Foto: rusm / Getty Images

Franța vrea mașini de spălat cu filtre de microplastice. Când vine rândul Uniunii Europene?20 min read

De Mihai Ghiduc 17.11.2023

Spălatul rufelor este una dintre sursele principale de poluare cu microplastice, iar Franța vrea să oprească asta. Producătorii de electrocasnice și mai multe start-up-uri caută soluții.

De la 1 ianuarie 2025, toate mașinile de spălat rufe vândute în Franța vor trebui să aibă un filtru de microplastice. Măsura a fost introdusă printr-o lege anti-risipă, dată în 2020,// „The anti-waste law in the daily lives of the French people”, ecologie.gouv.fr (PDF) // cu multe alte prevederi care țintesc plasticul, în special cel de unică folosință. 

În timp ce producătorii de mașini de spălat se pregătesc pentru schimbările din Franța, în aprilie 2023, un grup de organizații de mediu și producători de filtre pentru microplastice au trimis Uniunii Europene un white paper// „Filtration as an effective and near-term solution to reduce the release of microplastics in the environment”, squarespace.com (PDF) // prin care cer extinderea obligativității filtrului la toate țările membre.

Filtrul ar trebui să capteze microfibrele, adică particule cu dimensiuni mai mici de cinci milimetri. Conform unui studiu din 2020,// „Synthetic microfiber emissions to land rival those to waterbodies and are growing”, journals.plos.org // cantitatea de microfibre care au ajuns în natură prin intermediul mașinilor de spălat, între 1950 și 2016, a fost de 5,6 de milioane de tone (Mt), dintre care jumătate în ultima decadă. Se poate extrapola ușor că până anul acesta s-a trecut de 8 Mt. O estimare făcută în 2017 de Fundația Ellen MacArthur// „A New Textiles Economy: Redesigning Fashion’s Future”. ellenmacarthurfoundation.org // spune că, pe tendința actuală, s-ar ajunge la 22 Mt în 2050.

 Pe de altă parte, cantitatea totală de microplastice din oceane ar fi estimată, conform unui studiu din 2023,// A growing plastic smog, now estimated to be over 170 trillion plastic particles afloat in the world’s oceans—Urgent solutions required”, journals.plos.org // la 170 trilioane de particule, echivalentul a 1,1-4,9 Mt. Diferența e explicată prin faptul că nu tot micropasicul ajunge în oceane, iar o parte din acesta e consumat de animale – inclusiv peștele mâncat apoi de oameni// „Microplastic contamination in Great Lakes fish”, wiley.com // – sau, conform unui studiu recent,// „Microplastic fragmentation by rotifers in aquatic ecosystems contributes to global nanoplastic pollution”, nature.com // transformat de către zooplancton în particule și mai mici, numite nanoplastic.

Cert este că, în ciuda faptului că e dificil spre imposibil de estimat cât microplastic a ajuns cu adevărat în oceanul planetar, cifrele de acum indică o contribuție semnificativă a mașinilor de spălat la această poluare.

Ceva trebuie făcut, iar – dincolo de decizia politică a Franței și, poate, a altor țări – aici vine în ajutor tehnologia. Mai multe proiecte independente, dar și mari producători de mașini de spălat, vin cu soluții pentru eliminarea microplasticului înainte de a se scurge pe țeava de evacuare. Acestea pot fi integrate în mașini de spălat, dar pot fi la fel de bine atașate la aparatele mai vechi.

Iată câteva soluții.

Foto: Gulp / Matter

Gulp, finanțat prin crowdfunding și cu bani de la DiCaprio

Pe cei de la Gulp// Site oficial: gulp.online // i-am întâlnit prima dată la Berlin, la IFA 2022 și m-au impresionat suficient pentru a-i pune în lista produselor cool de la acea ediție a evenimentului.

CITEȘTE ȘI: 20+ de produse care m-au impresionat la IFA Berlin 2022

Anul acesta, n-au mai fost singurul produs de acest fel prezent la IFA, dar s-au putut lăuda cu o finanțare de 10 milioane de dolari// „​​Lights, camera, environmental action: Leonardo DiCaprio and Ashton Kutcher back $10M funding of Bristol’s eo-friendly laundry solution”, techfundingnews.com // de la mai multe fonduri de investiții, inclusiv unele susținute de Leonardo DiCaprio sau Ashton Kutcher.

Produsul, creat de firma Matter, din Bristol, a fost anunțat inițial pe Kickstarter,// „Gulp. Self-cleaning washing machine microplastic filter. by Matter”, kickstarter.com // unde a strâns până la ora scrierii acestui articol 133.450 de lire (de aproape 14 ori mai mult decât au cerut).

Dispozitivul, care se montează pe furtunul de evacuare al mașinii de spălat, interceptează microfibrele (atât de plastic, cât și din textile animale sau vegetale) înainte de a ajunge în canalizare. Producătorul se laudă cu o eficiență de 99%. 

Produsul nu folosește filtre care trebuie înlocuite. Ulterior, reziduurile rămase de la spălat, în mare parte microplastice și alte fibre (700.000 la fiecare spălare, spune Gulp), pot fi scoase cu ușurință din aparat și aruncate.

Foto: Cleanr / GKD Group

Cleanr, soluții interne și externe

Ceea ce Gulp vinde ca un avantaj (lipsa filtrelor), Cleanr, un start-up american, o vede ca o problemă. Produsul lor// „CLEANR Debuts Powerful New Washing Machine Filters to Help Stop the Largest Source of Microplastic Pollution from Entering the Environment”, cleanr.life // folosește niște săculeți speciali, biodegradabili, în care microfibrele sunt direcționate de un dispozitiv de filtrare, numit Vortx, un soi de spirală din plastic care împinge microfibrele spre exterior și lasă să treacă mai departe doar apa uzată.

Un reprezentant al companiei mi-a spus, la IFA 2023 unde firma a primit șase premii „Best of IFA”,// „CLEANR’s New Microplastic Filters Win Six ‘Best of IFA 2023’ Awards at the World’s Largest Appliance Industry Conference”, cleanr.life // de ce au ajuns la această soluție. Există riscul ca fibrele recoltate de alte tipuri de produse să ajungă tot în apă, prin spălarea dispozitivelor, sau prin faptul că, aruncate la gunoi, acestea se pot împrăștia cu ușurință. Săculeții Cleanr Pod asigură faptul că, atunci când arunci fibrele colectate, acestea rămân la un loc și ajung la ghenă.

Pentru dezvoltarea acestui filtru, firma a colaborat cu GKD,// „CLEANR Teams with GKD on Development of a Disruptive Filtration System that Removes Microplastics from Washing-Machine Wastewater to Protect the Environment”, prnewswire.com/ // o companie germană, specializată în soluții inovatoare de țesături tehnice pentru diverse industrii și aplicații arhitecturale.

Cleanr oferă atât un filtru extern, pentru mașinile de spălat vechi, după modelul Gulp, dar și filtre interne. Speranța firmei este să găsească producători de mașini de spălat care să vrea să integreze tehnologia lor în modele viitoare. 

Alte soluții independente: Xeros, PlanetCare, Guppyfriend

Dincolo de Gulp și Cleanr, există și alte soluții independente, fiecare cu specificul ei, majoritatea țintind integrarea în mașini de spălat ale unor producători majori:

  • Xeros// „Microplastic Filtration | XFilter Technology”, xerostech.com // oferă tehnologia XFilter, atât pentru mașini de spălat casnice, cât și pentru cele industriale; 
  • PlanetCare// „A fully circular, closed-loop solution”,planetcare.org // are un dispozitiv care se poate atașa de mașina de spălat sau poate fi pus pe țeava de evacuare, cu cartușe care sunt retrimise producătorului, după utilizare;
  • Oarecum asemănător este și Guppyfriend,// „GUPPYFRIEND | Washing Machine Filter”, guppyfriend.com // un alt dispozitiv care intervine pe țeava de evacuare dintre mașina de spălat și canalizare.

Sunt doar câteva dintre produsele care încearcă, într-un fel sau altul, să rezolve problema microfibrelor eliminate în apă de mașinile de spălat. Momentan însă, oferta lor se adresează consumatorului care este conștient de efectele pe care le are asupra naturii chiar și o activitate domestică precum spălatul. Franța vrea să schimbe asta, iar pentru asta trebuie să intre în schemă producătorii de electrocasnice.

Foto: Samsung

Producătorii intră în schemă

Regula impusă de Franța nu se bazează pe voluntariat. Toate mașinile de spălat noi va trebui să aibă un astfel de filtru (intern sau extern) la vânzare. Unii producători le au deja în stoc.

Samsung a transformat introducerea noilor filtre într-un proiect de ESG.// Environmental, Social and Governance, un set de criterii pentru evaluarea impactului unei companii în domeniile de mediu (Environmental), social (Social) și guvernanță (Governance). // Firma coreeană a anunțat la începutul lui 2022// „Samsung Collaborates With Patagonia To Keep Microplastics Out of Our Oceans”, samsung.com // o colaborare cu ONG-ul de mediu Patagonia pentru dezvoltarea unei soluții pentru microplasticele provenite din haine, care include folosirea unor filtre pentru mașinile de spălat. Ulterior, a prezentat această colaborare drept una dintre principalele lor activități de sustenabilitate la majoritatea evenimentelor mari la care a participat, precum IFA sau CES.

De altfel, la CES 2023, în Las Vegas,// „Samsung Takes Sustainable Living to the Next Level at CES 2023”, samsung.com // compania a anunțat introducerea unui ciclu de spălare, Less Microfibres, care reduce cu 54% cantitatea de microplastic eliberat în mediu. Ulterior, un filtru colectează fibrele înainte de a ajunge în canalizare. Sistemul e disponibil pe o parte din mașinile de spălat vândute în Europa, dar și ca dispozitiv separat,// „Samsung Launches Less Microfibe Filter to Protect Oceans from Laundry Plastics”, samsung.com // de la jumătatea lui 2023 – inițial doar în Marea Britanie și Coreea de Sud.

Și alți producători au venit cu soluții asemănătoare. AEG/Electrolux au produs un filtru extern// „Microplastic Filter”, aeg.co.uk; „Electrolux launches microplastic filter to help tackle rising tide of plastic pollution”, electroluxgroup.com // care trebuie montat pe perete și e compatibil cu mașini de spălat AEG, Zanussi sau Electrolux. Filtrul trebuie schimbat la fiecare șase luni, iar microplasticul colectat ajunge la coșul de gunoi.

Beko, în schimb, se laudă cu o mașină de spălat cu filtru de microplastice integrat,// „Filter for Microfibers, Filter for a Healthy Planet”, beko.com // care ar avea o eficacitate de 98% în capturarea microplasticului. Și în acest caz, filtrul va trebui schimbat la șase luni.

Chiar va funcționa?

Sunt relativ optimist în ceea ce privește ideea de a filtra microplasticele la sursă – sau, mai exact, la una din principala lor sursă –, dar asta va funcționa doar dacă va exista un efort concentrat de reglementare (deci nu doar Franța) și din partea producătorilor de electrocasnice. 

La urma urmei, este industria care are în spate una dintre poveștile de succes ale luptei pentru protejarea climei: eliminarea folosirii pentru răcirea frigiderelor a clorofluorocarburilor (CFC) și hidroclorofluorocarburilor (HCFC), substanțe care atacau stratul de ozon, prin Protocolul de la Montreal,// „About Montreal Protocol”, unep.org // adoptat în 1987. 

E drept că soluția a creat o nouă problemă – noile substanțe folosite pentru răcire, hidrofluorocarburile (HFC) nu mai atacă stratul de ozon, dar încălzesc planeta, așa că acum sunt, la rândul lor, interzise,// „How cleaning up coolants can cool the climate – why HFCs are getting phased out from refrigerators and air conditioners”, colostate.edu // dar cel puțim există o dovadă clară că o decizie la nivelul unei industrii poate avea un impact vizibil și global.

În cazul filtrelor de microplastice pentru mașinile de spălat, problemele vor fi felul în care sunt aruncate ulterior reziduurile și faptul că utilizatorii vor avea o nouă grijă – să-și comande constant filtre noi sau săculeți pentru stocarea reziduurilor capturate după spălare. 

Soluția cu săculeții mi se pare însă cea mai elegantă, iar fibrele produse ar trebui, cel mai bine, să ajungă la firmele care incinerează deșeuri, decât în gropile de gunoi – unde ar putea deveni în timp o nouă sursă de poluare –, dar asta e un alt lucru care trebuie reglat în timp. 

Cum, însă, doar Franța pare a se mișca în direcția asta, momentan mașinile de spălat vor produce, mult și bine, microfibre. Pentru cel puțin jumătate de deceniu de acum înainte, rezolvările vor fi individuale și, probabil, nu vor contribui semnificativ la reducerea poluării oceanelor cu microplastice.



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

MEDIU|FYI

5 firme produc 24% dintre deșeurile de plastic a căror sursă poate fi identificată

De
Un nou studiu arată că 56 de companii, în frunte cu Coca-Cola, sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic produs de branduri. Fiecare creștere de 1% în producția de plastic corespunde unei creșteri de 1% în nivelul poluării cu plastic din mediul înconjurător.
ENERGIE|SOLUȚII

Turnurile și turbinele eoliene sunt regândinte pentru a fi mai verzi

De
Materialele noi și designul inovator pot face ca una dintre principalele surse regenerabile de energie să devină mai ecologică și mai ieftină.
MEDIU|FYI

Ziua Pământului 2024 este dedicată combaterii globale a poluării cu plastic

De
Pe 22 aprilie, Ziua Pământului este sărbătorită în întreaga lume pentru a sensibiliza și a promova protecția mediului. În 2024, tema evenimentului este „Planet vs. Plastics”, care pune accent pe lupta împotriva poluării cu plastic. 
MEDIU|OVERVIEW

Ce se întâmplă cu vinul românesc în contextul schimbărilor climatice?

De
Din cauza temperaturilor extreme și imprevizibile, viticultorii sunt nevoiți să găsească soluții de adaptare la provocările climatice.