Sticleți. Foto: Mihai Baciu

Ghidul păsărilor urbane din România34 min read

De Valentina Nicolae 01.05.2022, ultima actualizare: 15.06.2022

O trecere în revistă a speciilor de păsări pe care le poți vedea și auzi prin orașe.

Cum, anul acesta, vacanțele în alte țări și chiar în interiorul țării sunt încă destul de nesigure,Se vorbește deja de valul doi de îmbolnăviri de COVID-19, facebook.com poți să profiți de ocazie să explorezi orașul și să descoperi ce are de oferit, mai ales în materie de petrecere a timpului în natură. Dacă ești curios cu ce alte specii împarți spațiul, poți, de exemplu, să faci mici excursii prin parcuri și să observi păsările. Mai jos am făcut o listă de specii pe care le întâlnești în oraș.Poți să le asculți și cântecul pe acest site: pasaridinromania.sor.ro

Există în localități și câteva specii de păsări pe care le vezi des, dar nu pentru că au venit ele, ci pentru că au fost aduse pentru divertisment. Așa sunt, de exemplu, păunii, rațele mandarin și lebedele negre. Ele trăiesc în România în captivitate, în parcurile sau grădinile care le-au introdus și sunt, practic, animale semi-domestice.

CITEȘTE ȘI:Hrănirea păsărilor și birdwatching în orașe

Păsări sedentare din București

Găsești majoritatea speciilor de pe aceste liste și în alte localități din România.

Vrabia

Este cea mai cunoscută pasăre mică de pe la noi. În România trăiesc trei specii de vrăbii: vrabia de casă, vrabia de câmp și vrabia negricioasă (aceasta e mai rară decât primele două). Vrabia de casă o vedem cel mai des în oraș. Este acea pasăre mică și gălăgioasă pe care o vedem în tufe și în copaci. Mănâncă semințe și insecte și cuibărește în găuri din pereți, în scorburi sau cuiburi de barză. O chestie faină la ea e că aduce în cuib mucuri de țigară stinse, pentru că mirosul acționează ca o protecție împotriva insectelor. Vrabia s-a adaptat foarte bine în mediul urban și consumă orice fel de hrană antropică.

Vrabie de casă. Foto: Andrei Chiș

Pițigoiul mare

E pasăre cântătoare cam de mărimea unei vrăbii și e cea mai frecventă în România. El cuibărește în scorburi naturale și artificiale, dar și în cutii poștale, contoare electrice, ghivece. Mănâncă omizi, larve, furnici și păianjeni. Când încep să-și hrănească puii, pițigoii mari se întorc și de 900-1.000 de ori pe zi la cuib cu insecte. „Asta e o muncă istovitoare pentru un părinte”, apreciază Andreea. „Pițigoiul e foarte frumos, are galben pe piept și o cravată neagră, mai lată la mascul decât la femelă.”

Pițigoi mare. Foto: Răzvan Zinică

Pițigoiul albastru

Are creștetul capului, aripile și coada albastre și pieptul galben. E discret când cuibărește și gălăgios în timpul iernii. Cuibul și-l căptușește cu levănțică și mentă, nu doar ca să miroasă frumos, dar pentru că plantele astea țin la distanță paraziții. Mănâncă melci, căpușe, fructe mici și semințe. „Acum sunt mai greu de văzut, pentru că este foarte multă vegetație, dar, în general, iarna îi vezi la hrănitori”, spune Andreea.

Pițigoi albastru. Foto: Cristian Balasz

Florintele

E o altă pasăre cântătoare comună și ușor de recunoscut după coloritul verde-gălbui al penajului. În timpul iernii, consumă semințe uleioase și poate fi văzut pe la hrănitori. Vara e mai greu să-l vezi, pentru că petrece mult timp prin frunziș, așa că trebuie să-l ascultăm. „Ăsta e primul lucru pe care trebuie să-l facem cu păsările”, spune Andreea, „să învățăm să le ascultăm, apoi să ne obișnuim să le vedem.”

Florinte. Foto: Cristian Brian

Sticletele

E o pasăre foarte colorată, care cântă mult. E micuț, are vreo 12 cm și e viu colorat, cu o mască roșie pe față. E și foarte braconat, din păcate, pentru cântecul lui și pentru că e foarte frumos. „Sunt puși în colivii și vânduți.” Iarna îi poți vedea în grupuri mari, hrănindu-se printre scaieți. Despre sticlete circula mitul că s-ar sinucide când sunt ținuți în captivitate, înfigându-și o gheară în gât. De fapt, nu mai mănâncă și de aceea mor.

Sticlete. Foto: Marius Iana

Țicleanul

„Noi îi spunem Spiderman țicleanului”, zice Andreea, „pentru că e singura specie de pasăre de la noi care poate să coboare pe trunchiurile copacilor cu capul în jos”. E tot mic, colorat cu albastru și portocaliu și poate fi văzut în păduri și în parcuri cu copaci bătrâni. Cuibărește în scorburi naturale și artificiale. Consumă insecte, semințe, ghinde.

Țicleni. Foto: Szabo Jószef Iosif

Cioara

Cuibărește în colonii, în zone agricole, și, mai nou, și în parcurile din orașele mari. Există două ciori: cea de semănătură și cea grivă. Cioara de semănătură e neagră toată și stă mai mult pe terenuri agricole, iar griva e cu puțin gri și e mai des întâlnită în oraș. „La asta de semănătură e ceva foarte fain: are creierul destul de mare în raport cu masa ei corporală și s-a demonstrat că e capabilă să rezolve probleme și exerciții complexe.”

Cioară grivă. Foto: Marius Iana

Stăncuța

E tot o corvidă, dar mai mică decât ciorile și cu ochii albaștri. Are o viață socială complexă, formează des perechi pe viață, poate folosi unelte și poate fi învățată să imite vorbirea umană. E asemănătoare cu cioara de semănătură, dar are un colorit negru cu nuanțe de gri. Mănâncă lăcuste, muște, furnici, omizi, și, iarna, cereale, fructe, semințe.

Stăncuțe. Foto: Alexandra Ion

Gaița

E cea mai colorată specie de ciori. Are aproape tot corpul ruginiu, fundul alb și striații albastre pe aripi. Consumă mai ales ghinde, pe care le ascunde pentru iarnă. De multe ori strânge așa de multe că uită unde le-a ascuns. Mănâncă și ouă, și pui de pasăre în timpul verii. Imită foarte credibil alte păsări răpitoare și mieunatul pisicilor.

Gaiță. Foto: Szabo Jószef Iosif

Coțofana

Are un nume simpatic în latină, Pica pica, și e tot o specie de cioară – una dintre cele mai inteligente. Are capul și spatele de culoare neagră și abdomenul alb, plus o coadă lungă, de aproape aceeași lungime ca restul corpului. Cuibul e în formă de glob și are două ieșiri pentru adulți. Cuplurile de coțofene rămân împreună mai multe sezoane și atât masculul, cât și femela se îngrijesc de pui. Coțofenele se adună în grupuri de aproximativ zece și caută hrană împreună, adică resturi alimentare, stârvuri, mamifere și păsări mici, dar și cereale și fructe. E o specie care se adaptează foarte ușor.

Coțofană. Foto: Marius Iana

Ciocănitoarea pestriță mare

Ciocănitorile din oraș se pot auzi mai degrabă decât vedea, pentru că bat darabana. Ciocănitoarea pestriță mare nu e pretențioasă și cuibărește în habitate variate: păduri, grădini, livezi, parcuri. Bate darabana pe copaci, pe stâlpi de lemn și de metal ca să-și marcheze teritoriul. Îi place să se hrănească pe pământ, mănâncă viermi, consumă seva copacilor, larve, furnici, caută pe sub materialul lemnos.

Ciocănitoare pestriță mare. Foto: Marius Iana

Ghionoaia verde

Face parte din neamul ciocănitoarelor și are un colorit foarte frumos, spatele e cu verde-gălbui, creștetul roșu puternic și o „mustață” neagră. Denumirea ei latinească provine din mitologia romană, unde se spune că regele Picus i-ar fi respins afecțiune vrăjitoarei circe și acesta l-ar fi transformat în ciocănitoare, drept pedeapsă. Cuibărește în păduri rare, în pajiști cu arbori și în parcuri cu arbori bătrâni. Mănâncă furnici pe care le culege cu limba lungă de aproape 10 cm. Iarna sapă pe sub zăpadă în mușuroaie, prin tunele de câțiva metri. Petrece mult timp pe sol și nu bate darabana așa des.

Ghionoaie verde. Foto: Marius Iana

Fazanul

E o specie introdusă în Europa din Asia, pentru vânătoare. Fazanul zboară rar, pe distanțe și la înălțimi mici. Aleargă când se simte în pericol și, la nevoie, decolează aproape vertical. Se hrănește cu semințe, grăunțe, fructe de pădure și insecte. Este o specie poligamă, astfel că masculul are câteva femele pe teritoriu, pe care îl patrulează regulat. Masculul este viu colorat, are coada lungă și un guler verzui-metalizat, iar femela e maro-gălbui, fără alte briz-brizuri.

Fazan. Foto: Alexandra Ion

Guguștiucul

E gri deschis și are un inel în jurul gâtului. La noi a apărut în urmă cu mai puțin de 100 de ani, venind din India, dar se pare că își extinde aria naturală. Seamănă cu un porumbel și îl vedem în localități. Mănâncă cereale, fructe, grâu, porumb, orz și cam orice îi pică, e oportunist.

Guguștiuci. Foto: Alexandra Ion

Porumbelul domestic

Provine din porumbelul de stâncă, cea mai veche pasăre domestică – de-aici obiceiul porumbelului de oraș de a cuibări la înălțimi, pe clădirile din localități. El e oportunist, și-a dezvoltat această abilitate să mănânce orice, să fie pe lângă oameni. Pasărea asta mănâncă și ce nu-i dau oamenii, adică semințe, vegetale și poate cloci tot timpul anului. Cu cât are mai multă mâncare, cu atât clocește mai mult. Cât despre ce se spune despre porumbei, că sunt șobolani cu aripi, este și nu este adevărat. „Toate păsările pot fi purtătoare de agenți patogeni”, spune Andreea Oprea. „Recomandarea este ca, atunci când umbli cu o pasăre, să porți mănuși și apoi să te speli pe mâini. De-aia nici nu e bine să le luăm în mână. Mai bine doar le privim, că sunt totuși sălbatice.“

Porumbel domestic. Foto: Benkő-Zoltán

Rața mare

E strămoșul raței domestice și cea mai comună rață sălbatică din România. Este hrănită des de oameni cu de toate, deși ea mănâncă, de fapt, plante acvatice, insecte și moluște. Masculul e mai colorat, mai frumos decât femela, pentru că ea trebuie să se camufleze când cuibărește.

Rațe mari. Foto: Emil Todorov