Verificarea obligatorie a temperaturii pe Aeroportul Internațional Incheon, Coreea de Sud. SeongJoon Cho/Bloomberg/Guliver/Getty Images

Cum a aplatizat Coreea de Sud curba coronavirusului cu ajutorul tehnologiei14 min read

De Michael Ahn 30.04.2020

Un specialist sud-coreean în politici publice explică felul în care statul asiatic a reușit să facă față crizei COVID-19

În timp ce statele lumii se gândesc cum este mai bine să-și redeschidă țările, felul în care Coreea de Sud a reușit să „aplatizeze curba” „Coronavirus cases are growing exponentially – here’s what that means”, theconversation.com  și chiar să susțină alegeri parlamentare fără să apeleze la carantină, merită trecut în revistă.

Acest articol a fost publicat în The Conversation și a fost tradus cu acceptul autorului. 

După un vârf inițial de infectări cu COVID-19 în februarie, Coreea de Sud a implementat mai multe măsuri prin care să controleze răspândirea bolii, parcurs pe care l-am urmărit în calitate de cercetător al politicilor publice. N. red.: Alte articole publicate de Michael Ann: scholar.google.com Coreea de Sud a reușit să scadă numărul de infecții noi de la 851 pe 3 martie, la zero pe 30 aprilie,„South Korea reports zero new local cases for first time since February”, scmp.com. Poți urmări evoluția aici: worldometers.info cu o rată a mortalității de aproximativ 2%.

Mai multe măsuri  au contribuit la succesul Coreei„Combatig COVID-19: Lessons from South Korea”, brookings.edu, dar două dintre ele au fost esențiale pentru aplatizarea curbei: testarea extinsă și un sistem național de urmărire promptă și eficientă a persoanelor infectate cu COVID-19.

Testarea și trierea

După epidemia de MERS (Sindromul respirator din Orientul Mijlociu) din 2015, „MERS outbreak in the Republic of Korea, 2015”, who.int Coreea a înțeles că infectarea cadrelor medicale slăbește capacitatea de a controla un virus deoarece pacienții care se infectează în spitale le trasnsformă în focare de infecție. Prin urmare, la izbucnirea infecțiilor cu COVID-19, guvernul coreean a asigurat personalului medical echipamente de protecție adecvate, pentru a evita infecțiile în rândul acestuia. De asemenea, a amenajat spații speciale, separate, pentru testarea și tratarea lucrătorilor din sistemul medical.

Odată ce facilitățile de testare și tratare au fost asigurate, guvernul a demarat testarea pentru COVID-19 în masă – peste 440.000 de oameni„South Korea’s broad coronavirus testing strategy could flatten curve in some US areas, expert says”, cnbc.com –, acoperindu-i în special pe toți care prezentau simptome. Persoanele ale căror rezultate au reieșit pozitive au fost puse în carantină în unități speciale de tratament.

Coreea de Sud și-a concentrat mai degrabă atenția spre tratarea persoanele cu simptome severe, și prin urmare cu probabilitate mică de recuperare, și mai puțin asupra celor cu simptome ușoare. Acest lucru a ajutat să scadă rata mortalității, deoarece cele mai multe cazuri de persoane vulnerabile și cu simptome severe s-au vindecat. Țările care au pus accentul pe tratarea pacienților cu șanse mai mari de supraviețuire au avut ca rezultat o rată mai mare a mortalității, pentru că mai mulți pacienți vulnerabili au decedat.

Testările ample sunt un pas crucial în identificarea gradului de infectare dintr-o țară – unde apare un focar, cine este infectat și cine nu. Aceste informații sunt pista către localizarea focarelor de infecție din țară și către identificarea și urmărirea populației care a intrat în contact cu cei infectați.

Sistemul de urmărire al COVID-19 își are originile în MERS

Ce se evidențiază în modelul coreean de a controla COVID-19 este capacitatea de a urmări persoanele diagnosticate cu boala care au intrat în contact cu alte persoane infectate. Este cunoscut sub denumirea de COVID-19 Smart Management System (SMS). „Ahead of the curve: South Korea’s evolving strategy to prevent a coronavirus resurgence”, reuters.com

Centrul pentru Prevenirea și Controlarea Bolilor din Coreea de Sud (KCDC) rulează sistemul de urmărire a contactelor care folosește datele de la 28 de organizații cum ar fi Agenția Națională a Poliției, Asociația Finanțatorilor de Credite, trei companii producătoare de telefoane și 22 de companii de carduri de credit pentru a urmări deplasarea persoanelor cu COVID-19. Acestui sistem îi ia zece minute să analizeze mișcările indivizilor infectați. Pentru persoanele care intră în contact cu o persoană infectată, KCDC informează centrul local de sănătate publică din apropiere, iar centrul de sănătate le trimite o notificare. Persoanele sunt testate și, dacă sunt pozitive, sunt spitalizate în facilitățile speciale pentru tratarea COVID-19. Celor fără simptome li se cere să se auto-izoleze pentru 14 zile.

Baza legală pentru accesarea informațiilor personale de așa natură a fost pregătită după epidemia de MERS din 2015, când guvernul a înțeles că urmărirea mișcărilor indivizilor infectați și a persoanelor cu care au intrat aceștia în contact este crucială. Ca măsură de siguranță, doar investigatori epidemiologi pot accesa informații legate de locație și după ce epidemia de COVID-19 se va încheia, informațiile cu caracter personal folosite în sistemul de urmărire vor fi șterse.

Ar putea și alte țări să emuleze modelul sud-coreean?

Modelul din Coreea de Sud – bazat pe accesibilitatea testării rapide, pe unități medicale sigure pentru COVID-19 și pe un sistem de urmărire a contactelor gestionat de stat –, ajută la evitarea unei abordări autoritariene prin închiderea unui oraș întreg, așa cum am putut observa în China. O carantină impusă are consecințe care se răsfrâng asupra democrației, restricționând drepturile fundamentale ale individului, și creează probleme de stocuri. Abuzul de putere politică și amenințarea libertății prin supraveghere intruzivă„The state in the time of COVID-19”, economist.com ar putea avea consecințe de durată asupra lumii post-COVID-19.

În momentul de față, Statele Unite și alte state iau în calcul redeschiderea, pentru că există preocupări legate de situația economică. Dar fără a lua măsuri eficiente de gestionare a virusului,„‘It’s Not Over Until It’s Over’: 5 Things To Know About Hitting The COVID-19 Peak”, khn.org este posibil să se ajungă la o nouă creștere exponențială a infecțiiilor.

Epidemiologii susțin că esențial în combaterea pandemiei este identificarea focarelor de infecție și întreruperea ciclului vicios al infecției. Un sistem eficient de urmărire a contactelor este de asemenea o componentă crucială în acest tip de abordare și ar putea fi copiată și de către alte state.

De exemplu, Statele Unite au tehnologiile și datele necesare, iar guvernul ar putea forma un parteneriat cu entitățile relevante, cum ar fi companiile de telecomunicații și de carduri de credit, forțele de ordine, sistemele medicale și alte organizații publice sau private pentru a crea un sistem de urmărire a contactelor celor cu COVID-19. Cu ajutorul unui astfel de sistem, guvernul ar putea identifica populația infectată și focarele, i-ar putea urmări și carantina în unități medicale speciale care, cu efortul susținut al guvernului, ar fi aprovizionate permanent cu echipamente de protecție pentru personal.

În rândul cetățenilor, obiceiul de a purta măști și distanțarea socială trebuie încurajate puternic pentru a preveni infecțiile, în paralel cu eforturile depuse de guvern pentru aplatizarea curbei.

În momentul de față, în Coreea de Sud revine o stare de normalitate. Nu există orașe în carantină, restaurantele, bisericile, barurile, sălile de sport și unitățile de învățământ se pot redeschide,„New infections fall to single digits; distancing to be eased from Monday”, khn.org în special dacă urmează directivele guvernului, trenurile și autobuzele circulă după programul normal, magazinele de alimente sunt aprovizionate, iar țara tocmai ce și-a ales parlamentul la jumătatea lui aprilie. Cetățenii poartă măști și practică distanțarea socială mereu, ceea ce ajută la împiedicarea răspândirii infecției. Abordarea Coreei de Sud în cazul combaterii COVID-19,  cu accent pe tehnologie, ar putea sugera căi de redeschidere a altor state fără a supune cetățenii autorității coercitive a statului și fără să compromită idealul democratic.

Traducere: Elisabeta Gedő



Site independent de știri și comentarii scrise de persoane din comunitatea academică.



Text de

Michael Ahn

Este Profesor Asociat și Director al Programului MPA Graduate în cadrul Universității Massachusetts, Boston

ȘTIINȚĂ|CORONAVIRUS

Coronavirus Science Report #23

De Mihai Ghiduc 30/05/2020
Epidemia a pornit mai târziu decât credeam, hidroxiclorochina e folosită în continuare în România, deși unele state au interzis-o, iar vaccinul pe bază de tutun e în continuare o posibilitate
SOCIETATE|Q&A

Ce notă iau profesorii din România la examenul online?

De Vlad Tăușance 28/05/2020
15% din numărul total al cadrelor didactice din România s-au înscris la un curs intensiv de predare online bazat pe instrumente Google. Doar 9,6% dintre profesorii înscriși la „Profesor în Online” considerau că au un nivel avansat al competențelor digitale. 
SOCIETATE|CORONAVIRUS

4 trenduri urbane post-pandemie 

De Grig Vulpe 25/05/2020
Criza actuală de sănătate publică ne-a ridicat standardele, iar dezbaterea despre viitorul orașelor este mai aprinsă ca niciodată. Iată care sunt tendințele în planificarea și guvernanța urbană. 
ȘTIINȚĂ|CORONAVIRUS

Coronavirus Science Report #22

De Ionuț Preda 23/05/2020
Două vaccinuri au înregistrat rezultate încurajatoare în primele teste pe oameni. Hidroxiclorichina nu doar că nu prea ajută, dar ar putea chiar să dăuneze. Soarele, cel puțin așa cum e simulat în laborator, pare să dezactiveze în mare proporție virusul.