Gaură neagră. Foto: NASA

S-a găsit cea mai apropiată gaură neagră?

De Laurențiu Păiuș 17.05.2021

La 1.500 de ani-lumină depărtare, un Unicorn dă târcoale unei stele. Nu este vorba despre animalul mitologic, ci despre una dintre cele mai misterioase regiuni din Univers, o gaură neagră.

Steaua V723 Mon se află în constelația Monoceros, la o distanță apreciabilă de sistemul nostru solar. V723 Mon este o gigantă roșie„Red giant stars”, astronomy.swin.edu.au de aproximativ 25 de ori mai mare decât Soarele, dar cu o masă aproximativ egală acestuia.

Până de curând, aceasta era clasificată ca stea binară eclipsantă. Oamenii de știință credeau că giganta roșie este însoțită de o altă stea, care se află în planul potrivit pentru ca, din perspectiva noastră, cele două stele să se eclipseze reciproc în timp ce orbitează același centru de masă al sistemului.

Însă ea de-a doua stea nu poate fi observată decât prin mijloace indirecte. O cale este studierea fluctuației strălucirii stelei V 723 Mon produsă de eclipse. A două modalitate este reprezentată de observarea influenței gravitaționale pe care a doua stea o exercită asupra gigantei roșii. Astfel, din perspectiva Pământului, steaua V 723 Mon pare că se îndepărtează puțin și apoi se apropie, în timp ce se rotește în jurul baricentrului.

Un studiu recent„A Unicorn in Monoceros: the 3𝑀 dark companion to the bright, nearby red giant V723 Mon is a non-interacting, mass-gap black hole candidate”, arxiv.org (PDF) arată, însă, că giganta roșie s-ar putea să nu fie însoțită de o altă stea, ci de o gaură neagră pe care astronomii au botezat-o: Unicornul. Denumirea nu este întâmplătoare. Ea a fost aleasă atât datorită numelui constelației în care se află (Monoceros înseamnă unicorn în limba latină), dar și pentru a exprima raritatea unui astfel de sistem, așa cum afirmă ‪Tharindu Jayasinghe, astronom la Ohio State University și autorul principal al studiului care a descoperit potențiala gaură neagră. Iar dacă existența Unicornului ar fi confirmată, aceasta ar fi cea mai apropiată gaură neagră de Pământ descoperită până în prezent.

Reprezentare artistică a unui sistem format dintr-o stea și o gaură neagră de masă stelară. Foto: NASA

Interpretări noi ale unor date vechi

O echipă de astronomi de la Ohio State University condusă de Jayasinghe a utilizat datele oferite de-a lungul timpului de trei telescoape: All-Sky Automated Survey (ASAS), Kilodegree Extremely Little Telescope (KELT) și Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) pentru a analiza fluctuația strălucirii stelei V723 Mon în timpul eclipselor.

Concluzia la care au ajuns în urma analizării informațiilor oferite de cele trei telescoape a fost, însă, că altceva provoacă aceste variații ale strălucirii stelei. Cel mai probabil, spun aceștia, giganta roșie este deformată de influența gravitațională a unui corp mai masiv.

Jayasinghe și colaboratorii cred că steaua are o formă ovală, fiind deformată de atracția gravitațională a unui corp foarte compact, probabil o gaură neagră mică. Și cercetătorii s-au folosit tocmai de această influență gravitațională a companionului stelei pentru a afla cât de masiv este acest corp invizibil. Așa cum spuneam mai sus, din perspectiva noastră, steaua V723 Mon pare că se îndepărtează și apoi se apropie, în timp ce orbitează centrul de masă al sistemului. Cu cât companionul este mai masiv, cu atât oscilația stelei pe cer este mai pronunțată. Deci, studiind această mișcare a gigantei, astronomii au putut să-și dea seama că obiectul invizibil trebuie să fie cam de trei ori mai masiv decât giganta roșie.

Găurile negre stelare sunt produse în urma morții unor stele mult mai masive decât Soarele. Dar, așa cum este înțeles acest fenomen în prezent, gaura neagră rezultată dintr-un astfel de eveniment ar trebui să fie de cel puțin cinci ori mai masivă decât Soarele. Deci, o gaură neagră de doar trei ori masa Soarelui este puțin ciudată. „Este clar că natura face găuri negre cu o gamă largă de mase. Dar o gaură neagră de trei ori mai masivă ca Soarele este o mare surpriză. Nu există modele foarte bune pentru a explica existența unei astfel de găuri negre, dar sunt sigur că oamenii de știință vor lucra mai mult la asta acum”, spune Kris Stanek, profesor de astronomie la Ohio State University și coautor al studiului.