Thom Leach/Getty Images

Dependența de mâncare ar putea fi legată de bacteriile intestinale5 min read

De Ionuț Preda 02.07.2024

Un nou studiu leagă adicția de mâncare de nivelul unor bacterii specifice din flora intestinală

O cercetare prezentată la Forumul FENS 2024// Federația Societăților de Neuroștiință Europene // a descoperit că anumite bacterii intestinale pot influența dezvoltarea dependenței de mâncare la cobai și la oameni, una din principalele cauze ale obezității.

Studiul, care a fost publicat în jurnalul Gut,// „Gut microbiota signatures of vulnerability to food addiction in mice and humans”, bmj.com // a fost efectuat de o echipă internațională de cercetători pe 88 de voluntari, care au fost împărțiți în două grupuri cu sau fără dependență de mâncare, conform scării YFAS.// Yale Food Addiction Scale, un set de criterii pe baza căruia poate fi diagnosticată dependența de mâncare. umich.edu // Concomitent, cercetarea a fost efectuată și pe grupuri de cobai împărțite în mod similar.

Autorii au observat că atât oamenii, cât și cobaii care prezentau simptome ale dependenței de mâncare, aveau nivele scăzute ale bacteriilor Actinobacteria phylum și Blautia wexlerae, dar și nivele mai ridicate ale unei alte bacterii intestinale, Proteobacteria phylum.

Ulterior, cercetătorii au administrat cobailor mai multe prebiotice, precum lactuloza și ramnoza. Acestea au crescut nivelul de bacterii din genul Blautia identificate în fecalele rozătoarelor, și concomitent au dus și la îmbunătățiri semnificative ale simptomelor de dependență. Cobaii cărora le-au fost administrate prebioticele au căutat mai rar orice formă de mâncare în comparație cu grupul de control, și nu au mai îndeplinit criteriile de comportament pentru a fi considerați dependenți.

Într-o cercetare anterioară, aceeași echipă observase și că unele molecule de tip micro ARN // Molecule de tip ARN care conțin între 21 ți 23 de nucleotide, implicate în reglementarea exprimării genice // joacă și ele un rol în dezvoltarea adicției la cobai, dacă producția acestora este inhibată. Acestea ar putea fi, de altfel, o metodă de apărare specifică a organismului împotriva dependenței de mâncare.

Înțelegerea mecanismelor fiziologice care stau la baza dependenței de mâncare este crucială pentru dezvoltarea unor tratamente specifice, iar autorii cercetării au anunțat că vor continua să studieze potențialele soluții. La nivel global, aproape una din cinci persoane ar putea suferi de această adicție, conform unei meta-analize publicate în 2021 în jurnalul Frontiers in Psychiatry.// „Current Status of Evidence for a New Diagnosis: Food Addiction-A Literature Review”, nih.gov //

Nevoia unui tratament universal care să reducă apetitul este și unul din motivele exploziei de cerere pentru Ozempic, medicament cu destinația de tratament pentru diabet, dar care a oferit rezultate promițătoare și în ceea ce privește slăbitul.

CITEȘTE ȘI: Goana după Ozempic. Cum a ajuns un medicament pentru diabet vedetă în curele de slăbire?

Denisovanii, strămoșii oamenilor de azi, au prosperat pe platoul tibetan timp de 160.000 de ani

Mii de fragmente osoase găsite într-o peșteră de pe Platoul Tibetan din China oferă o perspectivă rară asupra vieții denisovanilor, verii dispăruți ai neanderthalienilor și ai oamenilor moderni. Aceste descoperiri arată că vânau diverse animale, de la oi la rinoceri lânoși, în această zonă montană.
SĂNĂTATE|STUDII

Stresul mental poate cauza afecțiuni cardiace

Cercetătorii sprijiniți financiar de UE descoperă legături între stresul mental și afecțiunile fizice, incluziv bolile cardiovasculare.

ROSPIN, o inițiativă creată de studenți români, strânge fonduri pentru a lansa un satelit ce ar putea monitorizarea pădurile din țară

Proiectul ROSPIN-SAT-1 are nevoie de 150.000 de euro pentru a lansa un satelit care ar putea identifica zonele cu defrișări ilegale sau nevoie de reîmpădurire.

Bureții din melamină eliberează trilioane de fibre microplastice lunar

Bureții din melamină, cunoscuți și ca „bureți magici”, eliberează trilioane de fibre microplastice în fiecare lună, punând în pericol mediul, arată un nou studiu. Soluțiile recomandate includ fabricarea unor bureți mai denși și utilizarea metodelor alternative de curățare.