau alte servicii de acest tip nu le oferă. Deși Netflix-ul a creat sub-genuri și categorii pentru toate filmele de pe rețeaua sa – inclusiv thriller-uri violente despre pisici„How Netflix Reverse-Engineered Hollywood”, theatlantic.com pentru tineri cu vârste între 8 și 10 ani – așadar problema, mai degrabă, nu este la serviciul de streaming, cât la adaptarea vechilor forme de media la realitatea curentă. 



Text de

Mihnea Dumitru

Analist politic și scriitor de SF-uri. Este specialist în imagine, auto-declarat „anticonsultant” politic prin presă. Are studii în Coreea de Sud, Canada, Marea Britanie și un doctorat în științe politice la Universitatea din București. S-a întors în țară în 2005.

TEHNOLOGIE|TIPPING POINT

Ce se întâmplă cu Bitcoin? „Aurul digital” s-a apropiat de maximul istoric, apoi a scăzut

De Andrada Fiscutean 26/11/2020
Monedele virtuale s-au scumpit puternic în pandemie, iar Bitcoin e comandant de pluton. Ce urmează să se întâmple?
CULTURĂ|FILM&TV

Werner Herzog și meteoriții

De Cristi Mărculescu 23/11/2020
Fireball: Visitors from Darker Worlds este acel documentar care confirmă o suspiciune mai veche apropos de Werner Herzog. Tipul a devenit în mod oficial un gen cinematografic în sine. 
CULTURĂ|FILM&TV

John Wilson, tipul care documentează New York-ul cu o cameră video

De Mihai Ghiduc 11/11/2020
Protagonistul serialului documentar How To with John Wilson ne-a vorbit despre New York, cum e să filmezi lucruri trăsnite pe stradă și ce înseamnă pandemia pentru un artist
MEDIU|TIPPING POINT

Aerlive, platforma care măsoara calitatea aerului din București în locul autorităților

De Adriana Moscu 09/11/2020
Poluarea catastrofală din București este atent monitorizată, de aproape un an, printr-o inițiativă online privată. Până acum, instituțiile statului ignoră rezultatele.