Medicul tău virtual nu e întotdeauna bine informat19 min read

Monica Georgescu | 28.10.2019

Consultarea unei aplicații mobile de sănătate nu înlocuiește vizita la medic sau consultul periodic! Cu toții ar trebui să știm acest lucru. Însă tentația de a instala o aplicație cu rol de diagnostic sau care să ne ofere un sfat medical pentru o problemă care ne presează este foarte mare.

Practic, în ziua de azi, ești la un buton virtual distanță de o recomandare medicală care, la prima vedere, pare pertinentă și de încredere. Autoritățile de sănătate publică și oamenii de știință caută să privească acum dincolo de această aparență și să evalueze siguranța folosirii aplicațiilor de tip mobile health (mHealth) pentru diagnosticul sau managementul unor boli sau probleme medicale.

Cât de pertinente sunt informațiile sau sfaturile despre sănătate sau managementul bolii obținute de la o aplicație mobilă? Care sunt erorile care pot să apară, în ce măsură apar ele și cine le verifică și controlează?

Un grup internațional de cercetători a analizat studiile publicate anterior care au evaluat siguranța și posibilele pericole la care se expun utilizatorii care folosesc aplicații de tip mHealth. Rezultatele acestei ample recenzii au fost publicate recent în Journal of the American Medical Informatics Association (JAMIA).

80 de riscuri în 74 de studii

Autorii au analizat studiile privind siguranța aplicațiilor medicale apărute în literatura de specialitate în perioada ianuarie 2013 – mai 2019. După aplicarea unor criterii de selecție, 74 de studii au fost incluse în această recenzie. Din acestea, 17 studii (adică aproape un sfert din numărul total al cercetărilor incluse în analiză) au fost publicate în anul 2018. Acest detaliu arată interesul în creștere pentru cercetările ce vizează evaluarea siguranței consumatorilor de aplicații mobile cu rol medical.

Mai trebuie precizat că majoritatea studiilor analizate (66 de articole din 74) sunt recenzii ale unor aplicații medicale. Unele articole evaluează o singură aplicație, altele un grup de aplicații care servesc aceluiași scop – de exemplu: managementul diabetului zaharat. Scopul acestor articole este de a evalua funcționalitatea aplicațiilor și calitatea conținutului medical inclus.

Aproape jumătate din cele 74 de studii incluse în recenzie au fost evaluări ale siguranței unor aplicații pentru managementul unor boli cronice (ex: diabet, depresie, anxietate). Cealaltă jumătate a studiilor viza siguranța unor aplicații de mHealth cu funcționalități diverse, de la autodiagnostic la wellness sau chiar aplicații care îți amintesc când să-ți iei pastilele.

Analiza celor 74 de studii privind siguranța aplicațiilor medicale a relevat un număr mare de probleme care pot afecta siguranța utilizatorilor. 80 de posibile riscuri au fost identificate și împărțite pe categorii.

Principala problemă: conținutul

Marea majoritate a riscurilor identificate (84%) sunt legate de calitatea conținutului medical prezentat. Problemele identificate au inclus: afișarea unor informații sau sfaturi incorecte din punct de vedere medical sau incomplete, variații inacceptabile ale conținutului afișat sau răspunsuri inadecvate și neadaptate la nevoile utilizatorilor.

  • Informații incorecte:

De exemplu, niște aplicații pentru managementul tulburării bipolare recomandau ca pacienții diagnosticați cu această tulburare să „bea un shot de tărie cu o oră înainte de culcare”. Nu cred că mai trebuie precizat că această „recomandare” nu este una validă din punct de vedere medical și că urmarea acestui sfat ar putea pune pacientul în mare pericol.

În același grup de aplicații se sugera că tulburarea bipolară este o boală contagioasă, de care se pot molipsi cei care petrec un timp îndelungat alături de o persoană diagnosticată cu această afecțiune.

O aplicație pentru depistarea bolilor cu transmitere sexuală afirma că „infecția cu Candida poate să ajungă în sânge, unde determină acumularea unei supradoze de toxine care va face ravagii în corpul și mintea ta”. O altă aplicație din aceeași categorie spune că „negii genitali se tratează greu și-ți vor distruge relația”.

  • Informații incomplete:

Multe aplicații care oferă sfaturi și instrumente pentru o nutriție „sănătoasă” permit utilizatorului să-și stabilească obiective: câte calorii să consume zilnic sau câte kilograme să slăbească lunar. Din păcate, cele mai multe aplicații de acest tip (foarte populare în rândul utilizatorilor) nu oferă îndrumare atunci când îți stabilești obiectivele și nu te avertizează atunci când obiectivele stabilite sunt nesănătoase. De exemplu, atunci când planul nutrițional pe care ți-l stabilești presupune un deficit caloric prea mare și, implicit, înfometare.

Un alt exemplu de informație incompletă, care poate pune în pericol utilizatorul, include calcularea dozei de insulină pentru administrarea postprandială fără a lua în calcul posibilitatea producerii unei doze naturale de insulină la pacienții diabetici.

  • Variații mari de conținut și răspunsuri neadecvate:

Rezultatele studiului au arătat că există variații inacceptabile de conținut între aplicații care adresează aceeași prolemă medicală. De exemplu, în studiile analizate, autorii au observat că există variații mari de conținut în special între aplicațiile pentru managementul obezității sau a celor care monitorizează nivelul activității fizice.

Discrepanțe semnificative au fost raportate și la aplicațiile care evaluează vederea în culori. Variațiile de conținut sunt inacceptabile dacă pornim de la premisa că aceste aplicații ar trebui să aibă la bază aceleași informații, din ghidurile medicale actualizate.

Topul aplicațiilor de mobile health din Apple Store, la 27 octombrie 2019

O altă problemă importantă ce poate afecta siguranța utilizatorilor ține de răspunsurile inadecvate și neadaptate la context. De exemplu, o recenzie de grup a unor aplicații pentru managementul depresiei a arătat că 21 din cele 33 aplicații evaluate nu recomandă pacientului să apeleze la ajutor de specialitate atunci când simptomele indică acest lucru.

Într-un alt studiu, mai puțin de un sfert din aplicațiile analizate au oferit un răspuns corect când informațiile furnizate au indicat că există un risc de rănire sau de suicid. Altfel spus, în momentele critice, majoritatea aplicațiilor pentru managementul depresiei nu au recomandat utilizatorului să se adreseze unui specialist. Această „eroare” se poate dovedi fatală.

Probleme de software

În studiul prezentat, doar 16% din problemele care ar putea pune în pericol siguranța utilizatorilor au fost probleme de software, de funcționalitate a aplicațiilor. Problemele identificate de autorii studiului includ: lipsa unor funcționalități, deficiențe apărute la alarme și notificări, lipsa validării informațiilor furnizate de utilizatori sau lipsa răspunsului potrivit într-o situație de urgență medicală.

De exemplu, anumite aplicații nu permit modificarea unor valori odată ce acestea au fost introduse incorect. Într-un alt exemplu, calculatoarele dozelor de insulină permiteau efectuarea unui calcul chiar și în lipsa unor parametri importanți, care ar fi afectat rezultatul final.

Cât privește lipsa răspunsului potrivit într-o situație de urgență medicală, autorii au considerat că această problemă poate fi considerată atât o problemă de conținut, cât și o problemă de software – de programare. Aplicațiile pentru managementul sau diagnosticul unor boli ar trebui să îndrume automat utilizatorul către un medic specialist atunci când informațiile furnizate de acesta sugerează posibilitatea apariției unei urgențe medicale.

Probleme legate de designul aplicațiilor

O altă problemă importantă identificată de autorii studiului se referă la designul aplicațiilor medicale. Autorii notează că la sfârșitul anului 2017 existau peste 300.000 de aplicații cu profil medical în principalele magazine de aplicații. Cererea pentru acest tip de aplicații este în creștere, fiind printre cele mai populare aplicații descărcate de utilizatori.

Atunci când descarcă sau instalează o aplicație medicală, utilizatorii se așteaptă să găsească informații medicale pertinente și sfaturi sau recomandări corecte, verificate și validate științific. Din păcate, multe aplicații medicale sunt proiectate fără implicare din partea experților sau autorităților în domeniu. Foarte multe aplicații folosesc informații medicale depășite sau fac recomandări care nu sunt bazate pe dovezi medicale. Alte aplicații medicale care pretind să ofere diagnostic și screening pentru anumite patologii sunt date în folosire în lipsa unei validării clinice care să verifice eficiența și siguranța lor.

Topul aplicațiilor de mobile health din Android Play Store, la 27 octombrie 2019

De exemplu, unul din studiile analizate arăta că, din 166 de aplicații care se adresau bolnavilor de cancer, oferind informații și recomandări privind managementul bolii, mai puțin de o treime ofereau informații actualizate în ultimii doi ani. Asta în contextul în care aproape tot ceea ce știm despre cancer, despre ratele de supraviețuire și despre tratamentele disponibile s-a schimbat aproape complet în ultimii ani.

Recomandările autorilor

Autorii spun că lipsa implicării din partea profesioniștilor și a autorităților în designul, validarea și evaluarea aplicațiilor de mHealth este o problemă importantă, care poate afecta siguranța utilizatorilor. Ei recomandă includerea profesioniștilor în domeniul medical în toate fazele dezvoltării unei aplicații medicale. Astfel, se poate asigura veridicitatea informațiilor oferite și validitatea recomandărilor făcute utilizatorilor.

De asemenea, este nevoie ca autoritățile să monitorizeze îndeaproape și să adreseze orice problemă legată de siguranța pacienților care decurge din utilizarea unei aplicații mobile. Autorii articolului dau și câteva exemple. Aflăm că, în SUA, aplicațiile medicale sunt încadrate în grupe în funcție de risc, iar aplicațiile din grupele de risc înalt sunt periodic verificate de FDA (autoritatea care reglementează alimentele și medicamentele de uz uman), dar și de Oficiul pentru Drepturi Civile și de Comisia Federală pentru Comerț. Aceste inspecții includ verificarea securității informațiilor și a datelor cu caracter personal, dar și validitatea informațiilor și a datelor medicale.

De asemenea, în acest moment, autoritățile din Marea Britanie, Australia, Noua Zeelandă și Spania lucrează la formularea unor ghiduri care să reglementeze aplicațiile de tip mobile health.

Concluzii

În ultimii ani, numărul aplicațiilor de tip mHealth a crescut considerabil, oglindind cererea și creșterea accesului la tehnologii mobile performante. În acest moment, în lume, există mai mult de 3,3 miliarde de telefoane mobile inteligente – asta înseamnă că, statistic, aproape jumătate din populația planetei (7,7 miliarde de persoane, conform celor mai recente date) are acces la un smartphone.

În timp ce accesul la tehnologie crește, accesul la servicii medicale stagnează sau, în anumite situații, scade, fiind influențat de discrepanțele economice, sociale și geografice. În acest context, aplicațiile de tip mobile health pot fi o resursă importantă de informații și sfaturi medicale.

Aplicațiile de tip mHealth pot oferi utilizatorilor avantaje importante, de la acces rapid la informații medicale specifice, la instrumente pentru managementul unor boli cronice. Însă atunci când utilizatorii folosesc informațiile și recomandările furnizate de aceste aplicații pentru a lua decizii legate de sănătate lor, este important ca toate informațiile furnizate să fie exacte, verificate, validate din punct de vedere medical și actualizate. Altfel, beneficiile se pot transforma rapid în riscuri și pericole reale.



Monica Georgescu

Jurnalist medical și de știință, cu un interes special pentru medicina bazată pe dovezi.