NASA

Trei misiuni spațiale ajung pe Marte în această lună6 min read

De Ionuț Preda 09.02.2021, ultima actualizare: 21.04.2021

Cursa pentru explorarea Planetei Roșii se intensifică.

Cele trei misiuni lansate vara trecută către Marte (Emiratele Arabe Unite, China și Statele Unite) mai au puțin și își încheie drumul de aproape 500 de milioane de kilometri până la planeta vecină. Odata cu asta, încep părțile mai delicate ale misiunilor respective: intrarea în atmosfera planetei, dar și amartizarea în cazul misiunii NASA.

Prima dintre ele este așteptată să ajungă chiar marți după-amiază, în jurul orei României 17.30. Sonda Al-Amal („Hope” în limba engleză), prima misiune emiriană  către Marte, ar putea intra în orbita planetei dacă reușește să execute o manevră complexă. Nava va trebui să „frâneze” brusc de la 121.000 la aproximativ 18.000 de km/h pentru a fi prinsă de câmpul gravitațional al planetei. Manevra va fi executată autonom, centrul de comandă urmând să primească informații despre evoluția sondei cu o întârziere de aproximativ 11 minute.

În cazul în care va reuși, Al-Amal va orbita Planeta Roșie timp de un an, și ar urma să transmită date despre atmosfera și suprafața lui Marte începând cu septembrie.

Mai multe detalii despre scopul misiunii și instrumentele aflate la bordul sondei găsești mai jos:

UAE Space Agency/Getty Images

Ce vor șeicii cu Planeta Roșie?

Miercuri, o manevră similară va fi încercată și de misiunea chineză Tianwen-1 („Întrebări către Ceruri”). Aceasta are un scop mai complex: include o sondă, un vehicul de amartizare și un rover care ar urma să fie trimis la suprafața planetei. Deocamdată, ansamblul va căuta să intre în orbita planetei, iar roverul ar putea fi lansat către zona Utopia Planitia în luna mai.

Este prima misiune chineză care se apropie de Marte (o tentativă de a executa o misiune la comun cu Rusia a eșuat acum un deceniu, în urma unei lansări eșuate) și are o listă lungă de obiective științifice, de la studierea morfologiei și geologiei planetei la culegerea de date despre câmpurile gravitaționale și electromagnetice de pe Marte.

Găsești mai multe informații despre aceste obiective și despre ambițiile programului spațial chinez în textul de mai jos:

China National Space Agency

Misterioasa lansare din China

În sfârșit, NASA va încerca pe 18 februarie să ducă al cincilea rover pe Planeta Roșie. Perseverance este cea mai ambițioasă misiune a agenției spațiale americane către Marte: va analiza mostre care ar putea conține compuși organici produși prin procese biologice, detalii-cheie în cercetarea trecutului planetei și a capacității sale de a susține măcar viața microbiană. Și, după ce le analizează, le va „împacheta” și le va lăsa pentru viitoarele misiuni cu echipaj.

Roverul mai vine echipat și cu o dronă, cu microfoane care să capteze ambianța planetei și cu camere video care să înregistreze procedura de amartizare în HD. Problema este procedura extrem de complicată de amartizare a roverului; acesta va fi practic parașutat dintr-o capsulă împreună cu un ansamblu menit să-l așeze vertical pe suprafața planetei prin cabluri.

Poți citi mai multe despre acesta, dar și despre misiunea Perseverance mai jos:

NASA

NASA, Perseverance și căutarea vieții în rocile marțiene

Cea mai mare gaură neagră stelară din Calea Lactee este la doar 2.000 de ani-lumină de Terra

Gaia BH3 are o masă de 33 de ori mai mare decât cea a Soarelui, cu mult peste prima gaură neagră identificată vreodată.

Ai fi vrut să vezi eclipsa totală de Soare din SUA? Vor fi două, în curând, în Europa

Vânătorii de eclipse din România vor avea două șanse de a vedea eclipse totale pe continent în viitorul apropiat, în diferite regiuni ale Spaniei.

Cometele, vizitatori de departe. Anul acesta, ai putea vedea două

Ai văzut vreodată o cometă cu ochiul liber? Nu? Ei bine, anul ăsta ai putea avea două astfel de ocazii. Dintre acestea două, una ar putea fi mai interesantă. Spre sfârșitul anului, o cometă care vine de la marginea Sistemului Solar ar putea fi o priveliște foarte frumoasă.