NASA/JPL/CalTech

5 proiecte de turism spațial20 min read

De Ionuț Preda 14.09.2020, ultima actualizare: 09.06.2021

Turismul spațial e încă la început, dar proiecte care păreau SF chiar și acum zece ani sunt tot mai apropiate de realitate.

Odată cu scăderea costurilor de a trimite misiuni cu echipaj în spațiu și boom-ul companiilor spațiale private, perspectiva de a oferi curse spațiale pentru civili devine tot mai discutată. Turismul spațial există deja, însă este rezervat unei categorii foarte selecte de indivizi care se pot despărți de sume obscene fără a intra în faliment personal. Cel mai probabil, va rămâne așa pentru încă câteva decenii; însă numărul proiectelor a crescut exponențial în ultimii ani și probabil că va continua să crească după succesul misiunii cu echipaj SpaceX din mai.

Ceea ce este o evoluție semnificativă de la prima tentativă de a trimite în spațiu un civil neafiliat unei misiuni,Persoane care nu erau angajate de un guvern mai fuseseră trimise în misiuni, dar era vorba de angajați ai companiilor sau instituțiilor ce trimiteau încărcături care trebuiau supravegheate sau operate în cadrul acestora încheiată cu o tragedie. Anunțat de Reagan, NASA a pornit în 1984 programul Teacher in Space, în care a selectat un profesor pentru a lua parte la o misiune spațială și a ține o lecție de la bordul navei pentru studenții interesați. Din peste 11.000 de aplicanți, a fost selectată Christa McAuliffe, o profesoară de științe sociale de la un liceu din Concord, New Hampshire. Din păcate, McAuliffe a fost îmbarcată la bordul navetei Challenger,„Challenger: The Shuttle Disaster That Changed NASA”, space.com care s-a dezmembrat în 1986, la câteva zeci de secunde de la lansare.

Între timp, standardele de siguranță pentru trimiterea persoanelor în spațiu sunt mult mai ridicate, la fel cum este și numărul companiilor care vor să inaugureze domeniul agențiilor de turism spațial. Îți prezentăm mai jos principalele propuneri pentru a trimite turiști în spațiu, de la închirierea Stației Spațiale Internaționale la înconjurarea Lunii.

Stația Spațială Internațională a primit turiști între 2001-2009/NASA

Rușii, primii la oferit bilete în spațiu

Un program de turism comercial a fost deja efectuat cu succes. Poate surprinzător, pentru că în restul aspectelor cursei spațiale sunt destul de în urmă, a fost vorba de o inițiativă rusească, inițial susținută de acum defuncta Mir Corp, o companie privată care administra stația spațială MirMai multe detalii găsești pe nasa.gov (1986-2001). Compania dorea inițial să ofere vizite contracost la stația rusească, pentru a ajuta la finanțarea acesteia, însă n-a mai apucat, pentru că aceasta a fost scoasă de pe orbită în 2001.

Inițiativa a fost modificată pentru a oferi vizite pe Stația Spațială Internațională (SSI) cu nave Soyuz, printr-o colaborare cu firma americană Space Adventures, iar primul client a fost antreprenorul american Denis Tito,„World’s first space tourist 10 years on: Dennis Tito”, bbc.com care a plătit 20 de milioane de dolari pentru a sta șapte zile la bordul stației în aprilie-mai 2001. În total, opt astfel de vizite„Civilians in space: FAQ”, cbc.ca au fost efectuate între 2001 și 2009. Primii turiști spațiali au incluso serie de antreprenori sau IT-iști cunoscuți, precum Mark Shuttleworth (fondatorul Canonical, compania care dezvoltă sistemul de operare Ubuntu), Charles Simonyi („părintele” Microsoft Office și singurul turist spațial care a efectuat mai mult de o cursă), Richard Garriott (producător de jocuri video, cunoscut pentru seria de RPG-uri Ultima) sau Guy Laliberte (co-fondator Cirque du Soleil și cel care este. deocamdată, ultimul turist spațial).

Programul a fost întrerupt„Russia: No more space tourists after 2009”, nbcnews.com după ce Statele Unite și-au retras propriile navete și au început să închirieze capsule Soyuz pentru a trimite astronauți NASA la bordul SSI. Cursele private vor fi reluate, însă, începând cu anul viitor, tot în colaborare cu Space Adventures,„Russia Says It Will Launch 2 Tourists Into Orbit for Space Adventures in 2021”, space.com care a închiriat două locuri la bordul unei capsule Soyuz – ar fi primul zbor care avea mai mulți turiști la bord. Apoi, în 2023, compania americană va oferi unuia dintre turiști oportunitatea unui spacewalk (ieșire în spațiu).„Russia plans to take first tourist on space walk in 2023”, phys.org

Ansamblu SpaceShip Two. Vehiculul de pasageri este în centru, flancat de sistemul de lansare WhiteKnight Two/Virgin Galactic

Zborurile suborbitale, încă nesigure

Nu trebuie neapărat să ajungi pe Stația Spațială Internațională ca să poți spune că ai fost în spațiu. Zborurile efectuate la limita atmosferei se pot încadra la fel de bine ca zbor spațial și oferă imagini la fel de spectaculoase cu planeta. Dar există ceva polemici„Where, exactly, is the edge of space? It depends on who you ask.”, nationalgeographic.com în privința altitudinii la care se află această limită. Linia Karman e o tentativă de a situa acest prag la o altitudine de 100 de km deasupra nivelului mării, în termosferă, însă NASA și Forțele Aeriene ale SUA o pun mai jos, la 80 de km.Ironic, asta era și estimarea inițială a lui Theodore von Karman, fizicianul după care a fost numită linia

În orice caz, astfel de zboruri ar costa mai puțin și ar putea ține la bord un număr mai mare de pasageri. Virgin Galactic, compania lui Richard Branson, vrea să ofere astfel de curse cu SpaceShip Two,„SpaceShipTwo: On a Flight Path to Space Tourism”, space.com un ansamblu de vehicule format dintr-un avion de lansare și unul pentru pasageri, cu șase locuri. Cel de pasageri va fi separat după ce este pus pe o traiectorie suborbitală, revenind ulterior la sol printr-un procedeu de planare.

Virgin chiar a vândut mai mult de 700 de bilete pentru astfel de curse, cu prețul între 200.000-250.000 de dolari, care ar fi trebuit să înceapă în 2015. Însă programul a fost deraiat după ce unul dintre avioanele spațiale, VSS Enterprise, s-a rupt în timpul unei curse-test din 2014 și s-a prăbușit în deșertul Mojave,„Virgin Galactic spacecraft crash kills pilot”, bbc.com iar accidentul s-a soldat cu moartea co-pilotului și rănirea serioasă a pilotului principal. Deocamdată, Virgin testează o nouă versiune a avionului, VSS Unity, care a depășit limita atmosferei desemnată de NASA în 2018, dar nu a trecut încă peste linia Karman.

O inițiativă similară, New Shepard, e dezvoltată de compania spațială a lui Jeff Bezos, Blue Origin,Mai multe detalii pe blueorigin.com însă acest caz este vorba de o capsulă care va lansată vertical, similar unei nave spațiale. Capacitatea va fi tot de șase turiști, iar primul zbor-test al unei versiuni capabile de a-i transporta ar urma să aibă loc în această toamnă. Se specula că 1 septembrie era un termen vizat pentru lansare, însă compania nu a anunțat că ar fi efectuat vreun test nou până acum. spaceexplored.com

Concept artistic al stației spațiale Aurora/Orion Span

Hotelul spațial, deocamdată un vis frumos

O vacanță all-inclusive în spațiu nu ar mai fi doar de domeniul SF-urilor – de asta încearcă să ne convingă start-up-ul american Orion Span, care plănuiește să lanseze o stație spațială doar pentru turiști în 2021, pe care îl promovează ca pe un „hotel spațial”.„Look inside the first luxury space hotel”, cnn.com

Stația Spațială Aurora ar urma să orbiteze planeta la fiecare 90 de minute, la o înălțime de 320 de kilometri. Un sejur de 12 zile va costa în jur de 9,5 milioane de dolari și ar presupune o perioadă de antrenament de trei luni. Compania promite „experiențe autentice de astronaut”, dar și dotări precum internet de mare viteză, VR și mese de lux.

Deocamdată, pare doar un concept frumos. După ce a căpătat ceva interes mediatic în urma anunțului din 2018, Orion Span nu a reușit să atingă obiectivul„Orion Span falls far short of funding goal to support its commercial space station ambitions”, spacenews.com unei campanii de finanțare publice, încă nu a anunțat semnarea vreunui contract de lansare și nici nu a oferit informații despre stadiul lucrărilor. În același timp, proiectul încă apare pe site-ul companiei și nu a existat vreun anunț despre anularea acestuia.

Capsula Crew Dragon înainte de lansarea misiunii Demo-2, prima a unei capsule cu echipaj SpaceX

SpaceX vrea să închirieze Crew Dragon pentru turism

În 2019, și NASA a anunțat că va deschide partea ei din SSI turiștilor interesați, după ce anterior interzisese accesul comercial. Interesant că este prețul „cazării” ar urma să fie de „doar” 35.000 de dolari pe noapte – dar asta nu include costurile infinit mai ridicate pentru a ajunge pe stație și nici cele ale antrenamentului pe care un turist ar trebui să îl facă.

Axiom Space au profitat de anunțul NASA și au anunțat deja că vor organiza o astfel de cursă cu trei pasageri în octombrie 2021,„There Are 2 Seats Left for This Trip to the International Space Station”, nytimes.com folosind o capsulă Crew Dragon 2 de la SpaceX similară cu cea care a dus un echipaj NASA pe stație în acest an, la un cost de 55 de milioane de dolari. Și Space Adventures plănuiește să profite de tehnologia reutilizabilă a celor de la SpaceX, plănuind un zbor autonom cu patru pasageri la bord„Space Adventures Announces Agreement with SpaceX to Launch Private Citizens on the Crew Dragon Spacecraft”, spaceadventures.com pe o orbită eliptică a Pământului spre sfârșitul lui 2021 sau începutul lui 2022, la același preț.

Prototip Starship, racheta cu care Elon Musk speră să ofere turism interplanetar la un moment dat/SpaceX

Musk vrea călătorii în jurul Lunii, dar nu e singurul

Dacă tot vorbim despre compania lui Elon Musk, masiva navă spațială Starship pe care o construiește, menită să ajungă pe Marte, ar urma să fie folosită și pentru turism – la început, pe o orbită în jurul Lunii. Un prim proiect a fost anunțat deja și e probabil mai nobil decât ne-am fi așteptat – Yusaku Maezawa, un miliardar și colecționar de artă japonez, vrea să plătească prețul cursei pentru el și șapte-opt artiști pentru a le oferi inspirație pentru viitoarele creații. #DearMoonMai multe detalii găsești pe dearmoon.earth ar urma să aibă loc pe parcursul unei săptămâni, nu mai devreme de 2023. Un test fără echipaj va trebui să aibă loc cu succes înainte de lansarea proiectului.

Space Adventures are, din nou, aceeași idee, dar proiectul lor e undeva între incert și probabil abandonat. Anunțat inițial în 2005, Deep Space Expedition Alpha Mai multe detalii pe spaceadventures.com ar fi urmat să înconjoare Luna pe o traiectorie trans-lunară cu o capsulă modificată Soyuz, cu două locuri de pasager, într-o cursă care ar dura nouă zile. Unul dintre acestea chiar a fost vândut pentru 150 de milioane de dolari, dar acest lucru a fost anunțat în 2011, când se credea că misiunea ar putea avea loc în 2015. Între timp, lansarea a fost amânată de mai multe ori și nu s-a mai stabilit o nouă dată pentru a porni spre Lună.

CITEȘTE ȘI: Cursa spațială în 2020 (II): Când ajungem pe Marte?



Text de

Ionuț Preda

Redactor cu câțiva ani de experiență în presa centrală. Este curios despre aplicarea tehnologiilor SF în lumea reală și evoluția ideilor de-a lungul istoriei.

ȘTIINȚĂ|FYI

Echipa AICitizens din Focșani a câștigat campionatul mondial de robotică FIRST Tech Challenge 2024 din Houston

De
Este a doua oară când o echipă românească câștigă prestigiosul concurs de robotică dedicat elevilor.
ȘTIINȚĂ|FYI

Milioane de jucători de Borderlands 3 au ajutat la cercetarea microbiomului intestinal

De
Unul dintre cele mai populare jocuri de tip looter-shooter transformat simplul act de a rezolva puzzle-uri într-un efort de știință comunitară
ȘTIINȚĂ|FYI

„Soarele artificial” din Coreea de Sud a funcționat pentru 48 de secunde la 100 de milioane °C

De
Unul dintre cele mai puternice reactoare de fuziune nucleară din lume a stabilit un nou record de încălzire al plasmei.
ȘTIINȚĂ|FYI

A murit Peter Higgs, fizicianul care a prezis în 1964 existenţa particulei fără masă, „bosonul Higgs”

De
Pentru cercetările sale, Higgs a primit premiul Nobel pentru fizică în 2013.