Citizen science: Ajută la construirea hărții magnetice a României5 min read

De Mindcraft Stories 26.08.2019, ultima actualizare: 19.03.2020

Echipa Noaptea cercetătorilor propune o temă de vacanță de cinci minute tuturor celor ce vor să participe la un experiment științific național: construirea unei hărți magnetice a României. Nu sunt necesare cunoștințele de specialitate, iar participanții au nevoie doar de un smartphone.

Practic, toți cei care vor să contribuie la experiment trebuie să își instaleze o aplicație gratuită pe telefon, numită Physics Toolbox Sensor Suite, să citească datele înregistrate de senzorul câmpului magnetic al telefonului din locația în care se află și să le trimită echipei. Pe baza citirilor, primite din cât mai multe locații din România, de la cât mai multe persoane, echipa Noaptea cercetătorilor poate genera o reprezentare grafică a câmpului magnetic pe tot teritoriul țării. Instrucțiunile complete sunt disponibile pe www.noapteacercetatorilor.ro.

Indiferent de vârstă sau de nivelul cunoștințelor științifice, sunt invitați deopotrivă cei mici și cei mari să își aducă aportul cu informații din zona în care se află. Mai mult de atât, echipa încurajează pe toți cei care sunt în concediu să facă măsurători de fiecare dată când sunt într-un loc nou, astfel încât harta să fie bine acoperită.

Până în momentul de față, au fost primite informații din aproximativ 300 de locații. Datele sunt analizate, prelucrate grafic, iar o hartă intermediară este publicată săptămânal.

„Am ales să construim o hartă magnetică pentru că planeta Pământ este în sine un magnet uriaș. O hartă geomagnetică ne arată cum sunt distribuite valorile câmpului magnetic terestru, în funcție de poziția geografică. Dacă avem suficiente date din diverse locuri, putem să facem comparații și putem observa valori crescute sau scăzute, denumite anomalii geomagnetice, legate de magnetismul rocilor”, a declarat Ionuț Topală, coordonatorul experimentului de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Varianta finală a hărții va fi dezvăluită pe 27 septembrie 2019, data la care are loc evenimentul „Noaptea cercetătorilor” în București, Cluj, Craiova, Iași, Sibiu și Timișoara. În seara respectivă, cercetătorii din principalele centre universitare din România vor prezenta în public experimente interactive, conferințe științifice pe înțelesul tuturor și descoperi științifice recente.

„Noaptea cercetătorilor” este un eveniment anual, ce se organizează în aceeași seară în peste 350 de orașe europene, pentru a sărbători cunoașterea, descoperirile și beneficiile cercetării. Evenimentele sunt organizate cu finanțarea Uniunii Europene, prin programul Orizont2020, de către un consorțiu al celor mai prestigioase universități românești și institutele de cercetare de pe platforma Măgurele.

Proiectul hărții câmpului magnetic este o inițiativă de „știință cetățenească”, o modalitate de cercetare științifică ce include participarea voluntară și entuziastă a celor interesați de un anumit domeniu. Prin astfel de inițiative, cercetarea devine mai accesibilă și deschisă persoanelor care doresc să contribuie, chiar dacă nu fac parte din mediul academic.

Unii fizicieni susțin că, de fapt, timpul nu există

O ipoteză nouă spune că timpul nu există, nu a existat şi nu va exista niciodată.

Denisovanii, strămoșii oamenilor de azi, au prosperat pe platoul tibetan timp de 160.000 de ani

Mii de fragmente osoase găsite într-o peșteră de pe Platoul Tibetan din China oferă o perspectivă rară asupra vieții denisovanilor, verii dispăruți ai neanderthalienilor și ai oamenilor moderni. Aceste descoperiri arată că vânau diverse animale, de la oi la rinoceri lânoși, în această zonă montană.
ȘTIINȚĂ|RO-CERCETARE

Cercetarea românească în iunie: Cum devine AI-ul autoritar cu bătrânii

Sistemele de inteligență artificială folosite în îngrijirea vârstnicilor ar putea avea o trăsătură neașteptată: ele pot fi excesiv de paternaliste cu aceștia și să le limiteze autonomia. În luna iunie, cercetătorii români au mai investigat folosirea tehnologiilor de AI pentru urmărirea pacienților aflați în recuperare și monitorizarea împăduririlor.

Cutremurele majore ar putea fi detectate cu până la 19 zile în avans, prin date de satelit

Un studiu de caz bazat pe date de satelit din regiunea cutremurului de 7,8 care a avut loc în Turcia și Siria în 2023 ar putea deschide calea pentru avertizări foarte timpurii ale seismelor majore.