R, Sparks/Wikmedia Commons

Energia întunecată rămâne o necunoscută17 min read

De Laurențiu Păiuș 20.01.2022

Există peste tot în jurul nostru, dar nu o putem vedea. Reprezintă aproape 70% din tot ceea ce există în Univers, dar oamenii de știință nu știu ce anume e. Energia întunecată, un mister care face ca Universul să se extindă tot mai rapid.

De 23 de ani, de când i s-a descoperit existența, astrofizicienii încearcă să înțeleagă ce anume este energia întunecată și care este rolul pe care l-ar putea juca în evoluția viitoare a Universului.

Dark Energy Survey (DES)Site oficial: darkenergysurvey.org este cel mai recent proiect de studiere a energiei întunecate. DES este o colaborare internațională a peste 400 de oameni de știință de la mai mult de 25 de instituții din întreaga lume. „Colaborarea este remarcabil de tânără. Este înclinată puternic în direcția celor cu studii postdoctorale și a studenților absolvenți care fac o cantitate imensă din această muncă”, a declarat directorul și purtătorul de cuvânt al Dark Energy Survey, Rich Kron. „Este într-adevăr îmbucurător. O nouă generație de cosmologi este instruită folosind Dark Energy Survey”.

Proiectul s-a desfășurat între anii 2013 și 2019 și a folosit ca instrument principal telescopul Víctor M. Blanco„Víctor M. Blanco 4-meter Telescope”, noirlab.edu din Chile. Telescopul este echipat cu o camera foto special concepută și construită pentru Dark Energy Survey. Dark Energy Camera sau DECam, Detalii pe: darkenergysurvey.org pe scurt, nu este orice fel de cameră, ci are 570 de megapixeli, patru metri lungime și cântărește aproape cinci tone.

„DECam a fost necesară pentru a realiza Dark Energy Survey, dar a creat și un nou instrument de descoperire, de la sistemul solar la universul îndepărtat”, a precizat Alistair Walker, astronom la National Optical Astronomy Observatory, într-un comunicat al Dark Energy Survey. „De exemplu, 12 luni noi ale lui Jupiter au fost descoperite recent cu DECam, iar detectarea galaxiilor îndepărtate, din perioada timpurie, când Universul avea doar câteva procente din vârsta sa actuală, a dat noi perspective asupra sfârșitului erei întunecate a Universului.”

Telescopul Victor M. Blanco. Alexandru Tudorică/Wikimedia Commons

Parametrul de care depinde soarta universului

Timp de șase ani, astronomii au observat mii de supernove de tip Ia și sute de milioane de galaxii situate într-o anumită zonă a cerului emisferei sudice, pentru a încerca să înțeleagă mai bine ce este energia întunecată.

La sfârșitul lunii mai 2021, Dark Energy Survey a publicat o serie de lucrări științifice având la bază datele a trei ani de observații.

Chiar dacă nu știu ce anume este, cercetătorii pot totuși să măsoare un parametru foarte important ai energiei întunecate. Parametrul este denumit ecuația de stare a energiei întunecate și îl poți găsi notat cu w în lucrările științifice. Acesta a mai fost măsurat și în trecut. Spre exemplu, în 2015, folosind observațiile telescopului Plank,„Planck 2015 results. XIII. Cosmological parameters”, arxiv.org (PDF) cercetătorii au măsurat w ca fiind −1.006 ± 0.045.

De ce e important acest parametru?

Păi, de valoarea acestuia depinde soarta întregului Univers.

Dacă w ar fi exact -1, atunci Universul s-ar extinde din ce în ce mai rapid, la nesfârșit. Dacă w ar fi mai mare de -1, extinderea accelerată a Universului ar încetini în timp. Dacă w ar fi mai mic de -1, atunci lucrurile ar fi și mai interesante. În acest caz, peste vreo 22 de miliarde de ani, energia întunecată ar putea duce la ruperea pur și simplu a Universului.

Rezultatul obținut de Dark Energy Survey a fost diferit. Într-o lucrare„Dark Energy Survey Year 3 Results: Cosmological Constraints from Galaxy Clustering and Weak Lensing”, https://www.darkenergysurvey.org (PDF) condusă de Dr. Timothy M. C. Abbott de la Cerro Tololo Inter-American Observatory, membrii Dark Energy Survey au măsurat w ca fiind -0,98 ( +0,32, -0,2). Având în vedere și alte rezultate obținute pentru w,„Nine-year Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) Observations: Cosmological Parameter Results”, arxiv.org (PDF) se pare că valoarea lui tinde spre -1. Ca de obicei în astronomie, mai este nevoie de multe cercetări pentru a putea spune cu mai multă siguranță care este soarta Universului. Deci, să sperăm că, odată cu publicarea și a celorlalte date din ceilalți trei ani ai studiului, rezultatul va putea fi unul mai sigur.

Dark Energy Survey nu a fost primul studiu dedicat aflării naturii energiei întunecate și nu va fi nici ultimul. În viitor sunt planificate și alte astfel de observații care ar putea oferi valori mai exacte pentru w. „Dark Energy Survey realizat cu telescopul Blanco al National Science Foundation a pregătit scena pentru descoperirile remarcabile care vor veni odată cu Observatorul Rubin,„Rubin Observatory | Opening a digital window for discovery of the dynamic universe”, lsst.org în deceniul următor”, spune Chris Davis, director de programe în cadrul National Optical-Infrared Astronomy Research Laboratory.