National Aeronautics and Space Administration

10 misiuni spațiale care vor marca anul 202225 min read

De Laurențiu Păiuș 26.01.2022

De la observatoare spațiale care își încep activitatea științifică și zboruri inaugurale pentru mai multe rachete de ultimă generație până la debutul programului Artemis, anul în curs va avea câte ceva din toate.

Anul 2022 se anunță a fi foarte interesant pentru pasionații de explorare spațială. Aceasta nu a fost niciodată mai accesibilă publicului larg. Prin simpla deschidere a unui site web de pe telefon sau calculator, poți vedea în direct momente istorice oferite de misiunile de explorare a ultimei frontiere.

Și pentru că anul acesta sunt programate o mulțime de misiuni spațiale, dar timpul liber pe care-l poți acorda urmăririi lor poate fi unul limitat, am făcut o listă cu cele mai interesante momente din explorarea spațială din 2022.

Cory Huston/NASA

MindcraftStories_1Artemis 1

Artemis„NASA Artemis”, nasa.gov este programul prin intermediul căruia NASA vrea să pună din nou astronauți pe suprafața Lunii. De această dată, aceștia vor ajunge aproape de polul sud al Lunii, o zonă care nu a mai fost explorată de oameni în misiunile anterioare. Dar, pentru ca astronauții să ajungă să pună din nou piciorul pe satelitul Pământului, trebuie ca mai întâi misiunea Artemis 1„Around the Moon with NASA’s First Launch of SLS with Orion”, nasa.gov să decurgă bine.

Artemis 1 va fi lansată de uriașa rachetă Space Launch System (SLS),„Space Launch System, America’s Rocket for Deep Space Exploration”, nasa.gov în chiar zborul său inaugural. La momentul redactării acestui articol, lansarea Artemis 1 este programată pentru luna martie, dar este posibil să fie amânată pentru la vară.

Atunci, racheta Space Launch System va trimite capsula spațială Orion,Detalii pe wikipedia.org fără oameni la bord, într-un zbor în jurul Lunii. Capsula va orbita Luna timp de șase zile, după care se va întoarce pe Pământ, amerizând undeva în Oceanul Pacific. Întreaga misiune va dura aproape 26 de zile și va fi complet automată.

Chiar dacă Artemis 1 va decurge fără probleme, vor mai trece cel puțin trei, patru ani până când oamenii vor păși din nou pe suprafața Lunii, în cadrul misiunii Artemis 2. Dacă inițial se vorbea despre 2024 ca fiind anul în care va avea loc reîntoarcerea oamenilor pe Lună, acum se știe că întârzierile în construcția vehiculului care îi va duce pe astronauți din capsula Orion până pe suprafața Lunii și problemele apărute în realizarea unor noi costume spațiale înseamnă că aselenizarea va avea loc, cel mai probabil, după 2025.„NASA’S Management Of The Artemis Missions”, oig.nasa.gov (PDF)

Jared Krahn/Wikimedia Commons

Cifre Articol MindcraftStories_2 Starship – test orbital

Starship,Detalii pe spacex.com enormul vehicul spațial creat de compania SpaceX, este una dintre cele mai puternice rachete construite vreodată. Ea este compusă din două trepte: Treapta întâi (sau boosterul) se numește Super Heavy și are rolul de a împinge treapta a doua dincolo de atmosfera terestră, în timp ce treapta a doua (naveta spațială) se numește Starship și este cea care va călători spre diverse destinații din Sistemul Solar, cu oameni sau marfă la bord.

Ansamblul format de cele două trepte se numește Starship și reprezintă o rachetă unică. Starship va fi complet reutilizabilă, spre deosebire de alte rachete, care sunt doar parțial reutilizabile sau nu pot fi refolosite. În plus, naveta spațială este concepută pentru a putea fi alimentată cu combustibil pe orbită, ceea ce înseamnă că va putea trimite încărcături uriașe acolo unde va fi nevoie în Sistemul Solar.

Dacă până acum au avut loc teste în care naveta urca până la o altitudine de zece kilometri, după care cobora orizontal pentru a simula intrarea în atmosferă și încerca să aterizeze vertical, de această dată este programat un zbor orbital. Testul ar trebui să aibă loc, cel mai devreme, în aprilie.

Starship va fi lansată de la complexul Starbase al celor de la SpaceX, din Boca Chica, Texas. Dacă totul decurge conform planului, după ce va împinge treapta a doua în spațiu, Super Heavy se va întoarce și va ameriza la aproximativ 30 de kilometri în largul coastelor Texasului. Naveta spațială, după ce va completa aproape o orbită va reintra în atmosferă și, dacă va supraviețui acestei experiențe, va ameriza și ea, în largul insulei Kauai, din arhipelagul Hawaii.

JPL Caltech/NASA

Cifre Articol MindcraftStories_3Sonda spațială Psyche

O rachetă Falcon HeavyDetalii pe spacex.com a celor de la SpaceX va trimite sonda spațială PsycheDetalii pe wikipedia.org pentru a studia îndeaproape asteroidul metalic 16 Psyche.„In Depth | 16 Psyche”, solarsystem.nasa.gov Lansarea este programată, în momentul de față, pentru 1 august.

16 Psyche se află în Centura de Asteroizi,Detalii pe wikipedia.org are un diametru de 226 de kilometri și este foarte interesant pentru oamenii de știință. Unii cercetătorii sunt de părere că acest corp reprezintă nucleul unei foste planete din Sistemul Solar, expus în urma unei posibile coliziuni care a distrus acea planetă. Însă studii recente arată că această ipoteză ar putea să nu fie adevărată.

Sonda Psyche va intra pe orbita asteroidului la data de 31 ianuarie 2026 și, cu ajutorul ei, astronomii vor încerca să înțeleagă dacă 16 Psyche este într-adevăr nucleul unei foste planete sau dacă s-a format în alt mod.

Indiferent de ceea ce va descoperi sonda despre acest asteroid, va fi cu siguranță ceva foarte interesant, care-i va ajuta pe oamenii de știință să înțeleagă mai bine mecanismul de formare a diverselor corpuri din Sistemul Solar.

Landerul Nova-C. Rebecca Roth/NASA Goddard

Cifre Articol MindcraftStories_4Nova-C

Nova-C Detalii pe wikipedia.org este un lander (vehicul care ajunge pe suprafața unui corp ceresc) construit de compania Intuitive Machines în cadrul programului Commercial Lunar Payload Services al NASA.

O rachetă Falcon 9 va lansa Nova-C în prima sa misiune (IM-1) spre Lună, cândva în prima parte a anului. Nova-C va aseleniza undeva între Marea Serenității și Marea Crizelor, pe fața vizibilă de pe Pământ. Landerul are la bord mai multe instrumente care vor efectua diverse investigații științifice. Nova-C va avea și câteva rovere pe care le va elibera pe suprafața lunară după aselenizare.

Spre sfârșitul anului, o nouă rachetă Falcon 9 va lansa un al doilea lander Nova-C în a doua sa misiune (IM-2). De această dată, acesta va aseleniza în zona Polului Sud lunar.

În această a doua misiune, Nova-C va avea la bord instrumentul PRIME-1 (Polar Resources Ice Mining Experiment-1)Detalii pe wikipedia.org compus dintr-o sondă pentru recoltarea mostrelor de sol lunar (The Regolith and Ice Drill for Exploring New Terrain – TRIDENT) și un spectrometru de masă pentru analizarea acestora. Apa este foarte importantă pentru o eventuală bază lunară, așa că acest experiment își propune să găsească apă (gheață) în mostrele de sol pe care le va recolta.