Înaripate și (în)cântătoare. De ce cântă păsările și cum le recunoști după tril36 min read

De Adriana Moscu 22.04.2021

Fie că vor să atragă un partener, să semnalizeze o situație periculoasă, să ceară ajutor sau să-și apere teritoriul, jumătate dintre speciile de păsări din lume comunică printr-un limbaj sonor distinct. Uneori, se întâmplă să fie atât de melodios, încât să inspire o simfonie celebră.

Îmi amintesc prea bine verile incandescente petrecute în curtea bunicii. Mă lungeam leneș pe șezlongul vechi, în semiumbra cireșului viermănos, cu un șerbet și un sirop de trandafiri alături, închideam ochii și timpul împietrea. Mă mai trezea din reverie doar cântecul strident al cucului sau al guguștiucului. Erau și alte păsări prin preajmă, fără doar și poate, dar n-am știut niciodată să le deosebesc după ciripit. Ce-i drept, nici nu m-am sinchisit prea tare.

În timp ce eu asociez trilurile sonore cu o senzație ad hoc de dolce far niente, altora le-au împins creativitatea pe culmi. Beethoven i-a dedicat privighetorii Simfonia a III-a, iar regizorul David Lynch și compozitorul Angelo Badalamenti au făcut-o personaj central în celebra coloană sonoră a serialului Twin Peaks.Mai multe despre cum au fost muzicienii inspirați de păsări, aici: wikipedia.org

Nici Enescu n-a rămas imun la cântecul ciocârliei, care l-a inspirat să creeze o melodie cu nume omonim, inclusă în Rapsodia Română.Detalii despre opera autorului, aici: wikipedia.org

Cu plâmâni bine dezvoltați

Cu siguranță, însă, toate cele 4.000 de specii de păsări cântătoare de pe glob nu și-au perfecționat trilul pentru a-i impresiona pe oameni și nici pentru a sfârși captive în colivii, așa cum s-a întâmplat, adesea, de-a lungul istoriei, cu cele mai puțin norocoase dintre ele. Motivele vocalizelor lor constau, fără excepție, în supraviețuire și perpetuare.

Ornitologii le încadrează în subordinul Passeri (sau Oscines), din ordinul Passeriformes, iar înfățișarea și coloritul lor variază mult de la o specie la alta. Ce au în comun, în schimb, este pulmonul, principalul organ respirator la numeroase animale de uscat și care, în cazul lor, este de zece ori mai dezvoltat decât la alte mamifere. El este sursa de extaz pe care o simte omul în proximitatea păsărilor cântătoare.

Cutiuța muzicală din gât

Însă ceea ce le distinge de restul păsărilor sunt caracteristicile anatomice speciale, mai ales un organ complicat, denumit  sirinx,Detalii, aici: „Syrinx, bird anatomy”, britannica.com care le ajută să producă sunete, în lipsa corzilor vocale.

Sirinxul, nu mai mare ca un bob de mazăre, este situat la bifurcația dintre trahee și bronhii, în plămâni. Are o structură osoasă fermă și membrane interne vibrante. În timpul expirației, aerul trece rapid pe-aici, rezultând sunetele pe care le scot păsările.

Mai mult, la unele specii, traheea este alungită și înfășurată în mod elaborat. Uneori, această alungire este închisă în osul stern, ceea ce dă acea rezonanță specială vocii.

Însă, pentru a avea o voce bună este necesară și o ureche muzicală aproape perfectă, iar passeriformele excelează și la capitolul auz – sunt capabile să distingă sunete cu o frecvență între 1.500 și 29.000 Hz. În plus, unele dintre acestea pot reține și reproduce tonurile auzite sau pot localiza cu o eroare de numai 20° direcția din care vine sunetul.

Goldfinch at the nest with hungry chicks Naturfoto-Honal-Getty-Images

Sticlete la cuib cu pui flămânzi. Foto: Naturfoto Honal / Getty Images

Cum învață păsările să cânte

Răspunsul simplu este: prin memorare, apoi prin imitarea altor păsări sau a sunetelor din jur. Ele nu știu să cânte atunci când ies din ou, la fel cum nici un nou-născut nu știe să vorbească.

Etologul William ThorpeMai multe despre activitatea sa, aici: wikipedia.org a fost pionierul cercetării științifice privind învățarea cântecelor de către păsări, la sfârșitul anilor 1950. El a arătat că cintezele (Fringilla coelebs) crescute într-un laborator, în cuiburi, fără expunere la masculi adulți din aceeași specie, au dezvoltat cântece anormale, false. Însă, atunci când tinerele exemplare au ascultat înregistrări ale unor masculi adulți din aceeași specie cântând, au reușit să redea sunetele identic. S-a demonstrat, astfel, că păsările învață cântecele la începutul vieții.

Mai târziu, studiile acestea au fost continuate și dezvoltate de savantul Peter Marler și colegii săi de la Universitatea din California, care au arătat că  păsările cântă în dialecte diferite, în funcție de zona în care se află și deprinderile pe care și le însușesc, întocmai ca oamenii.„How do birds sing?”, nowickilab.org (PDF)

De exemplu, o anumită specie de sturz poate cânta pe două note în același timp, iar o alta poate reproduce sunetele înconjurătoare,  inclusiv alarma de mașină.Cum sună trilurile sturzului, în funcție de ce își dorește să comunice, poți afla de aici: „7 Robin Calls Everyone Should Know For Bird Language”, nature-mentor.com

Cele mai multe păsări reproduc sunete simple și scurte, însă cântecele lor conțin un repertoriu de tipare vocale complexe.

Prima etapă de învățare este senzorială, în care puiul aude cântecele din jurul său și le memorează. A doua etapă este cea în care începe să vocalizeze, repetând până se potrivește perfect cu ce a memorat.

O anume parte din procesul de învățare a cântecelor este înrădăcinată în creier, de-a lungul milioanelor de ani de evoluție.

Creierul păsărilor conține anumite  circuite neuronale care sunt active când încep să cânte.„A neural circuit mechanism for regulating vocal variability during song learning in zebra finches”, elifesciences.org Savanții cred că genele unei păsări ghidează dezvoltarea legăturilor neuronale ce corespund învățării și reproducerii cântecelor. Apoi, expunerea la anumite triluri modelează aceste legături neuronale pentru a reproduce  cântecul specific unei specii.„The Development of Birdsong”nature.com

Păsările știu când falsează

Neurobiologii de la Universitatea din Zurich au descoperit că păsările pot să își asculte propriile triluri și să le compare cu cele ale „maestrului” care le-a învățat să cânte, cel mai adesea, tatăl lor.„Birds, like us, know the song before they sing”, swissinfo.ch

Cintezele, bunăoară, pot anticipa notele pe care urmează să le cânte, chiar înainte de a le cânta, efectiv. Este o descoperire cu implicații asupra felului în care oamenii învață limbajul.

Savanții au implantat electrozi minusculi în creierul cintezelor vărgate şi au putut să măsoare impulsurile electrice care trec prin anumite zone neuronale în momentul în care aceste păsări își încep trilurile.

Concluzia: creierele păsărilor dispun de un fel de partitură de referinţă şi de neuroni specifici care pot să detecteze diferenţele între sunete.

Masculii din specia cintezelor vărgate cântă arii foarte complexe, pe care le perfecţionează cu ajutorul exemplarelor mai în vârstă şi, deci, mai experimentate. Cântecele adulţilor sunt sofisticate, iar cele ale exemplarelor tinere seamănă cu gângurelile copiilor.

Un fenomen natural rar și incredibil – sute de mii de grauri care se adună pentru a zbura împreună la amurg, lângă estuarul Solway, din orașul scoțian Gretna. Foto: George Clerk / Getty Images

Masculii, menestreli înnăscuți

De cele mai multe ori, cei care cântă sunt masculii. Își folosesc calitățile vocale pentru a-și demonstra robustețea, a impresiona posibilele partenere sau a-și anunța rivalii că și-au securizat teritoriul și ar face bine să stea departe de ei.

Pentru a avea o șansă în perpetuarea speciei, masculul nu trebuie să greșească vreo notă. Femelele sunt foarte selective când își aleg partenerul, care trebuie să aibă atât un penaj spectaculos,  cât și o voce convingătoare.„Multi-modal signal evolution in birds: re-examining a standard proxy for sexual selection”, royalsocietypublishing.org

Uneori, cântă și femelele, iar unele specii, mai ales cele tropicale, pot forma un duet – este felul lor de a-și reitera atașamentul unuia față de celălalt. Alte specii, mai ales cele care trăiesc pe pajiști, cântă și în zbor. Scot sunete foarte melodioase, mai ales când anunță trecerea stolului în perioada de migrație, pentru a rezolva diverse treburi organizatorice sau situații neprevăzute care apar în timpul unui zbor.

Un limbaj complex

Nu toate sunetele sunt plăcute auzului și multe dintre ele sunt folosite pentru a semnala o alarmă sau pentru a cere ajutor.

Când o pasăre emite un sunet ascuțit și pătrunzător, scurt, dar suficient de puternic pentru a fi auzit la distanțe mari, cel mai probabil vrea să le avertizeze pe celelalte de un pericol iminent.

Puii emit, uneori, un sunet moale, de intensitate scăzută, dar care poate fi clar auzit din apropierea cuibului, pentru a atrage atenția părinților că sunt nerăbdători să primească hrană și atenție. Un scenariu tipic și în cazul puilor de om, de altfel.

Ciripitul intens de dimineață nu este altceva decât o formă de socializare între cete de păsări, doar că, în loc de cafea și croissant, servesc la micul dejun rouă și ceva larve. O sursă bună de hrană în apropiere este semnalată prin ciripituri moderate, similare unui murmur continuu.

Aceste ciripituri sunt, posibil, sursa stării tale de bine când deschizi fereastra să aerisești. Sau, după caz, a insomniei, pentru că unele dintre înaripate, cum ar fi mierlele, măcălendrii sau pănțărușii, încep trilurile chiar de la patru dimineața.Câteva lecții despre cum să identifici mai ușor ce comunică păsările între ele, găsești aici: „How To Listen To Bird Song—Tips And Examples From The Warbler Guide”, allaboutbirds.org Iar zilele acestea le vei auzi intens, pentru că din martie până în iulie este perioada de împerechere, când vor face tot ce le stă în putință să nu treacă neobservate sonor.